Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 55" Ultra HD LCD TV met HDR en 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55KS8000 Zwart Review

TerrieTestpanel 10 februari 2017, laatste update op 24 april 2017, 1.569 views

Samsung UE55KS8000 Zwart (Testpanel)

Prachtige tv met daarbij een adembenemende beeldkwaliteit. Dit is een tv die zeker tot het high-end klassement behoort. Het is tevens een tv die er prachtig uitziet, maar jammer genoeg wel de aux-aansluiting mist om bijvoorbeeld een headset aan te sluiten. Contrast geeft deze tv een andere dimensie.

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Zwartwaarden
  • One connect box
  • Lage input lagg
  • Dun scherm
  • Vormgeving achterkant

Minpunten

• Geen Aux
  • Voet
  • Scherm valt raar in de randen
  • Veel reflecties

Introductie

De UE55KS8000 is een tv die hoge verwachtingen met zich mee brengt. Doordat ik de laatste tijd veel met tv's bezig was ben ik uitgekozen voor een beeld & Geluid dag bij het media park in Hilversum. Deze dag was georganiseerd door Samsung om kennis te laten maken met de nieuwe technologieŽn van hun 2016 en toekomstige 2017 modellen. Daarbij hebben we meer inzicht gekregen in hun keuze voor de techniek die zij gebruiken bij het paneel.

Deze review is dus geschreven vanuit een 2 weken durende review periode. Hierdoor vind ik de criteria Inbrandgevoeligheid niet toepasbaar in deze review. Wel geeft Samsung 10 jaar garantie op inbrandgevoeligheid en zal dit dus hoogstwaarschijnlijk geen issue zijn tijdens de kijk-periode. De review zal ondersteund worden door veel beeld-materiaal wat in het begin van de test-periode genomen is. Hiermee hoop ik een duidelijk beeld te creŽren over hoe deze tv voelt en is om in gebruik te nemen.
Technologie
Samsung gebruikt de Quantum dot technologie ook wel QLED, QD en SUHD genoemd. Deze techniek zijn ze in 2015 mee begonnen en hiermee hebben ze een goede concurrent voor de verschillende OLED technieken. Simpel gezegd is de techniek een extra laag/filter met nanokristallen die aan het lcd-paneel (voor het backlight) toegevoegd wordt. Tevens heeft dit paneel een Ultra HD Premium certificaat, wat wil zeggen dat de televisie voldoet aan de HDR eisen van de Ultra HD Alliance zodat een goede HDR weergave gegarandeerd moet zijn. De tv moet dan onder andere minimaal 800 NITS kunnen weergeven, de 8000 serie kan minimaal 1000 nits weergeven.
Samsung tv-range
Samsung hanteert verschillende model namen voor hun tv's in de vorm van getallen en letters. Ik vind het zelf erg prettig om de modellen even kort onder elkaar te zien, vooral als je nog oriŽnterende bent. Dit is heel simpel te begrijpen en ik leg kort hier onder uit wat de verschillen zijn:(Uit het Samsung topic)
Samsung KS9500 (Paradepaartje van Samsung, elke LED kan afzonderlijk uitgezet worden(Full-Array Local Dimming(FALD))). Curved;
Samsung KS9000 (Curved paneel geen FALD, wel minimaal 1000 NITS);
Samsung KS8000 (Niet-curved en wel minimaal 1000 NITS);
Samsung KS7500 (Geen dubbele tuner en slechter geluid);
Samsung KS7000 (Zelfde als KS7500 alleen niet curved).

Hieronder geen SUHD panelen, maar wel 4K
Samsung KS66XX (Kunnen HDR ontvangen, maar niet afspelen en tevens 50HZ curved))
Samsung KU65XX (Ander design, curved);
Samsung KU64XX (Plat model ipv curved);
Samsung K61XX (Slechtere remote en wifi (curved));
Samsung K60XX (Goedkoopste model van samsung, is tevens een platte tv, maar is wel 4K.

Uitstraling en uitpakken van de UE55KS8000

Nu naar de echte review toe met de daarbij behorende kritische mening die ik in de loop van de jaren heb opgebouwd. Wanneer er vragen zijn omtrent de review stel deze dan gerust en bij eventuele fouten zal ik deze natuurlijk veranderen.

Hij werd op vrijdagochtend geleverd om maar liefst tien voor acht 's ochtends. Ik moest de hele dag werken, maar gelukkig kon dit op zo'n vroeg tijdstip:
De tv werd dus op tijd afgeleverd en ik kon deze in de avond rustig gaan uitpakken. Een tv moet je altijd met zorg behandelen en ik had er dus voor gezorgd dat ik geen uitstotende of harde dingen in de buurt had liggen tijdens het uitpakken.
Er stond nergens dat ik geen scherpe objecten mocht gebruiken...
Wat je dan onder de magische bovenkant vind is dit: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC8X03ZMpfF4tb.jpeg
Je haalt de verschillende dingen eruit en je merkt dat je nog maar ťťn stuk van de voet hebt. ;(
Ik hoop tevens dat ik niemand boos maak hoe ik in de volgende paar foto's laat zien hoe ik de tv heb uitgepakt. De vorige eigenaar was iets minder zacht met de tv omgesprongen, er was namelijk al een kapje van de achterkant beschadigd...
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC8YJ1VbyFFZ5d.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC8YJmIqK7TIGA.jpeg
Wat krijg je nou bij zo'n tv ? (let op is al door iemand anders ingepakt dus in de werkelijkheid kan de inhoud en vormgeving verschillen!)
De wereldberoemde one connect box ;) https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC92r2UJUskb7F.jpeg
Daarnaast werd hij netjes in een zwarte hoes geleverd en kon ik hem hierdoor veilig uit de verpakking halen. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC98J2jMqaWJgv.jpeg
De voet van de tv monteren spreekt redelijk voor zich.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC98J3CD6eT0DQ.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CCaoV2X1s6JFs9.jpeg
Let op dat je bij het bevestigen van de voet hem eerst in de gleuf laat zakken, voordat je denkt hem vast te kunnen schroeven. Dit was bij de vorige eigenar(en) wat minder goed gegaan........https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC98J2R7TilLQL.jpeg
Daarnaast had ik zelf natuurlijk ook al een tv, de Sony 50W809C welke FULL HD is en iets minder dun en groot:) Hier een mooie vergelijking wanneer zij naast elkaar op de grond staan(tevens ook erg dun): https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC98JrLMSDLy83.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC98J26zMAsIXz.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CCaoV1alch8QfF.jpeg
Wat wel erg opvalt aan de Samsung is dat de voet is geprobeerd zo ver mogelijk naar achter te plaatsen, zodat deze minder opvalt tijdens het tv kijken. Dit is in eerste instantie gelukt, maar wanneer je een kleine plek hebt waar de tv op kan staan is dit een nadeel. Ik hoop tevens wanneer je een tv van deze prijsklasse koopt je hem gewoon ophangt aan de muur :X De tv moest natuurlijk eerst van de vingerafdrukken ontdaan worden, want iemand had schijnbaar eventjes lekker lopen voelen |:(
Eerste set-up van de tv
Situatieschets
Ik heb de tv gebruikt in de volgende omstandigheden:
Kijkafstand: Altijd maximaal 2.5 meter en vaak 2 meter.
Audio: Tv
Kijkhoek: Iets naar boven i.v.m. hoge beugel en lage bank.
Bekabeld en wifi: 80 Mbit/s
Installatie
Het installeren van de tv was erg simpel, alleen het op zoeken van de gegevens van je Samsung account kan nogal een uitdaging zijn. Tevens merkte ik meteen weer hoe een ongelofelijke haat ik heb aan de tv-afstandbediening. Het duurt eeuwen voordat je je naam heb ingetypt en dan voer je weer het foute wachtwoord in. Onbegrijpelijk dat het op deze manier moet, dit weet YouTube beter te implementeren. Hierbij hoef je alleen een speciale code op je YouTube pagina via je mobiel of pc in te voeren.
Reflectie van licht
Tevens claimen ze dat de tv niet veel reflectie meer zou tonen, maar dit is nog steeds dramatisch en is bij bijna elk paneel wat ik zie het zelfde. Kijk maar naar de reflecties tijdens het opstarten van Netflix, tv kijken met een te felle verlichting was geen optie.
Daarnaast merk je dat de rest van de instellingen simpel zijn, hier hoefde je gelukkig geen Tweaker voor te zijn: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC9x33DfgqciyU.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CCaum3lXYTaiTJ.jpeg

Vergelijking & beeld kwaliteit

Tevens heb ik geprobeerd wat vergelijking foto's te schieten met beide tv's in ongekalibreerde staat. (had de Sony per ongeluk gereset en op verkeerde instellingen staan) Toch kan je wel de kwaliteit in de panelen op deze foto redelijk vergelijken. Daarbij staat de onderste veel te blauw en de bovenste eigenlijk te grauw en niet fel genoeg naar mijn mening. Tevens speelt de hoek van mijn Iphone 7 Plus mogelijk ook een rol.
Hier kan je dus wel duidelijk het nut van de HDR zien, met name in de fellere gebieden kan de tv van Samsung de verschillende kleuren wit bijvoorbeeld veel beter onderscheiden en is er meer diepte te zien. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CC9x326wBsth2Z.jpeg
De tv's heb ik uiteindelijk aan de hand van http://www.rtings.com/, beter gekalibreerd en daarop nog wat persoonlijke aanpassingen gedaan. Hierna waren beide panelen veel beter aan te zien.
HDR+ Optie
De KS8000 heeft een HDR+ optie welke volgens Samsung een HDR effect aan het beeld zou moeten toevoegen. Ik heb met deze instelling veel lopen spelen, maar ik merkte uiteindelijk dat het niet genoeg toevoegde en je beter de normale instelling aan kan houden. Dit komt vooral de zwart waarden dan erg tegenvallen en het beeld erg vertekent wordt. Daarnaast zijn alle extra clear motion technieken en dergelijke een must om uit te zetten. Je ogen worden daarna ineens veel tevredener over het beeld wat zij binnen krijgen. Ik heb tot mijn spijt de tv vooral kunnen testen met de content die beschikbaar is via Netflix en Youtube. Waarbij zelfs de HDR content en 4k Content van Netflix verschrikkelijk veel ruis bevatten. Dit valt nog beter op de Samsung te zien dan bij mijn eigen paneel. Een kijkafstand van 1-2.5 meter had hier misschien ook wel een invloed op.
Zwartwaarden
Heerlijk! Dit paneel weet daadwerkelijke zwart waarden te creŽren. Natuurlijk niet zo goed als een OLED paneel, maar over het algemeen was zwart ook echt zwart. Het enige punt wat deze panelen allemaal hebben is wat backlight bleeding aan de bovenkant van het scherm. Maar dit paneel laat bijna geen wit door wat een heerlijke kijk ervaring levert.
Contrast en helderheid
De tv kan meer dan 1000 nits aan helderheid weergeven. Dit zorgt er voor dat je in een donkere ruimte de helderheid soms wat terug moet schroeven om je vriendin tevreden te houden. Ik heb zelf ervaren dat deze helderheid in veel situaties heel fijn kan wegkijken, vooral dat er bij donkere films nog veel helderheid kon geproduceerd worden. Tevens kun je zien dat het contrast echt top in orde is van deze tv, dat is ook te zien onder het HDR+ hoofdstuk.

Bouwkwaliteit van de tv

De tv is prachtig vormgegeven met een zilveren voetstuk welke goed tot zijn recht komt bij het uiterlijk(de functionaliteit daarvan is discutabel).https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CCaum1ntVm36Sf.jpeg Daarnaast is er goed te zien dat er nagedacht is over de achterkant van deze tv door een soort metal brush-look mee te geven aan de tv. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CCaum1JFAfCJFJ.jpegWaar ik minder over te spreken ben is de voorkant van de tv en dan wel hoe de tv in zijn scherm rand valt. Er zit tussen het paneel en de bezel een ruimte, waar je met je bankpas precies tussen kan. Dit zorgt er voor dat alle vuil en andere dingen zich in deze ruimte zullen ophopen, verder kan je niet makkelijk dingen verwijderen uit de ruimte, omdat je zo dicht tegen het scherm aan zit.

De one connect box is daarentegen goed over nagedacht en is stevig in gebruik. De 2017 serie heeft gelukkig ook een doorzichtige kabel, waar deze nog steeds zwart is. vergeet niet dat je stroomkabel nog steeds los naar beneden loopt!

Ghosting

Dit is een aspect waar deze tv erg goed in is. Er is werkelijk geen ghosting voor mijn ogen waarneembaar. Ik heb mijn computer aan de tv gehangen om te kijken of je er ook prima shooters mee kunt spelen. Wanneer de tv op de speciale sport- of game mode zet is dit prima te doen. Wanneer je een 144HZ scherm gewend bent is dit natuurlijk nogal een no-go vergelijking. Maar voor de normale gamer op de console zal deze tv elke verwachting doen overtreffen. Daarnaast heb ik tijdens het kijken van verschillende films geen ghosting kunnen opmerken.

Prijs & featureset

De prijs van dit toestel is bij het schrijven bij de minder bekende en betrouwbare web shops rond de 1600 euro, een iets meer gerenommeerde website vraagt er 2300,- voor. Wanneer je dit paneel voor minder dan 2000 euro kan aanschaffen zal ik dit zeker doen.
De mysterieuze aux-aansluiting
Maar wat bij mij nou super veel irritatie opwekte was de de AUX aansluiting van deze televisie. Hij werkte voor geen meter en ik moest dus mijn iets verouderde audio-installatie in de kast laten staan. Oh, wacht, er is helemaal geen aux aansluiting. Ik had tijdens de review periode geen zin om een convertor t.w.v. § 30,- aan te schaffen en heb dus de hele periode naar het geluid van de tv moeten luisteren.
Geluid van de televisie
Beter dan een gemiddelde tv, maar nog steeds onhartelijk voor enig liefhebber van goed geluid. Wanneer je 's ochtends wakker wordt en je de tv aanzet denk je dat het allemaal nog wel lekker klinkt, maar een beetje meer dan stemmen weergeven is een tv nog steeds niet geschikt in. Ik hoop dat Samsung in de toekomst dan ook een model levert waarbij tv-speakers verleden tijd zijn(Met meerdere audio aansluitingen). Ik snap dan ook dat ik misschien iets buiten de doelgroep val van Samsung (student). Dit soort beslissingen kan het verschil maken tussen een promotor voor je merk of niet.
Bediening en besturing
Afstandbedieningen
De afstandbedieningen die bij het toestel zijn geleverd werken prima, maar ik had iets meer van de magic-remote verwacht. Daarnaast is de setting knop naar mijn mening wat te klein geplaatst op de afstandbediening en is de home knop niet echt logisch. In het donker was het lastig om te voelen wat nou de juiste knop was, terwijl dit bijvoorbeeld bij mijn paneel veel beter geregeld is. Hier zijn ook nog zeker stappen in te maken.
Tizen
Tizen is een besturingssysteem waar ik nog nooit mee heb gewerkt. Het is kort gezegd een prima besturingssysteem, maar laat nou niet echt iets geweldigs zien. Daarnaast laat Tizen nog steeds zien dat het bekabeld het het best werkt. Vooral wanneer je de tv weer na een tijdje aan zet merk je dat dan allemaal even beter werkt. In vergelijking met Android vind ik Tizen minder natuurlijk voelen en heb je niet echt het idee dat je in de smart omgeving bezig bent. Daarnaast vind ik twitter-feeds bijvoorbeeld niet echt belangrijk op mijn tv, maar het is een leuke gimmick.
One connect box
Dit is erg goed bedacht van Samsung en bijna perfect uitgevoerd. Je merkt dat ze hier nog wat dingen kunnen verbeteren, maar over het algemeen is het heel handig dat je niet elke keer achter je tv hoeft te kruipen. Daarnaast kan je je kabelgoot dicht laten en hoef je niet telkens te klooien met je kasten.

Deze tv zorgt voor een ultieme kijk-ervaring en beleving wanneer het budget het toelaat. We zien dus dat de zwartwaarden erg goed zijn van de tv, waardoor het contrast erg goed is. De hoge helderheid zorgt er voor dat je in een lichtere kamer ook genoeg kan zien, maar de reflectie verpest toch wel een hoop. Ik geef deze tv dan ook geen 5-sterren, omdat ik de reflectie, de aux en de andere features nog niet helemaal afgewerkt vindt. Daarnaast krijg ik ook geen 10 als ik niet alles tot in de puntjes perfect hebt ingevuld en dan verdient deze tv het ook niet. Daarnaast is het discutabel of voor sommige mensen 4k wel toegevoegde waarde heeft. In mijn ervaring worden de 1080P series er niet perse beter van, maar de kleurweergave en de HDR zorgt ervoor dat het contrast optimaal is. Waardoor het beeld voor het oog beter is en dus daar uiteindelijk de winst wordt behaald. Wanneer je eenmaal dit beeld hebt ervaren dan wil je niet meer terug.

Daarnaast vind ik dat je verplicht moet worden om een externe audio-set te gebruiken als je een tv in deze prijsklasse koopt.

De bediening en gebruik van deze tv is goed, maar niet extreem goed. Ik hoop dat tv-producten is beter gaan nadenken over de remote die zijn gaan meeleveren. Waarom loop ik altijd nog dom naar mijn tv te wijzen met de magic remote en/of moet ik met dat zwarte ding nog steeds het licht aan zetten om de knopjes te kunnen lezen?
Dus heb je nu een wat verouderde Full HD tv dan kan het de overstap echt wel waard zijn. Maar wanneer je zoals ik met een 2015 Full HD rond loopt loont het nog niet de moeite om te upgraden.

Ik hoop dat alles duidelijk was in deze review, hij had misschien nog iets verder gespecificeerd kunnen worden, maar dit verwacht ik op een later moment misschien nog iets aan te passen.

Heb jij ook een Samsung UE55KS8000 Zwart?

Mag ik vragen welke beweegreden jij had om de 8000 te kopen ipv de 7000? Ik kan namelijk nauwelijks verschil merken tussen de twee en ik vraag me af waar die 150eu prijsverschil in zit.
Eigenlijk heb ik er niet voor gekozen, want had deze tv een maand in gebruiskleen van tweakers en samsung. In het samsung 2016 topic staan ze mooi vergeleken. De voet en aantal tuners is sowieso verschillend. Ik heb nu de 50w809c staan en ik zou de samsung heeeeeel graag weer terug willen, omdat hij veeel beter in een lichte ruimte werkt.
thanks, de voet was me eigenlijk nog niet opgevallen 8)7
maar dat verklaart wel waarom je de 8000 had en niet de 7000 :)