Specificaties Tower, 1 interne + 9 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 590 Review

chocolade-reep 25 februari 2010, laatste update op 27 februari 2010, 1.266 views

Cooler Master Centurion 590

Pluspunten

• Modbaarheid
  • Airflow
  • Uiterlijk
  • Ruimte

Minpunten

• Ligt krasgevoelig

Inleiding:
Deze review gaat over de CoolerMaster Centurion 590. Een (naar mijn mening) erg mooie kast met veel uitbreidmogelijkheden.

Specs:
Kleur: Zwart
Afmetingen: (W)210 x (H) 440 x (D) 510 mm
Gewicht: 8,5~9.3
Materiaal: SECC, Bezel: Metal mesh+ABS
Forumfactor: ATX, M-ATX
Bay’s: 9 x 5,25” (als je de HDD’s eruit haalt) 5 x 3,5” waarvan 4 voor HDD’s
I/O: USB 2.0x2, IEEE 1394 x1, MIC x1, SPK x1 (supports HD / AC’ 97 Audio)
Ventilatie: ruimte voor 6 x 120MM fans, waarvan 2 meegeleverd
Uitbreidingsslot: 7
Optioneel: Doorzichtige zijkant.
Voeding: ATX (voeding niet inbegrepen)

Reden van aanschaf:
Toen ik de kast kocht stond hij in de BBQ van Tweakers. Ik dacht: een mooie goedkope kast met veel uitbreidmogelijkheden. De prijs was ook een reden waardoor ik de kast kocht: niet zo duur.

Modbaarheid:
De modbaarheid is erg goed. Dat komt volgens mij omdat de kast al heel erg basis is (niet slecht bedoeld). Ik heb zelf een raam aan de zijkant van de kast gemaakt. Ik wil nog aan de onderkant een blowhole maken en aan de achterkant van het moederbord een gat voor als ik mijn CPU cooler op mijn mobo wil zetten of als ik hem eraf wil halen.
Als ik dat gedaan heb komt er waarschijnlijk wel een update.

Koeling:
De koeling is echt goed. Je hebt veel mogelijkheden om ventilatoren te stoppen. Ook allemaal 120mm wat ik erg fijn vind. Omdat ik een raam in mijn kast heb gemaakt zijn daardoor 2 plekken voor ventilatoren verloren gegaan, maar omdat ik er een blowhole in heb gemaakt is er toch nog plek.
Op dit moment zijn er 3 intake fans en 3 outtake. Intake: 2 aan de voorkant en 1 aan de zijkant. Outtake: 2 aan de bovenkant en 1 aan de achterkant. Ik hoop binnenkort nog een intake fan aan de onderkant te hebben.
Aan de voorkant is standaard plek voor 1 ventilator, maar die 2de heb ik vast gemaakt met tywraps
De standaard fans heb ik beide vervangen. De fan met blauw led omdat ik niet van blauw led houd en hij maakte veel lawaai. En de andere omdat hij niet mij mijn Skythe Gentle typhoon paste. Die is overigens wel heel stil.

Temperaturen gemeten met HW-Monitor (Idle(Non-OC)):
Core #3: 30
GPU:
GPU Core: 46

Cable-managment:
In principe is de camble-managment goed. Maar als het echt puur om de mooiheid gaat kun je misschien beter een andere kast nemen. Als het gaat om dat je een goede airflow wil voldoet deze kast overigens prima. Weet wel dat als je er wat moois van wilt maken dat je dan wel een zakje tywraps bij de hand moet hebben.

Deze foto is nog van mijn oude setup.

CD/HDD bay's
Zoals al was vermeld: aan de voorkant is ruimte voor 9 DVD branders (5,25" dus). In een van die 9 is een convertor gemaakt dat er een floppy of cardreader in kan (3,5"). Ook is er een soort rekje waar 4 schijven in kunnen, die gebruikt de plek van 3 5,25" bay's. Aan de voorkant van het rekje is plaats voor een intake fan.
Deze manier vind ik erg prettig. Dan heb ik het niet over hoe je het er in moet zetten, maar je wordt gewoon erg vrij gelaten hoe je de ruimte besteed. Je kan er 12 harde schijven in doen, 8 DVD branders of een hoeveelheid ventilatoren. Daar ben ik erg over te spreken.
Een DVD brander plaats je er vrij makkelijk in: Je doet de brander op de juiste plek, dan klik je hem vast en dan kun je hem vast schroeven. Niet toolles, maar als je een PC aan het bouwen bent heb je toch wel een schroevendraaier bij je.
De harde schijven gaan iets lastiger: Je moet eerst dat rekje eruit halen, de harde schijven monteren en het rekje er weer in doen. Dat rekje eruit halen gaat niet erg makkelijk. Verder zitten er een soort rubbertjes bij waar je de schroef doorheen draait om trillingen te voorkomen. Dat is wel fijn.

Conclusie:
Mijn conclusie is dat ik er erg blij mee ben. Als ik nu (een jaar later) een kast zou moeten kopen wordt het waarschijnlijk dezelfde, of een die er erg op lijkt. Ik vind het namelijk ook leuk om er een beetje mee te modden.
Uiterlijk verschilt natuurlijk maar ik vind hem erg mooi, tijdloos en mooi.

Er volgen nog updates en foto’s.

Update 2.25.20: Blokje CD/HDD bay's.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 590?

Ik heb deze ook, bevalt me erg goed, alleen snap ik niet waarom de kasten van CM Centurion serie nooit goed sluiten (de zijpanelen lekken altijd licht).

Verder ben ik het helemaal met je review eens. Als nadeeltje wil ik wel aanmerken dat harde schijven erin zetten niet makkelijker is geworden ten opzichte van bijvoorbeelde Centurion 534 die een soort railsysteem had.

Bij de 590 moet je nogal wat schroeven loshalen (zelfs de poten) om het bakje los te krijgen, en daarna moet je met die vervelende lange schroeven proberen je harde schijf zo heel mogelijk te houden en erin te schroeven.

Voor de rest een top kast!
het is inderdaad een prima kast.
ben het niet met je eens dat het cable management goed is bij deze kast.
bij de Centurions vind ik dit slecht geregeld.
en ja met flink wat tyraps en behoorlijk wat creativiteit kom je een end.
maar er was heel wat beters te verzinnen om de kabelsalade weg te werken en zo het wat mooier te doen lijken en de airflow wat minder te beinvloeden.

@Forsith
ben de lekkage waar jij het over hebt nog niet tegen gekomen.

Maar ben het met jullie eens.
een mooie goeie kast!!
@Fprisith
Over het harde schijven systeem ben ik het met je eens, maar aan de andere kant heb je wel veel vrijheid gekregen hoe je de schijven plaatst. (Als je begrijpt wat ik bedoel).

@theonlyextreme
Het klopt dat er kasten zijn met betere cable-managment, maar voor circa 60 euro vind ik het erg goed. Als je een beetje creatief bent met tywraps is het wel goed vind ik.
1 van de Beste kasten dak ooit gehad heb :)

Vond ze enkel niet zo mooi.

mooie revieuw btw.
Ik neem aan dat de kast in de BBG (Best Buy Guide) stond, en niet in de BBQ (BarBeQue) van tweakers?

Verder leuke review!
O, ja ik zal het veranderen.
Ik heb net de Antec 900 binne gekregen :*)
Voor mijn I7, mijn Q6600 zat in deze kast :P.
Het is indd jammer van de licht lekkende zijpanelen
Ben je verkouden, die neusspray :)

Erg leuke review heb je gemaakt.
Ik vind het een erg leuke kast voor een niet al te hoge prijs.

Top dus :)

[Reactie gewijzigd door erikbond op 26 februari 2010 18:42]