Thonet & Vander Laut Review

Sier 5 februari 2017, laatste update op 6 februari 2017, 250 views

Thonet & Vander Laut

Goede prijs-kwaliteit verhouding. Poor man's Bose. In vergelijking met andere 2.1 setjes van dezelfde prijs (~80 euro) biedt dit 2.1 setje zeker waar voor zijn geld.

Pluspunten

• Goede over-all geluidskwaliteit. Bas en treble is zelf aan te passen.
  • Bouwkwaliteit is erg goed. Echt hout.
  • Uiterlijk van de boxen laat een hoger prijskaartje vermoeden.
  • Bas heeft een relatief groot bereik.
  • Prijs-kwaliteit!

Minpunten

• Hoge tonen minder aanwezig dan laag en midden (geen tweeters).
  • Geen bluetooth.
  • Geluids-, bas- en treblebediening zit op de basbox die bij mij op de grond staat.
  • Lichte ruis uit de speakers als er geen muziek opstaat.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4

Laat ik voorop stellen dat ik geen audiofiel ben, of veel kennis heb van de technische aspecten van speakers.

Thonet & Vander. Een Duits merk met 'gründliche' producten; ofwel poor man's Bose.

Ik had een nieuw setje PC speakers nodig, aangezien mijn oude Altec Lansing 2.1 setje aan het overlijden was. Ik heb getwijfeld tussen de Edifier M1380 (~50 euro) en de Logitech Z533 (~75 euro). De setjes van Edifier en Logitech heb ik beluisterd in de MediaMarkt, waar ze beiden redelijk oké klonken voor het geld. Toen ik wat meer tijd ben gaan besteden in de Pricewatch op Tweakers, kwam ik de Thonet & Vander Laut tegen. Ik was meteen verkocht door het design, maar zag dat er weinig reviews van waren. Ik heb de speakers vooral op de gok gekocht, en op basis van een aantal gebruikersreviews op Amazon.

Specificaties

Om te beginnen met wat specificaties:

Eerlijk gezegd zegt mij dit vrij weinig, maar ik heb het vergeleken met de twee eerdergenoemde setjes, en had het idee dat de Laut 'beter' zou zijn.

Uiterlijk

Dit is natuurlijk heel subjectief, maar ik vind dat voor het geld deze speakers erg mooi vormgegeven zijn. De subwoofer is mooi breed en massief, net als de speakers. De bouwkwaliteit komt al met al erg degelijk over, waarbij het feit dat de knoppen op de basbox van aluminium zijn in plaats van plastic ook meehelpt.
Wat me wel opviel was dat voor de grootte van de basbox en de speakers, het gewicht relatief laag was.

Het geheel komt in een leuk vormgegeven doos:

De speakers komen met een tulpkabel, stroomkabel en een boekje met specificaties. Ook opvallend: je kunt via de website van Thonet & Vander je speakers registreren waardoor je 3 jaar extra garantie krijgt.

Wat ook ik wel opmerkelijk vond is dat de afbeeldingen online en op de doos niet stroken met het echte uiterlijk van de speakers. Op de doos staat een plaatje van de basbox en speakers met een 'houten' motief, terwijl het eigenlijk gewoon matzwart is. Ook zijn de roosters van de speakers zilverkleurig in het echt, in plaats van zwart zoals op de doos te zien. Het zilverkleurige doet me dus ook weer denken aan Bose, wat ik zeker mooi meegenomen vind.

Praktijk

Maar hoe klinken ze? Dit is moeilijk om in woorden te beschrijven, maar als het toch moet, in één woord: top. Natuurlijk moet je voor ongeveer 80 euro geen wereldwonderen verwachten, maar muziek klinkt helder en de bas kan een stuk lager dan mijn oude Altec Lansing 2.1 setje.

Ik vind dat dit setje vooral uitblinkt in een all-round geluidskwaliteit. Zowel pop, rock als klassiek klinkt naar mijn mening erg goed. Details in de muziek worden helder weergegeven en het laag klinkt mooi en rond. Bij 'Eye of the Tiger' van Survivor zijn alle instrumenten goed te horen en is ook de bas indrukwekkend aanwezig. Wat misschien wel het vermelden waard is, is dat ik wel een equalizer gebruikt heb om het geluid naar mijn smaak te perfectioneren.
Ook het volume is meer dan genoeg. De set heeft 60W, en als de volumeknop op 50% staat, is het geluid hard genoeg om je weg te blazen. Al met al ben ik erg verrast dat je met dit geld zoveel kwaliteit kan krijgen.

Ik gebruik de speakers alleen voor muziek; over films en games kan ik weinig zeggen, aangezien ik daar mijn Onkyo homecinema systeem voor gebruik. Bij muziek vervormt het geluid ook op de hogere niveau's niet.

Nogmaals, ik ben geen audiofiel en heb ook bewust niet gekozen voor studiospeakers van vergelijkbare prijs. Ik wilde graag een 2.1 setje in plaats van een 2.0 set; wellicht is het geluid minder natuurgetrouw, maar ik vind het persoonlijk mooier klinken met een vollere bas. Dit is voor iedereen natuurlijk anders.

Minpunten aan het geluid vind ik dat de hoge tonen minder duidelijk naar voren komen dan de midden- en lage tonen. Ook is er een lichte ruis die uit de speakers komt als er geen muziek wordt afgespeeld. Het laatste minpunt vind ik dat de geluids-, bas- en treblebediening op de basbox zitten. Deze staat bij mij onder mijn bureau, wat voor mij persoonlijk niet handig is. Een afstandsbediening of controller was gewenst geweest. Ik los het nu op door middel van volumefunctietoetsen op mijn toetsenbord.

Al met al ben ik erg tevreden en eigenlijk zelfs verrast over deze aanschaf. Voor het geld vind ik de geluids- en ook de bouwkwaliteit uitmuntend. Mocht je op zoek zijn naar een natuurgetrouwer geluid, kun je beter naar studiospeakers kijken. Ook moet je niet té veel verwachten voor dit geld, maar als je op zoek bent naar degelijke speakers met een goede all-round geluidskwaliteit voor een schappelijke prijs is de Thonet & Vander Laut zeker het bekijken waard!

Heb jij ook een Thonet & Vander Laut?