Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GS63VR 6RF-029NL Stealth Pro Review

JSmid 22 januari 2017, laatste update op 22 januari 2017, 223 views

MSI GS63VR 6RF-029NL Stealth Pro

Een laptop die desktop prestaties hult in een mooi vormgegeven, licht maar warm chassis. Prachtig wat een verschil de nieuwe 10-serie Nvidia chips maakt voor de mobiele game markt!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Desktop performance
  • Geen GPU throttle in 100% load
  • Zeer hoogwaardige afwerking en materiaal
  • Prima IPS scherm

Minpunten

• Prijzig
  • Bloatware
  • CPU tempraturen

Eerste indruk
Ik heb met de MSIGS63VR mijn veel grotere Asus G751JY weten te vervangen. Mijn eerste indrukken zijn:

Prachtig vol-aluminium behuizing. Mooi afgewerkt en voelt zeer stevig aan, zeker voor zo’n dunne laptop. Middenin het scherm zit er een beetje flexie in de behuizing maar de algehele constructie van het scherm en scharnieren voelt stevig aan. De laptop is hierdoor gemakkelijk met één hand te openen. Het materiaal is wel vingergevoelig. Poetsdoekjes paraat houden dus. De onderkant is gehuld in suède wat de laptop een zeer luxe gevoel geeft in combinatie met het volledig van aluminium gemaakt chassis. Het zorgt ook nog eens voor een koele aanraking wanneer je de laptop op schoot gebruikt.

Zeer lichte apparaat en het verwondert mij dat een kleine, lichtere laptop als de MSI beter presteert dan mijn Asus G751JY. Dat waren mijn eerste gedachten. Hoe dat zich in de werkelijkheid verklaard is verderop te lezen.

Bloatware, bloatware en nog eens bloatware. De basisinstallatie bevatte software waardoor de laptop vanaf het begin al minder plezierig was om te gebruiken. Een softwareprogramma (wat ervoor zou moeten zorgen dat datatransfers over langere duur snel blijven gaan) zorgde ervoor dat mijn CPU om de zoveel minuten 100% load kreeg. Aangezien dit mij teveel werd, in combinatie met andere bloatware, heb ik een volledige schone Windows erop gezet. Veel gedoe maar nu dit is gedaan doet de laptop het perfect.

Prestaties
Ik gebruik deze laptop voornamelijk als desktop replacement. Ik reis nogal wat en neem mijn games graag mee. Terwijl de oude Asus G751JY dit ook prima deed vond ik het toch aantrekkelijk om deze te vervangen met een model die mij de rug niet breekt. Van 4 kilo naar een luttele 1800 gram is een wereld van verschil.

Ik gebruik de MSI met een externe monitor, namelijk een 29’’ LG scherm met een resolutie van 2560x1080. In deze review ga ik niet heel diep in op allerlei verschillende games omdat ik voornamelijk Battlefield 1 speel. Battlefield 1 is daarentegen een goede standaard voor hedendaagse games.

Daarnaast ga ik in op de tempraturen van de laptop aangezien dit een belangrijke factor is bij zoveel performance in zo’n klein pakketje. Dit is denk ik ook waar men zich het meest zorgen over kan maken.
Ik speel battlefield 1 op ultra settings op een resolutie van 2560x1080. (altijd online 64 man).Doordat de laptop een desktop GTX1060 bevat wordt het spel voor het merendeel van de tijd in een mooie 60fps afgespeeld. Ik heb zelf altijd v-sync aanstaan maar het GPU-gebruik ligt meestal rond de 85-100%. Bij heel veel actie dipt het wel eens tussen de 55 en 60 fps. Hierdoor zet ik de setttings vaak terug naar high zodat ik altijd 60fps heb. Dit doet de laptop met ongeveer 75% GPU-belasting.
Aangezien 2560x1080 meer pixels bevat dan een normaal full HD-scherm kan ik ervan uit gaan dat deze laptop gemakkelijk 60fps blijft behouden, op ultra settings, in full HD.

Geluidsproductie en koeling
Ik heb de geluidsproductie gemeten met een app op mijn telefoon. Misschien niet accuraat maar beter dan niks, toch? Ik heb mijn telefoon altijd op de palmrest van de laptop gelegd.
Als de laptop idle is, en ook tijdens licht typ-werk als dit, draaien de fans van de laptop niet. Het enige wat ik kan horen is een licht rateltje van de HDD die zijn ding doet. Iets wat alleen in absolute stilte op te merken valt. Dit resulteert in een gemeten geluidsproductie van 30—35 decibel.
Vervolgens heb ik Prime 95 aangezet. Hoewel het even duurt voordat de fans op volle snelheid gaan stijgt het geluidsniveau natuurlijk wel tot een stabiele 42 decibel. De CPU-fan heeft een vrij hoge toon door de hoge toeren die de fan maakt. Met een koptelefoon op hoor ik het niet meer.
Toen ik Prime95 combineerde met Furmark om de GPU en CPU samen te testen kwam ik op het volgende uit: Fans waren op volle toeren waardoor ik 48 decibel heb gemeten. Ik merk echt dat de CPU fan de GPU fan overstemt.

Geluidsproductie is er dus zeker, maar niet iets wat je niet volledig kan dempen met een koptelefoon.

Tijdens deze tests heb ik de tempraturen ook gemeten. Ik heb wel wat aan de CPU zitten sleutelen want ik merkte dat die vrij snel warm werd tijdens het gamen. Ik heb deze met Intel Extreme Tuning Utility weten te undervolten met -0,130 volt. Hiermee is de CPU getest. De undervolt zorgde ervoor dat de CPU zijn turbo-boost beter behield dan op normaal voltage, namelijk op 2.93 ghz in plaats van 2.78 ghz. Niet alleen minder warmte maar dus ook betere prestaties. CPU wordt tijdens gamen niet warmer dan 85 graden waarbij de CPU ongeveer op 90% belasting zit (64 man multiplayer is best CPU-intensief).
Wanneer ik zowel Prime95 en Furmark aanzet resulteert dit in een tempratuur van 95 graden op de CPU en 80 graden op de GPU. Twee dingen die ik hierbij belangrijk zijn om te houden: Dit is 100% belasting op zowel de CPU en GPU en dit zal vrijwel nooit voorkomen met alledaagse games of applicaties. Door de hoge CPU-tempraturen was er spraken van een lichte CPU-throttle.
Hoewel dit natuurlijk geen mooie lage tempraturen zijn moet ik wel zeggen dat ik blij ben met de tempraturen van de GPU. Deze zal vaker tijdens games op 100% draaien en deze wordt maximaal 80 graden. Hierdoor is er nooit sprake van een GPU-throttle, wat vaak als erg hinderlijk wordt ervaren. Ik vond het wel apart dat de CPU opeens een turbo-boost gaf van 3.09 Ghz terwijl dat met alleen Prime95 2.93Ghz was.

Scherm
Het scherm is van prima kwaliteit. Het is een full HD IPS scherm. Gewoon een 60hz scherm zonder G-Sync. Goede kleurweergave en helderheid. Ik heb geen tests hierover gedaan maar ik kan zeggen dat het een zeer prettig scherm is om te gebruiken en heeft vrijwel geen IPS glow in donkere scenario's.

Accuduur
Gamen op de accu doe ik niet, je kan denk ik zo'n uurtje verwachten maar wel met mindere prestaties omdat de laptop pas vol presteert wanneer deze aan het stroom hangt. Accuduur op energiebesparing zonder toetsenborderlichting en scherm op halve helderheid resulteert in zo'n 4 uur aan plezier. Ik gebruik de laptop ook wel eens op studie of stage en bij het gebruik van lichte applicaties zoals web browsen, video's kijken en Office werk gaat de accu zo'n 4 uur mee. Wat mij betreft prima voor een laptop van dit kaliber.

Verdict
Een volwaardige desktop replacement in een klein en mooi jasje. Eindelijk na de lancering van de 10-serie GPU van Nvidia kan de laptopgemeenschap genieten van stabiele desktop performance in draagbare vorm. Prijzig is het zeker. 2.000 euro voor een nieuwe. Maar hiervoor krijg je wel een laptop van zeer hoge bouwkwaliteit en hoge prestaties. Ik vind het zijn geld waard, juist ook door de vormgeving van de laptop. Het is een genot om deze te zien, vast te pakken en te gebruiken. Er zijn goedkopere laptops met dezelfde hardware maar ik vind het zeker waard vanwege de details en bouwkwaliteit. Dit komt echt heel dichtbij bij Apple en Razer in de buurt.

Vragen stellen die niet in de review zijn beantwoord mag altijd!

Foto 1: Prime95 in combinatie met Furmark.

Foto 2: Firestrike score in vergelijking met de Asus G751JY

Heb jij ook een MSI GS63VR 6RF-029NL Stealth Pro?