Icarus New Illumina Zwart Review

sumac 29 januari 2017, laatste update op 29 januari 2017, 315 views

Icarus New Illumina Zwart

Prima e-reader met gemankeerd Android. Prima als e-reader, maar Android is vaak meer een last dan een pluspunt.

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit
  • Scherm uitstekend

Minpunten

• Android tergend traag
  • Android zeer beperkt

Veelzijdigheid Score: 3
Ik heb deze e-reader gekocht in de hoop makkelijker bestanden uit te wisselen met m'n laptop. Dat blijkt een grote uitdaging te zijn, en uitdagingen kunnen leuk zijn, maar dat is niet waarom ik dit ding gekocht heb. Keer op keer loop ik tegen dingen op die me niet bevallen en die me veel tijd kosten.

Ik heb twee e-readers hiervoor gebruikt, een Sony PRS 300 en een PRS-T2. Beide zijn goed bevallen, en hoewel de T2 nog werkt, was ik op zoek naar een wat flexibeler systeem. Android leek me wel wat, maar de uitwerking hiervan is belabberd. Het jammere is dat er blijkbaar bezuinigd is op de CPU en mogelijk ook intern geheugen, waardoor het gebruik van apps traag en omslachtig is. Je zit vaak te wachten, weet niet of een commando doorgekomen is, of dat het nogmaals herhaald moet worden. Dat ligt voor een deel ook aan het scherm, wat inherent is aan e-ink, traag en door de grijstinten niet altijd goed afleesbaar.

Traagheid scherm
De traagheid van het scherm is niet de beperking. Dat kan een halve seconde duren, en dat is geen punt, en meestal is het eentiende seconde. Het scherm hoeft ook niet iedere keer helemaal ververst te worden. Typen gaat acceptabel snel. Het scherm is prima voor wat het moet doen. Ik ben goed bekend met e-ink, ken de beperkingen, en heb daar geen problemen mee.

Android apps op dit scherm
Lastig is wel dat veel Android apps, zoals alternatieve ereader-apps, niet op deze schermen zijn ingesteld qua kleurschema. Gevolg is dat je een app opent en dat je zwarte tekst op zwarte achtergrond ziet, omdat de twee kleuren naar een gelijke grijswaarde worden vertaald. Andere keren zijn de kleuren zo licht dat er amper contrast is. Dat ligt dus aan de apps, niet aan het scherm of aan Android an sich. Wel jammer is dat ook bv Kobo geen app heeft die hier geen rekening mee houdt. Nou is het ook niet hun taak een app voor de concurrentie te maken. Icarus zou hier wel iets aan kunnen doen, door een app-maker te vragen een e-ink kleurschema optioneel in te bouwen.

Ingebouwde e-reader apps
De twee ingebouwde apps werken wel goed, maar ik mis opties. Ik

Schijf gewist - woordenboeken weg
Vandaag stomme actie uitgehaald. Ik heb er een SD-kaart ingestopt, die leek niet uitleesbaar, dus wilde ik 'm formatteren, maar ik drukte op de verkeerde optie, en heb de interne schijf gewist. Nou is het niet heel erg om alle boeken terug te zetten, maar blijkbaar zijn ook alle woordenboeken gewist. Op de site van Icarus staat niet hoe ik dit moet corrigeren. De informatie die ik vind gaat over een ander model, en die oplossing werkt niet, en de andere zoekresultaten zijn allemaal incompleet. De titel vermeldt wel installeren van woordenboeken, maar ze leggen alleen uit hoe je moet verwijderen.

Ik heb het woordenboek wel gebruikt, voor het wissen, maar dat liep ook niet fijn. Ik kreeg alleen een Russisch woordenboek werkend bij het zoeken naar Engelse woorden, en daar stond dan gelukkig wel een Engels synoniem bij, zodat ik daaruit de betekenis van het woorde kon afleiden.

Lastpass
Het leek me wel handig dat ik lastpass kon installeren, en dat ik dan makkelijk wachtwoorden kon kopieren. Dat blijkt niet te werken. Ik heb althans nog niet ontdekt hoe dat kan. Ik heb LP geinstalleerd, kan inloggen, maar als ik een wachtwoord gekopieerd heb kan ik dat niet in een andere app plakken. Het LP-toetsenbord oproepen lukt ook niet. Je bent zo een of twee uur verder met vanalles proberen, en dan geef je maar op.

Playstore
De Playstore crasht bij mij om de haverklap bij zoekacties. Dat maakt het werken een stuk lastiger. Uiteindelijk lukt het wel via trucs, bv via de browser google openen en dan zoeken naar de app, en de link laten openen in de Playstore. Maar ja, die browser is ook tergend traag.

Firefox
Ik gebruik Firefox als standaard-browser op m'n Android telefoon, dus heb ik het ook hier geinstalleerd. Dat werkt niet fijn. Uiteindelijk ga je toch terug naar de stock-browser. Toch zou Firefox fijn zijn, want vermoedelijk up-to-date en dus veiliger, en er zijn addons.

Gmail
Je ontkomt er niet aan om een account te gebruiken. Ik wil op dit ding niet m'n hoofd-account gebruiken, zodat mensen m'n mail kunnen uitlezen, met een dergelijk achterhaalde versie van Android. Dus gebruik je een alternatief account, en dat leidt weer tot andere problemen. Maar je wilt op dit ding niet je mail lezen. In geval van nood kan het, maar anders moet je het niet doen, of er op z'n minst een app-locker voor zetten. Ik wil dit ding niet afsluiten met een PIN-code - aanzetten is meteen doorlezen, en zo hoort het te werken voor mij.

Owncloud
Met mijn alternatieve google-account kon ik de betaalde Owncloud app niet installeren op m'n telefoon. Ja, ik kan m'n credit-card koppelen aan dit account, en dat wil ik helemaal niet. Dus uiteindelijk heb ik Cotton Cloud geinstalleerd. Ik heb eerste een andere app geprobeerd, maar mijn owncloud-installatie gebruikt momenteel een TLS-certificaat dat self-signed is, en die app weigerde de site te openen. Cotton Cloud deed dat wel. Ik moet natuurlijk Let's Encrypt activeren, maar dat is weer een ander verhaal.

Met mijn wis-actie van vandaag was ook deze folder verdwenen. Dus open ik de app om alles weer te downloaden. Lukt dat om de een of andere reden niet, dus besluit ik de app maar te verwijderen en opnieuw te installeren. Dan kom ik erachter dat wifi uitstaat, en dat het daarom niet werkte. Dat soort dingen zie je dus niet, waardoor je onnodige acties gaat uitvoeren zoals dit, moet je dankzij het gemis van Lastpass en mijn voorliefde voor lange wachtwoorden weer een onmogelijk wachtwoord overtypen... En zo kom je de dag wel door!

Knoppen
De bladerknoppen links en rechts werken fijn. De aan/uit-knop doet gewoon z'n werk - geen opmerkingen. De home-button zit onder het scherm, en is eigenlijk geen home-button, maar een back-button. Je swipet van links naar rechts, en dan licht het knopje wit op. Het duurde even voordat ik doorhad hoe dit werkte, en als je dat niet doorhebt, dan is het lastig werken met dit apparaat. De home-knop mist dus. Uiteindelijk vond ik in de instellingen dat je deze kunt activeren als een soort status-bar onderin het scherm, maar die balk verdwijnt ook met regelmaat, is niet altijd beschikbaar. Ik vind dit een misser in het ontwerp. Zonder die knop zit je vast aan de back-button, die uiteindelijk ook terugleidt naar het beginscherm, maar het kan zijn dat je tien keer moet swipen wil je daar komen, gewoon om alle stappen terug te lopen. En soms moet je bij iedere stap twee seconden wachten, en dat is gewoon niet fijn. Maar die statusbalk komt meestal wel met een of twee swipes terug, en dan gaat het weer sneller.

De blader-knoppen werken prima, maar je bladert ook via het scherm. Dit werkt slecht, en dat ligt aan de apps, niet aan het apparaat. Ik zou dat willen uitschakelen, maar dat kan dan weer niet. Er is geeneen app die echt werkt zoals ik het wil, en dat vind ik een groot gemis.

Home-scherm
Dit vond ik bij de vorige ereaders altijd slecht geregeld. Je zag vier van de laatst toegevoegde boeken, en het laatst geopende. Nu zie ik de vier laatst geopende boeken. Dat is een verbetering, maar waarom kan ik zelf niet bepalen wat daar komt te staan?

Waar het om gaat: lezen!
Als je eenmaal een boek of artikel geopend hebt, dan gaat het lezen prima. Bladzijdes omslaan gaat snel genoeg. Ik heb nog geen complexe PDF's geopend, wat bij de vorige twee readers altijd een "uitdaging" bleek. Dat moet nog getest worden, hoe dat werkt, of inzoomen goed werkt, of het leesbaar blijft, of de app niet blijft hangen.

Het scherm is prima, en heeft ook verlichting. Die gebruik ik nooit, dus ga ik er niet op in.

Accu
De vorige twee ereaders werkten wekenlang zonder opladen, en kwam er dan een waarschuwing dat de accu bijna leeg was, kon je nog een halve week doorgaan. Dat werkt nu wat anders. Android vergt toch wat meer denk ik, en je haalt het einde van de week niet. Wifi uitschakelen zal vast helpen, en zal een lege accu mogelijk met enkele dagen vertragen, maar het zullen geen weken worden.

Al met al doet ie z'n werk, maar kost het de nodige moeite alles goed ingesteld te krijgen. Het is enorm jammer dat er niet wat extra geld is gestoken in snelheid. Snellere CPU of meer geheugen - het maakt niet uit, als er maar snellere respons is. Dat zou dit ding een topper maken, en alle andere irritaties zouden ermee verdwijnen.

Heb jij ook een Icarus New Illumina Zwart?