Specificaties Tower, 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define R2 Review

Tallguy 20 november 2009, laatste update op 7 december 2009, 4.418 views

Fractal Design Define R2

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • mogelijkheden wegwerken kabelbrij
  • voldoende koelmogelijkheden
  • aan/uit zit bovenop incl USB en eSATA aansluitingen; makkelijk bereikbaar
  • Stille fans
  • Goede geluidsisolatie
  • alle benodige schroeven meegeleverd incl spacers en klitteband

Minpunten

• De bovenste kabelopening zit half verscholen achter de rand waar de zijkant van de kast langs schuift.
  • Schroefjes bovenop bij ventilatieopeningen zitten niet erg netjes
  • Zou eigenlijk 3x 5,25" bays moeten hebben
  • geen demping voor 2,5" HDD's (uitgezonderd uiteraard SSD's)
  • Had een molex->S-ATA stroomkabel bij gemogen

Ik vond deze kast, na het lezen van deze review direct zo mooi eruit zien en zo handig met het systeem om de kabels weg te werken en ook nog eens betaalbaar was, dat ik er direct voor gevallen ben en 'm heb besteld.

Huidige kast en diens problemen
Het probleem wat ik met mijn huidige kast (een SilentMaxx ST-11) had was dat ik niet van 4GB naar 8GB RAM kon omdat ter hoogte van de RAM sloten de 20/24pins ATX mobostekker zit plus de SATA en S-ATA pwrstekkers van m'n HDD's en dan ook nog eens het feit dat mijn RAM van die hoge heatsinks heeft (ik moest al noodgedwongen mijn RAM in de B-sloten doen). Ook de Scythe Ninja is een aardige ruimte 'opslokker' en die kwam bijna tegen de zijkant van mijn kast en het was een aardige kabelbende geworden wat niet bevordelijk was voor de luchtstroom in de kast. Tevens zaten de USB aansluitingen van de SilenMaxx onderaan de voorkant en dat begon ik erg omhandig te vinden. De aan/uitknop zat achter een deurtje dat je dan steeds omlaag moest laten zakken. Al met al was ik met het geheel dus niet zo tevreden meer.

Waarom de Fractal Design Define R2 ?
De kast staat in mijn woonkamer en voor mij geldt: less is more (en die kreet geldt schijnbaar ook voor Fractal Design ;) ). Dus de kast moest er strak uitzien en geen poespas hebben met venstertjes, geen hoog blingbling gehalte, geen vreemde kleuren, maar gewoon...strak. De Anteckasten zoals de P183 zijn opzich wel aardig, maar ik vond die niet strak genoeg (die ventilatiegaten aan de voorkant ontsieren de kast en een aantal knoppen zitten verstopt achter een deur/klep of te laag naar mijn mening). De Corsair 800D kast is een beetje té duur, dus...was de keuze uiteindelijk snel gemaakt.
Ik vond het erg goed doordacht dat ze de aan/uitknop bovenop monteren en daar ook meteen de USB en eSATA en audio aansluitingen plaatsen. Goed binnen handbereik.
De mogelijkheden om alle kabels netjes weg te werken vond ik ook belangrijk. Niet dat ik een venster in mijn kast heb of zou willen, maar een opgeruimde kast is beter voor de airflow en dus de temperaturen en het werkt makkelijk als je een keer iets wil vervangen.
Al met al genoeg reden voor mij om de Fractal te bestellen.

Kast ontvangen, 1e indruk
De kast besteld bij Azerty en gisteravond begonnen met het overzetten van de SilentMaxx naar de Fractal. De verpakking is erg stevig karton waarbij de kast zelf dmv 2 dikke schuimplaten (waar de kast gedeeltelijk invalt) wordt vastgezet. De kast zelf is in een plasticzak gedaan tegen stof. De voorkant van de kast (het deurtje) is voorzien van een extra plasticlaag ter bescherming. Die gaat er bij mij pas af als ik helemaal klaar ben. Geen losse frutsels in de doos behalve een papiertje van Fractal over de kast (soort quick installguide) en wat informatie Fractal Design zelf.

Het viel me wel op dat de geluidsisolerende laag redelijk sterk ruikt....een lucht die toch wel een dag of 2-3 te merken is, vooral met de zijkanten eraf (logisch). Ruikt een beetje naar bitumen.
De niet gebruikte ventilatieroosters vind ik niet hinderlijk; ze zijn door de geluidsisolerende laag netjes afgedekt. Wat ik wel licht storend vind is dat de schroefjes die gebruikt zijn aan de bovenkant om de geluidswerende laag vast te schroeven een beetje scheef lijken te zitten en niet netjes gelijkliggen met de rest van de kast...ze steken een beetje uit.
Fractal Design had dit netter op kunnen lossen met half verzonken schroefgaten. De kast staat op voetjes met een rubberen onderlaag en staat stabiel en hoog genoeg voor een luchtstroom de kast en voeding in.

De zijpanelen zitten met duimschroeven vast. Zijpanelen gaan er (gelukkig) niet té makkelijk af...kost iets meer moeite dan dat je verwacht. Alle schroeven zijn trouwens zwart. De voorkant van de kast is er makkelijk af te halen door aan de onderkant een voorzichtige ruk te geven naar voren toe.
Bij het openmaken van de kast zag ik een doosje in één van de HDD brackets zitten. Daar zitten alle schroeven in, bedoeld voor het moederbord (incl spacers), FDD schroeven, HDD schroeven, moboschroeven, duimschroeven, klitteband en een PCI-bracket voor de fanregeling.

De HDD brackets klikken makkelijk los/vast. Ze zijn voorzien van 4 rubberenvoetjes voor demping van trillingen van de HDD's. Ook zijn in elke bracket 4 gaatjes voorgeboord voor 2,5" HDD's of SDD's. Die zijn echter niet voorzien van rubberen voetjes. Dat is geen probleem voor SDD's, maar voor 2,5" vermoed ik wel. De 3,5"/2,5" bracket bovenin is lastig te gebruiken als je, zoals ik, een cardreader gebruikt. De bracket geeft voor zoiets eigenlijk te weinig houvast voor het goed vastmaken van de cardreader. Die van mij zit nu op het uiterste schroefgaatje van de bracket vast en het uiterste schroefgaatje van de cardreader. Daardoor steekt de cardreader aan de voorkant van de kast net 3mm uit. Niet veel en niet spannend verder, maar dit is wel een verbeterpunt in mijn ogen.
Het bevestigen van de voeding is iets meer 'gedoe' als je een zwarte voeding hebt zoals ik...zwart op zwart maakt de schroefgaatjes lastig te zien, maar eenmaal vast zit het prima en rust de voeding op rubberen voetjes. Bij de schroefgaten is trouwens ook rubber gebruikt tegen trillingen.
De backplane is voorzien van genoeg schroefgaten voor de mobo spacers. Netjes is aangegeven welke voor ATX en welke voor mATX borden gelden.

De opening in de backplane ter hoogte van de CPU socket is mijns inzien iets te weinig naar rechts geplaatst. Je komt nog maar net bij de schroefjes die de Scythe op z'n plaatst houdt, maar het gaat dan ook maar net.

De USB sloten bovenop zitten prima. Met normale USB sticks heb je geen last dat ze tegen elkaar zitten. De kabels die van de bovenkant vandaan komen (pwr, USB, eSTA en audio) zijn lang genoeg en niet overdadig (2 stekkers voor power incl ledje). Ben de speaker en HDD led nog niet tegengekomen vreemdgenoeg.

Kabels: ellendig of juist makkelijk weg te werken?
De openingen om kabels door te geleiden zijn ruim genoeg, alleen zou ik degene bij de voeding persoonlijk breder hebben gezien. De dikke 20/24pins ATX kabel neem nl aardig wat ruimte in, vooral omdat die, gezien de plaatsing van de voeding, er iets schuin doorheen gaat. De rubberen rand schoot bij mij inderdaad los (zoals bij de review al was aangegeven kon dit gebeuren). Na wat gepruts zat de rand weer netjes op zijn plek. De bovenste opening zit vervelend half verscholen achter een rand waar het zijpaneel langs schuift. Het is me wel gelukt daar een 8pins CPU-kabel doorheen te krijgen, maar de rubberen afdichting heb ik daarbij weg moeten halen.
De kabels van de kast zijn lang genoeg om netjes weggewerkt onderin de kast weer naar voren te laten komen en aan te sluiten op het mobo. Kabels zijn pwrkabel, pwrled kabel, 1x USB, 1x eSATA (erg prettig) en 1x gecombineerde AC 97/HD AUD.

Alle SATA kabels heb ik nu in de rechteronderhoek naar het mobo laten komen. Dat ziet er erg netjes uit en beinvloed de luchtstroom zo te zien niet. De 20/24pins ATX pwrstekker komt netjes pal naast de aansluiting op het mobo naar voren en neemt bijna geen ruimte in. De AC 97/HD AUD kabel heb ik vlak boven de voeding door een opening laten komen en naar boven geleid. Jammer dat veel mobo bouwers nog niet alle aansluitingen aan de rechterkant en onderkant van het mobo plaatsen. Dat zou, ook in dit geval, netter zijn, maar ja...dat doet niks af aan deze kast.
Het verder aansluiten van alle stekkers van de kast en meegeleverde fans is appeltje-eitje...zaak is alleen, en dat geldt voor alle kabels, de boel netjes achterlangs weg te werken en ervoor zorgen dat de kabels langs elkaar heen liggen en niet over elkaar.

Wat wel een aandachtpunt is, is dat lang niet alle voedingen rekening houden met een plaatsingspositie onderin een kast. Sommige S-ATA pwrkabels zijn daarom opgebouwd om van boven naar beneden ingezet te worden. Nu is dat andersom en kan een kabel wel eens te kort uitkomen. Fractal had daarom van mij wel 1 verloopkabel molex -> S-ATA erbij mogen doen om dit soort situaties het hoofd te bieden.

Ruimte
De kast is breed genoeg om de Scythe ruimte te bieden zonder dat deze tegen de zijkant van de kast aankomt. Mijn GTX275 past prima in de kast. Omdat alle HDD's dwars op de kast staan, heb je nergens een probleem met krappe ruimtes. De beide 6pins PCI-e pwrkabels komen van achterlangs de backplane weer naar voren, op de juiste hoogte. Door de kabels zoveel mogelijk te verplaatsen naar de achterkant van de backplane lijkt er een zee van ruimte te zijn aan de voorkant...zo hoort een kast er eigenlijk uit te zien! Kan de reviewer bij Tweakers nog een voorbeeld aan nemen }>
Ook al wist ik dat deze kast maar 2x 5,25" bays aanbiedt, zou het voor een volgend model beter zijn als ze 3x 5,25" aanbieden. Reden is dat je dan tenminste nog een kleine hotswapbay voor 3 HDD's erin kan plaatsen, zoals een Icy box. Nu kan dat niet omdat bijna iedereen 1 slot al kwijt is aan een DVD (re)writer.

Stille kast J/N?
Ik ben niet zo'n type die met een Db-meter gaat kijken wat het resultaat is..ik gebruik gewoon mijn oren en dat moet genoeg zijn. Is de kast stil? Ja, hij is stil en ook zeker stiller dan de SilentMaxx. Dat komt oa omdat de Fractal een andere methode gebruikt om te dempen (soort bitumen ipv schuim). Ook is aan de voorkant demping toegepast (schuim bij de Fractal kast tov geen demping bij de SilentMaxx)

Prima kast! Geen moment spijt gehad, ook al kost het wegwerken van de kabels wat tijd, maar ja...dat doe je ook niet dagelijks :z

Heb jij ook een Fractal Design Define R2?

Fijne review, mooie kast ook en al behoorlijk de kabels weggewerkt.
Mooie review. Ik wil hem binnenkort ook bestellen alleen lees ik het een en het ander over hoge temperaturen. Wat is jouw ervaring hiermee?

Bedankt voor deze review :Y)
Temps blijven prima in orde. Met alle obstructies qua kabels zoveel mogelijk weg houd je een goede airflow. En ja..ook nu ruik ik de kast nog, maar...dat verdwijnt vanzelf wel.

En trouwens...ook al vind je 'm te warm worden, dan kan je nog 4 extra fans plaatsen. Als je dan geen goede temps hebt weet ik het ook niet meer :)
Idd nette review. Helaas had ik net een Xigmatek Midgard gekocht voordat ik deze tegen kwam anders was het waarschijnljik deze kast geworden. Deze zal toch wat stiller zijn en er is wat meer ruimte voor HDD's (ik gebruik maar een 5,25" bay).
@R0el...nee, volgens mij gaat dat niet lukken. Ik heb nog een HDD in bestelling staan en zal dan wel eens opnieuw kijken wat mogelijk is. En zoals ik al aangaf...het lijkt me niet dat je een 2,5" HDD in je kast gaat zetten tenzij het een SSD is (zoals ik heb gedaan). En die heeft geen bewegende delen, dus kan niet resoneren.
Hoeveel ruimte is er voor de externe 5,25" bays?
Dus zegmaar tussen de drives en de binnenkant van het deurtje.
Wil namelijk graag weten of er een fancontroller in zou passen.
Vandaag ook deze kast in gebruik genomen. Het viel op dat mijn samsung HJ501LJ de kast enorm deed drenzen bij activiteit. Niet fijn voor een HTPC. Ik kon dit oplossen door alle niet in gebruik zijnde HDD brackets te verwijderen en de disk in het onderste slot te steken. Die brackets met rubbertjes zijn overigens niet uniek: mijn vorige antec sonata van 5 jaar geleden had precies dezelfde dingen: kon de HDD ook gewoon met brackets en al overzetten.
Verder ben ik niet zo blij met deze vorm van bevestiging van de zijpanelen: lastig = precies recht op het juiste punt eropzetten en naar achteren duwen. Met van die ellendige kleine haakjes die bij het minste geringste verbuigen.
Tenslotte is de bovenkant netjes compleet geisoleerd, dus geen ventilatie of koeling boven, dus zou je m mooi tussen 2 planken kunnen inbouwen, maar nee: de usb aansluitingen en powerknop zitten bovenin. Waarom niet gewoon aan de voorkant?
Ik zit ook te denken over aanschaf van deze kast, maar heb nog wel een vraagje; waarop wordt de fancontroller aangesloten? Kan je daar gewoon 3 ventilatoren op aansluiten, waarna een 4-pins molex voor de stroom zorgt? Ik wil namelijk meerdere ventilatoren aansluiten, maar mijn moederbord heeft maar 3 aansluitingen.
De Fan controller haalt z'n stroom van een doorgeluste molex (kost je dus geen molex stekker)
Vanaf de fan controller heb je 3 aansluitmogelijkheden voor 3 pins fans. Je kan ze niet afzonderlijk bedienen, 1 stand voor alle drie.
Heb deze kast zelf ook aangeschaft maar kan je bij de HDD bays die rubbertjes die standaard op 3.5 inch staan er niet uit peuteren en op 2.5 inch zetten? Leek mij wat ze in gedachten hadden bij fabricage :)
@SjoerdB: Er wordt al een fancontroller meegeleverd die je achteraan ter hoogte van de PCI sloten plaatst. Aan de voorkant sluit de deur, als ik het me goed herinner, strak tegen de kast aan.

Ik zal hoe dan ook nog wat nwe pics maken omdat er oa een andere voeding in komt en een Noctua DH14 :)