Specificaties 5,9" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 9 Dual Sim Zilver Review

DarkFire1985Testpanel 18 januari 2017, laatste update op 18 januari 2017, 726 views

Huawei Mate 9 Dual Sim Zilver (Testpanel)

Hij is goed afgewerkt en ziet er uitstekend uit. Hij is wat aan de grote kant maar als je daar geen problemen mee hebt, is het een ideale telefoon. De accu houdt het goed lang vol en EMUI, zonder bloatware, ziet er alleraardigst uit. Wel is hij prijzig!

Pluspunten

• Goede accu
  • Dual SIM
  • Snelle vingerafdrukscanner
  • Android 7.0
  • USB-C kabeladapter

Minpunten

• Prijzig
  • Groot

Inhoudsopgave

1. Inleiding

Recent was er een actie van Tweakers en Huawei om hun nieuwste flagship te testen. Ik was een van de gelukkigen om hieraan mee te mogen doen en hieronder volgt mijn review.

In het verleden heb ik verschillende telefoons gehad. Ooit begonnen met een Nokia 3210 ben ik vandaag de dag beland bij een OnePlus 3. Andere smartphones in mijn vroegere bezit zijn een Galaxy S2, Nexus 4 en Nexus 5. Wat ik al snel merkte is dat ik het erg prettig vind wanneer ik custom ROMs kan draaien en een beetje kan rommelen met het OS en rooting ed. Vandaar dat ik in het verleden een reeks Nexus' devices in mijn bezit heb gehad en ik het nog steeds jammer vind dat die serie is stopgezet (de Pixel is gewoon te duur).

In deze review ga ik verder niet in op de tweakbaarheid van deze smartphone. Waarschijnlijk is hij standaard gelocked en vooralsnog heb ik geen behoefte gehad om dat eraf te halen.

2. Featureset

De Huawei Mate 9 bevat de gebruikelijke features die je van een ‘flagship’ mag verwachten:
  • NFC
  • Vingerafdrukscanner
  • Recente Octocore (Kriin 960)
  • 64GB opslagruimte
  • 4GB werkgeheugen
  • GPS met ondersteuning voor alle 4 de systemen (A-GPS, GLONASS, BDS en GALILEO)
  • Infrarood
  • en nog veel meer
De telefoon komt in een chique doos, 2 x zo groot als dat ik gewend ben. De verpakking is echter wel behoorlijk gevuld en echte winst is er niet zoveel te behalen. In de doos vinden we 2 kleinere dozen waarop netjes aangegeven staat wat er in zit. Zo bevat de ene de handleiding, simslot tool (aan de achterkant) en hoesje en de andere de oplader, oordopjes en USB-C adapter. Die USB-C adapter is een mooie toevoeging vanuit Huawei zodat je toch je oude USB-kabels gewoon kan blijven gebruiken. Een klein dingetje met toch zijn toegevoegde waarde. Alles is verder netjes ingepakt waarbij het hoesje in een extra beschermend zakje zit en zelfs de handleiding, ietsje overdreven als je het mij vraagt, in een hoes zit.

De telefoon zelf wordt standaard geleverd met een screenprotector die bijna het hele scherm afdekt. Er zit een kleine ruimte van zo’n 2 mm tussen de zijkanten van de telefoon en de screenprotector, iets dat in mijn ogen acceptabel is. Aan de achterkant zit een eenmalig plasticje met uitleg over het simslot en wat pijltjes naar de verschillende componenten.

3. Specificaties

Hardware
  • Processor: Kirin 960 (4x 2.4 Ghz A-73 & 4x 1.8 Ghz A-53)
  • GPU: MaliG-71 MP8
  • RAM: 4 GB
  • Opslag: 64 GB (uitbreidbaar met microSD)

Scherm en afmetingen
  • Schermformaat: 5.9"
  • Resolutie: 1920 x 1080
  • HxBxD: 156.9 x 78.9 x 7.9 mm
  • Gewicht: 190 g

Connectiviteit
  • WLAN: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
  • Bluetooth: v4.2
  • GPS: Ja (A-GPS, GLONASS, BDS, GALILEO)
  • USB: Type-C 1.0 reversible connector

Overig
  • Dual 20MP + 12MP Leica camera
  • Vingerafdrukscanner
  • Infrarood, NFC
  • Accu: 4000 mAh

4. Bouwkwaliteit en afwerking

De Huawei Mate 9 ligt prettig in de hand, ook al is hij vrij fors van formaat. Hij voelt kwalitatief goed aan en geeft de indruk dat hij erg goed is afgewerkt. Ik zie geen punten ter verbetering op dit vlak, geen plekjes, geen kraakjes of los zittende onderdelen wanneer je ergens toevallig op drukt. Nee wat betreft dit punt kan ik niet anders dan concluderen dat de telefoon er erg strak uitziet, kudos voor Huawei.

5. Design

De telefoon heeft een vrij standaard design met relatief kleine bezels aan de zijkanten. Hij heeft geen fysieke knoppen voor het menu of terug-toets maar deze worden door EMUI 5.0 softwarematig weergegeven. Dit is jammer want dat gaat van het beeld af dat hierdoor beschikbaar is, ook al is de telefoon groot genoeg om nog een groot beeld over te houden.

Aan de rechterkant vinden we de gebruikelijke fysieke knoppen voor het volume en aan / uit-knop. Hier is goed over nagedacht (tenzij je links bent) gezien je nu met je duim van je rechterhand het volume kunt aanpassen zonder 2 handen te hoeven gebruiken. Ben je links, dan kun je hiervoor je wijs- of middelvinger gebruiken. De linkerkant bevat alleen het dual sim / sim & SDcard slot. Zoals gezegd kun je ofwel 2 sims gebruiken, of 1 sim opofferen voor een microSD-kaart. Onderin de telefoon zit de USB-C aansluiting, de stereo speaker en de microfoon. Waarbij aan de bovenkant van de telefoon de infrarood en headphone jack zit. Als laatste vinden we aan de achterkant van de telefoon de NFC sensor, een dubbele LEICA camera setup en de vingerafdrukscanner. De camera setup komt lichtjes boven de overige dikte uit en dat zal ervoor zorgen dat hij (zonder hoesje) hierop steunt wanneer je de telefoon op zijn rug weglegt. Een oplossing hiervoor is gebruik te maken van het bijgeleverde hoesje.

Het overige design is weinig vernieuwend maar zeker netjes. De telefoon heeft een zilveren rug van kunststof opgesplitst in 3 delen. Bij de boven- en onderkant hebben 2 telefoonbrede vlakken een licht andere kleur en mogelijk iets ander materiaal om de signalen beter door te kunnen laten. Een groot nadeel van de achterkant vind ik toch wel de aanwezigheid van het CE-keur nummer en een icoon van een prullenbak met een kruis erdoorheen. Mogelijk dat dit verplicht is maar het is geen gezicht.
De zijkant van de telefoon is gemaakt van aluminium. De voorkant bestaat voor het grootste gedeelte uit het scherm met 2 grotere vlakken als bezels aan de boven- en onderkant. De bovenkant bevat natuurlijk de speaker en daarnaast een LED en de frontcamera, de onderkant bevat alleen een logo en hier was naar mijn mening nog wel ruimte om die fysieke knoppen te plaatsen.

Nog wat foto's van het uiterlijk en een vergelijking in grootte met de OnePlus 3:

6. Scherm

Het scherm van de Mate 9 is een 5.9" IPS LCD met 1920 x 1080 pixels. Op zich op papier al direct opvallend gezien de concurrentie vaak kiest voor een hogere PPI (pixel per inch) door gebruik te maken van schermen met 2560 x 1440 pixels. Het logische gevolg zou moeten zijn dat het scherm minder scherp is. Ter vergelijking de PPI van de Mate 9 is 373 waarbij die van de Galaxy S7 edge op 534 ligt.
Helaas heb ik geen smartphones met zulke hoge PPI dus is vergelijken voor mij in deze onmogelijk maar hetgeen ik wel kan zeggen is dat het mij niet opvalt dat het beeld wellicht scherper zou kunnen. Het beeld is naar mijn idee zeer scherp. Kijk ook hieronder eens naar de screenshots van de interface en oordeel zelf.

De kleuren vind ik verder lastig aan te geven. De foto's en video's die ik op de telefoon bekijk zien er erg netjes uit maar ik ben dan ook niet kleurgevoelig. Ik vind ze in ieder geval kleurecht overkomen en dat is voor mij het belangrijkst.
Wat betreft de zwartwaarde kan ik aangeven dat ik in een volledig donkere omgeving, met de app "The Black Screen", een algemene bleeding over het gehele scherm zie. Dit is echter te verwaarlozen omdat dit bij normaal gebruik zeker niet op zal vallen. Wat wel opvalt is dat de kijkhoek bij donkere plekken wel al een stuk sneller zijn effect zal hebben.

7. Bereik

Het bereik van een telefoon is natuurlijk een van de belangrijke dingen (tenzij je er niet mee wilt bellen of internetten natuurlijk :) ).

Met behulp van WIFI analyzer https://play.google.com/s...m.vrem.wifianalyzer&hl=en heb ik de WIFI bekeken. Hierbij is echter niets opvallends te merken. De verbinding is, wanneer ik op mijn thuiskantoor zit, 1 verdieping boven de WIFI-router in de meterkast (ja niet de ideale plek maar met een huurwoning doen we het maar even mee zo), prima en goed te vergelijken met mijn OnePlus 3. Over het algemeen zelfs iets beter, vooral bij wat meer afstand tot de access points zoals die van de buren. Dit geldt bij zowel de 2.4G als 5G verbindingen.

Wat betreft de telefoonverbindingen heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden. In ons hele huis heb ik 4G bereik, in een zeer klein dorp tegen de Duitse grens aan. Ook in de auto heb ik nog niet ondervonden dat ik geen bereik zou hebben. Wat dat betreft ziet het er in principe gewoon goed uit.

8. Accuduur

Een ander vrij belangrijk punt voor een telefoon, althans in mijn ogen, is toch wel de accuduur. Hoewel je van een smartphone geen weken accuduur meer mag verwachten is een dag toch wel het minimale als je het mij vraagt.

Wanneer de telefoon op standby staat, verbruikt hij vrij weinig accu waardoor hij zeer lang moet kunnen volbrengen. Dit gaat natuurlijk omhoog zodra je hem ook werkelijk gebruikt.

Om de accuduur te testen heb ik gebruik gemaakt van PCMark. Deze heeft een battery life benchmark. De benchmark heb ik gestart bij 100% battery life en na 10 uur en 20 minuten is hij gestopt op 20%. In deze 10 uur heeft het scherm altijd aangestaan en draaide deze benchmark een loop van browsing, video editing, writing, foto editing en data manipulatie. Hierna heb ik de telefoon weggelegd met de Wi-Fi, 4G en NFC gewoon geactiveerd en heeft de telefoon 10% verbruikt in 12 uur tijd. Dit is zonder er gebruik van te maken en puur standby gedrag. Omdat ik de eerste test had uitgevoerd met een de brightness op automatisch en hij deze vooral 's nachts heeft uitgevoerd, heb ik hem nogmaals gedraaid maar ditmaal de brightness op 50% gezet en automatisch uitgezet. Deze keer was het resultaat, hoe verwacht ook, een stuk lager met een eindresultaat van 8 uur en 21 minuten.
Opladen ging van 10% tot 100% in ongeveer 1,5 uur met de bijgeleverde oplader. Dat is lekker snel zodat je hem tussendoor eventueel nog wat prut kan geven.

9. Software / Gebruiksgemak

Standaard wordt de Huawei Mate 9 geleverd met Android 7.0. Dat is al een behoorlijk pluspunt als je bedenkt dat hij dus geleverd wordt met de laatste versie van Android. Dit is bij andere fabrikanten vaak anders.

Bij een eerste blik op de software, EMUI 5.0, valt het mij op dat standaard de App drawer gedeactiveerd is. Persoonlijk ben ik daar niet echt van gecharmeerd gezien dat betekent dat je uiteindelijk alle apps op 1 van je homescreens zal moeten plaatsen wil je ze nog enigszins bereikbaar houden. Gelukkig vond ik al snel de mogelijkheid om een app drawer te activeren.

Wat betreft de ‘kaalheid’ van EMUI 5.0 ten opzichte van de standaard Android kan ik melden dat er eigenlijk geen bloatware te vinden is. Wel is van elke standaard app een eigen variant gemaakt, denk hierbij aan Contacten, Bestanden, Calculator enz. Vermoedelijk om in sync te blijven met de rest van de styling van deze ROM.

Extra aandacht wil ik nog schenken aan de vingerafdrukscanner. De scanner zit aan de achterkant van de telefoon en werkt erg snel. Waar ik nog weleens zit te rommelen met de OnePlus 3 om mijn vinger te laten herkennen, werkt die in de Mate 9 echt subliem. Nog niet 1 keer heeft de telefoon moeite gehad om mijn wijsvinger te herkennen en zodra ik de scanner aanraak met mijn vinger springt het scherm al aan. Hier zit totaal geen vertraging in en werkt erg prettig.

Hier nog wat screenshots van de interface:

10. Camera

Als laatste inhoudelijk punt: de camera. Hoewel ik eigenlijk vrijwel nooit foto's maak met mijn smartphone maar met mijn Olympus (ja inderdaad, al de foto's in mijn review zijn genomen door de OP3 of Mate 9, ik heb mijn Olympus niet paraat) heb ik dat voor deze review een aantal keer gedaan onder verschillende omstandigheden om jullie een vergelijk te kunnen bieden tussen de OnePlus 3 en deze Mate 9. Wat mij opvalt bij de foto's is dat de foto's van de Mate 9 mij kleurechter overkomen, vooral zo naast elkaar. Het logo van de HEMA vind ik echter op de OnePlus 3 iets beter effen. Toch vind ik ze beide op 100% niet heel scherp overkomen tenzij je ze op 287 pixels breedte bekijkt zoals in deze review. Ik ben echter geen fotograaf en ook verre van een hobby fotograaf dus ik heb eigenlijk de ballen verstand van fotograferen. De resultaten kunnen dus goed mogelijk veroorzaakt zijn door mijn eigen toedoen. Tot op heden ben ik in ieder geval niet overtuigd van het resultaat. Wel voldoet het resultaat voor de adhoc foto's, voor die situaties waarin je even snel een fotootje wilt maken terwijl je je echte camera niet bij de hand hebt.

Links de Huawei Mate 9, rechts de OnePlus 3

11. Prijs

Tja, met 699 als prijs is deze telefoon behoorlijk geprijsd. Als je deze vergelijkt met andere ‘flagships’ zoals de Samsung Galaxy S7 Edge ( 624), Apple iPhone 7 Plus ( 880+), OnePlus 3T ( 439+) dan zit hij inderdaad vrij hoog. Wel heeft deze telefoon een 5.9” scherm waarbij de andere allen op 5.5” zitten. Verdere verschillen zijn er natuurlijk in opslagruimte, type scherm, cpu etc. etc.

Of hij de prijs waard is? Daar kan ik lastig een objectief antwoord op geven. Jazeker het is een prachtige telefoon met een mooie featureset en een prima design maar er is ook een reden waarom ik destijds voor een OnePlus 3 heb gekozen, de prijs. Zelf zou ik nooit (tenzij het niet meer anders kan :) ) zoveel geld uitgeven voor een telefoon maar er zijn genoeg mensen die dit er wel graag voor over hebben, al dan niet in een maandprijs verkapt in je abonnement. Voor een ieder is het dus aan zichzelf om te bepalen of hij / zij het bedrag voor deze telefoon over heeft.

12. Conclusie

De Huawei Mate 9 is de nieuwste telg in de Huawei Mate series en een prachtige telefoon. Hij is voorzien van de meeste foefjes zoals infrarood, NFC, dual SIM of microSD en een vingerafdrukscanner. Het scherm loopt wat achter op de concurrentie maar als je hier niet zo gevoelig voor bent is dat geen punt om de telefoon niet te overwegen. De software is zonder bloatware en zeker prima te noemen, groot pluspunt is dat het daarbij de nieuwste versie van Android is. Het is dan geen kale Android (voor de liefhebbers) maar EMUI went zeker snel en is absoluut geen achteruitgang. De Mate 9 is wel erg prijzig, zeker in vergelijking met een OnePlus 3T, maar ten opzichte van de directe concurrentie zoals de Google Pixel, Samsung Galaxy S7 Edge en eventueel de Apple iPhone 7 (Plus) is het verschil niet zo groot / niet aanwezig.

Ben je op zoek naar een telefoon met een groot scherm, goede prestaties, ruime opslagmogelijkheden en een sterke accu? Overweeg dan zeker een Huawei Mate 9.
top

Heb jij ook een Huawei Mate 9 Dual Sim Zilver?

Nette review! Ik weet niet of het aan mij ligt, maar je jpg foto's worden bij mij niet geladen terwijl de png dit wel doen. Zijn ze wellicht te groot om te laden?
Tnx! Geen idee, bij mij werken ze prima, beide.
Als je er op klikt, zie je dan wel de grote versie? De kleinere is immers dezelfde URL.
als ik ze open in een nieuw venster wel
Prima review, kan me helemaal vinden in jou bevindigen.