Specificaties Socket 1151 met Intel Z270 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC Review

Timx2 29 januari 2017, laatste update op 20 juni 2017, 582 views

MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC (Product gekocht)

Mooi ITX bord voor een bescheiden overclock.

Pluspunten

• Design
  • LED
  • Memory try it
  • ITX en Z270!

Minpunten

• LLC (1 modus)
  • Beperkte OC haalbaar
  • XMP profile instabiel

Layout Score: 4
Ik wil graag mijn bevindingen met dit moederbord met jullie delen. Ik ga geen uitgebreide 'unboxing video/fotoshoot' maken en ik zal ook niet in informatie voorzien die al ruim voorradig is op google/tweakers. Deze review zal zich met name richten op de zoektocht naar een 24/7 overclock met een 7700K. Daarnaast is het vermelden waard dat ik geen ervaren overclocker ben.

Systeem:
7700K
MSI Z270I Pro Carbon AC (bios 1.3)
16 GB Corsair Vengeance LED @3200Mhz

Temps: <85 graden
Realbench stresstest 4 hours / 16gb
Realbench benchmark loop 10x
IntelBurnTest stress level max. loop 25x
Prime95 28.10 24 hours (90% ram)
Firestrike 1x
Geen rare fratsen tijdens dagelijks gebruik.

Allereerst wil ik vermelden dat het XMP profile van het geheugen niet stabiel blijkt te zijn. Eigenwijs als ik ben zet ik dit altijd direct aan en begin ik daarna met overclocken (ik weet dat dit niet de juiste weg is...). Dit heeft me veel extra tijd gekost. Uiteindelijk bleek de optie 'Memory try-it!' de oplossing te zijn (deze gebruikt wel iets lagere latencies, maar dat is in de benchmarks verwaarloosbaar)

Als ik de verhalen mag geloven blijkt de 7700K een 'overclockmonster' te zijn. Er gaan verhalen rond van 4.8Ghz op 1.25V en zelfs 5Ghz+ op 1.35V. Om maar met de deur in huis te vallen... deze zijn onhaalbaar met dit moederbord... of ik moet al ontzettend veel pech hebben gehad met de silicon lottery en een zr slechte 7700K in bezit hebben. Wel is het mogelijk om met 4.9Ghz een Realbench benchmark te draaien, maar de stresstest knalt er direct uit.

Realbench stresstest blijkt sowieso het grootste obstakel te zijn. Prime95 8k/1344k (30 min.), IBT Max stress en Realbench Benchmark blijken over het algemeen met 0.04V lager al stabiel te zijn.

Uiteindelijk heb ik de volgende setting stabiel gekregen (zie ook screenshots):
Multiplier 47x / Ring 47x / AVX offset -1 / Volt. 1.31V
Mulitplier 48x / Ring 48x / AVX offset -2 / Volt 1.36V lijkt stabiel... maar dan tik ik de 96 graden aan tijdens de Prime95 24 hours test. Deze heb ik dus afgekapt en ben opzoek gegaan naar een multiplier van 47x.

Let wel, om een terugklokkende processor te voorkomen is het noodzakelijk de volgende instellingen in de bios aan te passen:
Long Duration Power Limit: 4096
Long Duration Maintained(s): Auto
Short Duration Power Limit: 4096
CPU Current Limit: 256

Dit moederbord, maar eigenlijk ook de meeste ITX-kasten, zijn mijn inziens niet geschikt voor flinke overclocks. Ik denk dat je tevreden moet zijn met een bescheiden overclock. Mocht je meer willen, dan denk ik dat een degelijk ATX-bord een must is.

Overigens haal ik vergelijkbare resultaten met een fixed cpu ratio mode, EIST disabled, fixed voltage, intel-c state disabled, C1E support disabled. Wellicht dat er wel iets van winst valt te behalen, maar volgens mijn ervaring niet veel. Voor een 24/7 OC schakel ik deze functies sowieso liever in.

Verder ben ik zr te spreken over dit bord. Het is een degelijk en compleet ITX-bordje. Ten slotte raad ik wel aan om een bios-update middels m-flash te doen. Ik heb dit in eerste instantie via Windows gedaan, maar dit resulteerde in een dood moederbord. Het stappenplan via deze link heeft geholpen: https://service.msicomput...aqdetail.aspx?formid=3046

Heb jij ook een MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC?