Specificaties Dual core @ 2,8GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Celeron G3900 Boxed Review

giggely 27 januari 2017, 242 views

Intel Celeron G3900 Boxed

Leuke processor voor weinig geld, zeer compleet voor als je gewoon een "goede computer" wil hebben. Onboard graphics zijn erg goed, youtube speelde gewoon 4k video's. Let op: on-board gpu trekt baseclock overclocken niet! Windows startte niet op(na logo). Maar met externe gpu-kaart wel te overclocken, makkelijk tot 4,2ghz@1.3v!

Pluspunten

• Erg snel
  • Overclocked goed (mits externe gpu gebruikt wordt)
  • Goede onboard gpu

Minpunten

• Niet te overclocken als onboard-gpu wil gebruiken (ik heb dus voor niets een z170 moederboard gekocht)

Ik dacht dus een loop-hole te hebben gevonden:

Ik koop deze G3900 processor icm z170 moederboard, overklok de processor en heb een super snelle dual-core pc voor op het werk.

Helaas ging dit niet helemaal op, na het flashen van de BIOS en overklokken startte de pc netjes op maar zodra windows de GUI wilde starten, ging het systeem op zwart. Na veel testen kwam ik erachter dat als ik een externe videokaart erin deed het systeem wel startte, hierbij lukte een overklok van 4.2ghz (ipv 2.8 standaard).

Dus als je dit ook wil doen, koop dan het goedkoopste Z170 moederboard met een extra videokaart ipv een duurder Z170 moederboard met bijvoorbeeld HDMI 2.0 aansluiting.

Nu draai ik deze processor dus op stock-snelheid, maar het is een erg snelle pc. 4k youtube video's draaien zonder problemen en alles is heel erg responsive. Je kunt goed merken dat IPC belangrijker is dan aantal cores, als ik bijvoorbeeld vergelijk met een last-gen systeem (dual e2680 / surface pro3).

Heb jij ook een Intel Celeron G3900 Boxed?

Leuke CPU inderdaad. Het is bekend dat voor baseclock oc je de interne GPU uit moet zetten. Misschien is er een tussenweg: lagere oc icm extra voltage voor igpu (er zijn nogal wat soorten voltages instelbaar voor CPUs tegenwoordig)

De huidige pentiums zijn mijn inziens nog interessanter, die hebben ook hyper threading aan boord. Mooi voor lichte gamers of voor software die baat heeft van HT, hierdoor heb je niet perse een i3 CPU meer nodig zoals bij Skylake.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 29 januari 2017 12:07]

Ja kan alleen helemaal niemand vinden die zo'n G4560 heeft overgeklokt, en ik vraag me af of deze processor compatible is met de bios update voor het overklokken. Ben er een beetje bang voor dat Intel nu wel succesvol die "microcode" erin heeft gekregen.

Zou heel graag zo'n G4560 willen kopen, maar ik heb echt teveel pc's in huis en de inkomstenbelasting komt eraan, dus moet een beetje sparen. Misschien over een maandje...

Over die lichte overklok, bij 102 mhz knalde hij er al uit, dus dit was de moeite niet.