Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z170A GAMING M7 Review

allerleidesign 6 februari 2017, 171 views

MSI Z170A GAMING M7

De MSI Z170A Gaming M7, wat een heerlijk moederbord om mee te werken. Een pittig staaltje techniek van MSI voor degenen die niet perse het allernieuwste willen zoals de 2011-3 moederborden en ook niet al te veel extra’s willen hebben zoals op de MSI Gaming M9.

Pluspunten

• Steel armor PCI-E slots
  • No USB 2.0
  • 2 HDMI ports

Minpunten

• IO board cover is not very strong
  • need the manual to know what is what on the board.

Layout Score: 4
Na het eerste puzzelen met welke aansluiting voor wat is op het bord, is deze zo geplaatst en in gebruik genomen. De front io (de knoppen, lampjes en aansluitingen op je case) moest ik even opzoeken in de bijgeleverde handleiding maar de tevens meegeleverde adapters maken het aansluiten van deze over het algemeen kleine connectoren zeer makkelijk zodra je eenmaal weet waar je moet zijn.

Gaming M7Bij het plaatsen van het moederbord in mijn Case kwam ik er al snel achter dat er wel wat dingen zijn waar wat beter over nagedacht had mogen worden. Veel builders gebruiken de achterste connectoren als houvast om het bord op zijn plek te plaatsen zonder het bord zelf teveel aan te raken. Toen ik dit deed deukte de zeer mooie IO cover al snel in zonder dat ik er veel kracht op zette, dit komt doordat deze cover een aardige lengte overbrugt zonder ergens in het midden ondersteund te worden.

Wat ik een heel groot voordeel van dit bord vind is het feit dat nagenoeg alle connectoren aan de zijdes aangebracht zijn, niet alleen de standaard stroom en data aansluitingen maar ook de fan headers zijn allen langs de zijdes geplaatst zodat je het geheel zeer netjes kan aansluiten zonder dat de kabels over het bord hangen. Dit zal voor menig bouwer een groot pluspunt in de cablemanagement blijken. Deze Gaming M7 zorgt door deze plaatsing dat wanneer je het installeert je niet bang hoeft te zijn dat je kabels ergens achter blijven hangen of zelfs schade kunnen doen aan je hardware.

ioDeze Gaming M7 is het eerste bord dat ik in mijn handen heb gehad waarbij er geen USB 2.0 aansluitingen meer standaard zijn aangebracht. Gelukkig is hiermee een enorme stap gemaakt naar het standaard maken van USB 3 en word er geen ruimte onnodig verspilt aan oude technologieŽn. Dit mooie bord van MSI heeft tevens geen DVI aansluiting meer wat voor veel mensen (zoals ik) toch een beetje jammer is, gezien de monitoren die ik heb geen HDMI aansluitingen hebben zou ik dus gebruik moeten maken van adapters om het geheel dan toch aan te sluiten op mijn huidige monitoren. Toch kan ik de twee aanwezige HDMI poorten alleen maar een voordeel voor dit bord noemen om dezelfde reden als hierboven bij de USB poorten, het is nou eenmaal de toekomst die een grote stap vooruit geschopt moet worden.

Heb jij ook een MSI Z170A GAMING M7?