Sony Xperia XZ Zwart Review

Elazz 18 maart 2017, laatste update op 19 maart 2017, 537 views

Sony Xperia XZ Zwart

Een goed product in een te hoge prijsklasse vergeleken met de concurrentie.

Pluspunten

• Camera
  • Multimedia
  • Design
  • Snelheid
  • Sony Android Skin

Minpunten

• Camera (nacht)

Xperia XZ: Koning van een kleine staat

Multimedia
Camera
Benchmarks
Voorwoord
Het is al meer dan twee jaar geleden sinds ik mijn Xperia Z2 heb aangeschaft en wat was het bijzonder om in het bezit te zijn van een hih end toestel na twee jaar een mid-range xperia P te gebruiken. De lijst van mobiele telefoons die ik in het bezit en/of gebruik heb gehad is niet al te groot. We heben het dan over de volgende GSMs:

Nokia 6100 (9 maanden)
S.E. K300i (9 maanden)
Nokia N73 (4,5 jaar)
HTC wildfire (2 jaar)
Xperia P (2 jaar)
Xperia Z2 (2,5 jaar)

Zes telefoos in de afgelopen 12 jaar en ik herinner me goed hoe dit toestel terecht kwam in mijn leven en daardoor verschillende doeleinden had. Waarbij de eerste 2 telefoons voornamelijk gericht waren op het bereikbaar zijn voor mijn ouders kon ik met de N73 al gauw ook een beetje meer dan dat gezien dat toestel mijn MP3 speler verving en ik zelf af en toe een foto begon te schieten en naarmate de functionaliteit van de toestellen toenam, kwamen er nieuwe behoefdheden, maar al vanaf mijn eerste smartphone telkens in de volgende categorieŽn; connectiviteit, productiviteit en multimedia.

In de review beoordeel ik verschillende zaken omtrent de telefoon aangaande de drie eerder genoemde categorieŽn waarbij het beoordelen van de gebruikservaring het belangrijkste zal zijn.
Specificaties
Alhoewel ik altijd interesse heb in de beste specificaties voor al mijn hardware producten kijk ik altijd naar het totaal plaatje dat ik kan krijgen. De specificaties gecombineerd met de gebruikservaring is wat ik altijd probeert te achterhalen door het lezen van recensies alvorens ik overga tot aankoop. Om zo zoveel mogelijk waar voor mijn geld te krijgen en vaak binnen mijn brandloyaliteit voor Sony, alhoewel het vaker voorkomt dat ik een ander product moet aanschaffen omdat de prijs nog steeds een belangrijke factor voor mij speelt.

De reden waarom ik toch voor de Sony heb gekozen kun je in het voorwoord lezen gezien ik al gelijk kan zeggen dat dit niet de telefoon is met de beste specificaties alhoewel sommige aspecten wel tot het allerhoogste behoren in de markt. Een puntje van kritiek voor elke telefoonfabrikant welke toch invloed heeft op de ervaring is de hoeveelheid opslag. De werkelijke hoeveelheid ligt op 21,7GB (na Android en de meegeleverde standaard apps) en heb daardoor een 64GB geheugenkaart er extra ingestoken.

Design
Na 5 omnibalance modellen in de Xperia Z reeks is het design een aspect wat lichtjes op de schop is gegaan bij Sony. De xperia XZ doet me gelijk denken aan de Nokia Lumia 800 welke mijn moeder voor een tijdje had. De 800 lag altijd fijn in mijn handen en dat kwam door de afgeronde randen aan de zijkanten. Dit is ook het geval met de XZ. Verder voelt de telefoon niet alleen fijn in mijn handen maar de textuur van het gebruikte materiaal zorgt ervoor dat lange sessien geen probleem vormen.

Loop surface, 2,5D Corning Glass en Alkeido Metaal. Het design in een paar woorden beschreven. Uiteindelijk zijn dat termen voor een materialen welke goed samenvloeien in dit toestel en dat is wat voor mij het belangrijkst is. De zijkanten bestaan helaas uit plastic en alhoewel de kwaliteit goed is het gevoeliger voor krassen in tegenstelling tot bijvoorbeeld het glas van het frontpaneel. Op de hardheidsschaal van Mohs blijkt dat pas vanaf 6 er krassen zullen ontstaan.

Deze materialen geven vorm aan de telefoon welke uit de volgende dimensies bestaat; 146 x 72 x 8.1 mm. Verder weegt de telefoon 161 gram en voelt daarmee stevig aan. De behuizing is tamelijk gelijkaardig met de Xperia Z2. Het totaal volume van de XZ is eigenlijk maar 3,5% kleiner en alhoewel dat verschil best klein is maakt het toch een verschil. (alhoewel de afrondingen van de zijkanten wel zorgen voor de grootste verbetering.

Een vaker voorkomende opmerking echter is dat er bij Sony (een beetje zoals met iPhones) weinig evolutie is als het aankomt op de bezels. Het scherm is er doorheen de jaren bij de Z reeks niet groter op geworden met een 5,2" scherm de laatste paar jaren. Aangezien ik niet al te veel telefoons in gebruik heb gehad kan ik niet echt vergelijken met de gebruikservaring. Als het aankomt op de zijkanten lijkt het bij dit toestel reuze mee te vallen maar met geen fysieke knoppen had het misschien iets korter gemogen. Het komt soms voor dat ik moeilijk met mijn rechter duim de linkerbovenhoek kan bereiken. Een kleine opzoeking toont de volgende scherm/bezel ratio's: (puur ter vergelijking)

70,9% - Xperia XZ
69,3% - Xperia Z2

72,1% - Galaxy S7
73,1% - OnePlus 3T
69,0% - Google Pixel
70,1% - LG G5

Al met al lijkt het nog best wel mee te vallen en ontloopt het niet echt veel van elkaar in vergelijking met andere toestellen. Naast de grootte is het ook de vormgeving welke het dagdagelijks gebruik met ťťn hand beÔnvloed. Met twee handen is het gebruik vaak sneller. Browsen, scrollen en typen gaat nu eenmaal wat makkelijker en in landscape mode is het nog steeds fijn te gebruiken. Af en toe moet ik wel gebruik maken van het kleinere toetsenbord om makkelijk met mijn duim alle letters te bereiken.

Naast de grootte en het gebruikte materiaal kijk ik ook naar de knopindeling en andere ergonomische aspecten in het design.

Aan de rechterkant is er ongeveer in het midden een standby knop met vingerafdruksensor, iets daaronder weer de volumeknoppen en er is een aparte shutter knop. Na het ingeven van mijn vingerafdrukken welke intuÔtief verloopt kan ik zeggen dat na 2 maanden gebruik dit toch echt fijn en snel werkt. De volumeknoppen echter zitten een beetje laag geplaatst wat anders was bij mijn Z2 (daar vond ik het toch fijner). De cameraknop blijft nuttig, zeker in landscape en dat ik toch veel foto's schiet (zie camera)

Verder is de telefoon volledig waterdicht met een IP68 rating met een headphone jack (welke aan de bovenkant is geplaatst) en USB Type C aansluiting (van onder) zonder enige klepjes. Dit was wel anders met zijn Z2 waar de lader nog achter een klepje zat. Deze zijn niet helemaal verdwenen want er is een slot voor de simkaart en een microSD kaart (deze heb ik slechts 1x gewisseld). Alhoewel het vaak voorkomt is de batterij niet zelf te vervangen. De waterdichtheid welke ik vaak heb kunnen testen met mijn Z2 (destijds gewoon om te zien of het kan) is het nu niet echt iets waar ik van opkijk en is er in de afgelopen 2 maanden ook geen nood geweest om mijn telefoon onder water te dompelen. Mijn XZ heeft slechts 1 flinke bui weten te doorstaan en naar verwachting zal dat bij de volgende bui ook goed gaan als ik aan het bellen ben. En met het weer in BelgiŽ kan dat zomaar morgen zijn.

Over het algemeen blinkt er niets echt uit in het design van de XZ. Alles is al eens eerder gedaan, of in een voorgaand model of in een toestel van een andere fabrikant. Maar daar is op zich niets mee. De telefoon ligt goed in de hand, is stevig en is ook mooi om er naar te kijken.

Android Nougat
Het besturingssysteem van Google is niet meer weg te denken in onze samenleving. In het derde kwartaal van 2016 kwamen 88% van de verkochte mobieltjes met Android en dat was ook voor Google een record. Zelf gebruik ik Android vanaf mijn HTC wildfire. Het is best interessant om terug te kijken naar waar we vandaan komen op vlak van telefoons. In vergelijking met Android 2.3 en een HTC Sense schil is er nu veel veranderd. In vergelijk met een Xperia P en Android 2.3 en even later Android 4 zijn de veranderingen al minder maar nog steeds duidelijk merkbaar.

Omdat Android voornamelijk gemeengoed is geworden wil ik voornamelijk de algehele ervaring aan de kaart lichten en verder de nieuwe aspecten van Android 7 beoordelen.

Naarmate de jaren is het Android ecosysteem en functionaliteit snel gegroeid. Met de hardware die in dit toestel is ingebouwd is de software snel en intuÔtief. Het feit dat het toestel snel is ligt voornamelijk aan de hardware maar ook deels aan de gehanteerde ontwikkeling aan de kant van de software bij Sony door nagenoeg een kale android 7 versie af te leveren met een aantal tweaks en Sony's eigen multimedia apps.

Met behulp van je geregistreerde vingerafdruk en bijbehorende klik op de standby knop kom je gelijk terecht op het thuisscherm. Dit betekent dat je gelijk aan de slag kan gaan maar een nadeel dat ik hierbij heb ondervonden is dat ik soms liever het vergrendelingsscherm bekijk om de tijd te weten of een notificatie zie. Het startscherm is drukker en minder fijn om naar te kijken maar het kan ook liggen aan de gewenning van het vergrendelingsscherm en bepaalde zaken hierop te zien omdat ik voorheen moest swipen of een code ingeven.

Het startscherm bestaat uit deelvensters waarin je verschillende widgets en snelkoppelingen kunt toevoegen. Zelf gebruik ik slechts 2 deelvensters maar indien je er meer wilt kun je er simpel toevoegen door het huidige venster lang in te drukken. Om te zien hoeveel vensters je kunt toevoegen ben ik eens gaan kijken en bij 16 vensters vol (je kan er nog meer toevoegen als dat niet volstaat) leek het me weer tijd om terug naar 2 te gaan.

Ik gebruik slechts 2 vensters met een weer/tijd en muziek widget met enkele snelkoppelingen naar veelgebruikte apps. Een swipe naar rechts echter vanaf het hoofdscherm brengt me naar de Google Now omgeving en laat me zeggen dat ik er toch wel meer gebruik van maak dan dat ik initieel gedacht had.

Google Now werd een paar jaar terug geÔntroduceerd en is doorheen de jaren geŽvolueerd tot een goed werkend assistent. Op mijn vorige GSM heb ik er geen gebruik gemaakt omdat ik voornamelijk langer wilde doorgaan met mijn batterij. Uiteindelijk met mijn XZ merk ik niet al te veel verschil op; het lijkt me dat de google services minder verbruiken dan destijds.

De updates die ik voornamelijk ontvang zijn het nieuws, voetbal tussenstanden en openbaar vervoer. Laat ik nu net vaak van gelijkaardige apps en sites gebruikmaken. Mijn telefoongedrag is duidelijk veranderd. Zeker als het gaat om het openbaar vervoer gebruik ik praktisch enkel nog Google maps waarbij ik voorheen verschillende apps nodig had. DeLijn en MIVB apps heb ik daardoor niet meer nodig en wanneer ook de perrons worden aangegeven voor de treinen gaat NMBS ook weg.

"Wil je meldingen blijven ontvangen van prijsdalingen voor producten die je hebt bekeken?"

Uiteindelijk lijkt me dat Google Now je alles kan voorstellen en aan de hand van je gebruik continue evolueert maar hoe ver moet het gaan want ik kan me hier al bij de vorige quote allerlei scenario's voorstellen hoe je informatie gaat worden gepusht. Er zijn mogelijkheden om het volledig of gedeeltelijk (bepaalde zaken) uit te schakelen.

Hoe je er naar kijkt, tot zover werkt het fijn omdat het vaak minimalistisch wordt weergegeven in de notificatiebalk. Dat kan voor iemand anders weer anders liggen. Let er op dat bij de eerste initialisatie toch veel gegevens worden gebruikt als je snel even doorklikt (locatie, agenda, mail, chrome).

Uiteindelijk hoe je Android gebruikt hangt af van jezelf. Het heeft tegenwoordig zoveel functionaliteit, zeker in combinatie met apps en nog meer als je device is geroot. In het volgende stuk kun je lezen over de Sony multimedia apps welke ik de voorkeur geef boven de Google alternatieven (beide staan standaard op de telefoon) maar ik zal in korte punten een aantal andere bevindingen waar ik gebruik van maak hieronder schrijven.

- Met een resolutie van 1080p en een 5,2" scherm is er standaard veel ruimte beschikbaar. Echter vroeg ik me af of Android wel goed schaalt naargelang schermgrootte en resolutie want het leek me relatief groot. Ik zou graag hetzelfde oppervlak willen gebruiken in verhouding met een X compact en dat was mogelijk. Je kan onder Scherm in instellingen de weergavegrootte aanpassen en door die te zetten op klein heb je veel meer ruimte beschikbaar. Een grid van 4 wordt dan 5. In het algemeen meer oppervlak voor websites en het scherm wordt in het algemeen beter benut. Sommige widgets schalen niet goed mee helaas (muziek in dit geval).

- Het opstarten van de telefoon op dit moment met het gebruik van verschillende applicaties bedraagt tussen de anderhalve en twee minuten terwijl afsluiten misschien 15 seconden bedraagt. Ik kan me niet herinneren wat een gemiddelde opstarttijd is maar dat lijkt me een stuk korter dan wat ik nu voor heb. Vaak moet de telefoon niet gereboot worden dus dat komt niet vaak voor maar een quick reboot zit er niet in. Ik heb gekeken of het voorkomt maar vind er niet veel over terug op het internet in het afgelopen jaar. Niet een groot probleem maar soms ben ik wel ongeduldig.

- SwiftKey is standaard meegeleverd en ik moet zeggen dat dit toch wel een aangename toevoeging is. Je krijgt niet alleen vele verschillende instellingen voorgeschoteld welke je ervaring verbeteren. Ook heb ik het gevoel dat de voorspelling top is, zeker alwetende dat ik met 3 talen tegelijk werk.

- Er zijn een aantal andere meegeleverde apps en indien ik die niet kan verwijderen schakel ik die altijd uit. File Commander echter is er ťťn die ik toch vaak gebruik. Alhoewel hier ging het om de trial versie en heb de volledige uiteindelijk aangekocht, zonder spijt.

Multimedia
Bij het aankopen van eender welk toestel horen de bijkomende multimedia apps. Als gebruiker bekijk ik op dagelijkse basis foto's en videos en luister ik tijdens het pendelen naar muziek. Voor mij moet dat snel en gebruiksvriendelijk gebeuren. Bij het aankopen van een Xperia kan ik alvast zeggen dat dat dik in orde is met de verschillende apps die Sony ontwikkelt.

Muziek

Voorheen werd de merknaam Walkman gebruikt maar dat is nu enkel bedoeld voor dedicated portable mp3/mp4 spelers gebruikt. Sony is een bekende speler in de muziekindustrie en dat valt gelijk te zien binnen de app.
Moot vormgegeven met zowel een lichte als een donkere thema vind je op de startpagina je laatst geopende afspeelwachtrij, de onlangs afgespeelde en recent toegevoegde albums. Vanuit het startscherm kan ik vaak snel de muziek terugvinden welke ik op een bepaald moment graag naar luister. De app zoals elke andere Sony variant is snel en bied vele keuzemogelijkheden om je gehele collectie snel te vinden naast de goede kwaliteit in afspelen.

Zoeken

Met een swipe naar rechts of een simpele klik op de menu knop kun je je muziek op de volgende manieren gesorteerd terugvinden. Afspeelwachtrij, Afspeellijsten, Artiesten, Albums, Nummers en Genres. Je kunt ook zoeken in de mappen zoals je die op het geheugen hebt staan of je thuisnetwerk doorzoeken. Spotify staat erbij als dienst maar die zorgt ervoor dat je naar de andere app switcht wat een gemiste kans is. Er is ook een random shuffle aanwezig

Instellingen

Ik weet niet hoe andere apps het hiermee doen maar hulde aan de instellingen. Sony geeft je uitgebreide mogelijkheden en genoeg uitleg voor iedereen om te begrijpen wat er gebeurt bij elke instelling. Goede kalibratie naargelang je smaak maakt het fijner om te luisteren. Ik gebruik nu de EX650 oordopjes van Sony (zonder de overheersende bass) en en de automatische optimalisatie en kleine aanpassingen in de equalizer geven over het algemeen een betere muziekervaring dan op mijn surface pro 3 (mijn enige vergelijking).

Een paar interessante instellingen zijn ook een slaaptimer, het downloaden van metadata en zelf bepalen van wat er gebeurd bij het drukken van de shuffle (snel afspelen) knop.

Video

Voorheen was het een simpele app waar je je videos kunt afspelen. De layout is gelijkaardig aan muziek met andere kleuren. Echter naast je videos en opnames ontvang je nu ook meer informatie over wat populair is op televisie (gelokaliseerd per land en provider welke je ook handmatig kunt aanpassen) en op het internet (voornamelijk youtube). Ook zit er een tv-gids in de app. Genoeg functionaliteit en ook hier veel instellingen voor personalisatie maar te weinig gebruik van mijn kant om een oordeel te geven. Een app die doet wat het moet doen.

Album

De manier waarop de voorgaande apps werkten is ook hier het geval. Een goede manier om al je video maar vooral fotomateriaal terug te vinden en makkelijk te verbinden met Facebook, Picasa en Flickr. De afbeeldingen die je op die platformen hebt staan worden gesynchroniseerd met album binnen dezelfde omgeving int tegenstelling tot Spotify in muziek.

In het algemeen is multimedia een goed pluspunt gelijk out of the box en de Sony apps ontvangen regelmatig updates die de ervaring continue verbeteren. Als ik dit stuk twee jaar geleden moest schrijven dan was het toch wel anders, en toen was het al heel goed. Als je een telefoon wilt aanschaffen om de multimedia functionaliteit dan is een Xperia telefoon toch wel een aanrader.

Camera
Op papier zijn de specificaties voor zowel de front als de hoofdcamera echt goed. De 23mp op de achterkant wordt gedreven met een paar interessante functies waaronder de beeldsensor, die anticipeert op beweging voor scherpe foto's een automatische scherpstelsensor en een RGBC-infraroodsensor voor getrouwe kleuren.

In klaarlichte zon zullen de meeste foto's de kwaliteit van een compactcamera kunnen evenaren. Echter is de kwaliteit nogal wisselvallig naargelang de weersomstandigheden buiten en de lichtomstandigheden binnen.

Aan de hand van de volgende toestanden heb je in ieder geval een inzicht van het resultaat. Echter zijn dit afbeeldingen met compressie dus houd daar rekening mee:

Onder de klaarlichte zon kun je veel meer tinten onderscheiden, ook al zijn er weinig verschillende kleuren en is er een resultaat te zien onder al te veel ruis.

Er is meer ruis aanwezig maar over het algemeen is er met een grijze lucht nog steeds goede foto's mogelijk.

Nog meer blauw en geel bij een zonsondergang.

Close ups zijn over het algemeen uitstekend, zeker met natuurlijk licht. Close ups binnenshuis zijn onder de juiste lichtomstandigheden nog steeds goed.

In de nacht zijn er minder kleuren te onderscheiden op de foto dan werkelijk te zien en alles is minder gedetailleerd. De gelijkaardige toren in Praag heeft door de dag heen, zelfs met de bewolking al veel meer detail. De derde foto is geschoten op een regenachtige dag in Hasselt en is ter vergelijking.

Uiteindelijk is de camera veel beter dan die van mijn vorige telefoon, de Xperia Z2. Ik heb vergelijksfoto's maar wat ik gelijk merk is meer detail, sneller vastleggen en scherpstellen en betere kleuren. Foto's binnen of in het donker zijn met de Z2 nauwelijks mogelijk en bij de XZ valt het nog best mee.

Daarbij maakt de 13MP frontcamera ook goede en heldere foto's wat in vergelijking met de 2MP Z2 frontcamera dag en nacht verschil is.
Benchmarks
Zelf kijk ik niet echt vaak naar benchmark scores maar wanneer ik het gevoel heb dat in ťťn van mijn apparaten iets niet klopt of de ervaring gaat achteruit dan vergelijk ik vaak resultaten om te achterhalen wat het probleem kan zijn.

Met speedtest wou ik achterhalen of de chipset de volledige snelheid kan ontvangen waarmee ik kan downloaden. Internet en connectiviteit Wifi AC of met 4G+ is uitstekend, het apparaat vormt dus geen bottleneck voor de snelheid welke je kunt behalen.

De performance van het toestel is uitstekend en dat resulteert in een goede Antutu benchmark:

Terug naar inhoudsopgave
Al met al ben ik tevreden over dit toestel. De Xperia XZ is niet perfect maar bewandelt een weg welke Sony is ingeslagen sinds de introductie eigenlijk met de Z en ook X reeks. Alhoewel ik me afvraag of Sony niet sneller bepaalde algemene kritiekpunten (die ik op het internet wel eens lees) zal oplossen heeft dat geen invloed op mijn ervaring met de Xperia XZ. De telefoon is snel, bevat veel functionaliteit, ziet er goed uit, maakt mooie kliekjes en speelt de nieuwste games zonder probleem. Bellen? Over de belkwaliteit ben ik uitermate tevreden, korte sessies en sessies van een paar uur (Whatsapp, Skype) is fijn met mijn telefoon aan mijn oor.

De telefoon is echter niet perfect. De bezels, alhoewel redelijk mochten wel een paar millimeter kleiner (boven en onderkant) en de camera is in de avond soms wisselvallig. Alhoewel dit kleine puntjes kun je gelijkaardige telefoons voor een lagere prijs vinden of je kunt wachten op de XZs die binnenkort al uit komt.

Hoe dan ook ben ik tevreden en is het aanrader als je een goede deal tegenkomt. Ik zal de review in de komende weken verder aanvullen en als jullie vragen hebben over de Xperia XZ dan zal ik daarop ook antwoorden!

Terug naar inhoudsopgave

Heb jij ook een Sony Xperia XZ Zwart?