Seagate Business Storage 4-Bay NAS Review

martijnkoevoets 8 februari 2017, laatste update op 8 februari 2017, 655 views

Seagate Business Storage 4-Bay NAS

Naar mijn ervaring onbetrouwbaar in gebruik door verlies van arrays terwijl schijven in orde zijn. Verder is de webinterface zeer log en langzaam zonder al te veel feedback. Aan/uit/reset optie via webinterface doen het zelden.

Pluspunten

• USM Slot
  • klik mechanisme hdd's
  • solide
  • max benut van verschillende schijf grotes

Minpunten

• ONbetrouwbaar
  • Langzaam I/O en interface
  • Bugs in firmware (aan/uit/reset werkt niet)
  • geen hardware on/off switch

Algemeen:
Qua specificaties was deze nas destijds een prima keus. in 1 jaar tijd heeft deze NAS echter 3x gefaald door array niet meer te herkennen/kunnen benaderen.

Gebruik en 3 maal issue's
1: Een nieuwe NAS; Yay! de 4 schijven die ik nog had liggen klikken makkelijk in de trays: fijn! :) raid 5 opbouwen duurt relatief lang (14 uur), tijdens het proces kun je geen bestanden er naar schrijven. Probleem: nas wil niet uit via interface terwijl ik hem nog wel op zo'n vaste plek moet plaatsen. netwerk kabel verwijderd en paar uur gewacht totdat (hoop ik) schijven in rust modus gaan en toen power eruitgetrokken... (brrr). toen weer opgestart en raid 5 array werd niet meer herkend! geen enkele optie om dit te herstellen via unit zelf.

(voor de wanhopigen die hier verzeild zijn geraakt en zoeken naar een oplossing, alle schijven los aan pc hangen en met mdadm het laten herkennen zou voor sommigen nog werken)

afijn, tijdens mijn zoektocht voor fixes kwam ik erachter dat ik niet de nieuwste firmware draaide, Beginnersfout! ook al zei auto update van wel. Deze met los bestand ge´nstalleerd en weer op nieuw begonnen. Qua interface geen verbeteringen, maar het leek erop dat hij het nu prima deed. Een van de weinige dingen waar ik blij van werd met deze NAS is dat hij prima een effectieve 4x2tb raid5 kon bouwen van 2x3tb en 2x2tb. en daarna de overgebleven 2tb (van de twee 3tb schijven) kon gebruiken! (hoewel ik op fora las dat dit performance erg benadeelde?)

USM slot is overigens ideaal voor backup-schijven (2.5 sata past er ook zonder omhuizing met wat voorzichtigheid), het is alleen wel vreselijk traag. maar ik had geen haast. 4 maanden geen issues gehad!

2: Power failure! tijdens ongelukje met thee en stekkerdoos is het huis ff zonder stroom komen te zitten. en weer hetzelfde probleem, schijven allemaal ok maar gehele array weg :| UNKNOWN FAILURE. op dat moment geen tijd gehad om moeilijk te doen en had die week ervoor nog backup gemaakt. dus alles opnieuw geformat en backup terug erop. hier al redelijk ge´rriteerd door geraakt, maar toch even op werk gevraagd aan data specialist of dit normaal is dat stroomuitval zo'n desastreus effect mag hebben. dit zou zeker niet het geval moeten zijn volgens hem. UPS is natuurlijk wel aan te reden enz.

3: Hele wijk heeft even zonder stroom gezeten; UNKNOWN FAILURE... WEER!!
hierna ben ik eigenlijk zo klaar met dit ding dat ik direct een andere heb gekocht. 3 maal crashen in een jaar tijd is teveel. een NAS is geen backup, maar dit is toch wel heel onbetrouwbaar.

Hiervoor heb ik geen NAS gekocht, hij moet betrouwbaar, snel en makkelijk te benaderen zijn. dat is deze niet voor mij.

Heb jij ook een Seagate Business Storage 4-Bay NAS?

Groot gelijk dat je met deze gestopt bent. Een NAS is geen backup, maar unkown failure na spanningsuitval en je data weg?

Doet me denken aan een RAID die een collega ooit testte: Tijdens het schrijven de spanning er af gegooid, daarna tijdens recoveren nog een keer de spanning er af. Pas het RAID systeem van de derde fabrikant wist dit te overleven.
Niet iets dat je normaal doet, maar het kan voorkomen in de praktijk.