Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 700-15ISK 80RU008PMH Review

erikbond 11 februari 2017, laatste update op 18 februari 2017, 1.312 views

Lenovo IdeaPad 700-15ISK 80RU008PMH

Stille, snelle en stijvolle laptop met wat kleine gebreken. Echter een prima keuze voor een budget tot 800¤!

Pluspunten

• Stil bij belasting
  • Beeldkwaliteit
  • Snelle hardware
  • Stijlvol design

Minpunten

• Scherm niet stevig
  • Enkel HDMI-output
  • Onhandige 'Novo-button' voor BIOS
  • Geen HDD/SSD bracket aanwezig
  • Geen USB-C

Na enige tijd wikken en wegen tussen vijf laptops, leek de Ideapad 700-15ISK in de i5-uitvoering op papier het meest geschikt voor mijn wensen... En ik ben blij dat ik hem gekozen heb! Doorslaggevend voor mij was de GTX-videokaart tegen een GT-videokaart en een HQ-processor tegen een U-processor, beide te vinden in laptops van dezelfde prijsklasse.

Exterieur
Laten we bij de buitenkant beginnen. De Ideapad heeft een matzwarte coating en heeft een stijlvol design, zonder poespas. Aan de linker zijkant is één USB 2.0-poort te vinden naast de SD-slot, voeding, 3.5 mm jack en een zogenaamde 'Novo-button'. De Novo-button wordt gebruikt om in de BIOS te komen, niet bepaald handig, aangezien je hem moet indrukken met een punaise of paperclip.
Aan de rechterkant zitten twee USB 3.0 poorten, een HDMI-poort en een Gigabit Ethernet-poort. Het gebrek aan een VGA-poort of een USB-C-poort maakt de Ideapad wat gebrekkig in aansluitmogelijkheden. Zeker met oog op de toekomst, zou een USB-C-poort geen overbodige luxe zijn. Van het exterieur zijn genoeg foto's online te vinden, laten we daarom snel doorgaan!

Als we de Ideapad openklappen, is meteen te merken dat het scherm niet zo stevig is. Echter stoort dit niet bij normaal gebruik. De scharnieren zitten niet zoals standaard aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van het scherm. Hierdoor heeft Lenovo ruimte gekregen voor het plaatsen van speakers in de scharnieren, best een raai design. De toetsenbordindeling is even wennen, de rechter Shift en Ctrl toetsen hebben een afwijkend formaat. Verder is er ook een numpad aanwezig, handig voor Officetaken e.d. Het 1920x1080 mat IPS-scherm is lekker helder en ook is de kijkhoek, zoals van een IPS-scherm, erg groot.

Onder de motorkap
Vervolgens misschien wel het belangrijkste, de hardware. Met een i5 6300HQ quad-core uit de Skylake familie, 8 GB DDR4 RAM en een GTX950M met wel 4 GB videogeheugen zouden de meeste games en zware Officetaken in theorie geen probleem moeten zijn. Standaard is de Ideapad uitgerust met een 256GB NMVe SSD en scoort daarmee aanzienlijk hoger dan een SATA SSD, welke ik in mijn desktop heb. Opstarten en afsluiten is daarmee ook vliegensvlug gebeurt!

De Samsung 256GB NMVe SSD, standaard aanwezig in de Ideapad

Er is nog één SATA-connector aanwezig om een extra harddisk of SSD te installeren. Helaas is zit de bracket er niet standaard in en is alleen via het internet verkrijgbaar, beetje jammer. Met een gemiddelde prijs van zo’n ¤20,- heb ik hem laten liggen en zelf een oplossing bedacht voor mijn extra SSD.

Leuk die bay voor een tweede HDD/SSD, maar geen bracket aanwezig :(

Na wat knutselwerk blijft de Crucial M500 ook prima zitten :)

Het verschil tussen in snelheid tussen de onboard NMVe SSD en mijn eigen Crucial M500 SSD is groot, een goede keuze van Lenovo dus! Het verschil is goed te zien in de AS SSD benchmark. Verder heb ik de XTU benchmark een keer laten draaien, waar een score van 572 Marks de uitkomst was. Voor mij is benchmarking al enige tijd geleden, dus of dit goed is, is aan jullie! Solidworks draait soepel en meerdere taken tegelijk is ook geen probleem, dat is voor mij het belangrijkste.

AS SSD benchmark van mijn Crucial M500

AS SDD benchmark van de standaard aanwezige NMVe SSD

Standaard is Windows 10 Home geïnstalleerd met de nodigde bloatware van Lenovo, echter is het meeste te verwijderen, dus echt last ervan ervaar ik niet. Het thouchpad wordt aangestuurd met ELAN software met vrij uitgebreide instellingen. Echter waren er wat registerwijzigingen nodig om een rechtermuisklik met twee vingers voor elkaar te krijgen. Het touchpad werkt prima en voelt best degelijk aan. Het toetsenbord is verlicht en in te stellen tussen twee standen, het is niet veel licht, maar in het donker is het precies genoeg.

Accu en koeling
De accuduur is voldoende, met een accucapaciteit van 45Wh gepropt in drie cellen is het niet de meest spectaculaire accu. Op gebalanceerde instellingen gaat hij zo’n 5 uur mee en bij 20% capaciteit schakelt hij automatisch om naar energiebespaarstand. Lenovo heeft wat instellingen ingebouwd waar de accu mee te tweaken is (zie foto). Persoonlijk vind ik dit wel een welkome toevoeging, niet elke gebruiker gaat hetzelfde met de accu om.

De Lenovo-bloatware is niet alleen negatief, extra accu settings zijn meer dan welkom

Bij stress wordt de CPU van de Ideapad zo’n 75 graden, ietswat aan de hoge kant, maar de koeling is daarentegen wel stil. Zoals te zien op de foto zitten er twee fans in en zijn er twee heatpipes die de warmte afvoeren naar de koelvinnen.

Gaming
Total War: Warhammer is de eerste game die ik geïnstalleerd heb op de Ideapad. De graphic settings staan automatisch op HD, met de meeste settings op ultra. Nou is me dat iets teveel van het goede, dus met alle settings op high, is de framerate gemiddeld 30 fps. Niks mis mee toch? De accuduur bij het spelen van games is wel beperkt, na ongeveer 1,5 uur spelen, is de accu leeg.

Prima laptop voor niet te zware games, multimedia en 3D-offictetaken. De bouwkwaliteit had wat beter gemogen, maar de hardware compenseert daarentegen dit gebrek. Persoonlijk had ik Windows Professional geen overbodige luxe gevonden en had de accuduur wat langer mogen zijn. De matzwarte coating is harstikke mooi, maar is wel gevoelig voor vette vingers.

XTU benchmark met 572 Marks

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 700-15ISK 80RU008PMH?

Heldere review! En jouw bevindingen zijn heel herkenbaar.

Ik heb deze Ideapad 700 ook sinds een week of drie. Ik twijfel, of ik een clean install van Windows 10 zal uitvoeren. Mijn laptop bevriest namelijk minstens één keer per dag, waarna ik na een tijdje een blue screen krijg en de laptop opnieuw opstart. :( De foutcodes zijn telkens weer anders. Heb jij daar ook last van?
Thanks!

Ik heb hier geen last van. Ik heb hem nou een week, dus het zou nog kunnen komen natuurlijk. Je kunt ook proberen je systeem te herstellen, maar als je dan toch bezig bent is een clean instal misschien wel beter. Succes in iedergeval! :)
Hartelijk dank voor je prima review.

Ben nog benieuwd wat voor register tweak je hebt moeten doen voor de rechter muis klik met 2 vingers.

BTW, Mooie laptop!
Bedankt Wim,

Na wat zoekwerk kwam ik bij de volgende sleutelnaam terecht:
HKEY_USERS\S-1-5-21-3729201089-3493662325-2746895531-1001\SOFTWARE\Elantech\SmartPad

Hier is 'Tap_Two_Finger' te vinden, met waarde 1 wordt het een rechter muisklik. Er kunnen nog heel wat andere acties aan gekoppeld worden, maar de meeste werken gewoon via de ELAN instellingen. Bron:

[Reactie gewijzigd door erikbond op 14 februari 2017 23:00]

Bedankt Erik,

Vandaag deze ook besteld!
Jouw zoekwerk heeft dus goede info opgeleverd en daar profiteren wij dan van. Interessante site! Waarvoor nogmaals mijn dank.
Ik hoop dat hij jou ook bevalt. Als je vragen hebt hoor ik het graag!
Mooie review!

Ik heb deze laptop sinds een half jaar maar dan in de i7 6700HQ uitvoering.

In het begin ook last gehad van freezes en een enkele ongewenste reboot. Dat heb ik destijds weten op te lossen door de nieuwste video-drivers te installeren. De HD-caddy mis ik niet: ik heb er een 500 Gb diskje bij geplaatst voor wat data opslag enzo en dat wordt prima op zijn plaats gehouden door de twee schuimrubber strippen die aan de binnenkant van de bodemplaat zijn geplakt. Laptop wordt redelijk mee gesleept enzo maar die HD blijft tot nu toe prima op zijn plaats zitten.
Dat is ook wel een mooi beestje ja! Mijn budget lag op maximaal 800, anders had ik zeker voor een i7 HQ gegaan. Ik heb de extra SSD vastgemaakt met een reepje kunststof en die houdt de SSD ook strak op z'n plaats, heb hier een fotootje: http://i63.tinypic.com/21e9uae.jpg
Ik heb deze laptop ook maar heb er 2 problemen mee:

1. De toetsaanslagen worden soms gemist. Wellicht druk ik niet hard genoeg?
2. De cardreader werkt vanaf de koop niet. Advies van Lenovo was een clean install maar dat kost me weer uren qua installatie die ik niet heb.

Iemand anders met deze problemen en een eventuele oplossing?