JBL Horizon Wit Review

Awesomehobo 31 januari 2017, laatste update op 31 januari 2017, 1.080 views

JBL Horizon Wit

Prima digitale klok op zichzelf, met extra toevoegingen als een ingebouwde (Bluetooth) speaker, verlichting, en 2 USB poorten om je mobiele apparaten mee op te laden.

Pluspunten

• bouwkwaliteit / uitstraling van het product
  • Ingebouwde verlichting die aangaat bij het afgaan van je alarm
  • Tevens te gebruiken als bluetooth speaker
  • (5V, 1A) USB Poorten om devices mee op te laden

Minpunten

• Vele knoppen zitten aan de achterkant van het apparaat waardoor deze niet altijd makkelijk te zien zijn
  • Afhankelijk van waar je het product koopt, kan deze erg prijzig zijn.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Tijdens mijn verblijf in een hotel in Perth, Australi, was de kamer waar ik in verbleef voorzien van de JBL Horizon, een product wat ik tot op dat moment nog niet kende.
Dit was voor mij een mooie gelegenheid om er even mee te spelen, en heb deze uiteindelijk ook voor mijzelf aangeschaft toen ik weer thuis in Nederland was.

Hierbij mijn review, omdat er tevens nog geen andere reviews van waren op Tweakers, en de reviews op de site van JBL naar mijn mening niet allemaal kloppen.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyyZw2hiJ1nvkR.png

De JBL Horizon is een digitale klok / wekkerradio. Deze beschikt dus, net zoals menig ander wekkerradio, over een ingebouwde FM radio. Het enige verschil is wel dat deze wekkerradio over een "echte" speaker beschikt, waardoor je dus wl kwaliteit geluid krijgt te horen, in plaats van het vaak in te hoge tonen weergegeven geluid van een "normale" wekkerradio.

Buiten de bovengenoemde standaardfuncties om, beschikt de Horizon ook over een bluetooth verbinding, om de speaker "los" te kunnen gebruiken, 2 ingebouwde USB poorten om je mobile devices mee op te laden, en verlichting welke langzaam aan gaat wanneer je alarm af gaat. Vandaar dan ook de naam Horizon, omdat de lamp je het effect van de opkomende zon moet meegeven.

(In) de doos

Op de doos vinden we een afbeelding van het product, en enkele info aan de linker-zijkant, en achterkant.

In de doos vinden we de Horizon zelf, een AC Adapter met standaard US-Plug, waarop de meegeleverde EU of UK adapter kan worden aangesloten.
Tevens vinden we hier ook een opgerolde antenne, om eventueel het
(FM) radiosignaal te versterken.

Het gebruik van het product

Wanneer je de Horizon hebt aangesloten en ingesteld, zie je een aantal dingen op het display; De tijd ( 12-uurs of 24-uurs, afhankelijk van je voorkeur ), de datum (Ook in te stellen op voorkeur), een tekentje dat je een (of 2) alarm(en) hebt ingesteld, en eventueel een bluetooth icoontje, wanneer de Horizon via bluetooth is verbonden.

Zoals ik bij de inleiding vermeld heb, ben ik het niet helemaal eens met enkele reviews op de website van JBL. Er zijn een aantal mensen die aangeven dat ze de klok niet kunnen aflezen in het donker, omdat het display te donker zou zijn. Het display past zijn helderheid aan aan de helderheid in de kamer. Zodra je het licht in de kamer uitzet, gaat het display ietsjes feller branden, wat best prettig is.

Wat ook prettig is, is dat je bij het instellen van het alarm, naast de 3 standaard tonen n FM radio, ook via Bluetooth muziek kan afspelen als wekker.

Hieronder een afbeelding in het donker, naar mijn mening prima af te lezen;

En tevens ook een afbeelding in het donker, met de verlichting aan;

Naar mijn mening is het enige nadeel van het product de plaatsing van enkele knoppen.
Aan de bovenkant van de Horizon is een grote Snooze/Light knop geplaatst (Om je alarm te snoozen en/of het licht aan/uit te zetten), en aan beide zeide een knop om het volume in te stellen. Dit is prima.

Echter, hierachter, op het schuin aflopende gedeelte wat je vanaf de voorkant niet kan zien, zijn de rest van de knoppen geplaatst. Onder andere de Bluetooth knop, de 'nacht' knop*, FM knop, en de 2 in te stellen alarm-knoppen zijn hier te vinden.
Deze positie is niet handig, omdat je deze dus niet kan zien wanneer je in bed ligt, en echt over het product heen moet buigen om de knoppen te vinden. (Op de tast kan je het verschil namelijk ook niet voelen.)

(*De nacht knop geeft je de mogelijkheid om je muziek na een x-aantal minuten uit te zetten, zodat je eventueel met muziek aan in slaap kan vallen. Tevens kan je met deze knop het display geheel uit zetten.)

De bovenkant van het product;

En de achterkant;

Buiten de wat lastig te bereiken knoppen aan de achterzijde van de Horizon, vindt ik het alsnog een prima product, en ben vooralsnog erg tevreden met mijn aankoop.

De verlichting is een prettige ervaring bij het wakker worden, en ik merk dat ik minder moe mijn bed uit kom, hoe gek dat misschien ook klinkt.
De speaker is prima bij het afspelen van muziek in bed, maar zeker niet als speaker voor op feestjes, zoals JBL op zijn website adverteert.

JBL adverteert de USB-Poorten ook als "Fast Charge", ondanks dat deze 'maar' 1A zijn (5V). Maar dit is voor mij geen probleem, aangezien ik de USB-Poorten zelf niet gebruik.

Mocht er een Horizon V2 komen, zou het een mooie toevoeging zijn als ze hier een app o.i.d. voor maken, om je alarm van je telefoon te synchroniseren met de Horizon (Via Bluetooth), want dat is nu helaas een ontbrekende functie.
Edit: Dit is wl mogelijk. Dit betekend echter wel dat je telefoon de gehele nacht verbonden moet blijven via bluetooth, het wordt niet ingepland in de Horizon zelf, waar ik eigenlijk op doelde.
Hierdoor wordt nu enkel het geluid van je alarm op de bluetooth speaker afgespeeld, in plaats van het alarm in het geheugen van de Horizon te zetten.
(en dus niet constant via bluetooth verbonden te hoeven zijn)

Tevens nog een tip voor degene die dit product wellicht willen kopen;
Momenteel is de laagste prijs 95,- en op de website van JBL is dit 119,-
( http://www.jbl.nl/home-luidsprekers/JBL+HORIZON.html )
Echter kan je, als je een spaarrekening hebt bij de ING, via de rentenpuntenwinkel een JBL-Cadeaubon van 100,- kopen, voor 50,- (Met wat rentenpunten er bij).
De rentenpunten krijg je automatisch bij het sparen, en kosten je dus verder niets.
Zo betaalde ik dus zelf 69,- voor de Horizon.
Wellicht dat dit iemand helpt!

Bedankt voor het lezen! :) Vragen? Stel ze in de comments! Ik probeer altijd snel te antwoorden.

Heb jij ook een JBL Horizon Wit?

Leuke snelle review! :)

Maarr... Hoe is het geluid? Trilt het ding erg op de ondergrond? Kun je er misschien 2 pairen tot stereo? Welke audioformaten kan-ie weergeven? Vragen genoeg nog! :P
Enneh, 100 euri voor een" wekkerradio" ? Never! ;)
Maarr... Hoe is het geluid? - Geluidskwaliteit is prima, maar is zoals in de review aangegeven eigenlijk alleen geschikt voor muziek in bed, of op een kleine kamer. Bass is, voor het formaat, prima, wat bij JBL meestal wel goed zit.

Trilt het ding erg op de ondergrond? - Het volume kan niet z hard dat het apparaat begint te trillen, de speaker is een toevoeging, en is zeker geen vervanging voor een 2.1 setje.
Voor zoiets raad ik eerder de Charge serie van JBL aan.

Edit: Maximale geluidsuitput is, volgens de papieren, 82.5dB.

Kun je er misschien 2 pairen tot stereo? - Niet dat ik weet, dit staat tevens ook niet vermeld in de papieren. Voor zover ik weet is het een standalone product.

Welke audioformaten kan-ie weergeven? - Alles wat je telefoon kan afspelen (via bluetooth), of wat je via de AUX-aansluiting aansluit. En de FM-Radio natuurlijk.

Vragen genoeg nog! :P
Enneh, 100 euri voor een" wekkerradio" ? Never! ;)
- Wat bedoel je hier precies mee? Dat je dit zelf wellicht niet wilt uitgeven kan ik best begrijpen, maar naar mijn mening is het product zijn prijs wel waard, zeker als je het koopt via de manier waarop ik het gedaan heb, en dus 69,- hebt betaald.

En tja, het is toch echt een "geupgrade" wekkerradio. Ik zou het product niet kopen als je enkel naar een speaker op zoek bent.

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 31 januari 2017 16:57]

Kijk! Da''s info! ;)
Die prijs die jij hebt betaald klinkt ook al een stuk vriendelijker.

Ik weet zelf nog niet of ik een dergelijke "wekkerradio" met extra's of een klein stereosetje op de slaapkamer ga zetten. Voor de adviesprijs van deze JBL is bij bv Philips al een lief klein setje met USB en BT te vinden. Kan de PC ook gelijk aan. Gaat ook niet hl top klinken, maar zoals je al aangaf; op laag volume gaat het prima.

Wel tof van dat hotel trouwens om zoeits voor de gasten neer te zetten! Zat er een erg dikke ketting aan, of schroeven door? :P
Neuh, de Horizon stond gewoon op het nachtkastje :)

En als je op zoek bent naar een 2.1 setje o.i.d. voor de PC, zijn Logitech speakers erg leuk.
Zelf heb ik de Z323, al is die wellicht wat verouderd (2009), klinkt het prima!

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit lijstje, is over het algemeen een stuk prijs-vriendelijker;

Edit: En eventueel i.c.m. bluetooth is deze wel leuk; pricewatch: Logitech Z337

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 31 januari 2017 17:10]

Dit is meer iets voor me denk ik:

Zit zelfs een wekker in! ;)

Opvallend: alle prijzen van Philips in de pricewatch zijn weg!
Veel mensen klagen over het feit dat het geluid te hard is, volume stapje 1 is te lui zegt men. Is dit waar? Hoe ervaar jij dit? Is dit misschien verandert sinds software updates? :)
Ik heb hier zelf geen last van. Laagste volume is gewoon "laag", afhankelijk van wat je definitie van "laag" is.

Naar mijn mening is laag naar verwachting, en niet luider dan bijvoorbeeld mijn draadloze speaker op het laagste volume.

Wellicht weten die mensen niet dat je het volume van je alarm apart kunt instellen, en dat van de muziek ook.

Ik wordt altijd prima wakker, het alarm wat ik heb ingesteld gaat van het laagste volume, steeds wat harder, totdat je het alarm uitzet. (Of de max is bereikt, maar dan ben je echt wel wakker hoor :P )

Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Super, bedankt voor je reactie :) Hier heb ik zeker wat aan.

Muziek en alarmvolume is dus wl in te stellen in tegenstelling tot wat reviews beweren. Is het oplopende volume altijd verplicht? Of blijft BT muziek gewoon op hetzelfde niveau (zodat je wakker kunt worden, en vervolgens gewoon kunt luisteren terwijl je je aankleed)?

Ondertussen nog steeds tevreden verder?
Je BT alarm blijft op hetzelfde niveau.
Oplopende volume bij een alarm is alleen als je dit instelt.

En ja, nog erg tevreden :)
Thanks, dan weet ik voorlopig even genoeg :) Denk eraan om deze ook (via ING) aan te schaffen.
Hoi, ik heb een vraagje over het display. Op de doos staat de witte wekker met witte getallen. Maar op jouw display staan blauwe getallen. Is dit in te stellen, of zit er iets anders in de doos dan aan de buitenkant lijkt?
De letters zijn gewoon wit, de foto toont het niet helemaal goed aan |:(