Verbatim 3,5'' externe vaste schijf eSATA & USB Combo-schijf 1TB Zwart Review

KnetterGek 23 november 2009, laatste update op 23 november 2009, 1.951 views

Verbatim 3,5'' externe vaste schijf eSATA & USB Combo-schijf 1TB Zwart

Pluspunten

• stil, betrouwbare disk

Minpunten

• performance, prijs, mobiliteit, esata werkt bij mij niet

Mobiliteit Score: 1
Ik heb deze schijf nu net geen jaar, en alhoewel het ding als externe USB schijf uitmuntend werkt heb ik toch wel een beetje een jammer gevoel aan de hele schijf overgehouden: ik kocht hem als redelijk performante esata disk tenslotte.

Ten eerste de gebruikte disk. Zoals ook Barleone in zijn review schrijft zijn er van de 7200 rpm maar 5400 in de doos te vinden, wat er met de rest gebeurd is weet ik niet. Aangezien ik de schijf kocht als eSATA disk om m'n VMs op te laten draaien en eenvoudig mee te kunnen sleuren naar m'n werk is de relatief brakke performance zeker wel een struikelpunt. Voor een externe USB schijf goed genoeg, voor een 7200 rpm eSATA disk natuurlijk volkomen klote.

Wat daar nog veel ergerlijker aan wordt is dat ik met de eSATA aansluiting de schijf niet stabiel werkend krijg op m'n Asus P5K. Ik heb zowel het mainboard als de schijf omgeruild onder garantie bij respectievelijk Alternate en Media Markt, maar helaas. Het ligt sowieso niet aan het OS, want met XP, XPx64, Vista, Vistax64 en W7x64 heb ik dat nu wel redelijk uitgeprobeerd vond ik zelf :+

De passieve koeling is een mixed blessing voor deze disk: Hij zuigt lucht aan van onderen, en moet daarom perse plat op z'n buikje liggen. Omdat een stapeltje schijven naast m'n monitor wel stoer maar niet cool is, heb ik m'n Trekstors allemaal op hun zij gezet - dat gaat dus niet met deze Verbatim disk. Het ding plat op m'n bureau leggen leverde en temperatuur op die maar liefst 5 graden hoger is dan de temperatuur die hij nu heeft, waarbij ik twee gekanteld geplaatste Trekstop schijven gebruik als "tafelpoten" waar de Verbatim op staat - de ruimte tussen de Verbatim en m'n bureau is nu dus 4 inches en het schijfje blijft nu goed koel. Ik weet overigens niet zeker of de temperatuur een probleem geworden was, maar ik hou graag m'n films en series koel.

Qua mobiliteit kunnen we duidelijk zijn: zoek een andere disk. Het slepen met dit ding wordt erg onplezierig door de kabelspaghetti en het voedingsblok is best aan de maat - zomaar effe inpluggen gaat een item worden in volle stroomstrippen.

Samenvattende conclusie:
Hij doet het, maar zonder esata is het gewoon een dure USB schijf. Mt esata is de performance dan weer niet zoveel beter, een 7200 rpm schijf op USB 2.0 zal betere random read/write performance kunnen leveren dan dit 5400 rpm modelletje. Als je deze schijf voor hetzelfde geld kutn krijgen als USB2 TB schijven dan is het een overweging waard - esata is wl fijn om effe snel het ding vol te blazen (dat is namelijk veel sneller dan met USB) maar verder zie ik geen reden deze disk te kopen als er voor minder geld andere schijven te koop staan.

Heb jij ook een Verbatim 3,5'' externe vaste schijf eSATA & USB Combo-schijf 1TB Zwart?

Ik had ook al mijn twijfels bij de merknaam. Maar elk computer merk komt wel met een opslagproduct op de markt. Dus naast de optische schijfjes nu ook een hdd.

Wel erg vreemd, heel veel mensen roepen het, dat er dus niet de schijf in zit die ze beloven.
Verschillende rpm maakt nogal wat uit.
Kan je trouwens wel zien welk merk erin zit? Neem aan dat Verbatim zelf geen disks maakt.