Specificaties 15,6" @ 1920x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

Asus MB169B+ Zilver, Zwart Review

HansKeesom 13 februari 2017, laatste update op 30 juli 2017, 423 views

Asus MB169B+ Zilver, Zwart (Product gekocht)

Een erg portable scherm dat je gemakkelijk meeneemt in een rugzak of tas. Ook handig aan de keukentafel als je daar wilt werken en snel een extra scherm voor je laptop wenst. Ideaal als je gewoon even wat extra screen estate nodig hebt.

Pluspunten

• Full HD
  • Portable
  • Snel opgezet
  • Geen voeding nodig
  • Snel uit te zetten met aan/uit knop
  • Past gemakkelijk in een normale rugzak
  • kan ook in portrait mode
  • energie sparen als grote LCD scherm niet nodig is.

Minpunten

• Beperkt instelbaar
  • Kleurechtheid
  • Standaard neemt veel ruimte op tafel en kan wankel zijn
  • Geen touch
  • Helderheid niet in te stellen op mac
  • Heeft 1A USB aansluiting nodig
  • Geen HDMI ingang
  • werkt niet altijd via USB-hub (heb powered getest!).

Laptops met kleine schermen

Ik hou van kleine laptops. Je neemt ze makkelijk mee, ze hebben aan een klein stukje "tafel" genoeg om aan te werken en lijken een stuk langer mee te gaan dan hun grotere broers en zussen.

Meestal is zo'n kleine laptop meer dan voldoende voor wat je nodig hebt.
Soms niet, ze zijn wat minder snel* en hebben zowel een kleiner toetsenbord als een kleiner scherm. Zowel het toetsenbord en het scherm is gelukkig op te lossen ook al is dat niet altijd even portable.

*Voor de wat zwaardere klussen heb ik een 64 GB RAM Windows 10 Workstation met een EVGA TITAN GPU en 1.1 TB SSD en een 40 TB Storage Space en als desktop nog een mac-mini met 16 GB RAM en 1 TB SSD. Oftewel, genoeg power beschikbaar dus geen noodzaak voor ook nog eens een zware laptop. Als erg echt wat meer computerpower op locatie nodig is, is er vast ook een stopcontact en gaat de mac mini mee.

De oplossing.
Al enkele jaren heeft een aantal merken een externe USB monitor in de aanbieding. Asus had tot dusver als enige een Full HD scherm.

Voor een uitleg over hoe je dit scherm kunt gebruiken deze engelstalige review video over de Asus 168B+, de voorganger van de 169B+ https://www.youtube.com/watch?v=v_aYymgwmts

De 169B+ is in feite weinig anders dan de 168B+, ik heb het verschil nog niet kunnen ontdekken (ja ik heb al een 168B+)

Externe schermen.
Als je op de plaats van bestemming een extern scherm aan kan sluiten en eventueel een extern toetsenbord, kan je toch redelijk werken.

Heeft je laptop een HDMI uitgang en/of heb je de juiste kabel bij je dan kan je eventueel nog proberen om een redelijk moderne TV op de plaats van bestemming aan te sluiten. Helemaal perfect is dat vaak niet door zowel de pixelgrootte als de plaatsing van een TV. Ik heb dat ook voor de 169B+ getest en inderdaad, helaas.

Scherm meenemen.
Wil je zeker zijn dat je op de plaats van bestemming een extra scherm hebt moet je er dus eentje meenemen. Dat kan heel wat gedoe zijn vanwege het formaat, het gewicht en de kabels van de monitor.
(Hetzelfde geldt natuurlijk als je met je laptop aan de keukentafel wilt werken met je laptop maar niet genoeg hebt aan het interne scherm)
Als je dat wilt doen zonder al te veel sjouwen dan is een scherm als de Asus 169+ een goede oplossing. Een Full-HD scherm dat in elke rugzak past waar een 16 inch laptop in past en z'n stroom rechtstreeks van de USB poort haalt waar het op wordt aangesloten.

Er zijn alternatieven :

De AOC e1659Fwux- Pro 16-Inch zie https://nl.hardware.info/...ook-met-full-hd-resolutie
Best een mooi apparaat maar wel wat dikker.

Zie verder https://www.bestusbpoweredmonitor.com

Er is trouwens ook een USB-C versie die wel een stuk cooler is
zie https://www.youtube.com/watch?v=Ew0EIpwAqms

En sinds mei 2017 heeft Asus een scherm met naar het lijkt een betere standaard
pricewatch: Asus ZenScreen MB16AC Grijs
Als je USB-C hebt dan is dit wel een veel mooier apparaat, zie ook https://www.youtube.com/watch?v=4atMXqlaWPM

In je rugzak of koffer
In de hoes gestopt is het scherm slechts een centimeter dik en de enige kabel die je nodig hebt is de bijgevoegde USB kabel waarvoor in de hoes een plek is. Op een plek waar een 15 inch laptop past kan je twee of drie van dit soort schermen stoppen. In een beetje rugzak kan je naast je laptop een scherm als de Asus 169+ waarschijnlijk wel kwijt.
De eenvoud waar dit mee gaat zorgt ervoor dat je 'm ook eerder meeneemt en er dus meer nut van hebt.

Eettafel
Ik gebruik het scherm vooral om aan de eettafel in de woonkamer te kunnen werken aan bijvoorbeeld een website. Het 1440 x 900 scherm van mijn macbook air 13 inch is dan te klein om echt snel te werken en het CMD+TABben (ALT+TABen voor Windows) helpt niet altijd om overzicht te houden, zeker omdat het op een Mac erg slecht is gedaan.

Ik sluit naast de Asus 169+ dan vaak ook nog de oude 168+ aan en heb zo een drie schermen setup. Ik kan zo werken op de meest prettige plek en toch voldoende pixels ter beschikking hebben.

Vergaderingen
Ik zit in een aantal VVE's. Voor de ALV huren we een zaaltje in een nabijgelegen hotel. Een 2 m lange firewire-cdmi kabel verbind dat mijn macbook met de beamer zodat de leden de stukken ook boven het bestuur geprojecteerd zien.
Het bestuur zit links en rechts van de Macbook en krijgt via bovengenoemde 3 schermen setup hetzelfde te zien als de leden. Klinkt simpel, is het ook maar tegelijkertijd erg handig om iedereen bij de les te houden. Af en toe even selecteren waar we zijn gebleven helpt heel goed om de orde van de vergadering strak te houden.

Energiesparen
Mijn mac mini is verbonden met een 21 inch LCD scherm. Dat is prettig voor werkzaamheden waarbij ik veel op het scherm wil zitten en kleurechtheid nodig heb. Dat 21 inch scherm verbruikt 35 watt aan stroom.
Niet altijd heb ik die 21 inch nodig. Dan zet ik de 169+ ervoor en de 21 inch uit. Werkt ook wel erg prettig omdat de 169+ wat lager staat en wat onderuit zakt.

De hoes.
De hoes is allereerst bedoeld om het scherm in op te bergen. Dat opbergen doet het voortreffelijk, de hoes is van stevig materiaal en kan naar mijn gevoel wel een stootje hebben, vergelijkbaar met wat een B-merk 15-inch laptop aan zou kunnen, oftewel, niet gooien met je tas maar gewoon neerzetten is geen enkel probleem.

In een vliegtuig kan de Asus 169+ in de carry-on bagage maar omring het dan wel met wat kleding en leg het voor de zekerheid niet tegen de buitenkant. In een hard-shell die ingechecked moet worden durf ik 'm ook wel wel te stoppen, maar liever niet en wel weer omringt door zacht materiaal.

Door de zwarte kleurstelling is het geheel lekker onopvallend. Als je het niet beter wist zou je denken dat het een saaie zakelijke hoes is voor een schrijfblok of een stel documenten.

De hoes is ook bedoeld als standaard voor het scherm. Niet een heel gemakkelijk te gebruiken en stabiele standaard, maar als je het eenmaal doorhebt werkt het prima en zonder dat er ongelukken gebeuren. Door niet een uitklapbaar voetje in de achterkant van het scherm te verwerken is het scherm erg dun gebleven en maakt absoluut goed dat je soms wat langer bezig bent met het plaatsen van het scherm. Wel heeft het idee van een hoes als standaard als nadeel dat je flink wat ruimte op tafel nodig hebt om het scherm neer te zetten, de hoes ligt namelijk plat op tafel. Als oplossing daarvoor kan je eventueel een standaard kopen zoals deze https://www.anker.com/products/77ANSTAND-SA

Stroom via USB
De Asus 169+ krijgt via USB niet alleen de nodige beeldinformatie toegezonden, het haalt er ook de stroom uit die het nodig heeft. Dit betekent dat de USB-poort wel voldoende stroom moet kunnen leveren. Volgens de specificaties van Asus verbruikt het scherm 5 Watt en dat is natuurlijk laag in vergelijking met een scherm die je 220 Volt moet aansluiten.

Als mijn macbook op z'n accu werkt kan het programma coconutBattery laden zien hoe snel de accu aan het ontladen is, oftewel wat het gebruik is.
twee schermen aangesloten 24,87 Watts
alleen 168 aangesloten 19.37 Watts
geen scherm aangesloten 12,57 Watts
Het verbruik van 5 watt lijkt dus wel redelijk te kloppen.

Je kan trouwens ook het scherm met z'n aan/uit knop uitzetten als je even niet op het externe scherm wilt kijken. Het resultaat is een watt minder besparen per scherm maar ook sneller is en minder in en uit pluggen van USB-kabels betekent wat op den duur wellicht beter voor je computer is.

Aangezien USB 5 Volt afgeeft is dit dus 1A. Je USB-poort moet dat dus wel leveren.
Een Rasberry Phi zal dit scherm waarschijnlijk niet van voldoende stroom kunnen voorzien.

Mijn macbook air geeft zelf aan dat zijn USB 3.0 poorten net geen 1A afgeven.
Current Available (mA): 900
Current Required (mA): 896
Extra Operating Current (mA): 396

De Asus 169B+ verschijnt met de volgende gegevens
ASUSTEK MB169B+:

Product ID: 0xff0b
Vendor ID: 0x17e9 (DisplayLink (UK) Ltd.)
Version: 1.13
Serial Number: GALMTF054522
Speed: Up to 5 Gb/sec
Manufacturer: DisplayLink
Location ID: 0x14400000 / 14
Current Available (mA): 900
Current Required (mA): 504
Extra Operating Current (mA): 4

Hij heeft dus 504 mA nodig van de 900mA beschikbaar.

Mijn macbook Air 13 inch heeft twee USB poorten, eentje links en eentje rechts van het toetsenbord. Ik kan de 168b+ en de 169B+ dus aansluiten maar heb daarna geen USB-poort meer over. Een USB-hub is dan een mogelijkheid maar zal dan waarschijnlijk wel een eigen voeding moeten hebben. In een rugzak wordt een USB-hub met een voeding wellicht wat te veel om mee te nemen.
Ik heb een paar USB-hubs die ik heb getest maar de schermen wilden er niet opwerken. Dat zegt niet alles en ik lees in andere reviews dat het wel kan.

Aan/uit
Soms is het prettig om het scherm even uit te doen en alleen op het scherm van je laptop te werken. Dat kan zonder de USB kabel los te halen, met een druk op de aan/uit knop gaat het scherm uit terwijl zowel mijn macbook als windows 7 laptop denken dat er nog steeds een scherm is aangesloten. Weer een druk op de aan/uit knop en het beeld komt weer terug.
Pas als je de USB cable loshaalt, uit het scherm of uit de laptop, hebben OS X en Windows door dat het scherm wel is en alle programma's weer naar het hoofdscherm moeten.

Kleurechtheid
Tsja, dit is geen scherm waar je de kleuren van een foto of video op moet gaan beoordelen. Niet dat het vreselijk slecht is, het schijnt zelf redelijk goed te kloppen maar verwacht geen wonderen. Dit scherm is hier niet voor bedoeld en dat vind ik persoonlijk helemaal geen probleem.

Jammer voor mac gebruikers dat je een windows machine nodig om de brightness aan te passen.....

De kijkhoek is erg goed, ik zie geen verandering in de kleuren of helderheid als ik bijna dwars op het scherm kijk.
Door het beperkte formaat kan je het scherm (desondanks )niet gebruiken voor een presentatie aan grotere groepen.

Video
Wil je video afspelen op dit scherm dan vraag je wel wat van je computer en de USB verbinding naar het scherm toe. Het kan allemaal, zeker als je USB 3.0 hebt maar je krijgt toch al snel het idee dat de framerate omlaag wordt bijgesteld. Beeld en geluid blijven wel goed gelijk lopen. Als het scherm van je laptop groot genoeg kan je video maar beter daarop afspelen.

Geen touch
De Asus 169+ is geen touchscherm. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee, ik hou m'n schermen liever schoon.

Geen HDMI of andere poorten
Het had natuurlijk handig geweest als je dit scherm zou kunnen aansluiten op de HDMI aansluiting van bijvoorbeeld een Apple-TV. Ik vermoed echter dat HDMI geen 5 Watt kan leveren om het scherm te voeden. Om dat dan weer op te willen lossen gaat denk ik te ver.
Het schijnt wel te kunnen met een scherm van een ander merk https://www.youtube.com/watch?v=7NCVLvaxBnM

Heb jij ook een Asus MB169B+ Zilver, Zwart?

Top, eindelijk een review van dit schermpje! Nu nog wat (eigen) foto's erbij voor een +3.. ;-)
Absoluut wat foto's zouden mooi zijn. Gaan ook wel komen. Bijvoorbeeld van de drie screen setup die ik kan maken met een 168B+ aan de linkerkant, een macbook air in het midden en de 169B+ aan de rechterkant ;-) Beetje ala linus in https://www.youtube.com/watch?v=j3qZThdcZMo
maar dan veel goedkoper en minder snel ;-)

Zie alvast een slechte foto op https://scontent-lht6-1.x...1fa4a687ff117&oe=594754F8

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 13 februari 2017 12:51]