Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 30x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-TZ70 Zilver Review

El_Fregadero 26 januari 2017, laatste update op 13 februari 2017, 535 views

Panasonic Lumix DMC-TZ70 Zilver

Uitstekende reiscamera. Heeft een zeer goede zoom (30x!) en levert hoge kwaliteit van foto's. Daarnaast een mooi klassiek design. Enig nadeel is dat er niet altijd is nagedacht over de ergonomie. Zo is de aan/uit knop snel ingedrukt bij het uit je broek halen van de camera. Conclusie: Uitstekende keus!

Pluspunten

• Compacte bouw
  • Zeer ruime zoom
  • Goede fotokwaliteit
  • Handige lensring
  • Timelapse functionaliteit
  • Ruime keus aan standaard standen

Minpunten

• Ergonomie niet optimaal
  • Opstartsnelheid

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
De Panasonic TZ-70 is een uitstekende reiscamera voor de huis-tuin-en-keuken fotograaf die tijdens citytrips of vakanties mooie foto's wil maken. Ik heb deze TZ-70 momenteel 2 jaar in gebruik en heb er tijdens verschillende vakanties en citytrips gebruik van gemaakt.

Allereerst moet ik beginnen met het feit dat ik vˇˇrdat ik deze TZ-70 aanschafte al verschillende Panasonic camera's in mijn bezit heb gehad en dat ik de menu-structuur en dergelijke eigenlijk al kende. Dit is in mijn ogen een klein voordeel ten opzichte van gebruikers die nog niet eerder met een Panasonic camera gewerkt hebben.
Algemeen:
De TZ-70 heeft een zoombereik van 30x optische zoom. Hiermee kan je objecten die op grote afstand liggen toch scherp dichtbij halen. Daarnaast beschikt het toestel over een 12,1 megapixel MOS-sensor, die zorgt dat je de foto's die je maakt ook in hoge kwaliteit kan afdrukken. Panasonic heeft met dit toestel voor kwaliteit van de sensor gekozen in plaats van mee te gaan in de (zinloze) megapixel oorlog die bij fototoestellen gaande was. Wat mij betreft een verstandige keuze. Tot slot kan deze fotocamera met 1920 x 1080p ook nog Full-HD video opnames maken.
De fotokwaliteit & mogelijkheden:
De fotokwaliteit van de Panasonic DMC TZ-70 is erg goed te noemen. Nu ben ik slechts een beperkte hobby fotograaf maar ik krijg wel op de foto wat ik op de foto wil hebben. In de "automatic intelligence" stand bepaalt de camera zelf de beste instellingen en maakt hij met deze instellingen de foto. Dit is de stand die ik zelf het meeste gebruik. Met deze stand maakt de camera meer dan prima foto's. Ook de verwerkingssnelheid is goed te noemen.

Naast deze "AI" mogelijkheid heeft de camera bovenop de behuizing een knop zitten waarmee nog 9 vooringestelde standen geselecteerd kunnen worden. De voor mij belangrijkste standen zijn:
  • Panorama-stand:
  • Creatieve stand:
Door af te wisselen tussen de bepaalde standen kan je een nog grotere diversiteit aan foto´s maken, zonder dat je alle instellingen handmatig hoeft in te voeren, ideaal dus!

Ook maakt de TZ-70 gebruik van stabiliseringssoftware, zodat je over het algemeen scherpe fotos krijgt, ook al heb je geen statief of een vaste hand.
Bediening:
De bediening van het fototoestel is erg prettig. Dit gaat op de voor Panasonic kenmerkende soepelheid. In de menus heb je over het algemeen de optie om te scrollen (via het wieltje aan de achterkant), te selecteren (via het ronde knopje in het midden) of een optie terug te gaan (via het prullenbak knopje).

De bouw van het toestel is degelijk en de zwarte versie geeft daarbij nog een nostalgisch gevoel. Dat wordt nog eens versterkt doordat het toestel beschikt over een bedieningsring die om de voet van de lens heen zit. Via deze ring kan je onder andere bepaalde instellingen selecteren, in/uitzoomen of de sluitertijd bepalen.

Ikzelf gebruik de ring niet vaak, maar met name als je via de elektronische zoeker (EVF) fotografeert is deze erg handig.
Ergonomie & bouw:
Het fototoestel ligt lekker in de hand en is met 1 hand redelijk te bedienen. Ook draagt de lensring bij aan een positieve gebruikerservaring. Echter zitten er ook enkele nadelen aan de bouw van het toestel. De twee grootste nadelen van de bouw van de TZ-70 zijn in mijn ogen:
  • Positie scanner EVF:
  • Positie aan/uit-knop:
Het toestel is iets groter dan een normale compactcamera, maar kan nog steeds prima in een broekzak mee. Ook in je rugzak of koffer zal dit toestel weinig ruimte meenemen. Ook het gewicht is met zijn 243gram ideaal voor op reis.

Al met al een prettig toestel die goed gebouwd is, al is er zeker nog ruimte voor verbetering.
De snelheid:
De opstartsnelheid (snelheid van aanzetten tm het opslaan van een foto) had beter gekund. Het toestel lijkt veel tijd kwijt te zijn om alle instelling "fotoklaar" te zetten. Echter, na het nemen van de eerste foto is de reactiesnelheid van de camera uitstekend.

Alleen bij foto's met veel achtergrondlicht of een lage belichting is de snelheid een stuk minder. Dat komt omdat de TZ-70 dan meerdere fotos maakt en deze samenvoegt tot 1 goede foto. Dit werkt vaak wel, maar is niet altijd ideaal (vooral bij lage belichting en bewegende zaken / wisselende belichting).
Conclusie:
Een prima fototoestel voor de huis-tuin-en-keuken-fotograaf. Heerlijk toestel om op vakantie mee te nemen. Door de vele opties kan je in talloze situaties een prachtige foto maken. Voor vakanties zijn de panorama stand en de AI stand ideaal. Ook het broekzak formaat is handig.

Al met al is de prijs/kwaliteit dus uitstekend en ben ik erg blij dat ik dit toestel heb aangeschaft. Wat mij betreft dus een aanrader!

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ70 Zilver?

Zelf ben ik teleurgesteld in de kwaliteit van de beelden
. Welke instelling ik ook gebruik.....het beeld is NIET SCHERP ,,,!!!!

Wat kan er verkeerd gaan ?
Bij macro foto's kan het voorkomen dat hij niet goed scherp stelt. Soms zit je dan net iets te ver ingezoomd. Ook bij foto's met veel tegen- of achtergrondlicht maakt hij meerdere foto's in 1 keer en voegt hij de beelden samen. als er dan beweging in zit (bij bewegen van de hand) komen de foto's er ook niet scherp uit.

Over het algemeen zou de AI instelling goed moeten werken. Deze presteert bij mij in zeker 95% van de gevallen ruim voldoende tot goed. Nu kan het zijn dat mijn standaard wellicht niet zo hoog is, ik ben slechts een huis-tuin-en-keuken fotograaf...

Wat wel kan is dat je de instelknop niet goed hebt staan. Soms staat deze net tussen 2 standen in, waardoor de foto's ook niet scherp eruit komen. Maar het lijkt me sterk dat dit consequent het geval is...

Wellicht goed om eens langs een fotografiewinkel te gaan en het probleem uit te leggen. Als zij er ˇˇk geen goede foto's mee kunnen maken kan het zijn dat je een slecht geproduceerd apparaat hebt of een slecht geslepen lens of iets dergelijks.

In ieder geval heel veel succes ermee en hopelijk heb je wat aan mijn post.