Neato Robotics XV Signature Review

DigitalExcorcist 13 februari 2017, 184 views

Neato Robotics XV Signature

De Neato XV Signature Pro is een veelbelovende vondst en zéker een van de betere keuzes voor robotstofzuigers!

Pluspunten

• Navigatie
  • Geluid
  • Zuigkracht

Minpunten

• Zelfredzaamheid?

Energieverbruik Score: 4
Gisteren heb ik de Neato XV Signature Pro gekocht (weliswaar via Marktplaats, via reguliere kanalen lijkt deze praktisch niet meer te koop te zijn).

Na een paar proefrondjes begint het apparaat wel een goed beeld te krijgen van mijn woonkamer. Je merkt na 3x zuigen al dat 'ie wel degelijk een besef van z'n omgeving ontwikkelt; het vaste patroon begint zichtbaar te worden wat 'ie afloopt.

De bediening is érg gemakkelijk. Weliswaar is het menu alleen in het Engels (of een paar andere talen die ik minder goed spreek) maar er zijn maar een paar opties beschikbaar en die spreken allemaal voor zich.

Onder de bank door (IKEA Söderhamn) is geen enkel probleem en laminaat kan 'ie uitstekend aan.

Het geluidsniveau viel mij erg mee, iets minder dan een gewone stofzuiger maar niet om TV bij te gaan zitten kijken..

Minpunt is (nog?) dat ie niet altijd terugkomt op z'n oplaadpunt als deze klaar is, maar wellicht verbetert dit de komende tijd nog. Zo nodig zal ik m'n review updaten.

Heb jij ook een Neato Robotics XV Signature?

Ik heb deze ook en ik ben het wel met je eens. Ik heb echter zelf geen last van dat hij niet terugkomt. Als hij al niet terugkomt is dat omdat hij vastloopt op kabels of een drempel. Qua geluidproductie is mijn ervaring dat de ondergrond en de borstel erg uitmaken. Ik heb nu een soort borstel met een twist erin en die maakt een stuk minder geluid. Hiervoor had een rechte borstel met wat plastic borstels erin die op een harde ondergrond een stuk meer lawaai maakten.
Nadelen die ik zelf nog ervaar: geen app of remote bediening mogelijk. Er zijn wel mensen die met hacks aan de slag zijn gegaan, maar voor normaal gebruik is dit niet mogelijk.
Klein tweede nadeel die nog niet is genoemd: het updaten van het apparaat gaat met een 'oud' mini usb connector kabel die niet standaard meegeleverd was. Updaten kan echter wel helpen om betere resultaten te bereiken.
Nu heb ik 'm pas sinds gisteren en blijkbaar is Pluisje nog steeds aan het leren hoe de benedenverdieping eruit ziet.. dus ik geef m nog even wat tijd :)

Ik heb ook die Pro-borstel (met 'haren') eronder zitten, die andere borstel heb ik wel maar aangezien ik 2 katten rond heb lopen lijkt me dat niet direct nodig.

De firmware updates zijn volgens Neato Robotics eind 2015 van de site gehaald en dus niet meer zomaar te downloaden. Reden daarvoor is dat met normaal onderhoud de meeste issues tóch al opgelost bleken te zijn waardoor verdere updates niet meer noodzakelijk waren. Omdat de mijne een tweedehandsje is vraag ik me af of er wel een nieuwere firmware op staat of niet, zal dat straks even bekijken.