Fire Emblem Heroes, Android, iOS Review

xMuchux 3 februari 2017, laatste update op 3 februari 2017, 130 views

Fire Emblem Heroes, Android, iOS

Bij Fire Emblem moest ik toch echt nostalgisch aan de GBA denken. Niets is minder waar en de mobiele versie komt toch wel redelijk in de buurt van het origineel. Wel vind ik persoonlijk dat belangrijke aspecten missen in deze versie van Fire Emblem.

Pluspunten

• Grafisch zeker in orde
  • Lekker snel

Minpunten

• Voelt mager aan
  • In-app aankopen

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Zoals aangegeven in de korte toelichting moest ik toch wel echt nostalgisch aan de GBA versie van Fire Emblem denken toen ik van Fire Emblem Heroes hoorde.

Toen ik gisteren in de iOS App Store geintroduceerd werd tot Fire Emblem Heroes (deze bevindt zich op het moment van schrijven in de advertentiebalk van de App Store) was ik toch wel erg enthousiast om deze te installeren.

De introductie

Fire Emblem Heroes begint met een mooi geanimeerd anime filmpje wat je doen geloven dat het spel grafisch erg 3D capabel is. Helaas is dit niet het geval, en is Fire Emblem eigenlijk op mobiele apparaten altijd wel 2D/3D helikopter view geweest wat dus niet stoort, maar je wel even op het verkeerde been zet.

Het spel laat je vrij snel met de actie beginnen en intoduceert je met een paar chat bubbles hoe het spel in elkaar zit. Efficient zou ik zeggen.

De ervaring tot nu toe

Na een paar uurtjes te spelen kan ik aangeven dat het spel nogal repetatief overkomt. Dus was natuurlijk ook al zo ben het origineel op de GBA, maar toch is het hier nog wel een graadje erger.

Op de GBA versie had je nog wat meer elementen waar je rekening mee moest houden, namelijk:
  • Kistjes waar items in zaten - Zoals uitrusting, sleutels, etc
  • Uitrusting met durability - Kan als vervelend beschouwd worden, maar ik vond het prachtig dat ik met sommige speciale wapens voorzichtig moest doen om zo sterke vijanden aan te pakken
  • Meer dan 4 characters in het veld - Je moest meer tactiek toepassen hoe je de vijand wilde aanpakken
  • Er waren dorpjes, steden en bossen - Daar had je meer verdediging en andere voordelen
  • Visuele character upgrades - Er waren niet alleen stat upgrades beschikbaar, maar als je character een bepaald level bereikte met een bepaald item kon deze "evolueren" in een beter type character
  • En het belangrijkste punt: Wanneer je favoriete character verslagen werd, was deze ook echt verslagen en kon je deze niet meer gebruiken
De hierboven genoemde punten zijn dan ook niet te vinden in Fire Emblem Heroes wat het spel, zoals deze in de volksmond gemoend zou worden, casual maakt en daardoor een hoop diepgang/replay waarde verliest in mijn ogen.

Vooral het stukje dat je characters verslagen konden worden en daarna niet meer te gebruiken waren. Ik weet nog goed dat ik toch wel extra goed oplette welke zet ik maakte in iedere beurt.
In-app aankopen
En dan nu het gedeelte waar vele Tweakers toch vaak in discussie raken, de in-app aankopen. Ikzelf merk in dit spel dat je het spel doorkomt zonder in-app purchases (tot nu toe), maar heb ik wel gemerkt dat wanneer je de wat lastigere content wil doorspelen (Hard/Lunatic/Arena) je toch wel erg in de richting van de in-app aankopen geduwd wordt.

Fire Emblem Heroes is leuk en goed vormgegeven. Als je een soortgelijk spel en een soortgelijke ervaring verwacht als de originele Fire Emblems op de GBA, dan zou ik toch adviseren om een GBA/DS aan te schaffen met de originele Fire Emblem.

Toch ben ik wel een beetje teleurgesteld om dit een Nintendo game te noemen omdat ik Nintendo altijd ervaren heb als gameplay gaat voor grafische schoonheid en Fire Emblem Heroes dit niet waar kan maken in mijn ogen.

Uiteraard hoor ik ook graag jullie meningen.

Heb jij ook een Fire Emblem Heroes, Android, iOS?

Je vergelijkt een GBA spel met een spel op je mobiel. Het moet zo compact mogelijk zijn op de mobiel. Omdat het gratis is. Terwijl het spel op de GBA wat kost.