Huawei Nova Titanium Review

german8 7 februari 2017, laatste update op 6 september 2017, 2.111 views

Huawei Nova Titanium (Product gekocht)

Lekker handzaam en snel telefoontje met; super scherm, super accuduur. Helaas mindere bouwkwaliteit.

Pluspunten

• scherm
  • accu
  • bouwkwaliteit
  • snelheid
  • NFC

Minpunten

• geen 5Ghz wifi
  • niet waterdicht
  • valbestendigheid
  • speaker + headset volume

Intro
De Honor 7 werd minder en minder, 1 speaker had het begeven dus er moest iets nieuws en beters komen. Ik snap dat iedereen andere zaken belangrijk vindt in een telefoon. Daarom hierbij de belangrijkste punten voor mij;

-voelbaar kleiner dan Honor7
-langere accuduur dan Honor7
-32GB intern (16GB op Honor7 raakte vol - wil geen app op SD)
-minimaal FHD
-Android
-4G op alle banden
-vingerafdrukscanner

Volgende zaken waren secundaire wensen;
-mid/high-end SOC
-SOC kleinder dan 28nm
-goede camera
-5Ghz
-infrarood afstandsbediening
-waterdicht
-sd kaart optie (if not; minimaal 64GB intern)
-nougat update in 2017
-vingerafdrukscanner op achterkant

Ik heb nog even aan een (tweedehands) iPhone 6s of Samsung S6/7 gedacht. Ook de Honor 8 kort overwogen maar ben uiteindelijke voor een nieuwe Huawei Nova gegaan. Mijn beoordeling is gebaseerd op deze wensen, mensen met een ander wensen pakket zullen deze telefoon (en/of deze review) wellicht anders beoordelen/afwijzen.
Het scherm
Echt bizar mooi en scherp. Super hoge helderheid en tegelijkertijd heel hoog contrast. Het resulteerd in één van de beste lcd schermen die er zijn. wat me opviel is dat de automatische helderheid veel beter en sneller werkt dan in andere toestellen. Door hogere DPI t.o.v. 5,2inch op de Honor7 heeft de Nova een zichtbaar mooiere/scherpere beeldkwaliteit. Ik heb het beeld iets warmer gezet dan de standaard instelling. Hopelijk komt er in de Nougat update een functie dat het scherm in de avond automatisch warmer wordt (zoals recente iPhones), nu moet dit nog manueel.
Processor
Hij is snel! De 14nm Snapdragon 625 is veel sneller en soepeler dan de Kirin935 in Honor7 (beiden 3GB, android 6.0, EMUI 4.1). Apps switchen, fotos/filmpjes kijken en hier weer tussen switchen gaat veel sneller. (Honor7 loopt soms zelfs vast). Beiden 8xa53 processor en toch zoveel verschil, ik ben verrast.
Formaat
5 inch in een dunne body en met smalle bezels. Het voelt veel kleiner en prettiger aan dan de 5,2inch toestellen. Door 2.5D glas bovenop en de afgeronde achter/zijkanten voelt hij nog kleiner en ligt hij ook beter in de hand. Ik ben zo blij dat ik een stapje terug ben gegaan qua formaat, de 5,2inch Honor7 was me achteraf toch iets te groot. Toch lever je bijna niks in op scherm grootte. Ik vind ook niet dat je deze telefoon zomaar kan vergelijken met de vele (en soms goedkopere) 5,2inch toestellen (zoals Nexus 5p of Huawei/Honor devices). Deze telefoon is serieus veel kleiner. Zoals Arnoud ook al zegt, het voelt meer aan als een iPhone7 en dit is ook een serieus handzamer toestel (maar ik vind die 4,7inch eigenlijk weer net ietsje te klein). De stap van de Nova naar een 5,2 Honor7 is een vergelijkbaar met de stap van 5,2 inch naar een 5,5 inch toestel.
Bouwkwaliteit
Zit super in elkaar, iphone kwaliteit. Een iPhone 7 voelt nog net iets meer high-end. De Nova zit qua afwerking tegen de iPhone 6 aan. De Honor7 was het hem net niet. De Nova is het hem helemaal! Jammer dat ze hem niet gelijk waterdicht hebben gemaakt. Dan was hij helemaal af geweest.
Ik had na 1 dag al een minikrasje op t scherm (op bureau geschoven terwijl er een korreltje oid onder lag). Dus bij MediaMarkt een Clearplex coating op maat laten aanbrengen, deze gaat net iets mee met de bolling van het 2.5D glas en valt niet over t scherm. De eerste uren was deze protector erg lelijk en hij moest bijna 2 dagen uitharden voordat hij mooi strak zat. (dit legden ze allemaal netjes uit bij MM) Maar daarna zit hij er super goed op, beter dan alle protectors welke ik hiervoor heb gehad. Ik kan het iedereen aanraden. Het kleine krasje is nu ook niet meer zichtbaar. Heb hem ook (per ongeluk) van heuphoogte laten vallen op tegels en er zit nu een schaafje op 1 hoek maar verder alles nog in orde. Ik gebruik geen hoesje en ben benieuwd hoe kras/val bestendig de telefoon op de lange termijn gaat zijn.
Audio
Geluid van de speaker inderdaad iets minder dan de Honor7. Maar veel beter dan iphone5/motoG. Ruim voldoende dus. Met CM Resonar in-ear headphones merk ik geen verschil. Er zit ook DTS headphone app op waarmee je de audio kan afstellen.
Het maximale volume is helaas wel behoorlijk laag.
Camera
Camera app werkt snel, veel sneller dan Honor7. Qua snelheid vergelijkbaar met een iPhone6s. Wel iets minder details dan de 20MP Honor7 wanneer je inzoomt maar het plaatje als geheel is vaker scherp en beter belicht dan de Honor7. Dit terwijl ik zeer tevreden was over de camera van de Honor7. Digitale beeldstabilisatie tot en met FHD filmen is een handige toevoeging. 4k filmen heeft deze optie niet. Maar 4k is voor mij niet nodig
Accuduur
Hele lange batterylife. Ik ben een frequent gebruiker en merk dat de accu veel langzamer leeg loopt dan de Honor7. Gebruik mn telo's in combi met smartwatches en heb wifi, bluetooth en GPS altijd aanstaan. (20% drop na 10 uur overdag gebruik. 1d en 6uur en nog 45% accu over) Buitenshuis gaat de wifi regelmatig uit. Ik haal nu altijd makkelijk het einde van de dag of ruim de volgende middag.
Ik heb een AUKEY Quick Charge 2.0 lader en als de telefoon uit staat duurt het 2 uur van 0% naar 100%.
Software
EMUI wordt door sommigen gezien als minpunt. Het werkt voor mij prima. Het was 1,5jr geleden wel even wennen. Maar enkele EMUI updates verder wordt het steeds beter. Nu heb ik alle apps gegroepeerd en in eigen folders (Media/Nieuws/Travel/Nav/ Google/EMUI apps/etc) zoals in iOS. Hierdoor hoef ik dus niet door een oneindige app-drawer. Op de Honor7 heb ik vaak updates en security patches ontvangen dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit op de Nova ook wel goedkomt. Ik ben benieuwd naar de Nougat update. (ik zag al een download maar wacht wel op de officiele OTA)
Extra's
Vingerafdruk scanner wilde ik weer op de achterkant, dit werkt toch het lekkerst. De scanner werkt prima en vlot, net als de Honor7. Kan hem nu ook gebruiken voor betalings apps etc.
Mogelijk minpuntje is het ontbreken van 5Ghz wifi. Niet dat ik het momenteel mis want 2.4Ghz is vlot zat en op plekken waar ik wifi gebruik niet druk bezet. Maar op plaatsen waar de 2.4Ghz wel vol zit kan de 5Ghz een uitkomst zijn.
De switch naar USB-C kan je ook zien als een minpunt. Ik had al een tablet met USB-C dus geen grote impact voor mij. Toch zal ik ook wat converters van micro naar USB-C kopen en bij me houden zodat ik bij anderen ook kan bijladen.
Wanneer je een koptelefoon aansluit kan je FM radio luisteren, ik zal het niet vaak gebruiken maar het is een leuke toevoeging.
De telefoon heeft ook NFC en na het installeren van de juiste betaal app van mn bank heb ik inmiddels via NFC enkele kleine betalingen gedaan. Geinige feature waar ik me nog wat verder in moet verdiepen.
Prijs/kwaliteit verhouding
Ik heb 353 betaald bij de mediamarkt. Dit is meer dan andere (5~5,2 inch) toestellen met vergelijkbare specs. Maar de bouwkwaliteit, handzaamheid, goede accu en scherm zijn ongeevenaard en (voor mij) het extra geld zeker waard.

Het enthousiasme in deze review komt overeen met hoe ik over t toestel denk; https://youtu.be/_nN_kzs8_Nc
Update na 5 maanden. (eind Juni 2017)
Na 20 jaar mobieltjes waarvan 6 jaar smartphones heb ik voor de eerste keer een gebarsten scherm...
De Nova viel van de tafel op de plavuizen toen ik hem snel wilde meepakken in het voorbijgaan.
Het kan toeval of pech zijn maar de 3 smartphones die ik hiervoor net zo intensief gebruikte vielen vaker en zijn altijd heel gebleven.

Op 1 hoek gevallen maar werkelijk het hele scherm zit vol met barsten.
De Clearplex screenprotector houdt de boel gelukkig bij elkaar en zorgt ervoor dat de telefoon nog te bedienen is, de coating is nog glad.

Nieuw scherm laten plaatsen voor 160 euro MAAR..
-de automatische helderheid werkt niet meer.
-er zit een lichte vlek in het scherm (hogere druk op het scherm)
-heb ik het idee dat de helderheid minder is geworden (oude moto G is helderder...)
-er lekt licht tussen het glas en de body...

Reparateur heeft het schemr nogmaals vervangen maar dit verbeterde niets en ik heb de 160 euro terug gekregen.
Update na 7 maanden (begin Sept 2017);
-het scherm is uit zichzelf gebarsten vanaf het plekje waar hogere druk stond op het scherm...

Ik ben klaar met de Huawei Nova.
Na de introductie van nieuwe iphones koop ik wel een 2e hands iphone 6s of 7. Die zijn met een siliconen hoesje nogsteeeds kleiner dan de huawei nova.

Heb jij ook een Huawei Nova Titanium?

top review, erg leuk dat je vooraf aangeeft wat je belangrijk vindt en wat je secundaire wensen zijn, dat helpt enorm bij het lezen van je review.
Wat wellicht de leesbaarheid zou verbeteren is het toevoegen van kopjes omdat het nu wel een beetje als één lange tekst leest.
Fijn te horen. Bedankt voor de tip, ik heb het aangepast tezamen met nog wat kleine toevoegingen/aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door german8 op 7 februari 2017 16:54]

Hier ook een zeer tevreden Huawei Nova gebruiker en ik had vroeger een iPhone :). Voor mij was de eis ook dat het niet groter is dan 5 inch, anders was het veel te groot voor mij als smartphone. Dit is voor mij het ideale formaat voor een smartphone. Een 5.5 inch is vis noch vlees voor mij: te groot als een smartphone en te klein als een tablet.
En dan ook nog eens voor de helft van de prijs van een iPhone een betere smartphone 8-)
Ben er ook nog steeds blij, kwam van de Lumia 830

Mis de 5 GHZ ook wel maar heb er niet erg last van. Misschien bij Bluetooth streamen dat deze weleens hapert.. is namelijk ook 2.4GHZ freguentie.

Ik draai de Beta Nougat Android 7. Draait soepel, snel. Batterij is wel ietsje meer maar dit komt denk ik doordat dit een Beta is. Officiële versie wordt vanaf Maart 2017 verwacht.

Oogcomfort gaat nu automatisch aan dit kun je nu instellen in Nougat.
Ik heb ook al regelmatig bluetooth gestreamd maar geen haperingen ondervonden.

Fijn dat oogcomfort automatisch gaat, welke zaken in Nougat zijn nog meer anders?
Meer functies voor de vingerafdrukscanner? Een Doze setting? (die kan ik nu nergens vinden)?

[Reactie gewijzigd door german8 op 9 februari 2017 14:44]

Leuke review. Super van je wensenlijstje want ik dacht dat ik de enige was die een 5.2inch toestel net te groot vond.

Ook ik heb nu een Honor 7 en zit me al een maand of 3 af te vragen welke opvolger het moet gaan worden.

Ben van de HTC Legend naar de Sensation gegaan, en hierna naar een One X. Vervolgens was ik behalve de batterijduur erg blij met mijn Nexus 5.

Daarna een Honor 7 gekocht, maar de bouwkwaliteit en de Kirin SOC vallen me tegen. De behuizing beschadigd snel en de mini USB aansluiting is nu zo lam dat ie net binnen de garantie nog terug gaat voor reparatie.

Twijfel al een flinke tijd tussen de P9 en de Nova. Deze review heeft me goed geholpen. Dank!