Specificaties Radiogestuurde muis en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse Review

SiGNe 21 januari 2017, laatste update op 21 januari 2017, 1.162 views

Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse

Ik was al tijden opzoek naar een vervanger voor mijn Logitech MX700, ik had nogal wat eisen Na lang zoeken ben ik op de G700s uitgekomen, een waardige opvolger met een hoop pluspunten maar ook wat minpunten.

Pluspunten

• Handligging
  • Veelzijdig instelbare knoppen
  • Meerdere profielen voor spellen in te stellen
  • Met en zonder draad te gebruiken
  • Licht en soepel in gebruik
  • Draadloos bereik

Minpunten

• Batterijduur niet nauwkeurig te zien
  • Duurt lang om batterij volledig op te laden
  • Knopconfiguratie kan beter maar is ook wennen van mijn kant
  • Dikke muiskabel
  • Schroeven onder teflon dus schoonmaken lastiger

Ik was al tijden opzoek naar een vervanger voor mijn Logitech MX700, ik had nogal wat eisen: draadloos, oplaadbaar liefst met cradle en liefst ook een muisknop vóór het scrollwheel.
M'n middelvinger ligt altijd over de scrollknop heen dus een dubbeklik knop is erg fijn.
Doordat de MX700 niet meer ondersteund wordt werkte die knop niet meer.
Ondertussen was de muis ook zo'n 14 jaar oud, rechter muisknop moest wat harder worden ingedrukt en reageerde soms niet...
Er moest toch echt vervanging komen een keer

Na lang, lang zoeken ben ik maar op de G700s uitgekomen, geen cradle, geen muisknop voor het scrollwheel maar wel nog steeds oplaadbaar en een hoop knoppen op andere plekken.
Vormgeving is ook redelijk hetzelfde als m'n oude MX700 dus de overstap is niet zo groot, de grip is hetzelfde op een iets breder duimvlak na.

Wat meteen opvalt aan de muis zijn de knoppen, die knoppen zijn redelijk puntig waardoor het ook redelijk makkelijk is om te voelen welke knop je indrukt zonder dat je naar je muis hoeft te kijken.
De knoppen aan de bovenkant zitten ook niet in de weg voor normaal dagelijks gebruik.
De eerste knop achter het scrollwheel kon ik geen duidelijke functie voor vinden in de documentatie, klikt ook wat stugger.
Dat bleek een "gear change" te zijn voor het scrollwheel, normaal scroolt het wiel met klikjes maar met "gear change" is het een vrij rollend wiel waarmee je dus ook een stuk sneller kan scrollen.
Handige functie en de knop is makkelijk te bereiken.
De "profile switch" (aan te passen) die daar weer achter zit is wat lastiger te bereiken, ook omdat de "gear change" meer uitsteekt.
Als je die knop als profile switch instelt wil je die ook niet al te makkelijk in kunnen drukken maar voor een functionele toets hadden ze die eigenlijk voor het scrollwheel moeten plaatsen, die geliefde plek van me...

De knoppen aan de zijkant zijn wat lastiger, door een puntige vorm zijn ze wel goed te voelen, alle 4, maar ze zitten zo dicht boven elkaar dat je makkelijk een verkeerde knop indrukt, ik heb dat nu maar opgelost door de voorste 2 dezelfde functie te geven en de achterste 2 ook.
Ook bij het optillen van de muis druk je al snel een knop in.
Mogelijk is dat ook nog gewenning, die MX700 had daar maar 2 knoppen en die volgden de vorm van de muis meer, staken niet uit.

Het gewicht van de muis valt ook mee, lichter dan de vorige, deze heeft ook nog maar 1 batterij nodig ipv 2.
Vergeleken met een bedrade muis is ie natuurlijk zwaar, maar ik hou daar van en je kan ook niet anders verwachten van een muis met sowieso zo'n 30gram batterijgewicht erin.
Die batterij is dan wel al na een dag computergebruik (ik heb nog geen spellen gespeeld) redelijk op, kreeg al eens de melding dat er nog maar 20% energie in zat en dat ik de kabel moest aansluiten.

Het bereik van de muis is erg goed, ook 3 meter van de ontvanger vandaan werkt de muis nog prima zonder problemen of haperingen.
Ik kan 'm dus nu ook op de bank gebruiken om Kodi op m'n TV mee aan te sturen.
En het lijkt me dat spellen tegenwoordig ook geen probleem meer zullen zijn op de bank.
En evt verleg je de meegeleverde verlengkabel iets, scheetl ook weer anderhalve meter.

Zoals gezegd zit er geen cradle meer bij de muis maar moet je de muis met een kabel opladen, voordeel hiervan is dat je de muis tijdens het opladen ook gewoon nog kan gebruiken.
Nadeel is echter dat de kabel vrij stug is, voor een "gaming mouse" zou je een soepelere kabel verwachten.
De aansluiting is wel mooi vormgegeven waardoor het eigenlijk niet opvalt dat het een draadloze muis is als er een kabel aangesloten is, 't loopt soepel over in de vorm van de muis.
Het duurt wel vrij lang voor een "lege" batterij weer opgeladen is, kennelijk is het slimmer om de muis 's nachts ook fysiek met de knop aan de onderkant uit te zetten maar dat heb ik nog niet getest.
Ik vergeet dat sowieso steeds, uitzetten, vroeger zette ik de muis in de cradle als ik niet achter de PC zat, werd de muis meteen opgeladen.
Ook is het niet echt heel duidelijk wat de status van de batterij is, in de gaming software die je bij de muis krijgt staat wel een batterij-icoontje maar ik heb pas een keer gezien dat dat icoontje "geladen" was, ik zie er nu alleen nog een "?" in.
Op de muis zelf kan je wel een knop instellen om de batterijstatus dmv leds te laten zien maar dat zijn maar 3 lampjes dus ook niet echt duidelijk.

De knoppen zijn met de software goed in te stellen, je kan diverse muisfuncties toezijzen, macro's en teksten onder muisknoppen zetten, snelkoppelingen, functies, media besturen.
Eigenlijk zoveel dat ik 't nog niet helemaal heb uitgezocht en 't bij wat kleine muisfunctiewijzigingen heb gehouden zoals m'n favoriete dubbelklik.

Je kan voor games ook profielen aanmaken waarin je je voorkeuren voor de muisknoppen zet.
Ik heb nog geen games gespeeld maar in theorie moet de software het spel automatisch herkennen en dan overschakelen naar het bijbehorende profiel.
Zo niet dan kan je ook handmatig een profiel wisselen (als je er een muisknop voor hebt aangewezen), of dan wel het juiste profiel wordt uitgekozen of dat ht gewoon het volgende profiel in de rij wordt gekozen heb ik ook nog niet getest.

De gevoeligheid en DPI is ook met de software in te stellen, ook hier kan je evt weer knoppen voor aanwijzen zodat je a la minute DPI of de frequentie aan kan passen.
de muis heeft een max gevoeligheid van 8200DPI en een minumum van 200, in verschillende nivo's aanpasbaar.. zoals je wilt eigenlijk.
In games kan het soms handiger zijn om de muis meer of minder gevoelig in te stellen, in tekenprogramma's net zo.
Doordat de DPI zo goed in te stellen is is het ook wel even zoeken naar wat er fijn voor jou voelt, vroeger kon ik alleen wat muisinstellingen doen in windows zelf, nu is opeens zo'n beetje álles instelbaar,

Frequentie aanpassen kan ook, gaat van 125hZ tot 1000hZ, hoe hoger hoe sneller de communicatie met de pc en dus minder lag.
Die hogere frequentie betekent alleen wel weer dat de batterij ook sneller leeg is en dan moet je weer aan de kabel of je moet een volle batterij in reserve houden.
In de profielen kan je aangeven wat jij voor instellingen wil dus als je vooral het standaard profiel (voor de dagelijkse PC dingen) gebruikt kan je 't allemaal wat zuiniger instellen en voor games kan je dan all the way gaan.

De bouwkwaliteit is ook degelijk zoals eigenlijk alle muizen van Logitech wel zijn, in de knoppen zit minimale speling.
Het klepje voor de AA batterij sluit en opent redelijk makkelijk al is 't wel iets dun.
In de loop van de jaren zie ik daar nog wel een breuk ontstaan zoals ook bij m'n MX700 gebeurde,
De schroeven om de muis te openen zitten waarschijnlijk onder de teflon voetjes, dat vind ikzelf wel een nadeel.
Liever onder een sticker die makkelijk te verbreken is, die voetjes wil je juist goed laten plakken.
In de loop der jaren komt er toch vuil in de muis, als je die makkelijk kan openen kan je het makkelijk weghalen.
met schroeven onder de teflonvoetjes ga ik dat toch minder snel doen.

De bouwkwaliteit van de verpakking is overigens ook indrukwekkend, 't is even puzzelen hoe je de muis eruit krijgt maar 't ziet er luxe en verzorgd uit.
Mooie doos met magneetsluiting, kleiner doosje met de handleidingen, muiskabel, ontvanger en een verlengkabel voor de ontvanger zodat je iets meer bereik hebt.
En de muis zelf natuurlijk.
Wat me wel opviel is dat er geen CD met software bij zat.
De muis wordt wel herkend door Windows maar met die Logitech Gaming Software kan je juist zoveel meer instellen.
Maar goed, misschien is het inderdaad ouderwets aan het worden, een Cd meeleveren, het is sowieso handiger om meteen op internet de nieuwste versie te downloaden.

De prijs is naar mijn idee redelijk, het is even een investering, 't is toch randapparatuur immers maar gezien de levensduur van m'n MX700 van 14 jaar geleden haal je dat er makkelijk uit.
Ik ben altijd van het motto "liever iets meer investeren voor iets goeds dan een beetje investeren in veel slechts"
¤75 is voor mij een redelijke uitgave en dus denk ik er ook goed over na voor ik de aanschaf doe, overweeg alle opties.

Conclusie: Voor mij een goede vervanging van m'n trouwe MX700, die mag door naar m'n server voor z'n oude dag.
Qua gevoel is het redelijk hetzelfde maar toch ook net iets anders, de coating moet er nog afslijten bijv., de teflonvoetjes nog gepolijst worden op de muismat en ik moet de extra knoppen nog onder de knie krijgen.
Ook het gebruik van de extra knoppen in spellen zal wennen worden, en hoe onthoud je wat de functie van knop X is onder spel Y?
Dat wordt een hoop games testen, ellendige taak maar íemand moet 't doen ;)
Qua vorm hoef ik in elk geval niet 14 jaar spiergeheugen te herprogrammeren, qua knoppen wel een beetje.
Vooral die 2 extra knoppen aan de zijkant is wennen maar voor de rest een waardige opvolger voor m'n trouwe MX700

Heb jij ook een Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse?

Nette review, ik mis eigenlijk alleen een paar foto's
Foto's heb ik niet genomen omdat er verder vrij weinig extra's op te zien is dan wat je op de bekende product foto's ziet.
Al ziet 't er natuurlijk wel wat netter uit voor het lezen.
Nette review, ben zelf ook tevreden gebruiker van de G700s.

Knoppen waren even wennen in het begin maar nu is het juist irritant als ik een andere muis pak welke niet zo hoog/die knoppen heeft. Echt een super muis.
Nette review.
+3 als je er foto's bij had gezet :)

Verder zie toch een aantal nadelen in je conclusie, echter de beoordeling blijft op de volle 5 sterren staan. Zou je dit kunnen toe lichten?
Per criterium is de muis uitstekend, de negatieve punten die ik opnoem vallen niet echt onder die categoriën.
Het lange opladen valt bijv nergens echt onder, dat er een dikke muiskabel bijzit net zo.
In het geval van die kabel is dat ook alleen nodig als de batterij leeg is en je geen oplader in de buurt hebt, je gebruikt de muis primair draadloos immers.
Daar zou een categorie "gebruikersgemak" voor bij moeten komen eigenlijk.. en ergonomie en vormgeving lijkt me ook redelijk van hetzelfde dus daar kan weer een categorie weg in principe.
Duidelijk verhaal, bedankt voor je reactie :)
Leuke review,
Als tip zou ik zeggen zet boven de alinea's een kopje (onderwerp) dat je gaat behandelen.
Dit zou het makkelijker te lezen maken.
Ik zal kijken wat ik daaraan kan doen, ik schrijf niet zoveel reviews en de edittor op Tweakers vind ik dan eigenlijk ook wat onduidelijk en beperkt.
Zo'n stylish review zoals sommigen posten zal 't vast niet worden maar ik ga 't proberen :)
De knop onder het scroll wiel is voor het traploos / trap gewijs schakelen van de muismiel.

edit lama.. las niet verder dan mijn neus lang was.

Je mag er gelijk als nadeel bij zetten :

Net als alle logitech knoppen , gaat je linker muisknop snel vervelend doen.

Ben al toe aan mijn 3e G700 , wel steeds netjes vervangen door logitech zelf.

[Reactie gewijzigd door Stronkie op 22 januari 2017 17:37]

ik ben wel benieuwd naar de aansluiting voor het laden. Heb nu een MX master voor mijn laptop maar voor mijn PC een nieuwe muis nodig. De G5 blijft voor mij het beste, maar helaas zijn die niet meer te krijgen (goede muiskabel gevlochten en soepel) Nu zit ik er over te denken deze aan te schaffen, en dan een ander kabeltje te gebruiken voor het laden, een van de USB kabeltjes van een telefoon is namelijk lekker flexibel......
De aansluiting op de muis is gewoon micro-usb.
En ik heb net even de kabel van m'n Galaxy S7 op de muis getest en die werkt prima, ook het opladen.
Het is wel zo dat de Logitech kabel wat steviger in de socket zit dan het kabeltje dat ik 2 seconden getest heb, ik kan me voorstellen dat het sneller losschiet bij snelle bewegingen.
Goede review mooi uitgebreid. Wat koppen in de tekst maakt het wel een stuk prettiger om te lezen.
Over de batterijen zelf gebruik ik deze muis al wel 5 jaren. Het klepje is bij mij nog steeds heel niks afgebroken.
En ik gebruik meerdere oplaadbare batterijen zodat ik niet met die stugge kabel hoef te gamen. Vind het zelf ideaal werken.

[Reactie gewijzigd door Joostk op 23 januari 2017 19:48]