Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC5300 Review

pleh 29 januari 2017, laatste update op 29 januari 2017, 609 views

Asus RT-AC5300

Niet tevreden over deze aankoop. Firmware is buggy en daardoor loopt de router geregeld vast (wifi radios gaan dan uit). Router gekocht omdat andere reviews zeer positief waren over het bereik, maar dat blijkt dus niet juist te zijn (of het ligt uitsluitend aan mijn model).

Pluspunten

• ziet er stoer uit

Minpunten

• firmware buggy
  • bereik
  • prijs

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Tijdens het uitpakken van het product voel je je een Wifi koning. Het ziet er zeer indrukwekkend uit.
Dan steek je de stekker in en gedurende 4 min boot tijd kun je alleen maar denken het een fantastische aankoop is (want al die andere routers starten in 30 sec op).
De initiele setup werkt ook goed (DNS naam en makkelijke schermen). So far so good.
Maar na een maand deze router in gebruik te hebben gaat deze retour naar de winkel.
Redenen:
- Bereik is slechter dan een Lyinksys AE6500 (2.4 en 5 GHz) - gekocht in 2013.
- Bereik is slechter dan Sitecom WLR-7100 (alleen 5 GHz) - gekocht in 2015.
- De firmware is buggy en daardoor loopt de router geregeld vast (wifi radios gaan dan uit), je kunt dan ook niet meer inloggen op de web console (problematiek wordt hier uitgelegd: https://www.snbforums.com...c87u-log-in-screen.28412/).
- Iedere reboot moet je dus weer 4 min wachten en dat wordt snel irritant.

De losse antennes en MIMO waren de redenen om deze zeer dure router te komen (als je er dan jaren plezien dan hebt, is het het geld waard), maar dit blijkt na testen niet het geval te zijn.
Uitvoerig getest op dezelfde plaatsen.
Soms hoef je m een week lang niet opnieuw op te starten.

Heb jij ook een Asus RT-AC5300?

Heb deze router 8 maanden en hij loopt als een tierelier.

Kan het toevallig ziin dat je Merlin firmware hebt geinstalleerd?
Ik heb zelf namelijk in het begin merlin erop gehad en had dezefde problemen als jij.
Daarna de asus firmware erop gegooid en hij is zeer snel en stabiel en het bereik is super.
Merlin inderdaad per ongeluk geinstalleerd omdat het op de software tracker van tweakers stond (en ik niet direct besefte dat het non-stock firmware was).
Weer direct terug gezet naar de Asus firmware maar problemen houden helaas aan (nieuwste van Asus site gehaald).
Het is overigens wel mooi om te zien hoe makkelijk je kunt switches tussen de stock firmware en Merlin.
Bereik is super en hij is nog nooit vastgelopen bij mij, hij wordt wel vrij warm vind ik.
Snelheid is ook super haal achterin mijn tuin 100mbit+ met mijn telefoon tegenover 25mbit met mijn oude AP (Sitecom x4 n300).
Jammer dat je problemen hebt met dit router. Ik heb hem nu een half jaar draaien, draait super stabiel en heeft het verste wifi bereik van alle routers die ik geprobeerd heb (Netgear Nighthawk AC1900 R7000, Linksys WRT1900ACS). Vanaf het begin alleen originele software gebruikt.

Router staat bij mij op de eerste verdieping, bereik beneden overal goed en op zolder ook, zelfs in de tuin volle bak. Wat me verder opvalt is dat het 5G netwerk op de hoge frequenties zelfs ietsje beter is dan het 2,4G netwerk, het 5G netwerk met de lage frequenties scoort iets lager zoals bij de meeste routers.

[Reactie gewijzigd door Ad1203 op 6 februari 2017 12:07]

Ik stond er zelf ook van te kijken. Zeker gezien alle lovende verhalen. Bij Coolblue kwam dezelfde reactie als hier. Laten we er vanuit gaan dat het een productiefout was. Ik heb m in ieder geval ingeruild voor een Netgear Orbi. Die ga ik de komende dagen testen.
Heeft iemand al eens getest hoe snel(/traag) de Datatransfer naar USB3 is? Volgens Smallbuildernet.com zou dat dramatisch laag (orde van USB2) zijn.