Rock Deluxe autohouder - universele houder tot 6 inch Review

Bliepo 25 januari 2017, laatste update op 25 januari 2017, 1.110 views

Rock Deluxe autohouder - universele houder tot 6 inch

De Rock Deluxe autohouder doet precies wat hij moet doen: hij houdt je telefoon stevig vast en plakt goed op de ruit. Misschien zelfs te goed met de plaklaag op de zuignap, maar vermoedelijk wordt dit na verloop van tijd vanzelf minder.

Pluspunten

• Plakt goed aan de ruit
  • Houdt telefoon stevig vast
  • Stevig gebouwd

Minpunten

• Plakt misschien zelfs iets té goed aan de ruit
  • Trillingen van het wegdek zijn goed merkbaar

Omdat mijn traditionele navigatiesysteem toch ernstig verouderd begon te raken en ook enige kuren begon te vertonen, besloot ik dat het tijd was om op zoek te gaan naar een handige autohouder voor mijn telefoon. Omdat mijn auto geen ventilatierooster in het midden heeft was het dus zoeken naar een houder die ik op de ruit kon zetten. Daarnaast is mijn telefoon (Nexus 6) vrij groot, dus moest de houder daarmee overweg kunnen.

Na wat zoeken vond ik een houder die specifiek bedoeld was voor de Nexus 6. Toch besloot ik door te zoeken naar een universele houder, omdat zo te gebruiken is met meerdere telefoons (handig in een gezinssituatie) en je weet maar nooit wanneer je van telefoon wisselt. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Rock Deluxe autohouder. Gisteren besteld bij gsmpunt en vandaag getest.

Omdat het weer wat anders is leek het me leuk om er een review over te schrijven. Daarnaast vind ik bij een autohouder een review van groot belang. Een smartphone huisvest tegenwoordig een groot deel van ons leven en dan is het van belang om te weten of een autohouder je telefoon goed bevestigd.

Het uitpakken/unboxing

Het is één van mijn minder goede eigenschappen: zodra een besteld product arriveert is het open, uitgepakt en de beschermfolie verwijdert voordat je met je ogen kunt knipperen. Een proces waarbij ik altijd vergeet foto's te maken O-)

Om mijn medetweakers toch met foto's te voorzien heb ik alles netjes terug in de doos gedaan, dus alleen de beschermfolie op de achterkant van de zuignap en op de ronding van de zuignap ontbreekt. O-)

We beginnen met de voorkant van de doos. De euro krijg je er niet bij helaas, maar is bedoeld om een beter idee te krijgen van de afmetingen.

En een shot van dichterbij zodat de tekst beter te lezen is:

De achterkant van de doos geeft ons nog wat meer info, zoals het gewicht (95g), de diameter van de zuignap (60mm) en de breedte van de houder (55 t/m 95mm):

Maar natuurlijk zijn we vooral geïnteresseerd in de inhoud:

De autohouder in meer detail:

En nu de autohouder met de klemmen volledig uitgerekt:

De achterkant van de autohouder, het knopje onder zorgt dat de klemmen uitrekken:

Het plastic wieltje wat het kopje van de zuignap stevig in de houder klemt:

De zuignap onder verschillende hoeken:

En de constructie als deze gemonteerd is:

Bediening

De bediening is supersimpel! Door op het knopje aan de achterkant van de houder te drukken en deze vast te houden bewegen de klemmen automatisch naar buiten toe. Vervolgens zet je de telefoon in de houder en duwt de klemmen naar binnen toe totdat ze de telefoon stevig vastklemmen. Bij het naar binnen duwen hoef je de knop achterop niet vast te houden, dus kun je hierbij beide handen gebruiken.

Testen

De eerste test die ik uitvoerde was mijn Nexus 6 in de houder zetten, vastklemmen en vervolgens proberen hoeveel moeite het kostte om deze met mijn eigen handen lost te krijgen. Dat lukt natuurlijk zolang je maar genoeg kracht toepast, maar het gaat redelijk stroef en gaf naar mijn menig voldoende weerstand.

Voor de tweede test klemde ik mijn Nexus 6 in de houder en zwiepte deze (boven een matras) van boven naar onder. De telefoon schuift iets, maar schiet niet los, zelfs niet als ik naar onder zwiep op volle kracht.

Daarna heb ik hem even vastgezet aan een kast. Zou de houder het aankunnen om de telefoon rechtop vast te houden?

Geen probleem. Zijwaarts dan?

Niets aan het handje. Wat als we de telefoon op de kop zetten? (Opmerking: door het perspectief in de foto lijkt het alsof de telefoon schuin op de kop hangt. Dat is niet het geval, hij hangt recht naar onder)

Zwaartekracht is geen probleem voor onze autohouder, zo lijkt het.

De autorit

Leuk en aardig, die testjes, maar niets vergelijkt zich met een autorit. Dus pakte ik de auto naar de supermarkt, een paar honderd meter verderop. Geen lange testrit, maar toch genoeg om enkele dingen op te merken.

Ten eerste het wat mij betreft enige minpunt van dit product: hij klemt goed op de ruit, maar misschien zelfs iets té. Hier kan Tomtom met haar zuignappen allicht nog iets van leren. Ik plaats mijn navigatiesystemen altijd zo dat deze vrij ver naar onder zitten, zowat tegen het dashboard aan. Toen ik de autohouder los wilde maken, leek het erop dat de Rock Deluxe weinig zin had om ooit nog los te laten!

Dit komt door de plaklaag op de zuignap, die zijn werk zéér goed doet. Hij laat echter wel los, zolang je maar een constante druk uitoefent. Ik vermoed dat dit euvel naar verloop van tijd vanzelf verdwijnt, omdat de plaklaag minder goed zal gaan plakken. Maar totdat het zover is raad ik aan om de autohouder zo te positioneren dat je genoeg bewegingsruimte hebt om hem los te wrikken. Niet tegen een dashboard bijvoorbeeld.

Verder merkte ik dat de telefoon wat trilt op een oneven wegdek (zoals klinkers). Het is merkbaar, maar naar mijn mening niet storend. De oorzaak is eenvoudig: omdat de telefoon zo groot is wordt iedere kleine trilling aan de binnenkant aan de buitenkant vergroot.

Waarschijnlijk zou het stroever maken van het rotatiemechanisme dit probleem verminderen, maar dan had ik ongetwijfeld geklaagd dat het rotatiemechanisme erg stroef was. Daarom reken ik dit minpunt niet erg zwaar aan, maar besloot het toch te vermelden.

De Rock Deluxe autohouder is een prima product. Het klemt je telefoon stevig vast en zal ervoor zorgen dat deze niet plotseling los schiet. Ook bevestig hij zich stevig aan de ruit, hoewel de plaklaag ervoor zorgt dat deze wel erg stevig vastplakt. Echter zal dit euvel na verloop van tijd waarschijnlijk vanzelf verdwijnen.

Heb jij ook een Rock Deluxe autohouder - universele houder tot 6 inch?

Ik gebruik in de auto ook een poos raamhouders voor de telefoon.

Toen ik dit ontwerp zag maakte ik me meteen zorgen over de knoppen op de zijkant en of die niet onbereikbaar zouden zijn.
Als ik de plaatsing in de houder zie dan zie ik dat deze de telefoon alleen op het onderste deel vasthoudt. Hiermee is het probleem van de knoppen voor de meeste toestellen denk ik wel getackled.
Maar dat verklaar misschien wel de trillingen: je toestel ik compleet uit balans.

Heb je je toestel altijd staand of liggend gemonteerd?
Ik heb mijn telefoon altijd liggend gemonteerd en dat is inderdaad de oorzaak van de trillingen. Het is wel handig inderdaad dat knoppen aan de zijkant bereikbaar zijn. Daarnaast is er onderaan een uitsparing in het midden waardoor je een oplader aan kan sluiten.