Sitecom WLR-8200 AC1750 Wi-Fi X8 Review

XL2000 27 januari 2017, laatste update op 27 januari 2017, 2.147 views

Sitecom WLR-8200 AC1750 Wi-Fi X8

Fantastisch! Super sterk en snelle verbinding en heel eenvoudig zelf geavanceerde instellingen toepassen

Pluspunten

• Werkt out of the box
  • Super eenvoudig alles in te stellen
  • Sterk signaal met enorme bandbreedte
  • 5 GHz "n" protocol
  • 10 Jaar garantie na registreren
  • App is echt top! Zie review

Minpunten

• Bij heel veel geavanceerde wijzigingen moet de router opnieuw opgestart worden na elke wijziging. Dat is initieel dus heel vaak opnieuw opstarten
  • Er zijn 4 kanalen te kiezen voor 5 GHz, maar geen "auto" stand
  • Auto-stand voor 2.4 GHz kanaal selecteert niet optimale kanaal, dus kan handmatig kiezen toch beter zijn (dat zou niet meer moeten anno 2017)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Ik moet zeggen, ik was echt verbaasd over deze router.
Voorheen had ik ook een Sitecom router, maar na 7 jaar voldeden de prestaties niet meer met mijn thuisaansluiting.

Ik wilde sowieso 5 GHz "n" protocol, ACL en eigen DHCP beheer.
Dat heeft en doet deze router allemaal fantastisch.
Ik wil dit soort producten kunnen installeren zonder boekjes te lezen, dus alles moet intuïtief zijn.
Twee dingen heb ik op moeten zoeken (dus hierbij de tips):
1. Inloggen op de router zelf doe je met username "admin" en als wachtwoord het fabrieks-standaard wachtwoord van het 2.4 GHz netwerk, zoals onder op de sticker van de router staat. Normaal is het admin / admin of leeg, maar nu dus niet
2. Door een stomme eigen fout moest ik terug naar de fabrieksinstellingen, maar ik wist niet hoe. Dit doe je door de 2.4 GHZ knop + 5 GHz knop boven op de router in te drukken totdat het OPS lampje aan gaat.

OK, signaalsterkte en bandbreedte zijn super. In mijn woonkamer 150 Mbps op 2.4 GHz, dat is ook mijn thuisaansluiting. Dus geen verlies in bandbreedte daar. 5 GHz heb ik nog niet getest. Boven is bandbreedte minder, maar nog steeds 100 Mbps of meer, dus wat mij betreft prima.

Als laatste de App: ik was sceptisch, maar hij is een echte aanwinst. Je hebt de standaard-modus en expert-modus. De expert modus geeft je alle instellingen die je ook in de router zelf kan doen. In plaats van pielen met een browser op een tablet of telefoon, kan je op een "responsive" manier bij de instellingen.
Met de grote knoppen in de standaard modus kan je bepaalde gebruikersacties met één druk op de knop. Bijvoorbeeld een gasten-netwerk tijdelijk de lucht in gooien bij verjaardagen o.i.d. Met een druk op de knop kan je een SSID (netwerk naam) en wachtwoord beschikbaar maken, en iedereen kan los (en net zo makkelijk zet je het weer uit). Verder zitten de USB spullen en netwerkcontrolle functies ook onder een knop, dus super makkelijk te bedienen en te benaderen.

Serieus, al mijn verwachtingen zijn overtroffen!!!

Voor de mensen die niet kunnen kiezen tussen de 8100 en de 8200: het verschil is dat de 8100 uit 2013 komt en de 8200 uit 2016. Daarbij heeft de 8100 één USB2 en één USB3 poort, helaas heeft de 8200 alleen twee USB2 poorten (hoeft geen probleem te zijn). Verder is het aller grootste verschil het formaat!! De 8200 is enorm veel kleiner dan de 8100. En dat was voor mij de doorslag. Ook weet ik niet hoelang Sitcom nog automatische firmware updates blijft ontwikkelen voor de 8100, maar met de 8200 zit je voorlopig zeker goed.

Heb jij ook een Sitecom WLR-8200 AC1750 Wi-Fi X8?

Heb deze ook sinds kort, en het is een blijvertje. Had hiervoor de Netgear R6220, welke instabiel was (moest elke 1-2 dagen resetten omdat apparaten anders niet verbonden en had veel packet drops). Van die router was het 5GHz bereik al sterker dan mijn vorige Belkin N600. Maar nu met de WLR-8200 heb ik zelfs op zolder (door 2 plafonds heen, router in afgesloten tv-meubel) nog steeds stabiel bereik en haal ik zo'n 60mbps over 5GHz 8-) Met de overbelaste 2.4GHz band in mijn omgeving geeft dat een stuk meer snelheid en stabiliteit dan een 802.11n verbinding op die afstand. Wat mij betreft is deze router een aanrader voor als je een betaalbare router zoekt met goede 5Ghz dekking (en zeker voor de iBood prijs van 39 euro afgelopen maand).

[Reactie gewijzigd door Tutti-frutti op 31 juli 2017 12:37]