Specificaties 750GB 3.5" HDD met USB 2.0, eSATA, FW400 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Home 750GB Zwart Review

Kid Jansen 15 augustus 2010, laatste update op 15 augustus 2010, 2.207 views

WD My Book Home 750GB Zwart

Pluspunten

• Goede prijs
  • Meerdere aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Feature automatisch opstarten/afsluiten snel defect
  • Warmteproductie

Originele review was van 4 december 2009, maar ik heb deze 8 en 9 augustus 2010 een flinke update gegeven door te testen met m'n nieuwe PC

Reden tot aanschaf
4 april bestelt bij bol.com in een aanbieding voor ¤79,99. Deze externe hardeschijf was toen volgens de pricewatch één van de goedkoopste externe hardeschijven van 750GB. Verder spraken de aansluitmogelijkheden mij ook wel aan. Deze schijf is namelijk niet alleen via USB 2.0 aan te sluiten, maar ook via Firewire 400 en eSATA.

Algemene indruk
M'n algemene indruk was eerst redelijk tot goed, maar sinds een week of twee werkt de feature van het mee opstarten en afsluiten niet meer. Eerst was het zo dat als de hardeschijf aangesloten was via USB, dat deze dan automatisch opstartte als je de PC opstartte, en dat hij ook automatisch uit ging als ik m'n pc afsloot.

Update 8-8-2010
Na bijna anderhalf jaar beoordeel ik deze schijf nog steeds als voldoende. Ook op m'n nieuwe PC werkt het automatisch mee opstarten en afsluiten niet. De prestaties zijn op m'n nieuwe PC wel veel beter, maar de schijf wordt nu wel warmer na intensief gebruik.

functie voor automatisch mee opstarten en afsluiten defect
Dat vind ik behoorlijk irritant, want niet alleen moet ik nu iedere keer die hardeschijf handmatig aan- en uitschakelen, maar ook wordt de hele inhoud daardoor iedere keer alleen lezen en zijn alle mappen die eerst gedeeld waren niet meer gedeeld. Drivers verwijderen en opnieuw laten installeren (gebeurt vanzelf als je na het verwijderen opnieuw aansluit) lost dit probleem niet op.

Prestaties
Getest met HD Tune 2.55 en HD Tach 3.0.4.0. Met HD tune had ik de instellingen op accurate gezet (slider fast-accurate helemaal naar accurate), daarmee had de schijf een average transfer rate van 28,4MB/s en een toegangstijd van 14,5ms. Met HD Tach heb ik de long bench gedraaid en ik kwam daarmee op een average read van 29,4MB/s en een toegangstijd van 14,5ms.

De schijf die er in zit is een Western Digital WD7500AAVS, dat is een schijf uit de Western Digital Caviar Green serie. De schijf heeft SATA2 aansluiting, een 8MB cache en een opgegeven toegangstijd van 14,3ms. De schijf is voorzien van IntelliPower, waardoor het toerental varieert.

Update 8-8-2010
Omdat ik sinds twee weken een veel snellere nieuwe vaste PC heb, dacht ik laat ik deze review eens updaten door wat benchmarks toe te voegen gemaakt met m'n nieuwe PC.

HD Tach werkt niet onder Windows 7, dus die heb ik niet gebruikt, in plaats daarvan heb ik naast HD Tune 2.55 ook nog Crystal Disk Mark 3.0 x64 gebruikt om te benchmarken.

Aangesloten op USB 3.0 poort:

Aangesloten op Firewire 400 poort:

Aangesloten op de Firewire poort kreeg ik met Crystal Disk Mark hele rare resultaten, sequantial read speed was maar 18,5 MB/s. Ik denk dat het hier om een compatibiliteitsprobleem gaat en daarom heb ik die resultaten niet hier gepost.

Als je kijkt naar de resultaten met m'n nieuwe PC zie je duidelijk dat de Firewire 400 en de USB 2.0 standaard (controller op PC is wel USB 3.0, maar schijf is natuurlijk nog steeds 2.0) de beperkende factor zijn in de doorvoersnelheid van deze externe harde schijf. Jammer genoeg kan ik de schijf nu niet testen met eSATA, want ik heb daar geen kabel voor, die werd namelijk niet meegeleverd bij deze schijf. Met 35,8MB/s via USB en 38,6MB/s via Firewire is deze schijf toch behoorlijk snel. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat het verschil tussen m'n laptop en nieuwe PC zo groot is. Zelfde programma (ook zelfde versie), zelfde instellingen en dezelfde aansluitstandaard en het scheelt ruim 7MB/s, dat is 26% sneller.

Update 9-8-2010
Ik heb vandaag even een eSATA kabel en Firewire 4 naar 6 pin kabel gekocht. Daardoor heb ik nu ook deze schijf via Firewire kunnen testen op m'n laptop en eSATA op m'n nieuwe PC.

Om te beginnen Firewire op m'n laptop. Aangezien de schijf nu alweer een stuk langer in gebruik is vergeleken met de oorspronkelijke review heb ik ook USB opnieuw getest op m'n laptop. De data op de schijf is nu anders en misschien zijn er nog wel meer factoren die de prestaties kunnen beïnvloeden die veranderd zijn (updates van Windows misschien).

Firewire op m'n laptop:

Nieuwe USB benchmarks op laptop:

Je kan zien dat met Firewire de verschillen tussen m'n PC en laptop heel klein zijn. Dit is ook wel te verklaren, Firewire is namelijk veel minder CPU afhankelijk dan USB. Verder viel het me op dat ik op m'n laptop wel goede resultaten kreeg met Crystal Disk Mark met Firewire, ditmaal alleen wel met de gewone 32bit versie en niet de 64bit versie. De schrijfsnelheden zijn wat laag, maar de leessnelheden zijn het hoogst van wat ik tot nu toe gemeten had.

Ook valt op dat de HD Tach meting over USB toch opmerkelijk sneller is dan dezelfde meting in december (zelfde versie), bij de HD Tune meting is er echter vrijwel geen verschil.

eSATA op nieuwe PC:

Het is niet heel verrassend dat eSATA de snelste resultaten oplevert, maar ik vind ze toch nog redelijk tegenvallen. Verder was de schijf aangesloten met eSATA ook minder stabiel. Ik heb vanavond een paar keer gehad dat de verbinding met de schijf een paar keer werd verbroken (alsof de schijf was uitgeworpen met hardware veilig verwijderen) toen hij via eSATA op m'n nieuwe PC was aangesloten. Dit terwijl ik zelf niks deed en de benchmark gewoon bezig was (die daardoor dus resulteerde in een foutmelding).

Aangezien ik met Firewire op m'n laptop wel goede resultaten kreeg met Crystal Disk Mark, maar dan de 32bit versie, heb ik voor de eSATA benchmark zowel de 32bit versie als de 64bit versie gedraaid op m'n nieuwe PC, zoals te zien valt geeft die weinig verschil.

Ik heb ook nog een keer de 32bit versie op m'n nieuwe PC gedraaid toen de schijf met Firewire verbonden was, maar dat gaf dezelfde resultaten als met de 64bit versie, namelijk heel erg traag. Ik denk dus dat dit met compatibiliteit te maken heeft, niet per se van de schijf zelf, maar van de combinatie van SATA controller, schijf en software.

Update 10-8-2010
Heb nu ook nog aantal benchmarks gedraaid met HD Tune Pro 4.50.

Aangesloten met eSATA op nieuwe PC:

Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid vind ik voldoende. De betrouwbaarheid van de schijf zelf is goed (na bijna anderhalf jaar niks over te klagen), ik heb geen problemen gehad met data integriteit, maar ik vind het slecht dat die feature van automatisch opstarten/afsluiten nu al niet meer werkt.

Compatibiliteit
Ik heb deze schijf getest op m'n laptop onder Windows XP Professional SP3 en met m'n nieuwe PC met Windows 7 Professional x64. Op m'n laptop alleen via USB en op m'n nieuwe PC met USB en Firewire, eSATA kan ik op het moment niet testen, omdat ik geen eSATA kabel heb (wordt er ook niet bij geleverd). In alle gevallen werkt deze schijf goed, hoewel ik met Crystal Disk Mark 3.0 x64 hele slechte resultaten kreeg toen de schijf via Firewire op m'n nieuwe PC was aangesloten, in HD Tune werkte het wel goed en via USB werkte het ook goed in Crystal Disk Mark.

Mobiliteit
Mobiliteit is slecht, met 135 x 55 x 165mm (LxBxH) is hij niet echt klein, en het gewicht van ongeveer 1,2kg helpt ook niet echt mee aan de mobiliteit. Verder is de behuizing niet erg robuust, dus ik zou hem niet zo snel in een tas meenemen. Verder heb je een aparte voeding nodig, waardoor je ook altijd in de buurt van een stopcontact moet zitten. Dit vind ik overigens geen verrassing, de naam en de vorm geven al aan dat dit model op de boekenplank thuis hoort. Aangezien Western Digital deze externe hardeschijf ook niet heeft ontworpen voor mobiel gebruik (daar zijn de kleine 2,5" externe hardeschijven zonder externe voeding voor), geef ik geen beoordeling voor dit onderdeel en laat ik het ook niet in m'n eindoordeel meetellen.

Geluidsproductie
Geluidsproductie is acceptabel, over het algemeen redelijk, maar soms gaat hij uit het niets herrie staan maken (zomaar ineens een spin-up), en dan is hij toch duidelijk hoorbaar. Het is niet heel storend, maar stil kan ik het toch echt niet noemen.

Warmteproductie iets hoger dan je zou willen
Warmteproductie is ook acceptabel. Ik heb hem rechtop op een hardhouten boekenplank staan, de achterkant ongeveer 5cm van de muur, linker zijkant tegen een woordenboek aan, de bovenkant, voorkant en rechter zijkant zijn helemaal vrij. Vooral aan de bovenkant komt er toch wel redelijk wat warmte van af, vooral als hij lang bezig is geweest. Aangezien naam en vormgeving suggereren dat hij ook rechtop op een boekenplank thuishoort, vind ik dat dit best iets beter had gekund. Ik denk dat als ook de rechter zijkant tegen een boek aan zou staan hij toch wel behoorlijk warm zou worden.

HD Tune geeft geen temperatuur weer voor deze schijf, maar met Crystal Disk Info meet ik 41 graden.

Update 8-8-2010
Nog een keer gekeken met nieuwste versie van Crystal Disk Info (3.7.0) en nu meet ik een temperatuur van 51 graden na het benchmarken (dit meet ik zowel wanneer de schijf is aangesloten via USB als via Firewire). De schijf staat nog steeds op precies dezelfde plek als eerst, daar is niks aan veranderd, dus daar kan het niet aan liggen.

Update 10-8-2010
In de reacties hieronder werd een terechte opmerking gemaakt, m'n originele review is van december 2009, toen het dus winter was, en ik heb hem nu geupdate in augustus, terwijl het zomer is. Ik woon in Enschede, waar het verschil tussen winter en zomer al een stuk groter is aan de kust en afgelopen winter was toevallig een behoorlijk koude winter hier. Aangezien ik vrijwel altijd m'n raam open heb zou het dus zomaar kunnen dat er tussen mijn metingen een graad of 6 verschil zit in kamertemperatuur.

Prijs en conclusie
De prijs was destijds goed, doordat hij in de aanbieding was. Hij was daardoor één van de goedkoopste 750GB schijven, en de goedkoopste van de schijven met vergelijkbare featureset. Dit maakte het al met al toch een interessante schijf. Het feit dat het één van de goedkoopste hardeschijven van 750GB was en ik op dat moment echt een externe hardeschijf nodig had, heeft mij er destijds toe besluiten deze schijf aan te schaffen.

Heb jij ook een WD My Book Home 750GB Zwart?

Leuke review.

Wat mobiliteit betreft, ben ik het met mijn bovenbuurman eens. Dit ding is daar niet voor ontworpen (hoewel je boeken wel gewoon meeneemt :P ).

Het feit dat de schijf niet meer afsluit of opstart is volgens mij geen driverprobleem. Ik zoek dat meer in de firmware of er is iets met de hardware gebeurd. Ik zou beginnen met de firmware te updaten/overschrijven en dan kijken of het probleem er nog is. In het uiterste geval is het toch gewoon een garantie-kwestie/RMA-atje?

Het heeft overigens geen zin om je drivers te verwijderen en ze dan automatisch weer te laten installeren. Windows pakt dan gewoon dezelfde drivers (althans een kopieetje daarvan) die gewoon door windows op jouw schijf zijn gezet. Je zult hem echt handmatig moeten forceren om nieuwe drivers op te halen van een externe bron, of dat kopieetje weghalen (als dat al kan...).

Met jouw gemeten snelheid maakt het volgens mij niets uit of je de schijf nu aansluit via USB/FW400 (maar net sneller, ca. 40 MBps) of e-Sata. Je USB-aansluiting moet een snelheid van ongeveer 30 MBps kunnen halen en daar zit je nog ruim onder. Op USB kom je niet veel hoger uit (dus maar de helft van het theoretisch haalbare) omdat het protocol via je CPU wordt afgehandeld. Dit geeft zoveel "overhead" dat je maar op de helft van je theoretische waarde uitkomt.

Heb je trouwens een idee wat er gebeurd als je de schijf via verschillende aansluitingen gelijktijdig aansluit? Moet je zeggen welke aansluiting je gebruikt of zoek het boekje dat zelf uit? M.a.w. kiest hij er eentje als er meerdere aansluitingen gelijktijdig zijn, of kan dan over ieder kanaal data getransporteerd worden?

Dat de toegangstijd niet wijzigt door USB is wel logisch, zelfs voor USB is 14,6 ms eindeloos lang..... De plaatjes van HD Tach en HD-Tune zouden overigens wel interessant zijn, dus als je die nog aan de review toe zou willen voegen, samen met een fotootje van je opstelling, dan zou dat zeer waardevol zijn.

Welke temperaturen meet HD-Tune overigens voor de schijf, of wordt die waarde niet doorgegeven? Als er zoveel warmte vanaf komt (logisch dat het aan de bovenkant is, want warmte heeft nou eenmaal de neiging naar boven te gaan) dan is het op zich wel te verklaren dat hij plotseling aanslaat. De vraag is alleen waar de warmte, anders dan van de schijf, vandaan kan komen; de voeding is immers extern. Kan het zijn dat je schijf door blijft draaien?

Nog een laatste opmerking: de afsluithaakjes om /b staan bij compatibiliteit en betrouwbaarheid verkeerd om, daardoor worden die kopjes niet vet.

Ik hoop voor je dat je je probleem(pje) met afsluiten en opstarten opgelost krijgt, veel succes met je boek.
Inderdaad van mij heb je nu drie sterren gekregen. Ik denk dat er alleen al te veel 2 sterren zijn uitgebracht om het nog om te buigen...... Nogmaals flink aanpassen, zodat hij een nieuwe release datum krijgt, is dan de enige oplossing.

Uit je nieuwe metingen (in de buurt van mijn voorspelde 30 MBps) komt duidelijk naar voren dat de USB de beperkende factor is. De lijn is compleet recht, waaruit blijkt dat de schijf absoluut niet op de top van zijn kunnen wordt aangesproken. Op de ongunstigste plek op de schijf (helemaal rechts) presteert de schijf nog (ruim) boven de 30 MBps.

Crystal disk kende ik nog niet, best een mooi programma die een hoop extra aanvullende info geeft t.o.v. HD Tune en HD Tach. Dat ding ga ik ook maar eens bemachtigen ;).

De temperatuur is wel hoog voor een schijf, maar nou ook weer niet schrikbarend.

Ik wou zeggen de e-sata kun je bij mij wel testen, maar Enschede is "net" iets te ver weg, dus dat gaan we maar niet doen :P.

Bedankt voor je update.
Mobiliteit is toch ook geen vereiste van een externe harde schijf? Als je mobiel wil ga je voor 2.5". Dit is gewoon puur bedoeld om spullen buiten je computer op te slaan.
Logisch is toch wel dat het de makers niet om mobiliteit gaat aangezien deze zich qua design overal mooi laat plaatsen.

Verder nette review hoor, en behoorlijk uitgebreid voor een harde schijf, kudo's daarvoor ;).
Nette kopjes, goede zinsbouw, kortom behoorlijk informatief voor degene die hiernaar op zoek is.
Dank voor je review en succes met volgende te komen ;)
Update vrijdag 4 december 2009:
screenshots van HD Tune, HD Tach en Crystal Disk Info toegevoegd
de gebruikt i.c.m. hardware toegevoegd
foutje kopjes verbeterd en paar spellingsfouten er uit uit gehaald
Onderdeel prestaties geupdate

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Even opnieuw met HD Tune en HD Tach getest, dit keer op een andere poort (nog steeds direct op laptop aangesloten) en alle andere usb apparatuur uitgeplugd, dus de schijf was het enige usb apparaat wat ingeplugd was op m'n laptop. HD Tune ook opnieuw geïnstalleerd. Met deze veranderingen kwamen er dit keer wel bruikbare resultaten uit, deze heb ik dan dus ook toegevoegd.

Temperatuur wordt niet door HD Tune weergegeven, Crystal Disk Info zegt dat het 41 graden is.

Probleem van automatisch mee opstarten en afsluiten is nog niet verholpen, maar daar kijk ik een andere keer nog wel eens naar.

Overigens lijkt me deze review inmiddels (na deze wijzigingen) wel meer dan twee sterren waard.

[Reactie gewijzigd door Kid Jansen op 4 december 2009 14:50]

Even deze review een update gegeven door de schijf nog eens te testen met m'n nieuwe PC, dit komt vooral de prestaties behoorlijk ten goede. Warmteproductie scoort nu minder goed.
Nog even eSATA op nieuwe PC getest en Firewire op laptop, volgens mij is de review nu behoorlijk uitgebreid en ook wel volledig.

Ik zou het trouwens leuk vinden als jullie deze review ook weer wat nieuwe beoordelingen geven, hij is inmiddels een heel stuk beter en vollediger dan dat hij oorspronkelijk was.
Geen idee, waarom ik eerst van die vreemde resultaten kreeg, maar deze resultaten laten inderdaad wel duidelijk zien dat USB 2.0 de beperkende factor is. Ik zou nog kunnen kijken of ik Firewire kan testen, maar ik weet niet of dat werkt. M'n laptop heeft alleen maar een 4pin aansluiting en het apparaat heeft een 6pin aansluiting, ik zou ook even moeten kijken of ik überhaupt een Firewire 4-6 kabel heb.

eSATA heb ik nog nergens op zitten, dus dat kan ik niet testen, maar ik ga er van uit dat hij dan (vrijwel) even goed presteert als wanneer je gewoon een Western Digital WD7500AAVS in je PC hangt.
Je meet nu (augustus 2010) een temperatuur van 51 graden, met verder precies dezelfde omgeving?
Realiseer je wel dat de vorige review in December was (winter) en het nu zomer is.
Nu is de temperatuur op dit moment (jammer genoeg ;-) niet 30 graden of zo,
maar toch denk ik dat je omgevingstemperatuur toch best wel eens enkele graden
hoger zou kunnen zijn tussen december en augustus...
Daar heb je gelijk in, klinkt heel vanzelfsprekend, maar had daar eigenlijk nog niet eens aan gedacht. Aan de kant van m'n kamer waar m'n bureau staat kan dat wel behoorlijk schelen inderdaad, want ik heb eigenlijk wel het hele jaar door m'n raam open en afgelopen winter is het een aantal keer behoorlijk koud geweest in Enschede. Dat zou dus wel eens een graadje of 6 in omgevingstemperatuur kunnen schelen.

Ik zal het even in de review vermelden.