Seagate Barracuda, 4TB Review

project.bobby 11 februari 2017, laatste update op 12 juli 2017, 1.597 views

Seagate Barracuda, 4TB (Product gekocht)

Snel, stil, koel en goedkoop. Overtrof mijn verwachtingen op eigenlijk alle fronten.

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Koel

Minpunten

• Wordt geleverd in zakje zonder doos.

Al een tijd op zoek naar een tweetal 4TB (goedkope :) ) harde schijven ter vervanging voor mijn 4x 2TB F4 spinpoints.

Na lang twijfelen tussende toshiba x300 en de barracuda toch voor de laatste gekozen. Die keuze heb ik uiteindelijk gemaakt omdat ik in veel reviews zag staan dat de x300 behoorlijk luidruchtig kan zijn.

Wat zit er in de doos?
Niets, er is geen doos, alleen een antistatisch zakje. Verder niets. (besteld bij Coolblue).

Benchmarks
Zie de screenshots. Overtrof qua benchmarks en real life prestaties enigzins mijn verwachtingen. De schijven presteren gelijk aan elkaar.

Real world prestaties 1
Kopieren van één bestand van +- 80 GB
Resultaat:
+ 128 MB/s

Real world prestaties 2
Map met +- 400 fotos van tussen 700 kb en 10 MB groot, en 2 videos van 1GB groot (totale grote 4.1 GB.)
Resultaat:
Windows gaf aan 140 MB/s tegen het einde, totaal duurde echter maar 21 sec. (stopwatch.) Dat kom neer op bijna 200 MB/s (!)

Geluid
De schijf is zeer stil en onhoorbaar tov. de rest van mijn systeem. De CPU koeler maakt meer geluid dan de schijf. (Cooler Master 212 evo + Scythe Gentle Typhoon 1x @1350 RPM).

Temperatuur
Het is fris bij mij binnen, maar ik heb de schijf niet hoger dan 23 celcius zien komen in open hardware monitor. (ook niet tijdens benchmarken)

Betrouwbaarheid
Valt nu nog niets over te zeggen. Over een jaar komt een update :)

Zeer tevreden. Schijf is stiller en sneller dan ik had verwacht.

Betrouwbaarheid is nog even afwachten :)
Update: 12/7/2017: SMART info is nog prima na half jaar continue backups wegschrijven van meerdere devices. Geen gekke dingen. Wel nog wat vroeg voor definitieve conclusies.

Heb jij ook een Seagate Barracuda, 4TB?

beter nog even doornemen en de foutjes verbeteren. er is nogal een verschil tussen mb en MB namelijk :)
Kun je aangeven hoe zit het met head parking bij dit model?

Hier wordt dit type niet expliciet genoemt:
Wat is precies je vraag? :)

Ik heb iig via dat tooltje op een van de drie schijven die ik had gekocht head parking uitgezet. Ben te lui om de andere twee ook te doen. Was wel iets anders dan in die topic omschreven stond. Eerst tooltje booten, vervolgens stroom van je HD afhalen, vervolgens er weer opzetten terwijl je in die tool geboot zit om security te bypassen en dan kan je head parking uitzetten.

Merk overigens qua prestaties of geluid(tikken,piepen) geen verschil tussen de 3, als je een makkelijke manier hebt hoe ik dat kan testen, en wat je precies wil dat ik test kan ik dat wel doen binnenkort.
Vooral in een nas scenario kan het nuttig zijn het head parking uit te zetten. Dit voorkomt het excessief oplopen van een van de smart waardes, de Load Cycle Count.

Wellicht is het bij deze versie vanuit de fabrikant al uitgezet. Je zou het duidelijk moeten horen namelijk.
Ik heb op de andere twee schijven nu head parking uitgezet om even te testen en ik hoor nu veel minder geklik / getik zoals je zegt. Stond dus wel aan, maar relatief makkelijk uit te zetten.
Heb deze schijf inmiddels ook een paar weken in huis. Na testen in de desktop is hij de nas ingegaan. Kon geen geklik waarnemen maar zal de smart waardes weer eens bekijken.
Edit: moest reactie zijn.

[Reactie gewijzigd door project.bobby op 9 juli 2017 15:49]