Asus Republic Of Gamers Claymore (Qwerty US) Cherry MX Brown Review

Foritain 2 februari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 3.467 views

Asus Republic Of Gamers Claymore (Qwerty US) Cherry MX Brown

Een dik, goed uitgevoerd, mooi (aluminium) afgewerkt toetsenbord met de handige optie het numpad weg te halen of zelfs links te plaatsen. Uiteraard met RGB LEDs, de optie die met je Asus moederbord te sync'en, en alles valt op zijn plaats. Nadelen: Geen polssteun, en een heel pittig prijskaartje.

Pluspunten

• Solide gebouwd, aanslag klopt, afwerking met aluminium is top.
  • Cherry MX switches rule. Prestaties uiteraard op geen punt een issue
  • Numpad on-the-fly kunnen koppelen is ideaal voor werk-en-gaming opstellingen. Optie hem links te plaatsen ook leuk
  • RGB verlichting dik in orde, Aura sync met je Asus moederbord of Aura compatible hardware is leuk
  • Optie om je fanspeed en overclock via je toetsenbord te regelen een leuke gimmick/feature.

Minpunten

• Prijskaartje is heel erg fors.
  • Vrij hoog, en geen polssteun inbegrepen
  • Aura is een mooi RGB-sync begin, maar mag nog wat verder: complexe LED effecten tussen al je hardware aub.

ASUS ROG Claymore review

- Software
- Verlichting
- Conclusie

Productpagina @ ASUS

Met al het nieuwe Kaby Lake geweld zou je bijna vergeten dat ASUS in de laatste weken niet alleen moederborden, maar ook nog nieuwe randapparatuur heeft uitgebracht. De ASUS ROG Claymore is hun nieuwe mechanische paradepaardje en kent o.a. Cherry MX switches, AURA RGB verlichting, aluminium behuizing en een afneembare/verplaatsbare numpad zone als belangrijkste features. Het is voor ons het eerste RGB product dat op onze nieuwe tafel ligt, en zoals je ongetwijfeld zal vermoeden heeft ASUS er minimaal een fysiek aantrekkelijk product van gemaakt, dus bij voorbaat excuses voor een foto overdosis; het is er weer één waarbij elke foto-delete pijn in je hartje doet.

De Claymore komt in de standaard, volledige uitvoering met het numpad, maar ook in een Core uitvoering waarbij het numpad gedeelte geheel afwezig is. De laatste kost ca 169 euro, de eerste heeft de dubieuze eer om ons duurste mechanische toetsenbord te zijn met een prijskaartje van 239 euro.

De specificaties en features van de ASUS website:

Op het eerste gezicht een redelijk bekend overzicht voor een mechanisch toetsenbord. We zien RGB verlichting met lichteffecten die vanaf het toetsenbord kunnen worden bediend, profielopties, repeat rate opties, macro recording en de noodzakelijke windows key lock. Met 943 gram is het geen zwaargewicht, maar daar zal het aluminium een grote rol in spelen.

Toch springen een aantal elementen in het oog. Zo zien we bijvoorbeeld de ROG Sync om de verlichting met je Spatha, andere Aura-muis of andere ROG Aura hardware te combineren. Integratie met andere ASUS hardware gaat verder met bijvoorbeeld fanspeed controle en overclocking controle vanaf je toetsenbord, en ook zijn wat bootup opties aanwezig; iets wat niet altijd even goed werkt met moderne USB toetsenborden.

Unboxing time! Best wat verwennerij met een nette verpakking, dikke laag schuim voor bescherming, USB kabel is keurig, handleiding is keurig verzorgd, en die twee ROG stickers zijn toch altijd leuk voor het oog. En laten we niet vergeten: één bloedmooi toetsenbord en los numpad.

Ik weet niet of een hoge prijs een product aantrekkelijker maakt, of dat een aantrekkelijk product de prijs doet vergeten, maar ASUS zet met de Claymore een plaatje van een product neer. Hoewel redelijk licht met nog geen kilo, de meeste mechs wegen meer, is het een bijzonder solide plank met knappe aluminium afwerking met wat ASUS een “Mayan” patroon noemt, maar ik als eenvoudige ziel maar samenvat als anders maar positief opvallend. Geen gebrek aan ROG branding als we een rondje doen, n feitelijk van elke kant keurig afgewerkt en het plaatje ‘klopt’ vanuit een ontwerp perspectief; het is zeker geen potje gamer-elementen op elkaar gemikt, maar een knap geheel. Vanaf de zijkant zien we wel dat het een relatief hoog bord is, hij voelt nog iets hoger dan bijvoorbeeld de recht-toe-recht-aan Masterkeys van Cooler Master, en ook hier moet ik dan toevoegen dat wat mij betreft een polssteun geen onhandige extra was geweest; hoewel ik in no-time was gewend is het iets om rekening mee te houden als je gevoelige polsten hebt.

Lettertype is aan de strakke kant zonder te overdrijven, en m.i. is de keuze voor niet overdreven grote fonts een plus. Andere plus uiteraard de standaard US International layout, dus met brede shift en enter. Ook treffen we media-knoppen aan onder de f-keys; hoewel er een fysieke knop op het numpad gedeelte zit geen overbodige extra voor core-kopers of zij die het numpad even weghalen.

We moeten nuchter blijven, want het is en blijft een toetsenbord. Althans, dat denk ik, maar dat heeft ASUS er niet van weerhouden om het design tot in de details die zelden iemand ziet uit te werken. De onderkant? Even aantrekkelijk als de andere kanten, maar net zo goed praktisch met stevige poten, brede anti-slip rand, en stevig vast-schuivende kabel. Geen gebrek aan kwaliteiten aldaar. De switches zijn uiteraard van Cherry, de keycaps bij gebrek aan specificaties erover ongetwijfeld gespoten ABS. Met het gebruik van Cherry MX switches speelt ASUS het terecht safe, maar dat maakt de aanslag natuurlijk bekend voor de mech liefhebbers. Wel moet ik zeggen dat bij het bottomen van de key je wel voelt dat je met een goede constructie te maken hebt; goedkope bordjes klinken daar soms ook wel naar.

Het numpad gedeelte is één van de grote focus features, en terecht: Een numpad is voor mij en vele anderen onmisbaar voor werk of andere zaken, terwijl hij bij menig game juist enkel in de weg zit. Zeker low-sense CS:GO spelers profiteren van de extra ruimte, maar ook voor een normale houding is het beter om niet onnodig wijd te zitten met je arm. Het numpad is fysiek even knap als het toetsenbord zelf, kent zijn eigen verhoging, en komt verder met een groot volume-rol die bij het indrukken als mute functioneert. Het numpad kan op zichzelf niet functioneren, je zal hem dus daadwerkelijk aan moeten sluiten om hem te gebruiken, maar dit kan aan beide kanten van het toetsenbord –en- on-the-fly. Gebruik je het numpad niet dan zitten er rubberen afdekkingen op de connectors om het geheel strak te houden; ASUS denkt duidelijk aan de presentatie hier.

De ASUS ROG Armoury software is een redelijk licht pakket. Positief in de zin dat het vlot start en functioneert, en daarbij alle basiselementen bevat, maar het mist wat van de polish die bijvoorbeeld Razer en Logitech laten zien, of de extreme detail instellingen van Corsair. Aan de andere kant zien we het vaak een stuk minder, en je mist zoals gezegd weinig. We zien de optie om keys te remappen naar andere (of bijvoorbeeld muis-) acties en macro's te maken.

En uiteraard de verlichting aan te passen. Met een net aantal standaard acties en de optie om daar zelf wat mee te sleutelen (bijvoorbeeld je WASD zone onder handen nemen) kom je best een eind. Aura is uiteraard de focus feature van ASUS, waarmee je bijvoorbeeld je Spatha muis, GPU, of ROG moederbord mee kan laten kleuren, maar als je Aura activeert verlies je wel de 'leuke' complexe effecten en ben je beperkt tot breathing, color cycle, of statische verlichting. Hoewel handig dat je niet in tig pakketten je kleuren hoeft af te stellen ligt het voor de hand dat dit nog wel wat gaat worden uitgebreid in de toekomst, ik zie er namelijk wel brood in.

En het is natuurlijk die verlichting waar het grotendeels om draait hier. Het is een damn fine RGB verlicht bord waarbij ook de kleinere elementen op de toetsen goed tot hun recht komen, even als het ROG logo natuurlijk en ook als je het bord van de zijkant bekijkt is het een uitstekend plaatje. We konden ons niet inhouden, dus enjoy the spam. Let op: er zitten wat gifjes tussen verspreid.

De laatste weken is de ASUS Claymore mijn main driver geweest voor alles van werk, gamen (tot zover tijd) tot ‘gewoon’ dagelijks gebruik. Die periode was een emotionele rollercoaster waarbij ik vlagen ervaarde van “240 euro is waanzin!”, maar dan op de momenten dat ik na het werk het numpad af kon koppelen om meer ruimte te maken voor je muis bij gamen, of simpelweg momenten dat ik naar het toetsenbord keek, toch ook best wel verliefd was op dit bordje. De uitstraling is tof, de RGB verlichting is tof, als low-sense fanaat is die 10 centimeter of wat extra ruimte wanneer gewenst heerlijk, en de aanslag van de Cherry MX switch op een ‘solid af’ plaat voelt zoals een degelijke mech zou horen.

ASUS laat dus elementen zien die echt uniek zijn, denk aan Aura om zo de verlichting tussen je toetsenbord en andere hardware goed samen te laten gaan, de optie om je ventilatoren- en overclock zaken direct vanuit je toetsenbord te regelen (uiteraard met recente ASUS moederborden), en dat afneembare numpad natuurlijk, maar het zal alsnog voor een groot deel emotie moeten zijn die je naar dit bord stuurt, want de meerprijs boven de typische gaming mechanische toetsenborden is heel erg fors. Zoek je primair RGB verlichting (zij het zonder pc-randapparatuur LED synchronisatie) en met vergelijkbare macro features dan heb je voor 100 euro minder al erg aantrekkelijke opties, en neem je geen genoegen met plastic maar enkel met een aluminium afwerking, ook dan kan je nog best wat tientjes besparen. Hoewel ASUS enkele bekende pluspunten toont, denk bijvoorbeeld aan de fysieke volume wiel op het numpad gedeelte, is zeker niet alles aanwezig: zo ontbreken andere zaken zoals extra functietoetsen. Het totale featurepakket is als gevolg vooral een persoonlijke keuze en de voor- en nadelen mag je zelf afwegen. Op zich prima, maar de woorden van mijn lieftallige metgezelreviewer "It looks and feels gold, but for 240 euros I kinda expect it to sh*t gold" zijn wel begrijpelijk.

De Core uitvoering, zonder numpad, zit met een minderprijs van 70 euro dan relatief gezien gunstiger in de markt, want de meerprijs boven een knap RGB TKL alternatief is dan zo extreem nog niet en als je dan toch al een dikke game pc hebt gekocht met bijvoorbeeld een ietwat-over-the-top maar oh-zo-awesome ROG Maximus Code moederbord, dan kan je die RGB sync en uitstraling redelijk eenvoudig goedpraten. Vergeet echter niet dat Aura nog relatief in de kinderschoenen staat, en naast de typische single-kleur, cycling en breathing modi nog niet in staat is om complexe effecten tussen apparaten in elkaar over te laten gaan. Vergeet even goed ook niet dat de constructiekwaliteit hier erg hoog ligt, zo ook de afwerking van de details zoals de voetjes, kabel of eenvoudige zaken als het dichten van de numpad connectors; Het is een bord dat af voelt, oogt, en gewoon een dikke indruk maakt en zeker niet onderdoet voor welk direct alternatief dan ook. Hoewel de echte mech-geek zal vallen over het ontbreken van PBT caps (blijft lastiger met dergelijke LED features) in deze prijsklasse, en laten we realistisch zijn dat je voor dit geld uitzonderlijk gebouwde borden kan kopen als je niet op de gaming features richt, heb ik zelf wat meer moeite met het ontbreken van een optionele polssteun. Zelfs als redelijk ‘adaptieve’ gebruiker merk je direct dat de toetsen vrij hoog liggen, en hoewel ik er zelf geen problemen mee heb is het zeker een overweging voor zij met gevoelige polsen. Inzetten op het topsegment heb ik an sich geen enkele moeite mee, maar maak er dan meteen een ultiem totaal pakketje van waar alles inzit wat iemand zich kan wensen, en een polssteun is dan echt geen niche toevoeging.

Is de ASUS ROG Claymore voor jou? Het zal afhangen of je volledig op Aura verlichting in wilt zetten, of die numpad-verwissel-truc dusdanig waardevol vindt voor je werk-versus-gaming opstelling, of dat de emoties dusdanig hoog oplopen dat je ‘moet hebben’. Er valt genoeg voor te zeggen want ASUS zet met de Claymore een prachtig bord neer, maar het zal mij ook niets verbazen dat de hoge inzet voor velen, zelfs zij die al diep in de mech vijver willen vissen, toch een te pittige drempel zal blijken.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers Claymore (Qwerty US) Cherry MX Brown?

Wat een tof toetsenbord :D mooie foto's ook!
Dank je :D Opstelling komt een beetje tot zijn recht zo he? Het begint te wennen in elk geval.
Gij ook, Brutus? :P :P
Willen jullie (pclinde en jij) mij grijs en kaal hebben? :+

Wederom een toppert, maar allemachtig wat een prijskaart voor een ramplank
"een toppert, maar allemachtig wat een prijskaart voor een ramplank"

goede samenvatting :D

Kaal en arm volgens mij. Maar dan heb je ook wel wat moois natuurlijk. Realistisch: dit is vooral voor mensen die niet op die paar tientjes meer of minder zitten te kijken. Bij hardware doe ik dat ook niet, maar ik bespaar het gewoon elders :D
Ik had zo'n afneembaar numpad ook op de Ms sidewinder X6, en dat was af en toe een verdomd handige feature. Weer een mooie review hoor !! Met plezier gelezen, maar ik blijf nog even bij de Razer Deathstalker Ultimate elite.

Eigenlijk ligt het veel te veel voor de hand nietwaar? :D Ook leuk bordje btw :D
Boh, mooi bord, boh, mooie review. :)

Niet zo heel lang geleden een Blackwidow X gekocht waar ik super tevreden mee ben. Maar dit bordje, damn. O+
Dank je :D

En vervelend he, heb je al wat moois, krijg je dit soort dingen voor je snuffert.. lastig :D
Hele mooie review. Maar op een gegeven moment begon het plantje mijn aandacht te trekken op die mooie foto's. Ik zie het voor mij dat je een statiefje hebt en dan met dat plantje aan het klooien bent ;) . Nu valt mij in eens op dat mijn w-a-s-d aardig beginnen te slijten en minder soepel lopen dan overige toetsen (op m'n Logitech K120 :X ). En waar is het balletje gebleven in mij G500 muis 8)7 .
_/-\o_
Statiefje was 1 van de eerste aankopen maar is feitelijk ongebruikt hier. Plantje kan m.i. in de nieuwe opstelling geen kwaad, anders is het veelal zo kaal. Beetje groen enzo kan geen kwaad toch? :D

En nu op zoek naar wat nieuws? Dit is wel iets anders dan een k120 waar ik overigens geheel toevallig nu ook achter zit :D
40 euro Korting bij alternate ;)
Puike review weer! Wat ik mij afvraag is of het oppervlak rond de toetsen vuil gaat opsparen. Het is zo te zien een soort reliëf ofzo. Aangezien een keyboard een rotzooimagneet is, kan ik mij voorstellen dat zooi zich gaat ophopen in de groeven van het reliëf. Als dat zo is dan natuurlijk liever een strak, mat oppervlak rondom de toetsen.

Ik heb een poos geleden de Corsair Strafe RGB aangeschaft voor ¤180,- en ook zeer tevreden over dus "upgraden" naar deze mijnsinziens overpriced ramplank zit er toch niet in.. Moet wel zeggen dat ik al een poos geen ander lighting profiel meer geladen heb dan mijn huidige. Het is en blijft sjpielerij die RGB verlichting.
Vooralsnog geen issues met rommel opsparen, heel diep zijn die 'groeven' ook niet, maar als ik er met een paar weken al niets van merk verwacht ik niet dat het lastig wordt hem netjes te houden. In dat opzicht is een zachtere coating eerder een uitdaging, maar de tijd zal het leren.

En verder een valide punt. Als je al zo'n bord hebt is het een lastige afweging. Plastic versus aluminium valt wat voor te zeggen, het numpad, maar ik zal zeker niet de illusie willen wekken dat je (feature verschillen verder terzijde) in de praktijk heel veel zal merken. Ik werk zelf ook met een enkele kleur, dus RGB is wel handig maar effecten e.d. zijn geen vereiste, dat maakt de keuze niet per se makkelijker :D
Ik heb een Corsair K70
Is het waard om over te stappen ?
ik heb een Asus Rog Maximus IX Foruma en ondersteunt aura
Vanuit welk oogpunt? Het tikken met Cherry switches is niet echt anders. Maar kom je die numpad ruimte tekort voor je games of ga je vol inzetten op 'alles Aura'? En wat is 200 euro voor jou?

Wanneer het het waard is... tja, een beladen en vooral subjectieve vraag, helemaal als je al een mech hebt die het prima doet?