Specificaties Socket 1151 met Intel B250 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI B250 PC Mate Review

Arjan A 6 februari 2017, laatste update op 6 februari 2017, 496 views

MSI B250 PC Mate

Een degelijk moederbord. Veel aansluitmogelijkheden, genoeg plek voor uitbreiding en niet te dicht bij elkaar gepropte aansluitingen. Ruim plek rondom de CPU. Het moederbord komt met een boekje, een quick installguide, een cd-rom en twee SATA-kabels. Erg makkelijk installeren. Nu een aantal dagen in gebruik, zonder problemen (inclusief vage LEDstrip).

Pluspunten

• Nette layout, niet zo opgepropt
  • Veel uitbreiding mogelijk
  • Stevige kwaliteit
  • Veel aansluitingen (USB, display)
  • Probleemloos met Kaby Lake processoren en DDR4-geheugen
  • Quick install guide is in feite voldoende
  • Papieren handleiding

Minpunten

• Lichtgevende strip LED verlichting (maar met de kast dicht zie je dat toch niet)

Layout Score: 5
Mijn PC was wel aan een upgrade toe en om die reden ben ik gaan zoeken naar een nieuwe CPU, geheugen en bijbehorend moederbord.

Ik wilde een Kaby Lake i5 met DDR4-geheugen, waarbij ik ook nog mijn oude VGA-monitor op kon aansluiten. Tevens was ik op zoek naar de mogelijkheid om in de toekomst een M.2-SSD aan te sluiten.

Na een zoektocht bleven er uiteindelijk drie planken over, waarbij ik tenslotte voor de B250 PC Mate van MSI heb gekozen. Eerdere ervaringen met MSI en de goede reviews die ik las over recente borden maakten het mij makkelijk om hiervoor te kiezen.

IO

Omdat ik nooit weet wat ik over een jaar aan randapparatuur aan mijn PC heb hangen, is het wel fijn om een moederbord te hebben waar goed in de uitbreidingsmogelijkheden is voorzien. Dat ontbreekt er in dit geval zeker niet aan.
Zo zijn er drie display-uitgangen; VGA, DVI en HDMI.
Ook de USB is ruim vertegenwoordigd: Meerdere generaties USB 3, een aantal USB 2-aansluitingen en een USB-C-aansluiting.

Voor liefhebbers van PS/2-hardware is er een keyboard-muis aansluiting. De drie standaard audio aansluitingen (het welbekende blauw/groen/roze) en een GBit netwerkinterface make de IO-aansluitingen aan de achterkant compleet.

De 'binnenkant'

Al net zo indrukwekkend als de IO-plate is het aantal aansluitingen en uitbreidingsmogelijkheden aan de binnenkant. Genoeg pinnen om ook de USB 2 en 3, audio en lichtjes aan de voorkant van je PC aan te sluiten. Alles sluit goed aan, en MSI laat geen onduidelijkheid bestaan waar je wat nou moet aansluiten.

Wat je verder nog kan uitbreiden en aansluiten:
- vier reepjes geheugen
- twee M.2 SSD-schijven
- twee PCI 3.0 x16 sloten, drie PCI 3.0 x1 sloten en een standaard PCI-slot. Een en ander sluit elkaar wel uit i.c.m de M.2
- zes SATA-poorten (ook hier kan de M.2 een poort uitsluiten)

Al met al geen kinderachtig lijstje, en in mijn geval weer een beetje toekomstbestendig.

Installatie
De CPU (boxed i5 Kaby Lake) was gemakkelijk in de degelijke metalen houder gelegd, die daarna ook degelijk sloot. De koeler was er makkelijk op geprikt. Dit zal ongetwijfeld niet alleen aan MSI ten goede komen maar ook aan Intel. De combinatie werkt in ieder geval prima, en de installatie van de CPU ging moeiteloos.

Ook het geheugen was er makkelijk in te prikken, waarbij op het bord zelf nog aanwijzingen staan welke banken je het eerst moet gebruiken.

De SATA- en power-aansluitingen en de stekkertjes voor de fans waren eveneens snel en makkelijk ingeprikt.

Voor de aansluiting van de HDD-leds en de power-switch moest ik toch even het boekje erbij pakken, want de aanwijzingen staan wel op het bord zelf gedrukt, maar doordat de pinnen dicht bij elkaar zitten is het soms wat onduidelijk. Het boekje geeft dan uitkomst; daar is het overzichtelijk weergegeven, inclusief welke kleur draad de min- en pluspolen zouden zijn.

Draaien maar!

Vervolgens de prik erop gezet en hoopvol naar het scherm kijken, terwijl je op Power drukt. Altijd spannend, zo'n moment, want voor je het weet ben je toch iets vergeten.
En zo zag ik meteen de melding van het BIOS op het scherm staan: de configuratie van geheugen en CPU was gewijzigd. Nogal logisch natuurlijk; er had nog nooit een CPU in gezeten, en geheugen evenmin.
Goed. Even bevestigen dan en weer door. En even later startte mijn Windows (een 64-bits installatie uit mijn oude PC-config) probleemloos op en begon met het herkennen van de onderdelen.
Helaas deed mijn netwerk het niet meer, en zoiets is toch redelijk essentieel als je nieuwe drivers etc wil downloaden. Gelukkig voorziet MSI in een cd-rom met daarop alle drivers die je maar kan wensen (tip: kopieer de inhoud eerst even naar je HD, dat scheelt zoek- en laadtijden). Nadat Windows vervolgens de drivers had ge´nstalleerd, mocht ik nog een keer opnieuw opstarten en was het installatiefeest alweer ten einde. Alles werkt en dus kon ik de kast weer dichtschroeven.

Na de installatie

Ik heb het moederbord nu drie dagen, en ben nog een keer het BIOS ingedoken om eens te kijken naar de instellingen. E.e.a. zal ik nog moeten uitzoeken, maar wat me wel opviel was dat hij mijn 3.000MHz geheugen getimed had op 2.100MHz. Dit, terwijl het moederbord 2.400MHz ondersteunt. Ik heb dat in het BIOS makkelijk kunnen omzetten.

Windows start lekker snel op, en ook applicaties laden weer lekker snel. Webpagina's worden ook vlot getoond, maar dat zal ook wel te maken hebben met de specs van de CPU.

Hopelijk zal ik in de toekomst niet vergeten om deze review uit te breiden met wat meer ervaring in het dagelijks gebruik :).

Heb jij ook een MSI B250 PC Mate?

Tip voor de lichtgevende strip LED verlichting. Download Mystic Light van MSI, dan kan je het heel simpel uitzetten. Zelf ook gedaan, want het stoorde in m'n blauw verlichte kast :D .