Specificaties Rad. HD4670 (750MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E Review

Wizzing 22 november 2009, laatste update op 22 november 2009, 2.340 views

Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• Geen geluidsproductie
  • HDMI aansluiting
  • Hardware HD decoding
  • Dual monitor ondersteuning

Minpunten

• Groot koelblok, kan extra PCI-e slot innemen
  • Passief gekoeld dus over het algemeen niet geschikt voor overclockers/gamers
  • Er zit een D-sub, HDMI en DVI aansluiting op, persoonlijk had ik liever gezien dat de D-sub vervangen was door een extra DVI aansluiting.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Het doel van dit schrijven is eigenlijk alleen wat informatie te verschaffen over het koelblok. Het is dus geen volledige review.

Dit is een passief gekoelde kaart met een groot koelblok. Dit koelblok valt over mijn extra PCI-e (1x) slot heen. Ik maak gebruik van het ASUS M4A785TD-M Evo moederboard, en daar zit dit slot boven het PCI-e (16x) slot. Ik weet niet in hoeverre dit bij andere moederborden het geval is. Dit moederbord heeft maar één zo'n extra slot en dit kan dus problemen opleveren omdat je dit slot dus niet meer kan gebruiken icm pci-e kaarten van normale afmetingen (bijvoorbeeld een high-end geluidskaart).

Ik heb een tv-tuner kaart gekocht, de Hauppage HVR-2200 (pci-e), en dit betreft een low-profile pci-e kaart. Deze past nog wel precies onder het koelblok (zie foto).
Mijn mededeling is dus dat deze combinatie werkt, want deze passief gekoelde kaart is mooie match met een tv-tuner (HTPC) en vaak zijn deze geïnstalleerd op relatief kleine moederborden met weinig sloten.

• ASUS M4A785TD-M Evo
  • Hauppage HVR-2200
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E?

"Passief gekoeld dus over het algemeen niet geschikt voor overclockers/gamers"

Maar hij heeft meer power dan mijn huidige 8600GTS als ik het juist begrijp.
Er mee gamen met een beetje redelijke airflow zal toch niet zo'n groot probleem zijn?

Ik heb trouwens twee DVI schermen (syncmaster 226BW). Die kan ik aannemelijk beiden aansluiten als ik voor één van de twee een HDMI--> DVI kabel regel?
Klopt. Ik gebruik de DVI en de HDMI uitgangen tegelijk en dat werkt perfect. :)

[Reactie gewijzigd door SurfHost op 29 januari 2010 15:06]

Sorry voor deze late reactie.

Je kunt er idd wel prima mee gamen. Tis ook niet zo dat hij niet werkt, hij werkt perfect. Wat ik meer bedoel met die zin is dat je er niet (veel) meer kunt uithalen dan wat er in de specs gemeld wordt. Minimaal overclocken is mogelijk.. maar de kaart zit al redelijk op zijn max.

Ik zelf speel er Modern Warfare 2 mee zonder problemen. Alles staat niet op max maar de beeld kwaliteit is nog steeds heel prima.
Settings: 1280 x 720, texture resolution Extra, de rest high en Anti-Aliasing off. Dan kun je een prima framerate halen. Ik weet niet hoe ik de framerate kan meten maar ik gok dat het iets van 40 fps is.
Kijk, dit is een review waar ik wat aan heb! :) Dank je! Ik blijf nog wel met 1 vraagje zitten: blijft het PCI slot onder de kaart nog wel bruikbaar, of neemt hij aan beide kanten een slot in beslag door de passieve koeling?
Geen dank Willem2, ben blij dat je er wat mee kunt.

Het PCI slot onder de koeler is bij mij gewoon te gebruiken. Ik heb even een oud geluidskaartje geprobeerd en deze kon ik er gewoon in plaatsen. Wat belangrijk is is dat er niets uitsteekt aan de onderkant van je PCI kaart (dus zeg maar waar alle soldeerverbindingen zitten op de printplaat). Het is wel krap, maar past gewoon.

[Reactie gewijzigd door Wizzing op 11 december 2009 15:20]

top, ga ik hem ook bestellen! thanks!