Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000 Review

Puch-Maxi 22 november 2009, laatste update op 22 november 2009, 1.826 views

Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000

Pluspunten

• Voldoende knopjes
  • Bluetooth
  • Laser (op vrijwel alle oppervlakken bruikbaar)

Minpunten

• Scrolwiel klikt nadrukkelijk
  • Relatief korte batterijduur
  • Relatief kleine muis
  • (hence the name notebook mouse)

Ik heb deze Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000 (Laser) aangeschaft voor gebruik met mijn nieuwe Dell Vostro 1510 laptop, aangezien mijn laptop bluetooth aanboord heeft was ik specifiek opzoek naar een draadloze bluetooth muis.

Installatie & Configuratie
Omdat mijn laptop reeds was voorzien van een bluetooth module was de installatie een fluitje van een cent. En bestond in mijn geval uit de volgende vier stappen:
- Batterijen installeren in muis.
- Vervolgens de muis aanzetten en op het "Connect" knopje drukken.
- In Windows/Linux naar bluetooth apparaten zoeken.
- Om tot slot te koppelen. (d.m.v. pincode 0000 of 1234)

Hierna werkt de muis reeds, ik heb dan ook geen extra drivers ge´nstalleerd.

Gebruik
Eenmaal ge´nstalleerd/geconfigureerd blijft de muis gekoppeld. Je hoeft dus niet steeds opnieuw te connecten. Dit was iets wat ik mijzelf afvroeg bij het oriŰnteren naar een geschikte muis. Het is een kwestie van de aan- en uit schakelaar omzetten en de muis werkt binnen vijf seconden. Wanneer je werkt met dual-boot moet je echter wel steeds opnieuw koppelen (en opnieuw pincode ingeven)

De muis beschikt over voldoende knoppen, naast de drie standaard knoppen (het scrollwiel is een knop)
ook over een knop die gemakkelijk met je duim te bedienen is, dit de "terug" knop voor in browsers. Aanvankelijk vond ik de sensitivity te hoog, deze heb ik naar beneden bijgesteld evenals het aantal regels dat het scrollwiel scrollt. Het scrollwiel zelf is van rubber en voelt goed aan, wel heeft hij een duidelijk hoorbare "Klik''. De muis zelf ligt goed in de hand, mensen met grote handen zouden hem misschien als klein kunnen ervaren. (en dat is hij ook met zijn bescheiden afmetingen van 58mm bij 93,5mm)

Opbergen
De muis wordt geleverd met handige opberg etui, vergeet de muis echter niet uit te zetten wanneer je hem een poosje niet gebruikt. Ik heb wel het idee dat de muis beschikt over een soort van "Standby" na de muis een langere tijd niet gebruikt te hebben 30+ min duurt het even voordat de muis weer reageert.

Batterijduur
Desondanks is de batterijduur niet heel erg lang, het hangt ook af van het gebruik en de toegepaste batterijen. De claim van drie maanden wordt dan ook niet gehaald, bij zeer intensief gebruik meer vier weken. Dit komt wellicht door de batterijen die ik gebruik. (Grundig, 1.2V, 750 mAh AAA) Oplaadbare batterijen zijn dan ook een aanrader, zowel uit praktisch maar ook vanuit een milieutechnisch oogpunt.

De muis beschikt over een indicatielampje om aan te geven dat de batterijen bijna leeg zijn, met mijn oplaadbare batterijen schakelt de muis vrijwel direct uit wanneer deze leeg zijn. Met alkalines waarschuwt het tijdig.

Persoonlijk vind ik het een erg fijne muis, het voldoet aan de wensen die ik eraan heb gesteld. De prijs vond ik aanvankelijk wat hoog, maar nu ik er een tijd mee heb gewerkt zeker wel waard. Voor mensen met grote handen is deze muis misschien minder geschikt, het is nu eenmaal een notebook muis.

Enig nadeel is de geringe batterijduur, voordeel vind ik het feit dat het een bluetooth muis is en je daarom niet met losse receivers in de weer hoeft. Niet geheel onbelangrijk om te melden, er wordt geen bluetooth dongel meegeleverd, deze zul je dus zelf moeten aanschaffen indien je laptop niet over een ingebouwde bluetooth module beschikt.
Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000 (Laser)

Heb jij ook een Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000?

Ben het grotendeels wel eens met de review. De batterijduur is zeker afhankelijk van de gebruikte batterijen. In die van mij zitten nog steeds de originele alkaline die er oorspronkelijk bij zaten. Gebruik de muis nu een flink aantal maanden, al is het niet constant. Maar de batterijduur valt mij zeker niet tegen.
Heb jij nog aanvullingen voor mij, ben ik bijvoorbeeld nog iets vergeten?
Ik moet zeggen dat de alkaline batterijen die erbij zitten langer meegaan dan mijn oplaadbare batterijen. Gelukkig heb ik altijd een reserve setje batterijen bij me. (past prima bij de muis in het hoesje)
Tips, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom. :)
heb die muis ook...

en heb er zelf duracell inzitten en heb al gemerkt zet hem gewoon uit als je onderweg bent of hem even niet gebruikt....
Ja, dat doe ik ook en beveel het mensen ook aan in mijn review. Dit scheelt al een heel stuk, de muis gebruikt in stand-by mode ook batterijen, d.m.v. de knop zet je hem echt helemaal uit.