Specificaties 55" Ultra HD LCD TV met HDR en 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55KS9000 Zwart Review

Arjant2Testpanel 30 januari 2017, laatste update op 3 april 2017, 371 views

Samsung UE55KS9000 Zwart (Testpanel)

Mooi afgewerkte tv, HDR is echt een toevoeging, helaas wel flinke clouding en wifi problemen bij mijn toestel.

Pluspunten

• HDR echte toevoeging
  • Uiterlijk toestel
  • Bouwkwaliteit
  • Kleurweergave
  • Snelheid opstarten tv

Minpunten

• Clouding
  • Wifi problemen
  • CI+ Ziggo buggy op bepaalde zenders

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Afgelopen week heb ik deze TV mogen testen in samenwerking met Tweakers en Samsung.
Deze review is gebaseerd op 2 weken gebruik.
Edit: vanwege de problemen met met name CI+ (zie onderstaande review) staat de TV wat langer bij mij. Review wordt geupdate waar nodig. (uiteindelijk nu bijna 2,5 maand getest)

De KS9000 betreft een licht gekromd toestel met 4K en HDR en de zogenaamde quantum dots. Deze quantum dots moeten zorgen voor een zeer helder beeld met hoog contrast en de weergave van maar liefst 1 miljard kleurencombinaties.

Installatie
In de doos bevindt zich het scherm, de voet in 2 delen, de one-connect box en 2 afstandsbedieningen.
Met 2 personen de tv in elkaar zetten is aan te bevelen gezien de grootte en het gewicht van het toestel.
Met behulp van de montagehandleiding is de voet vrij eenvoudig en snel op het toestel te monteren.
De voet heeft een flink gewicht en eenmaal gemonteerd op het scherm staat de tv zeer stabiel.
Vervolgens de one-connect box aangesloten op het scherm, de coaxkabel en HDMI kabel van mijn receiver in de one-connect box, de CI+ module in de TV en we zijn klaar om hem aan te zetten.
Installatie
Wat meteen al opvalt (ook al is de bovenstaande foto wat overbelicht) zijn de witte clouding vlekken net naast het midden van het scherm, hierover later meer.

De installatie gaat verder vlekkeloos, de tv zenders worden razendsnel toegevoegd en ook de wifi verbindt snel.

Vormgeving en bouwkwaliteit
Zoals gezegd staat de TV stevig op de gemonteerde voet. De voet is wel vrij diep naar achter waardoor hij niet dicht op de muur is te plaaten. Door de vorm van de voet lijkt het alsof het scherm zweeft
voet

De randen van het scherm zijn schuin waardoor deze visueel nog dunner lijken.
Al met al geeft de TV een zeer luxe gevoel qua afwerking.
1 nadeel van het gekromde scherm en het feit dat het scherm spiegelt is wel dat als de TV uitstaat je een vrij lelijke reflectie van je huiskamer hebt.

De one-connect box zorgt voor de verbindingen met externe apparatuur. Als je de tv aan de muur hangt zorgt dit er voor dat je maar 1 kabel naar de tv hebt lopen (plus de stroomkabel) waardoor je minder kabels in zicht hebt. Echter het jammere hieraan is dat de netwerkkabel wel nog gewoon in de tv moet.
Als je de tv neer zet op een meubel zoals ik, dan vallen de kabels eigenlijk niet echt op en is de one-connect box overbodig en weer een kastje dat je ergens kwijt moet.

Kleurweergave, contrast en helderheid
Als eerste wil ik natuurlijk de weergave van HDR zien, immers dit is DE feature waar Samsung volop mee adverteert en waar het toestel het verschil moet maken met oudere toestellen.
HDR content is nog zeer beperkt beschikbaar, dus ik heb mij dan ook beperkt tot online demo's die te vinden zijn op Youtube. Daarnaast heeft Amazon wat content beschikbaar evenals Netflix. Dit is echter op 1 hand te tellen.

kleurweergave 1
kleurweergave 2
Mijn camera ondersteunt geen HDR dus een 100% correcte weergave geven de afbeeldingen niet, maar ik was zeer onder de indruk van de helderheid en felheid van de kleuren. Zeker bij beelden waar bijvoorbeeld een felle zon in beeld is blijft ook de rest van het scherm zeer scherp en gedetailleerd, zonder dat het hele scherm direct overbelicht is.

Een onderdeel van de beleving hoe de kleurweergave is niet alleen hoe mooi en fel de kleuren weergegeven worden, maar ook hoe de zwart weergave is, tezamen bepaalt dat het contrast.
Samsung stelt dat zij door het gebruik van quantum dots het scherm een hoge helderheid en contrast kunnen geven. Dat is zeker het geval. Echter bij mijn test scherm was de zwart weergave op sommige delen van het scherm bedroevend.
Of dit alleen aan mijn scherm ligt (doordat hij wellicht al een paar keer vervoerd is) weet ik niet.
Bij de installatie plaatste ik al een foto van de 'witte' vlekken zoals ik deze op mijn scherm had. Normaliter verwacht je bij een Eedge-lit scherm deze backlight bleeding met name in de hoeken, maar zoals op onderstaande foto's is het probleem duidelijk ook meer naar het midden te zien in donkere scenes. De foto's zijn wat overbelicht omdat ik het anders niet op foto kreeg, daardoor lijkt het op de foto's wat erger dan het in het echt is. Met name 's avonds valt dit gewoon op als je donkere content kijkt. Overdag is het veel minder zichtbaar, maar niet onzichtbaar.
clouding 1

Bij een LED tv is het van belang dat je recht voor het toestel zit, als je schuin voor het toestel zit krijg je te maken met de slechtere kijkhoeken, de kleuren worden fletser. Bij een gekromd toestel heb je daar nog meer mee te maken.
kijkhoek 1kijkhoek 2
Ook dit toestel heeft daar dus last van. Zolang je zit positie recht voor het toestel is dan heeft de tv een prima kleurweergave, ook bij niet- HDR content. Echter als je zitopstelling bestaat uit 2 banken waarvan er 1 naast de TV staat (zoals bij mij het geval is) dan heb je duidelijk een minder goed beeld.

Een ander issue bij LED tv's betreft ghosting, bij snelle beelden zou je een schaduw kunnen zien omdat de LED's niet snel genoeg kunnen schakelen. Bij mijn tests heb ik geen ghosting kunnen vaststellen.
Wat ik wel heb gehad is bij het kijken van TV via CI+ van Ziggo dat de tv tot 3x toe een soort van slowmotion beeld gaf voor een paar seconden. Op het GOT-forum wordt dit ook gemeld bij een andere gebruiker, dit betreft echter een ander type uit de 2016 reeks. Bij andere bronnen heb ik dit niet geconstateerd, dus dit zou ook een Ziggo gerelateerd netwerk probleem kunnen zijn.

Een ander probleem wat meerdere 2016 modellen schijnen te hebben in combinatie met CI+ van Ziggo: op bepaalde zenders (RTL 7, Net 5, RTL Z) werkt de volumeknop van de afstandsbediening zeer traag. Dit betekent meerdere keren indrukken van de volumeknop voor er iets gebeurd, hetgeen zeer vervelend is als je het volume een paar stappen hoger wil zetten. Op mijn andere toestel (F7000 van Samsung uit 2013) speelt dit probleem niet. Een andere CI+ module en kaart hebben hetzelfde probleem. Op het forum van Tweakers is dit door een user op diverse toestellen uit de 2016-reeks getest en op allemaal hetzelfde probleem.

*update* Meerdere users melden dit probleem. Eveneens hebben de toestellen last van haperingen in het beeld bij gebruik van de ci+ modules van Ziggo. Tot op heden heeft Samsung hier geen oplossing voor. Dit probleem ervaar ik zelf ook, met name als er voetbal gekeken wordt zijn er microstutters.
*update* In samenwerking met Samsung wordt er momenteel gewerkt aan een oplossing voor de problemen op mijn testexemplaar met de CI+. Probleem lijkt gelokaliseerd tot bepaalde Ziggo-regio's.
*update 3 april 2017* Inmiddels een maand verder na het eerste bezoek van de monteurs. Diverse zaken getest, logs gemaakt, nieuwe firmware geprobeerd, echter tot op heden geen oplossing. Mijn testtoestel wordt nu naar Korea gestuurd omdat de technici daar de problemen niet kunnen reproduceren.

In de 2,5 maand die ik heb kunnen testen heb ik geen inbrandgevoeligheid vast gesteld. Tevens heb ik geen pixeldefecten vastgesteld.

Geluid
De moderne platte TV's hebben allemaal het manco dat er weinig ruimte is voor speakers, waardoor de geluidsweergave niet optimaal is.
Ook bij dit toestel raad ik met name bij het kijken van films een externe geluidset aan.
Voor normaal TV kijken heeft de TV echter een prima helder geluid, dat heb ik bij andere TV's veel slechter gehoord.

Features
De TV beschikt over een quad core met het door Samsung zelf ontwikkelde Tizen OS. De interface werkt soepel, vloeiend en is snel te doorgronden.
Standaard staan op de TV reeds een aantal apps geinstalleerd zoals Youtube, Netflix, Amazon en RTL XL. Deze werken allemaal zeer snel.
Een probleem waar ik wel tegen aan liep was het feit dat het toestel steeds geen verbinding met mijn wifi netwerk wilde maken. Als het toestel uit is geweest of als ik via mijn NAS of HDD een film had gekeken is steevast de verbinding met wifi verbroken en moet deze eerst verwijderd worden om daarna opnieuw in te stellen (dus weer wifi wachtwoord invoeren). Dit leidde tot veel frustratie waarna ik uiteindelijk maar een kabel heb gebruikt. Op momenten dat de wifi wel werkte was deze overigens mooi stabiel en liet vrij hoge snelheden toe, waardoor ook grote videobestanden prima af te spelen waren.
Edit: De combinatie met mijn Linksys router is blijkbaar het probleem. Gekoppeld aan een Fritzbox 7360 levert de wifi geen problemen op. Reset van de Linksys of nieuwere firmware biedt geen oplossing.

De ingebouwde webbrowser werkt niet al te snel, je moet niet verwachten dat webpagina's net zo snel op je scherm verschijnen als op je pc/laptop/gsm.

De ingebouwde mediaspeler speelde alle mediaformaten die ik er tegen aan gooide, zelfs grote 4K HEVC files werden vloeiend afgespeeld.

De TV beschikt ook over de mogelijkheid eenvoudig via de App Smartview verbinding te maken met mijn Samsung telefoon, waarna content van mijn telefoon eenvoudig af te spelen is op de TV. Dit werkte perfect. Toen ik probeerde om via Youtube op mijn telefoon te casten naar de TV liep ik tegen het probleem aan dat mijn telefoon de TV in zijn geheel niet zag, terwijl ze wel op het zelfde wifi netwerk waren aangemeld. Na via een omweg de telefoon alsnog gekoppeld te hebben aan de TV werkte ook dit prima.

Het toestel staat momenteel in de Pricewatch voor rond de 2500 Euro. De goedkopere aanbieders betreffen grijze import, waarbij het altijd de vraag is of het CI+ slot werkt voor Ziggo en de Nederlandse apps werken. Voor een top model is de prijs niet vreemd, echter het blijft voor mij de vraag of het scherm de prijs waard is, zeker gezien de bovenstaande review.

De TV is uitmuntend in het weergeven van 4K en HDR beelden.
Door de problemen met wifi, CI+ en de zwartweergave in mijn review sample heb ik echter een gemengd gevoel over de tv. Omdat ik met name 's avonds TV kijk vind ik de zwart weergave van het scherm erg belangrijk, vandaar dat ik niet verder kom dan een voldoende voor deze TV. Voor een TV van deze prijs verwacht je minder problemen.

ALS deze problemen er niet zouden zijn en er meer 4K/HDR content zou zijn dan is de TV een absolute aanrader als je in de markt bent voor een gekromde TV. De problemen zijn echter ruim een maand na mijn melden nog niet opgelost helaas. Hopelijk komt Samsung snel met een oplossing, niet voor mij, maar wel voor de eigenaren die dezelfde problemen melden.

Zonder de genoemde problemen zou ik zelf naar een KS8000 toestel kijken, de vlakke versie van deze TV. Het kromme van de KS9000 heeft mij niet overtuigd van het nut.

Edited: review aangepast van ervaringen na 3 dagen gebruik, naar ervaringen na 2 weken gebruik.
Edited 2: problemen met CI+ van Ziggo uitgebreid.
Edited 3: wifi probleem updated en voortgang CI+ problemen
Edited 4: finale update na 2,5 maand testen

Heb jij ook een Samsung UE55KS9000 Zwart?

Ziet er goed uit. Q: ondersteunt Tizen inmiddels Spotify weer? Any idea?
Heeft inderdaad even geduurd maar inmiddels is er ook een app voor Spotify op Tizen TV's.