Nokia MU-44 microSDHC 16GB Class 2 Review

Red hot 16 november 2009, laatste update op 18 november 2009, 3.916 views

Nokia MU-44 microSDHC 16GB Class 2

Pluspunten

• Goedkoop
  • Erg hoge leessnelheid
  • Breed verkrijgbaar

Minpunten

• Geen specifiek minpunten

Algemeen:

Hierbij een review van deze Nokia Micro SD HC kaart met een capaciteit van 16GB. Wanneer je op internet even snel gaat zoeken naar benchmarks van SD kaartjes om iets over de snelheid te weten te kom je vrij weinig tegen. Ik ben dan ook maar in het diepen gesprongen en deze Nokia MicroSD kaart aangeschaft zonder iets te weten over de prestaties.

Wanneer je over prestaties van SDHC geheugenkaartjes wordt vaak gesproken over de classificatie. Deze wordt aangeduid op het kaartje. Bestaande classes voor MicroSDHC kaarten zijn 2,4 en 6 en zijn te herkennen aan de onderstaande symbolen:

Vaak wordt op fora's blind geroepen zonder onderbouwing dat je het beste een hoge classificatie pakt omdat een lage classificatie wellicht te langzaam is voor hetgeen wat je wilt doen. Men vergeet vaak wel een belangrijk detail, en dat is dat de classificatie de minimale schrijfsnelheid aangeeft en niets zegt over de leessnelheid. Dit is dus leuk voor een fototoestel/camera die in groot formaat foto's wegschrijft (welke naar mijn idee nagenoeg nooit MicroSD gebruiken), maar is voor toepassingen waar vooral vanaf de kaart gelezen wordt een stuk minder belangrijk. Echter zijn kaartjes met een hogere classificatie wel fors duurder.
Zomaar het duurste kaartje kopen is voor veel mensen dus absoluut niet nodig en alleen slim als je de hoge schrijfsnelheid echt nodig hebt of flink extra wilt betalen voor het beetje extra snelheid.

Toepassingsgebied:

Een toepassingsgebied waar je MicorSDHC veelvuldig zult tegenkomen is in smartphones. Hier worden ze gebruik voor het maken/bekijken/luisteren/draaien van foto's, programma's, muziek en films. Vaak worden als pijnpunten aangegeven programma's draaien vanaf de geheugenkaart en hoge kwaliteit films kijken.

Even wat feiten op een rijtje:
Foto's die je wegschrijft met een 5MP camera zijn vaak 1,5 tot 2,5MB groot.
Smartphone programma's zijn vaak erg klein.
DivX/Xvid films en standaard resolutie hebben een bitrate van 1000 tot 1500 kb/s
HD-ready en Full-HD H.264 720p 6 a 7000 kb/s en 1080p +/- 15000 kb/s. Deze resolutie zijn natuurlijk vrij nutteloos aangezien op dit moment bij moderne schermpjes de resolutie op 800x480 zit. Verder wordt vaak(nooit?) H.264 ondersteund?

Prestaties:

Je zou kunnen concluderen dat je dus helemaal geen hoge snelheden nodig hebt. Natuurlijk is dit wel mooi meegenomen dus gaan we toch maar even de prestaties van de Nokia MicroSDHC 16GB kaart bekijken. De onderstaande benchmark is verricht via een USB2.0 poort via een Sandisk MicroMate SD kaartlezer en de door Nokia bijgeleverde MicroSD>SD-kaart adapter.

Zoals je ziet hoeft dit geheugenkaartje zich zeker niet te schamen!

Prestatievergelijking:

Voor de mensen die het moeilijk vinden om zich iets bij deze waardes voor te stellen, hieronder vind je bechmarkresultaten van de Transcent 16GB MicroSDHC kaart welke als enigste in de Tweakers Pricewatch een class 6 rating heeft. Alle overige hebben class 2 of 4.
--------------------------------------------------
Random Write 4KB : 0.023 MB/s

Test Size : 100 MB
Date : 2009/07/20 2:01:46
Bron: Linkje/

Percentueel houd dit in dat het Nokia 16GB MicroSDHC kaartje t.o.v. het hoogst geclassificeerde kaartje uit de pricewatch:
Sequential Read : 36,11% sneller is
Sequential Write : 16,46% langzamer is
Random Read 512KB : 35,20% sneller is
Random Write 512KB : 96,89% langzamer is
Random Read 4KB : 18,83% langzamer is
Random Write 4KB : 21,05% langzamer is

Het eerder besproken toepassingsgebeid in een smartphone betekend dat je voornamelijk gebruik maakt van sequential read bij het bekijken/luisteren van foto's, muziek en films en sequential write bij het maken van foto's en het vullen van je kaartje met muziek en films.
Aangezien een foto maximaal rond de 2,5MB zit en je schrijfsnelheid rond de 7MB/s zul je hier weinig tot niks merken van een hogere schrijfsnelheid aangezien je telefoon niet zo snel foto's achterelkaar kan maken dat je hier in de knoei komt. Wanneer je een lege 16GB kaart gaat vullen met grote bestanden zoals films mag je hier dus een snelheidswinst verwachten van iets meer dan 16%.

Wat erg opvallend is, is dat de kaart een stuk sneller is bij sequential reads en random reads van normaal formaat met meer dan 35%! Met waardes rond de 20MB/s hoef je nu en voor in toekomstige apparaten je geen zorgen te maken en zou je zelfs FullHD materiaal moeten kunnen afspelen. De hogere snelheid is ook mooi meegenomen tijdens het overzetten van je foto's op je pc, maar natuurlijk ook alleen andere lees toepassingen waar bestanden van normaal formaat worden gelezen/geopend.

Prijsvergelijking en Conclusie:

Op dit moment zijn de meeste 16GB MicroSD kaartjes classe 2 (in de pricewatch) met uitzondering van een Sandisk Ultra en een Trancient kaartje. Voor deze extra snelheid moet je flink meer betalen. Hieronder vind je de gemiddelde prijzen:
Nokia Class 2 44,40
Sandisk Class 4 72,98 (64,37% duurder)
Trancient Class 6 77,66 (74,9% duurder!)

De Trancient is dus veel duurder maar is op een aantal belangrijke punten zelfs een stuk langzamer! De enige reden die ik dus zou kunnen geven om toch voor zo'n kaartje te gaan als je bij het kopiren van een 700MB film 15 seconden eerder klaar wilt zijn.

Echter mag aan de hand van deze gegevens denk ik dat geconcludeerd mag worden dat de goedkopere optie in deze voor de meeste mensen ook veruit de beste is.

Heb jij ook een Nokia MU-44 microSDHC 16GB Class 2?

Goed van die benchmark. Geeft veel meer info dan alleen de lees en schrijfsnelheid bij grote bestanden
Goede, duidelijke review. Leuk dat je de resultaten even vergelijkt met een andere review, en dat je even wat dieper in gaat op de classificaties.
Even als tip: Gebruik een paar tussenkopjes, maakt het net iets makkelijk te lezen.

[Reactie gewijzigd door Rossi op 17 november 2009 11:04]

Leuke review. Weer eens wat anders en informatief! En tussenkopjes zouden inderdaad nog een plus zijn.
Bedankt voor de review.
Zit er ook een adapter bij voor full-size?
Mag ik je er op wijzen dat het Transcend is en geen Trancient.
Verder erg duidelijke review ;)
De reden dat er steeds hogere snelheden komen in micro-SDHC is omdat ook de grootte van het kaartje toeneemt. Als je "even" 16GB over wilt zetten van je PC naar je geheugenkaartje dan wil je geen uren wachten. Het is dus niet alleen de leeskant van de PC die telt.

Daarnaast wil ik nog een toevoeging doen voor de SanDisk. En van de redenen dat deze duurder is dan andere merken is omdat deze kaart vocht en koubestendig is. Als je toestel in het water valt, is je content (bijvoorbeeld foto's en filmpjes) in ieder geval veilig. Als je het standaard meegeleverde geheugenkaartje gebruikt, loop je een grotere kans dat de kaart onbruikbaar raakt. Ik heb op een beurs zelfs een kaartje uit een blok ijs mogen hakken, een minuut in een bakje water gelegd, daarna afgedroogd en in mijn toestel gedaan om te zien wat ik gewonnen had.
Ik heb wat tussenkopjes toegevoegd om zodat het nog wel lekkerder leest.

@rbertwebbe: Uren wachten is ook licht overdreven. Om de gehele kaart in 1 keer te vullen ben je 4,5 tot 5 minuten langer bezig op een totaaltijd van meer dan een half uur. Dat valt dus wel mee, en daarbij komt dat de meeste gebruikers de kaart niet regelmatig zullen leeggooien en weer helemaal opnieuw gaan vullen.
Dank voor je review. Op basis van jouw verhaal had ik een goed gevoel bij dit produkt. Ik heb inmiddels dit geheugen kaartje gekocht en ontvangen. Als het goed is krijg ik aan het eind van deze week m'n nieuwe telefoon waar hij dan in gaat. Ik heb vooralsnog geen reden om daaraan te twijfelen.
wow zeer goede review heel handig te gebruiken voor mijn aankoop
thanks voor de review,
maakt wat dingen duidelijk en het brengt een discussie los!

Victor