Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB Review

Raoul.TLS 20 november 2009, laatste update op 1 december 2009, 5.208 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB

Pluspunten

• Sneller dan snel

Minpunten

• Draai nog op oude firmware. ( ontwikkel foutjes)

Ik had een hoop gehoord en gelezen over ssd. Volg het vanuit een afstand.

Draaide de op een WD Raptor 36 GB toen vervangen voor een WD Raptor 150 Gb en toen naar een Western Digital Velociraptor 300GB.
Was er heel erg over te spreken. SSD waren nog te klein en nog te duur en vaak las je van storingen over controler etc.

Toen kwam Intel ook op de markt met ssd. Toen kwamen de Intel X25-M Postville. De perstaties zagen er beter uit de prijs was nog aan de hoge kant.

Prijzen vergeleken in en buiten nederland. Uiteindelijk een aangeschaft. Was omgerekend iets van 325 euro voor kwijt.

Zet hem in mijn pc als nieuwe opstart disk. Installatie windows 7 64 bits onder een kwartier.
Heb hem al een maand in gebruik en bevalt nog steeds goed.
Heb hem via onboard controler aangesloten toen via SAS Raid kaartje.

Draai nog op de oude firmware. Wacht nog even tot de nieuwe uit is en goed getest is.
Heb Win7 al zeker 5 tot 6 keer geinstaleerd om een en ander te testen. VM-Ware.

Ik gebruik de Western Digital Velociraptor voor de VM-Ware omgeving.

Systeem

•Processor 2 maal Intel Xeon X5550 2,66GHz
•VGA kaart Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E
•Moederbord Asus Z8NA-D6 Dual Socket 1366
•Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series
•Dell Ultrasharp 2707WFP
•LSI SAS 3000 4 poort 1064E
•Geheugen 12GB (6x 2GB) DDR3 PC3-10600 (DDR3-1333), 9 (Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK3/6GI)
•Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2C1, 160GB SATA-300

Plaatje 3 HD Tune SSD 160GB
Plaatje 4 HD Tune SSD 160GB

Intel SSD & WD & een Samsung zijn aangesloten op een SAS controler

2 ander Samsung zijn via de onboard controler

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB?

Geen idee wat er aan de hand is met die Crystaldiskmark benchmarks, maar iedereen kan denk ik zien dat er niks van klopt. Reads van 4,6 GB/s en writes van 5,5 GB/s lijken me zelfs voor de almachtige X-25M een beetje hoog. Kun je ook uitleggen wat je precieze setup was bij elk van de plaatjes? Zo is het nog steeds niet te vergelijken.
Verder vind ik je review zr beknopt, een beetje meer volzinnen en een duidelijke indeling zouden niet misstaan denk ik.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 20 november 2009 12:00]

Dat is het geen die aangeeft bij de drives. Snap het ook niet de hooge waardes ?
is er een instelling ergens Bits Bites ?

Lijkt of die een puntje niet zet.

[Reactie gewijzigd door Raoul.TLS op 20 november 2009 12:33]

je meet je cache op deze manier, zet hem maar eens op 1000 MB
Oke eerste is aangepast. De rest komt eraan !
2de aangepast Western Digital Velociraptor
3de aangepast Samsung Spinpoint F1
4de aangepast Samsung Spinpoint F1

[Reactie gewijzigd door Raoul.TLS op 20 november 2009 12:53]

Ja als je maar een SATA aansluiting heb
Oke ga ik doen pas het zo aan
mooie review, mede hierdoor besloten voor de Intel te gaan!
btw: Sneller dan snel ;)
Windows 7 Index score 7.5 mede door de disk
Kan je een SSD kaart op elke nieuwe moederbord installeren? Dus vanaf P4?
perstaties -> Prestaties zijn ;)

En is het echt de moeite waard?
Ik zou er ook 1 willen kopen voor in me laptop alleen vind ik (ong)350,- nog een hele hoop geld.

Goede review! Misschien kan je nog wat 3Dmark06 testjes draaien?
Geloof het of niet maar ik vond de upgrade naar een SSD echt het geld waard. Ik was er eerst ook sceptisch over en uiteindelijk toch maar eentje gekocht maar wil nu echt niet meer zonder. Alles start zo snel op systeem loopt heerlijk soepel echt dubbel en dwars het geld waard!