Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Masterliquid 240 Review

ProAce 6 februari 2017, 1.604 views

Cooler Master Masterliquid 240

De Masterliquid 240 is een volwaardige opvolger van de Pro variant en presteert zoals je mag verwachten.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Stil
  • Subtiel design
  • Witte LED's

Minpunten

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Inleiding:

Een tijdje terug is Cooler Master een compleet nieuwe weg in geslagen, de Master weg. Met deze nieuwe visie zijn ze zich meer gaan richten op de Makers/modders. Deze serie is inmiddels erg uitgebreid, maar er komt steeds meer bij. Zoals vandaag bij de EU release van de Cooler Master Masterliquid 240. Deze nieuwe telg in de line-up heeft veel weg van zijn Pro broertje, maar presteert hij ook net zo?
De Masterliquid 240 komt met een MSRP van ¤80, dat is ¤20/30 goedkoper dan de Pro variant. Ook is er een 120 millimeter variant, net als de vorige keer.

Specificaties:

Met het voor een waterkoeler relatief lage prijskaartje komt de 240 toch met een mooi specificatie lijstje. Er is niet beknibbeld op ondersteuning en zelfs nu toch wel verouderde sockets worden nog ondersteund. De radiator is hetzelfde gebleven ten opzichte van de Pro, en we zullen zien of dat dezelfde prestaties oplevert.

Op de radiator zijn twee MasterFan Pro 120 AB fans gemonteerd die draaien in de Quiet modus. Dit moet zorgen voor stille operatie terwijl er genoeg airflow ontstaat. De pomp is in tegenstelling tot de Pro variant niet meer PWM gestuurd en zal dus altijd op 100% draaien. Wel claimt deze een geluidslevel van max 15dBA wat praktisch onhoorbaar moet zijn.

Uitpakken:

De radiator is qua uiterlijk weinig veranderd. Nog steeds wordt er gebruik gemaakt van dezelfde strakke lijnen en de witte opdruk bovenop. Het enigste dat op het oog veranderd lijkt zijn de finnen. Deze zijn niet zoals bij de Pro ‘squared’ maar op een meer standaard manier gebogen.

Bij de 240 is er gekozen voor een meer traditionele plaatsing van de slangen. In plaats van aan beide kanten van de pomp één, zitten ze nu weer samen aan een kant. Hierdoor is de pomp minder hoog en breed geworden. Ook de tubes zijn veranderd, deze zijn voorzien van een sleeving om de FEP tube zodat het er allemaal net wat strakker uitziet.

Een andere, voor sommige misschien wel de belangrijkste, verandering is die van de pomp deksel. Deze is nu niet meer doorzichtig met een blauwe led er achter, maar een zwarte plaat met daarin het logo uitgesneden en daarachter een gedimde witte led.

Inbouwen:

Het inbouw systeem van Cooler Master is best gemakkelijk, als je niet te eigenwijs bent om even de handleiding te lezen. Ik had de handleiding al vakkundig weggewerkt om er achter te komen dat ik toch niet echt enig idee had waar dat schroefje nou heen moest. Met wat geduld spreekt het allemaal voor zich en dan heb je al snel de basis in elkaar. Mijn advies is wel om even goed te kijken hoe je de radiator gaat plaatsen en dan de fans er op te schroeven om onnodig werk te voorkomen.

Zodra de radiator en fans vast zitten is het een kwestie van het op maat maken van de backplate en deze aan het moederbord bevestigen. Om vervolgens hierop de pomp te bevestigen. Voor de fans is er een bijzonder onhandig kabeltje meegeleverd die bijna compleet bestaat uit krimpkous en hierdoor heel stug is. Wel kan je hiermee van de twee fans één maken zodat het makkelijker op je moederbord past.

Prestaties:

Testen zijn mede mogelijk gemaakt door Foritain (Techtesters.eu).
Omdat ik zelf geen database aan gegevens heb van andere lucht en water koelers heb ik toestemming van Foritain om zijn zorgvuldig opgespaarde database te gebruiken.

Deze test wordt uitgevoerd op een niet overgeclockte i7 4790k die qua temperaturen in de buurt moet komen van de i7 4770k die gebruikt wordt door Foritain. Deze test wordt uitgevoerd met en zonder load en de temperatuur wordt na 15 minuten stabiele resultaten genoteerd.
Voor de test wordt gebruik gemaakt van de meegeleverde koelpasta en Prime95 voor de load.

In respect nemende dat mijn kamer temperatuur lager is dan die bij foritain en dat mijn chip iets anders is, vallen de prestaties van de Cooler Master 240, zoals te verwachten was, in lijn met die van de Pro 240. Ze delen namelijk dezelfde radiator. Hiermee plaatst hij zich als een prima prijs-kwaliteit setje gezien hij toch al snel ¤20 euro goedkoper zal zijn dan de Pro.

Tijdens deze test hebben de fans gelopen op het standaard PWM profiel van mijn moederbord, en de fans zijn niet te horen geweest. Ook onder load bleef alles lekker rustig en moest ik mijn best doen ze te horen.

Conclusie:

Voor de prijs is de Cooler Master Masterliquid 240 een heel goed presterende waterkoeler die het op kan nemen met de wat duurdere en af en toe grotere concurrentie. De koeler zit goed en stevig in elkaar en is heel netjes afgewerkt zoals we van Cooler Master gewend zijn. Het mag duidelijk zijn dat ze steeds meer luisteren naar wat de gebruiker wil hebben en daarop inspeelt.

Zo zijn alle mindere dingen van de vorige serie verholpen zonder prestatie verlies. Denk daarbij aan het blauwe ledje en de ‘lelijke’ geribbelde buizen.

Heb jij ook een Cooler Master Masterliquid 240?

Heb je ook een test gedaan op hogere clocks? Foritain heeft ook tests gedaan op een OC van 4.2 Ghz met zijn 4770K. Nou snap ik dat je natuurlijk een 4790k gebruikt maar dan nog is het reuze interessant om te zien hoe de non-Pro versie het doet wanneer je je CPU overklokt.
Helaas ben ik geen held in overklokken en kan ik dit dus ook niet doen. Maar ik zag dat Foritain ook een exemplaar ontvangen had en dat deze dus vast ook een review zal publiceren.
Ik zie dat deze CPU cooler goed presteert in load. En dat voorr dit bed

Misschien een gekke vraag, maar kan je het water er ook uit halen en er bv koelvloeistof in doen? Dat zou iets beter moeten koelen.
Op dit moment ben ik precies dit aan het doen voor mijn casemod. Het is me nu gelukt om de slangen te verwijderen en het systeem compleet leeg te halen. Maar voordat de koeler weer in elkaar kan moet ik eerst weer wat onderdelen bestellen. Zodra ik weet of dit beter werkt zal ik het je melden. Met de waarschuwing dat alles op eigen risico is!
TOP. Ik ben erg benieuwd. Ik heb namelijk een hekel aan warmte in mijn PC/HTPC.

Idle is die bij mij 24gr een i5 760, en bij gebruik (Kodi blu ray kijken ) 40gr. Warm zat.
Ziet er goed uit! Klein vraagje, waarom heb je vier sterren gegeven als je aangeeft dat er geen minpunten zijn? Lees er zo ook weinig/geen in de review.

Ik ga hem in elk geval halen, dankjewel!
Goede review, die een dikke +3 krijgt!

Vraagje: kan de dop van de pomp verwijderd worden, om de witte led te vervangen door een rode?
Waarschijnlijk niet, maar vragen kost niks. ;)
Niet zonder hem te beschadigen helaas.
Ja, is wel jammer. Bedankt voor de info.