Specificaties GF GTX 750 (1,059GHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 750 1GB Review

wobelaar 1 februari 2017, laatste update op 25 februari 2017, 234 views

MSI GeForce GTX 750 1GB

Voor de wat oudere games is de GTX 750 nog steeds een erg goede keuze. De meeste nieuwe games (laten we zeggen van het afgelopen jaar) zal je toch echt aan je voorbij laten gaan. Dit komt natuurlijk ook door de 1gb Vram. Goed genoeg voor de casual-gamer.

Pluspunten

• Vga-aansluiting
  • Presteert na 2 jaar nog steeds best goed
  • Energiezuinig (je hebt geen extra power nodig)
  • Goed genoeg voor de casual gamer

Minpunten

• 1 gb Vram (maar dat ligt natuurlijk aan deze versie)
  • Wordt toch vrij warm
  • Kan erg luid worden

Drivers en compatibiliteit Score: 5

'De GTX 750 is aan het verdrinken, maar kan af en toe nog een keertje lucht happen.' -Wobelaar 2017

Ik heb deze videokaart nu bijna twee en een half jaar. Ik vond het nu dus wel eens tijd worden voor een review. Ik heb nog nooit een videokaart review geschreven dus tips zijn altijd welkom!

Houdt deze videokaart zijn hoofd na twee en een half jaar nog steeds boven water? Of is het toch eigenlijk wel tijd om over te stappen op zijn opvolger de GTX 1050? Daar gaat u hopelijk achter komen tijdens het lezen van deze review.

De GTX 750 was eigenlijk de eerste echt goede videokaart die geen externe elektriciteit (dus een 6- of 8-pin connector) nodig had. Nu is ondertussen zijn opvolger op de markt gekomen, de GTX 1050. Echter is dat niet de enige concurrent van deze kaart. Er is namelijk ook nog een kaart genaamd: RX 460. Die kaart is helaas een beetje ondergesneeuwd door de GTX 1050. Toch zijn beide erg geduchte 'moderne' tegenstanders van de GTX 750.

Specificaties van de GTX 750:
Videochip: GeForce GTX 750
Videochip generatie: GeForce 700 (Titan)
Videochip merk: Nvidia
Geheugengrootte: 1GB
Geheugen Type: GDDR5
CudaCores: 512
Standaard kloksnelheid: 1,059GHz
Maximale turboklokfrequentie: 1,137GHz
Geheugen Busbreedte: 128 bit
Power: 75 watt

De unboxing is erg algemeen en vrij simpel. Zoals u hier ook beneden op de foto's kunt zien. Eigenlijk is het alleen de kaart in een anti-statische verpakking en wat boekjes + driver cd-rom. Dit is niet erg. Ik bedoel het houdt de prijs laag. Ik had zeker niet iets veel beters verwacht voor deze prijsklasse (95,- toen ik hem kocht). Echter had ik toch misschien wel iets meer premium te krijgen. Al moet ik er wel bij zeggen dat MSI er niet heel veel meer bij had kunnen doen. Ik bedoel ze leveren al de, toen, meest gebruikte aansluitingen. Het is dus niet nodig om een adapter erbij te geven. Toch was het leuk geweest om een iets meer ' premium feel' te hebben tijdens de unboxing. Een extra kartonnetje over de buitenkant bijvoorbeeld. Zodat je de doos eerst nog uit een soort verpakking haalt.

Deze videokaart heeft, helaas, geen led verlichting. Voor een kast met side-window zou dit dus een probleem kunnen zijn. Echter vermoed ik dat vrijwel iedereen die een videokaart van deze prijs koopt geen side-window heeft.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHo2KL3yUPCo.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHo1GGzf5m1a.jpeg

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHod2AYMiugv.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHo38wpJWzyy.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHo3NNTn8qCl.jpeg

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHo3z35WQWQ0.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHo3PwHBgXSy.jpeg

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHo4PGuRbxiP.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CyZHo17TZmkegY.jpeg

Natuurlijk kunnen de benchmarks niet achterblijven. Aangezien deze videokaart op PCI vermogen werkt is hij heel gemakkelijk te overclocken via msi afterburner. Dat heb ik dan ook gedaan. Niet heel veel, maar net genoeg om een extra performence boost uit de kaart te persen. Dit houdt in dat ik de core-clock en de memory-clock heb overclocked met +- 135 Mhz. De verandering in snelheid is dan:
Originele snelheid core-clock: 1333 Mhz
Overclockte snelheid core-clock: 1472 Mhz
Originele snelheid Memory: 2505 Mhz
Overclockte snelheid Memory: 2644 Mhz

De 'test-bench':
- CPU: AMD FX-6300 (stock)
- Mobo: Gigabyte 970A-UD3P
- GPU: MSI GeForce GTX 750 1gb
- HDD: Western Digital blue 1tb
- PSU: Corsair VS350
- RAM: 8gb Crucial 1600 Mhz

We beginnen met de synthetische benchmarks:
- Unigine Heaven, Ultra en Lowest beide uitgeprobeert beide op 1920x1080
- 3D mark (basic edition), Basic edition dus volgens mij staat alles dan op normal met een resolutie van 1280x720
- Cinebench, is een beetje een bijzonder geval daar kan je namelijk niets aan resolutie en settings doen.

We zien hier heel duidelijk dat het overclocken wel degelijk een performence boost geeft. Afgezien dan van Cinebench. Daar liggen ze in een erg kleine marge van elkaar. Echter als we dan een snel kijkje over het internet maken, zien we dat de GTX 1050 en RX 460 velen malen beter scoren.
Neem bijvoorbeeld Unigine Heaven. Hier scoort de GTX 1050 een gemiddelde framerate van 37.2. Dat zijn 16.6 fps meer!
De RX 460 ligt echter een heel stuk dichter bij de overclockte versie van de GTX 750. De RX 460 scoort namelijk slechts 25 fps... Dat zijn slechts 4.4 fps meer.

Eigenlijk zeggen synthetische benchmarks vrij weinig. Daarom heb ik ook nog een aantal games getest. Alle games heb ik getest op een resolutie van 1440x900 simpelweg omdat dat de hoogste resolutie is die mijn monitor aan kan.
De games die ik heb getest zijn:
- Dirt 3, ultra
- Hitman absolution, High
- Metal Gear Solid V, Mix tussen high en medium
- PES 2017, High
- Splinter cell: Blacklist, High afgezien van textures die staan op normaal
- Civilization IV, medium
- Subnautica, Aangeraden settings (er waren geen 'advanced' options)

Eigenlijk zit het met gamen wel redelijk. Echter zal je bij een aantal games wel je graphics settings naar beneden moeten doen. Subnautica is wel een beetje een bijzonder geval. De avg framerate lijkt namelijk fantastisch, echter merkte ik erg veel frame drops op. Het was voor mij nog wel speelbaar, maar ik vermoed dat er genoeg mensen het niet speelbeer zullen noemen. Ook zal deze videokaart open wereld games niet leuk vinden. Dit komt voornamelijk door de 1gb aan Vram. Stel dat de videokaart 2gb Vram (tegenwoordig vrijwel het minimum) zou hebben, dan bestaat de kans dat de grafiekjes er heel anders uit hadden gezien. Gelukkig bestaan er ook goed geoptimaliseerde open-wereld games. Een voorbeeld hiervan is Metal Gear solid 5. Die game draait als een zonnetje! Ook GTA V zou deze videokaart aan moeten kunnen. Op bijvoorbeeld, YouTube zijn hier genoeg bewijzen voor te vinden.

Als laatste is hier dan ook nog een grafiek die de prijs per frame laat zien. Met andere woorden hoeveel geld je moet betalen voor elke frame als de videokaart 95,- kost. Hierbij heb ik de prijs van de game achterwege gelaten.

De GTX 750 is aan het verdrinken, maar kan af en toe nog een keertje lucht happen. Games van het afgelopen jaar zullen nog wel opstarten, maar vaak niet soepel draaien. Ben je echter een casual gamer die af en toe de iets oudere games wilt spelen, dan is deze GTX 750 nog steeds een redelijke keuze voor jou. Zorg er dan alleen wel voor dat je hem ergens tweedehands op de kop tikt en geen honderd euro meer uitgeeft aan deze videokaart. Dat is namelijk echt te duur.

.........................................................................................................................................
Ik hoop dat u genoten heeft van deze review. Laat ook zeker een comment achter wat je er goed, minder goed of gewoon slecht aan vond. Hier kan ik weer van leren en zo hoop ik in de toekomst nog betere reviews te schrijven!
Verder zou ik het ook erg fijn vinden als u mijn blog bezoekt! Hier ga ik binnenkort ook reviews van Chinese producten plaatsen! pancaketech.wordpress.com
Update: Eerste review van een Chinees product is geplaatst!

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 750 1GB?