Microsoft Digital Media Keyboard 3000 Review

Heintzer 17 november 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.031 views

Microsoft Digital Media Keyboard 3000

Pluspunten

• Design
  • Layout
  • Multimedia toetsen

Minpunten

• Spatiebalk maakt luide klak
  • Software direct installeren vanaf CD werkt niet

Om mijn nieuwe PC te kunnen bedienen zocht ik een simpel toetsenbord met een aantal multimediatoetsen. Hiervoor werkte ik jaren zonder enige problemen op een Logitech Internet 350 keyboard. Dit toetsenbord heeft ook een aantal multimediatoetsen maar het ontbreken van de vorige en volgende toetsen vond ik toch wel een gemis. Na een korte zoektocht kwam ik op dit Microsoft bordje uit. De Microsoft Digital Media Keyboard 3000 word geleverd in een simpele doos met een CD met software (waarmee je o.a. diverse toetsen kunt instellen) en een korte handleiding.

Vormgeving en Layout
Hier kan ik kort over zijn, simpel en overzichtelijk. Links en boven de standaard toetsen bevinden zich de multimediatoetsen omlijst door een zilverkleurig kadertje. De toetsen zijn logisch ingedeeld, zo zit de rekenmachine toets bijvoorbeeld tegen het numpad aan.

Ergonomie
Het toetsenbord beschikt over 2 pootjes om het bord iets te hellen, verder zijn er geen bijzondere dingen wat ergonomie betreft.

Functionaliteit
Zoals vermeld is het toetsenbord naast de standaard toetsen ook voorzien van multimediatoetsen. Links op het bord vinden we er 4 terug waarmee de ‘mijn documenten’ en ‘mijn afbeeldingen map’ geopend kunnen worden en in en uit gezoomed kan worden.

Bovenaan zitten de overige 18 toetsen. Met de eerste 4 toetsen kan Email, internet, messenger en mediaplayer worden geopend. Daarnaast zitten de 5 zogenoemde My Favorites toetsen. In de default instelling (in Windows 7 in ieder geval) open je met deze toetsen programma’s op de taakbalk maar met de stertoets ernaast kun je die toetsen ook anders installen.

Rechts daar van zitten de toetsen om mediaplayer te bedienen (play/pause, previous, next, stop, volume + - en mute. Als laatst zit de rekenmachine toets zoals eerder vermeld tegen het numpad aan. Op de volume toetsen na kunnen al deze toetsen worden gewijzigd met de meegeleverde software.

Verder zitten er onder de F1 t/m F12 toetsen nog 12 functietoetsen die wederom met de software te wijzigen zijn. Met de F-Lock toets, die zich naast de F toetsen bevind, kun je schakelen tussen F toetsen en de functietoetsen, het meldlampje ‘F’ rechts op het bord geeft aan of de functietoetsen zijn ingeschakeld of niet.

Bouwkaliteit
Het toetsenbord voelt stevig aan en ziet er netjes strak afgewerkt uit. De toetsen zitten goed vast, lopen lekker hoeven maar licht ingedrukt te worden en klinken zacht, alleen de spatiebalk maakt ten opzichte van de overige toetsen een wat luider klak geluid.

Software
Op een Cd’tje wordt Microsoft IntelliType Pro meegeleverd. Het lukte me niet om dit direct te installeren (vanaf de autorun zegmaar), hij gaf hier de melding van compatibiliteitsproblemen. Maar als ik de CD open en het setup bestandje zelf open, installeert hij wel gewoon. Met de software kun je dus de verschillende functietoetsen instellen en macro’s aanmaken. Wat ook handig is dat je profielen kan aanmaken en deze eventueel automatisch kan laten activeren wanneer je een programma start.

Al met al een simpel, goed vormgegeven bordje met best wat functietoetsen die allemaal naar wens in te stellen en dat voor een leuke prijs.

Heb jij ook een Microsoft Digital Media Keyboard 3000?

Hey dat van die software komt omdat op de cd die jij hebt nog niet de windows 7 versie van intellitype staat. Je kunt deze gewoon downloaden vanaf de MS website, zitten wat nieuwe dingen in en werkt weer net wat lekkerder onder windows 7.

Of er echt compatibaliteits probelemen mee zijn weet ik niet.
Ik heb hem ook, en wat mij opvalt is dat de opdruk van de knopjes erop geplakt lijkt te zijn. Het lijkt net een stickertje. Dus ik hoop ze niet na een half jaar gaan vervagen. |:(
bij mij niet hoor
Misschien hebben er vele vette handen aan gezeten?

[Reactie gewijzigd door field33P op 5 juli 2010 09:54]

Ik heb dit toetsenbord nu ruim een half jaar, alle letters zitten er nog altijd prima op, en ik reinig het altijd met alcohol doekjes. Verder bevalt het toetsenbord mij bijzonder goed.
heb ook gehaald, bevalt goed!