Goodram Iridium Pro 240GB Review

PascalKroeze 6 februari 2017, 336 views

Goodram Iridium Pro 240GB

Super snelle SSD, ik gebruik hem voor gaming, ik ben altijd n van de eerste waarbij de map in Battlefield 1 is geladen, ik heb mijn SSD Evo 830 256GB vervangen en ben zeer tevreden met de performance. Verslaat de meeste SSD 2.5" schijven van Samsung Evo.

Pluspunten

• Goede prijs en kwaliteit verhouding
  • Zeer snel
  • Blijf hoge snelheid behouden na vullen van disk.

Minpunten

• geen

Zie screenshot voor disk mark van Passmark.
Let op: Test is uitgevoerd na het vullen van 60% van het diskcapaciteit.

Het aantal data wat op de SSD staat heeft altijd impact op de performance.
Getest op Asus Rampage Hero IV moederboard.

Verslaat vrijwel alle concurrenten met vergelijkbaar product.

Heb jij ook een Goodram Iridium Pro 240GB?

Hmm, ik ben niet helemaal thuis in SSD's, maar als je straks een nieuwe pc gaat bouwen. Koop dan een M.2 SSD voor ongeveer dezelfde prijs. Verder wel een leuke test.

Mijn schijf is in tween gedeeld en ik heb ongeveer 40GB in gebruik van de 256GB

Disk Sequential Read: 1427
Disk Sequential Write: 544
Disk Random Seek + RW: 527

Bewijs: https://tweakers.net/ext/f/VWjYGNDb6M0LcxTn0NbSGb74/full.png
Misschien in mijn nieuwe configuratie zal ik voor een M2 SSD gaan.
Ik heb nu geen slot beschikbaar dus ik moet het via mijn SATA controller aansluiten :)
Ik wel wel nieuwsgierig wat de Goodram M2 variant doet, de SATA versie's zijn super snel, dan moet die M2 variant ook heel snel zijn.
"Verslaat vrijwel alle concurrenten met vergelijkbaar product."

Uit de grafiek blijkt dat hij gelijk presteert aan een Evo 840 van 3 jaar geleden.

Waarom heb je deze drive van een onbekend merk gekocht als je voor 5 euro meer een Samsung 850 Evo hebt, die sneller is en constanter presteert? Of een Crucial MX300 met 275 GB opslag?

[Reactie gewijzigd door White Feather op 6 februari 2017 15:05]

Verschil lijkt heel klein ter vergelijking, maar het verschil op disk mark is groot.
Ook is hij voor 50% gevuld, dit is een test vanuit een gebruiker. resultaat is afhankelijk van eigen hardware en hoe vol de disk is.
Als je puur specificaties gaat vergelijken dan is de prijs en kwaliteit verhouding hoger dan derden.

Ik vind het een top schijf.
Het verschil op diskmark met de EVO 840 is juist erg klein :? (4412-4381)/4381*100=0.7% hoger.

Ik snap ook niet waarom je een 830 hebt vervangen met deze want waarschijnlijk merk je er in de praktijk niks van (benchmarks al minimaal > praktijk niet merkbaar). Dan had je beter een NVMe pci-e 4x SSD kunnen nemen, die extra performance is op zich wel merkbaar.

Als je nou een grotere had genomen, of de 830 was 'af' ok..Maar als performance de reden was vraag ik me echt af of je wel in de gaten hebt dat deze upgrade nauwelijks zin heeft.

De reden dat ik hierop moest reageren is dat ik hoop dat anderen de juiste informatie krijgen bij de keuze van een SSD, een review als deze is daarbij erg nalatig en veel te rooskleurig.

Maar desalniettemin mooi dat je tevreden bent over een onbekend merk SSD.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 6 februari 2017 17:06]

Die NVMe knalt op disk mark zo hoog dat het verschil heel klein lijkt.
Daarnaast zakken bij alle SSD schijven de performance naar beneden zodra er veel data op de schijf aanwezig is.
Wat je nu ziet is het resultaat van mij (een eindgebruikers)
Met mijn verouderde moederboard en 50% capaciteit gevuld zijn de resultaten uitstekend.
Ik maak het juist niet rooskleurig ;) met de meest ideale harddisk controler en lege disk komt hij veel sterker uit te test.
In ieder geval een review van een (oost) Europees merk, leuk voor de verandering. :)

Goodram