Specificaties 5,9" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 9 Dual Sim Zilver Review

GurtyTestpanel 18 januari 2017, laatste update op 20 februari 2017, 4.484 views

Huawei Mate 9 Dual Sim Zilver (Testpanel)

Op veel punten vind ik de Mate 9 een prima toestel. Met de komst van EMUI 5.0 is duidelijk te merken dat Huawei flink aan de kar heeft getrokken. Minder Bloatware en meer Performance. Alleen mist het een aantal dingen zoals een Amoled display en een stof/water proof behuizing.

Pluspunten

• Complete set, hoesje, screenprotector en Micro USB naar USB C converter
  • Stereo Speakers
  • Accu duur is uitstekend
  • Camera, Diafragma techniek werkt goed

Minpunten

• Niet water/stof proof
  • Helaas een IPS Display met 1080P resolutie
  • Duur geprijsd

Deze Review is mede mogelijk gemaakt door Huawei en Tweakers.net.
Via de speciale Huawei Mate 9 actie op Tweakers.net heb ik mij ingeschreven om mijn eerste Review op Tweakers.net te schrijven over de Huawei Mate 9.
Hiervoor ben ik Tweakers.net en Huawei dan ook dankbaar voor het vertrouwen en de mogelijkheid heb gekregen om het toestel te testen.

Unboxing

Als eerst beginnen we met het uitpakken van de Huawei Mate 9.
De Mate 9 komt in een redelijk grote doos voor een mobiel. Zo is de doos zwart afgewerkt, de letters zijn in het karton gedrukt en vervolgens met goud opgevuld. Huawei wil met deze afwerking laten zien dat je een luxe toestel in huis heb gehaald.
Zodra je de doos eenmaal hebt opengeschoven zie je als eerst het toestel. Haal je die er netjes uit dan kom je twee doosjes tegen. Deze doosjes bevatten de lader, USB naar USB C kabel, Micro USB naar USB C converter, setje oordopjes en een backcover. Uiteraard mogen we de nodige papierwerk niet vergeten. Daarnaast zit het pincetje er ook bij om de simkaart houder eruit te drukken.

Gelijk krijg ik al een positieve indruk van Huawei, want dit is voor mij het eerste toestel die zo compleet mogelijk is afgeleverd. Zo vind ik het erbij leveren van een screenprotector en een backcover iets waar de concurrentie wel wat van mag leren.
Al met al, een completere telefoon kan je denk ik op dit moment niet snel vinden.

Unboxing video

Feature set

Specificaties

Huawei heeft net zoals zijn voorgangers ervoor gekozen om de Ascend Mate 9 in twee configuraties te leveren. Zo is er een MHA-L29 en een MHA-L09. Het verschil zit hem puur in een Dual of Single Sim. Zo is de MHA-L09 een Single Sim en de MHA-L29 een Dual.

Specificatie lijst

Behuizing

Wie al eens een Huawei Mate 7 of 8 in zijn handen heeft gehad hoeft niets unieks qua behuizing te verwachten van de Mate 9.
Het design van het toestel is voornamelijk identiek gebleven aan zijn voorgangers. De knoppen op de behuizing zitten eigenlijk precies op de zelfde locaties als bij de vorige varianten.

Huawei Mate 7 - Huawei Mate 9

Samsung Galaxy S6 Edge - Huawei Mate 7 - Huawei Mate 9

Bovenop het toestel zit nog een 3.5mm jack met infrarood. De rechterkant van het toestel bevat een volume knop en een aan/uit schakelaar. Aan de onderkant een USB C aansluiting met Stereo speakers in het roostertje verwerkt. Op de rug/achterkant van het toestel vind je de Fingerprint reader en lenzen voor de camera.

Bovenkant

Zijkant

Onderkant

De behuizing van de Mate 9 voelt stevig en veilig aan. Zo is de afwerking erg netjes gedaan en zijn er geen scherpe puntjes te vinden.
De zijkanten en achterkant is van aluminium waar het scherm in ligt.

Door hetzelfde design te hanteren zoals zijn voorgangers geeft Huawei een inspiratieloos gevoel. Naar mijn idee hadden ze beter de Mate 9 qua behuizing gelijk moeten trekken met de duurdere Mate 9 Porsche Design. Helaas is dat niet gedaan en dus een gemiste kans. Wat ook jammer is, is dat het toestel niet stof of waterdicht is zoals bij de concurrentie.

Handligging

Mijn eerste indruk van de Mate 9 in mijn handen is ‘wow groot’. Het is dan ook even wennen om zo’n groot toestel vanuit één hand te bedienen. Dankzij de lichtelijke bolle achterkant en de 7.9mm rand ligt het toestel voor zijn grote formaat wel lekker in je hand en heb je het gevoel dat je iets vast heb. Dit gevoel had ik niet bij mijn Samsung S6 Edge tot dat ik pas een hoesje erom heen had gedaan.
Uiteraard heeft niet iedereen dat gevoel, zoals mijn ouders, broertje en vrouw vinden het toestel te groot voor in hun hand.

Batterij

Huawei beloofd dat de accu van de Mate 9 in gebruik twee dagen mee zal gaan. Zo heeft de Mate 9 een accu capaciteit van 4000 mAh. De meeste concurrenten hebben een minder zware accu. Hierdoor is het altijd leuk om dit toestel te vergelijken met een ander.
Tijdens het onderzoeken hiervan ben ik een aantal Apps tegen gekomen die redelijke goede resultaten op zouden leveren. Uiteindelijk heb ik gekozen om de batterij test met PCMark for Android te doen. Hieronder is dan ook te zien dat de Huawei Mate 9 het 10 uur en 27 minuten volhoudt terwijl de Samsung Galaxy S6 Edge het maar 4 uur volhoudt.

PC Mark Battery Life Benchmark

PC Mark Battery Life Score

PC Mark Battery Life Score

Zoals te is zien in verhouding met een Galaxy S6 Edge lijkt het erop te wijzen dat de accu van de Mate 9 het zeker langer volhoudt.

Maar hoe zit het nu met opladen? Nadat de accu helemaal leeg was heb ik direct de belofte van Huawei getest. Zo zegt Huawei dat de Mate 9 binnen 20 minuten is opgeladen voor een dag gebruik.
Nou is het zo dat na 20 minuten de accu een percentage heeft van 40%. Hiermee kan je inderdaad een hele dag mee door, wel afhankelijk van wat je met het toestel doet.

Met een 20 minuten lading kon ik makkelijk rond komen, zo werd er een e-mail account gesynchroniseerd en waren er actieve Whatsapp groepen die constant op de achtergrond draaiden.
Wat ook leuk is om te weten is dat de Mate 9 goed met universele autoladers omgaat, het opladen met een Belkin autolader ging dan ook uitstekend en heeft het toestel snel opgeladen.

Om het maximale uit de batterij te halen zit er in EMUI 5.0 verschillende bespaarstanden. Naast die bespaarstanden kan je ook Apps uitschakelen als je telefoon is vergrendeld. EMUI 5.0 zal dan ook aangeven welke Apps een hoog verbruik hebben. Dit geeft een overzichtelijk beeld van welke App de boosdoener kan zijn en welke niet. Tijdens het gebruik trof ik bijvoorbeeld aan dat Whatsapp, Google Maps, Marktplaats of RollerCoaster Tycoon veel batterij zouden drainen, zelfs als de telefoon vergrendeld was. Nu heb ik een aantal Apps hiervoor ingeschakeld en sommigen niet. WhatsApp heb ik bijvoorbeeld niet op die lijst, want als ik dat had gedaan dan zou ik alleen berichten krijgen als ik het toestel van de vergrendeling ging afhalen en dat is net niet de bedoeling.

Al met al doet de Mate 9 wat Huawei heeft beloofd, het toestel gaat in mijn geval zeker 2 hele dagen mee. Bij een 100% opgeladen batterij zit ik aan het einde van de dag rond 65%. Dit was mij nooit gelukt met de S6 Edge.

Processor en GPU

Huawei heeft de Mate 9 uitgerust met hun nieuwste processor. Zo bevat de Huawei Mate 9 een Kirin 960.
De Kirin 960 is een Octa-core met vier kernen geklokt op 2.4Ghz en vier kernen geklokt op 1.8Ghz. Daarnaast bevat het toestel ook nog een i6 co-processor.

Naast al dit processor geweld is het toestel uitgerust met een Mali-G71 GPU.

Antutu Benchmark

3D Mark Ice Storm Benchmark 1

3D Mark Ice Storm Benchmark 2

3D Mark Sling Shot Benchmark 1

3D Mark Sling Shot Benchmark 2

Opslag

De Mate 9 komt met 64Gb opslagcapaciteit, het Porsche Design heeft 256Gb. Beide modellen maken gebruik van het nieuwe UFS2.1 techniek. Hierdoor zouden de lees en schrijf snelheden naar het interne opslag vele malen sneller moeten gaan. Om de verschillen te testen heb ik hiervoor de Storage Test in PC Mark gebruikt. Deze Benchmark kon mij overzichtelijk de lees en schrijf snelheden tonen.

PC Mark Storage Benchmark 1

PC Mark Storage Benchmark 2

Uit de benchmarks is duidelijk te zien dat de Mate 9 hogere lees en schrijf snelheden heeft dan een Samsung S6 Edge.

Beeldscherm

Het scherm van de Huawei Mate 9 is een 5,9” IPS paneel met 16.7 miljoen kleuren. Daarnaast heeft het toestel een schermresolutie van 1080 x 1920. De kleurweergave van het toestel is direct vanuit de doos prima en hoef je niets aan te configureren. Kleuren komen helder en natuurgetrouw over.
Zoals in elke Android kan je ervoor kiezen om de helderheid zelf in te stellen. Zelf laat ik dit altijd op automatisch staan zodat het scherm zich aanpast aan de situatie waar ik mij in bevind.
Een leuke eigenschap is dat het kijkhoek van het display zeer goed is. Vanuit de meest rare hoeken kan je de letters nog steeds goed aflezen.

Amoled en IPS op maximale helderheid

Wat ik vreemd vond is dat de Mate 9 een IPS paneel heeft terwijl het Porsche Design wel een Amoled Display heeft. Gezien het bedrag van ¤699,- vind ik dit een misser.
In het dagelijkse gebruik stelt het display niet teleur en voldoet ook zeker prima voor elke gebruiker, maar met Amoled was de batterij mogelijk nog langer mee gegaan.

Connectiviteit

Met de Mate 9 kan je op verschillende manieren verbinding zoeken of maken. Het toestel heeft ondersteuning voor 3G en 4G maar kan daarnaast ook met WiFi, Bluetooth en NFC verbindingen maken.
Tijdens de testperiode heb ik het toestel opzak gehad met een Tele 2 simkaartje. Hierop heb ik ten alle tijden een goede verbinding gehad. Telefoongesprekken werden vrijwel direct doorgeschakeld en ik heb geen stilvallende gesprekken gehad.

Het toestel heeft ook WiFi met ondersteuning voor 2.4Ghz en de 5Ghz band. Het toestel is dagelijks verbonden geweest met een 2.4Ghz (werk) en op een 5Ghz (thuis) netwerk. In beide gevallen heb ik geen problemen kunnen ontdekken.

Speedtest vergelijking

Van Bluetooth maakte ik ook aardig veel gebruik. Zo heb ik in de auto een Parrot en op de fiets een Sennheiser koptelefoon. Beiden koppelen was geen enkel probleem en ik had ook geen problemen met het opnieuw verbinden van beide apparaten.

Met GPS heb ik ook geen problemen gehad, het verbinden ging vrij snel en het tracken ging vrij nauwkeurig.

NFC heb ik helaas niet kunnen gebruiken en durf ik ook geen oordeel over te vellen.

Geluid

In elke review mis ik altijd het stukje geluid. Hoe klinken mensen, hoe klinken de 4 watt speakertjes?

Onderkant

Het grappige is, is dat de Mate 9 is uitgerust met Stereo speakers. Deze zitten aan de onderkant bevestigd bij de USB C aansluiting en kan je activeren door het toestel overdwars te houden. Zodra je dit uitgevoerd hoor je ook verschil tussen staand en liggend. De klanken vond ik voor een mobiel redelijk goed en het kon harder dan mijn S6 Edge.
Telefoon gesprekken klinken verder helder en mensen konden mij ook goed verstaan. Grappig was ook als je de Speakerstand inschakelt dat je ook de positie van de microfoon kan wisselen zodat de wederpartij je beter hoort.

Camera

Zoals al in het begin was te lezen heeft de Mate 9 een camera die in samenwerking met Leica is ontwikkeld. Door deze samenwerking zijn er twee lenzen op de achterkant geplaatst.

Camera lenzen

Wat de functie van deze twee lenzen zijn is dat je makkelijk het diafragma van een foto kan aanpassen. Als eerst was ik daar een beetje sceptisch over, maar het werkt. En dan ook nog heel simpel.
Foto van Camera Diafragma
Naast deze grappige functie kan je foto’s schieten in 20 Megapixel met een maximale resolutie van 5120 x 3840.

Klik hier voor grote foto

Diafragma groot

Diafragma midden

Diafragma klein

Screenshot camera App

Screenshot camera App

Dan zit er ook nog een Selfie camera op! Met een functie dat PerfectSmile heet, hiermee kan je de engste Selfie’s maken zoals jij dat graag wilt. Leuke functie, maar totaal niet voor mij bedoeld.

Normale selfie

Creepy/Perfect selfie

Software en EMUI

Huawei levert de Ascend Mate 9 met hun nieuwste versie van EMUI 5.0.
Huawei heeft veel moeite in EMUI 5.0 heeft gestoken, zo waren er direct positieve dingen op te merken. Het toestel bevatte nauwelijks aangeleverde Apps wat een schone indruk geeft.

Homescreen

Het ontbreken van een App Drawer (Menu voor alle Apps) kan voor sommigen een afknapper zijn. Maar dat is een kwestie van wennen.
Veel opties zitten logisch verstopt en zijn makkelijk aan te passen. Waar EMUI bij mij vaak om zat te zeuren zijn de batterij bespaarfunctionaliteiten, maar dit zorgt er wel voor dat de telefoon langer mee gaat.

Instellingen Menu

Uiteraard kent de software ook een aantal kleine maar niet storende foutjes. Zo kreeg ik het niet voor elkaar om een mp3tje als Ringtone te selecteren vanuit het Instellingen menu. Ditzelfde geldt voor de wekker. Als ik vanuit de Muziek App het vervolgens wel instel wordt dit wel opgeslagen. Zo had ik ook dat af en toe mijn 3G/4G verbinding eruit werd gegooid. Na even Flightmode aan te zetten en weer uit was alles weer aanwezig.

Muziek App

Het toestel is in de testperiode bij mij niet vastgelopen of uitgevallen. Daarnaast heb ik geen verdere bugs of fouten kunnen vinden in EMUI 5.0 en vond ik het een fijnere schil dan Samsungs Touchwiz.

Prijs en Conclusie

Je kan de Huawei Mate 9 voor ¤699,- kopen bij verschillende winkels. Daarnaast bestaat er ook nog een Porsche Design die iets betere specificaties heeft. Het verschil zit hem in het Amoled display en grotere opslagcapaciteit. Dit toestel functioneert prima en met de komst van EMUI 5.0 is duidelijk te merken dat Huawei flink aan de kar heeft getrokken. Minder bloatware en meer Performance.
De Mate 9 is daarnaast ook het enige toestel met dit formaat in zijn klasse waardoor er weinig concurrentie aanwezig is.
Op veel punten vind ik de Mate 9 een prima toestel. Alleen mist het een aantal dingen zoals een Amoled display en een stof/water proof behuizing wat de kleinere concurrenten wel heeft. Prijs is dan ook bepalend aan de consument. Zal Huawei de Mate 9 een prijsverlaging geven dan zou het een mooie concurrent zijn.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Huawei Mate 9 Dual Sim Zilver?

Nette review! Die appsdrawer kan je wel aan zetten trouwens, ik miste hem in eerste instantie ook zeker.
Dankje wel! Dan ben ik benieuwd waar deze optie zit verstopt, graag hoor ik waar.
Onder instellingen
Startschermstijl
en kies Lade.

Have fun
Ah gevonden, dankje wel voor de tip. Grappige is, het is nu weer wennen met een lade.
Dat is nou jammer, je hebt over mijn speaker stukjes heen gelezen in mijn reviews ;)

Ontopic:
Erg goede review, vooral doordat dit je eerste review is. Goed bezig!
Goede review. Heb de telefoon nu zelf ook een kleine 3 weken en ben zeer tevreden. De accuduur is zeer netjes, kan als power user toch wel 2 dagen mee doen. En als dit niet lukt heb je de telefoon ook zo weer opgeladen.

Dat hij niet stof of waterdicht is maakt mij niet zo veel uit. Evenals het 1080p lcd scherm. Geen inbranders is ook wel fijn :)

+3.
Mooie review. Ook wel grappig soms. Thanks!
Deze video heeft mij wel weer warm gemaakt voor een eventuele opvolger van de Mate 9.
Ik weet nog dat ik heel graag de Huawei Mate 8 wilde in 2015. (Nadat Samsung de Note5 niet naar Europa bracht) Maar de release datum van de Mate 8 werd steeds maar vooruitgeschoven doordat Huawei aan de 6P werkte voor Google. "Uit het oog uit het hart" heb ik uiteindelijk in oktober 2015 maar mijn derde keuze gekocht (iPhone 6s Plus). De Mate 8 kwam ongeveer eind februari 2016 pas echt beschikbaar. Jammer!
Ik krijg een beetje plaatsvervangende schaamte door de kinderachtige benadering van die vent die tegen Willem praat. |:(