Targus XL Laptop Rugtas Blauw, Zwart Review

ShitHappens 9 juli 2011, laatste update op 9 juli 2011, 5.397 views

Targus XL Laptop Rugtas Blauw, Zwart

Pluspunten

• Erg stevig
  • Ziet er goed uit
  • Veel handige plekjes om spulletjes op te bergen
  • Kan aardig tegen water met de extra "regenzak"
  • Zit comfortabel zelfs na lange afstanden lopen.
  • Prijs is inmiddels behoorlijk gezakt

Minpunten

• Niet echt veel ruimte om extra grotere dingen mee te nemen, één dunne map en een boek of 3 houdt het bij op.
  • Niet heel erg tweakbaar

Kwaliteit Score: 4
Door de aanschaf van een laptop voor school moest ik een tas hebben om deze te vervoeren. Omdat ik bij de MyCom in 's Hertogenbosch was had ik niet veel keuze, en deze tas was de enige in een mooie kleur en was ook nog eens groot genoeg voor mijn laptop.

De "bouw" kwaliteit

"Bouw" tussen aanhalingstekens omdat je tassen natuurlijk niet bouwt. Desalniettemin zit deze stevig in elkaar. Bij het optillen aan het handvat of schouderband heb je niet meteen het idee dat deze loslaten, en bij het openen en sluiten van de ritsen heb je niet het gevoel dat je daarmee de tas uit elkaar trekt. De hele tas voelt dus lekker stevig aan. Aan de buitenkant is ook alles netjes afgewerkt, en slijt niet zo heel snel.

De indeling

In het grote vak (tegen de rug aan) is een ruimte gemaakt om de laptop op te bergen, met bovenaan een elastiek om de laptop nog wat op z'n plaats te houden. Hierin zou een 17" laptop moeten passen, dus mijn 16" model pas er prima in, ook al zit er wel wat bewegingsruimte tussen. In het grootste vak zit ook nog genoeg ruimte om een boek, een dunne map of stapel papieren op te bergen. Een flesje drinken past ook nog wel, maar wordt wel krap dan. In het vak ervoor is ook nog genoeg ruimte voor extra boeken, een muis, oplader, lunchtrommel, flesje drinken en dergelijke. Hierin zitten ook nog kleine vakjes, 1 op het formaat van een gemiddelde telefoon en 1 op het formaat van een portemonnee, die dicht kunnen met klittenband. Hier gooi ik meestal mijn iPod in, maar je kunt er veel meer in kwijt.
Aan de buitenkant zitten op de zijkanten ook nog 2 vakjes, van een soort gaas-achtig materiaal. Een daarvan is voorzien van een gaatje om een koptelefoonaansluiting door te doen, en daar dus je MP3 speler op te bergen. Let er wel op dat deze niet waterdicht is.
Op de voorkant zitten ook nog 2 extra vakjes, maar omdat deze erg plat zijn kun je hier niet zo heel veel in kwijt.
Aan de zij- en onderkant zitten extra banden om alles nog eens aan te trekken , en zo een beetje het formaat van de tas te bepalen.

Draagcomfort

De "rug"-kant is voorzien van schuim, zodat je niet de harde laptop tegen je rug aan voelt en de tas mooi aansluit op de rug. Als je de tas niet te hoog of te laag hangt, en de buikband gebruikt voel je er zelfs bijna niets van.

Extra's
Zonder twijfel is dit een erg complete tas, maar er zitten zelfs nog wat extraa'tjes bij:
Extra banden voor om de buik en borst zodat niet al het gewicht aan de schouders hangt (vooral handig als je ver moet lopen). Als je dat niet nodig vindt kun je ze er nog altijd af halen.
Aan de rechter schouderband een vakje om een mobiele telefoon op te bergen (een pakje van 19 sigaretten past daar ook net in). Deze is eraf te halen.
En nog een leuke gadget: in de onderkant zit een rits, die ik per ongeluk ontdekte. Als je deze opent komt daar een extra "zak" uit die je over de tas heen kunt trekken waardoor deze waterdicht is (gemiddelde regenbui overleef je dan prima)

Update na driekwart jaar
Inmiddels is het schooljaar afgelopen, het tweede exemplaar heeft het hartstikke goed uitgehouden (mijn eerste ging na een maand of 2 stuk: een doorgescheurde naad aan de binnenkant. Deze is dan ook meteen vervangen(!) door Targus, zonder de oude hoeven op te sturen.
Hij vertoont inmiddels enkele lichte gebruikssporen: het garen aan de bovenkant begint ietwat te pluizen maar dit heeft geen consequenties voor de stevigheid en er zitten wat vage plekken op een zwart deel.
Het enige wat af en toe mis gaat is het labeltje aan één van de ritssluitingen van het tweede vak: deze laat nog wel eens los. Deze trek ik dan ook wel minstens 10x op een dag open en dicht. Met een tangetje is deze overigens wel weer vast te doen.
Door omstandigheden (honger, dingen nodig hebben) is het nog wel eens nodig om een afstandje te lopen. Met behulp van de buikband is dit goed uit te houden - zelfs als ik al m'n schoolspullen (=laptop + meuk, boeken ed) erin heb zitten.
Al met al een zeer prima tas om je trouwe maatje in mee te nemen!

Update 24 maart 2011

Vorige week heeft ook het tweede exemplaar het begeven. Hiervan is één van de schouderbanden aan de bovenzijde afgescheurd, waardoor ook het handvat niet meer vast zit. Ook deze wordt dus weer een gevalletje RMA, want ik vind het niet horen dat dit al zo vlug gebeurt. Er komt dus nog een update aan. Van oktober '09 tot maart '11 is toch aanzienlijk kort voor een levensduur van een tas als deze. Dit heeft mij de reden gegeven het aantal sterren voor kwaliteit naar 4 te verlagen.
Wat me wel is opgevallen, is dat de prijs sinds aankoop omlaag is gegaan, wat wellicht een interessante ontwikkeling is.

Update 26 mei 2011

Nee, RMA duurt niet zo lang. Het tweede exemplaar is niet aangemeld ter RMA, omdat ikzelf besloten heb mijn Kipling rugtas (nog van de middelbare school) te gebruiken, in combinatie met een sleeve. Dit omdat er steeds meer boeken en ordners mee moesten.
Bij nader inzien kunnen deze defecten zijn veroorzaakt door mijzelf - ik ben er soms nogal lomp mee omgegaan.

Update 9 juli 2011
Naar aanleiding van verzoekjes: pics!
Eén gemiddeld grote hand die het grote vak open houdt. Hierin zit een smalle ordner.
Grote vak van boven.
Vooraanzicht. De boeken in het voorste vak zijn iets naar onderen gezakt, erboven uit steekt een 0.5L flesje.
Voorste vak van boven, met het flesje en 4 boeken. Dit zijn boeken van 200 tot 300 pagina's.

Heb jij ook een Targus XL Laptop Rugtas Blauw, Zwart?

Goede review ben het er ook helemaal mee eens. Iets meer ruimte voor dikkere boeken etc. had ik niet erg gevonden. Maar het past.
dank voor je interessante review
Zie ik nou een scheur bij de tweede foto?
Ja dat klopt, die foto's waren even bedoeld als indicatie voor de maat. Dat is het eerste exemplaar, met gescheurde naad.
Inderdaad fijne review.
Ik ben zelf opzoek naar een rugtas, alleen ik vind 55,- dan weer net te veel.
Helaas ben je de enige reviewer van deze categorie tot dusver, wordt lastig :(.
De meest gebruikelijke prijs ligt nu nog iets lager, dus als je nog op zoek bent, zou het wellicht een motivatie zijn. Je zult er in ieder geval geen €79 voor betalen als ik gedaan heb.
Goede review voor een tas dus je krijgt 3* met foto's erbij worden het er 4* :P
Top, bedankt voor je review! Ik ga de tas binnenkort aanschaffen
Pfoei, mijn targus campus notebook backpack die ik 6 jaar geleden gekocht heb doet het nog zonder problemen, ook al ga ik er nogal lomp mee om. Ik vind niet dat na 2 jaar een schouderband (!) mag afscheuren! Als je net die ene over je schouder had heb je nu ook een stukke laptop.

(Let wel, de versie die ze tegenwoordig bestempelen als targus campus notebook backpack lijkt een brakkere variant te zijn.)