Specificaties 43" Ultra HD LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KD-43XD8305 Zwart Review

Arie73 17 januari 2017, laatste update op 15 april 2017, 3.971 views

Sony Bravia KD-43XD8305 Zwart

Sony bewijst met deze TV (firmware 6.01514) dat Android TV wél prettig, snel en stabiel kan werken en dat er met het platform an sich weinig mis is. De 43XD8305BAEP doet bijna alles wat hij belooft goed. Uitzondering is de HDR claim die op geen enkele manier waar wordt gemaakt.

Pluspunten

• Android TV loopt goed
  • Stemzoeken werkt vlekkeloos
  • Design en bouwkwaliteit

Minpunten

• helderheid scherm
  • zwart- en witniveau
  • HDR weergave waardeloos
  • timeshift/opnemen werkt omslachtig

Voorgeschiedenis:
Na 15 jaar Philips en twee dramatische Philips smart TVs was ik klaar met dat merk. Vanwege Android TV uiteindelijk bij deze Sony terecht gekomen.

Vooropgesteld: Ik mis Ambilight echt en ik heb ook meer met de Fuji-achtige kleuren van Philips dan met de Kodak-kleuren van Sony. Samsung TVs komen er bij mij daarom al helemaal niet in, aan de keiharde kleurweergave daarvan kan ik niet wennen. Als TV maker zie ik bovendien graag iets terug zoals het gefilmd of bedacht is.

Dat is dus waar ik vandaan kom.

Ik heb veel tijd gestoken in de kleurweergave en een juiste afstelling van het paneel, het testen van het (surround)geluid en van 4K en HDR weergave.

Bedieningsgemak
Veel menu's en ook de afstandsbediening werken intuďtiever dan bij Philips al is het QWERTY toetsenbord van dat laatste merk wel echt een pré bij AndroidTV. Maar de stemcommando's die je via de Sony afstandsbediening kan geven maken veel goed. En qua knoppen werkt vooral het Action Menu handig omdat je via die knop snel bij alle basisinstellingen rondom beeld en geluid kunt. En ook de knop Discover is in het dagelijks gebruik erg handig omdat je daardoor snel naar Netflix kunt schakelen zonder naar het Home-menu te moeten. Het bedieningsgemak krijgt dus een dikke plus.

Geluid
Over geluid bij platte LCD's is al veel gezegd, vooral dat dat niet echt goed kán zijn. Dat is niet helemaal waar omdat bijvoorbeeld geluid dat geďntegreerd is in de voet van de TV of via een geďntegreerde soundbar echt heel behoorlijk kan zijn. Maar -inderdaad- de fabrikant moet er wel zijn nek voor uitsteken.
Sony heeft dat niet gedaan bij deze TV maar overall is het geluid niet slecht. En de bas- en ruimtelijke weergave (nep-surround) zijn best redelijk. Ik vond het basisgeluid in ieder geval prettig in het gehoor liggen, niet blikkerig en met voldoende bas tijdens 'dramatische' momenten.

Echt goed surround-/filmgeluid is natuurlijk alleen via een geluidsset te krijgen en de uitsturing van 5.1 geluid via de optische uitgang gaat bij deze xd83 prima. Alle bronnen worden keurig als AC3 of DTS weergegeven. In VLC voor Android overigens niet maar de Sony mediaspeler deed het keurig.

Vreemd genoeg kun je de TV speakers en de versterker niet tegelijkertijd surround laten weergeven. Zodra je de TV speakers kiest, stuurt de optische uitgang alleen nog PCM (stereo) geluid uit. Waarom Sony daarvoor gekozen heeft is me niet duidelijk, mogelijk om timings-verschillen op te vangen. Deze Sony heeft - lijkt het - geen mogelijkheden in het menu om de timing van meerkanaals geluid over meerdere speakers aan te passen.

Ook in Netflix heeft de speakerkeuze direct invloed op de mogelijkheden binnende app: kies je voor TV speakers dan kun je niet kiezen voor surround geluid, kies je voor audioset dan biedt de app je opeens wel de keuze voor surround.

Beeld:
Echt onder de indruk van dit LED panel ben ik niet. Officieel is dit 100HZ paneel beter dan de 50HZ in de Philips 7000 serie maar ik ben veel langer bezig geweest om de zwartweergave, helderheid en de kleurweergave goed te krijgen.

Kleur is erg smaakafhankelijk en ik heb geen echt kalibratie-apparaat dus ik kan daar geen bindende dingen over zeggen. Persoonlijk vind ik het rood en groen van deze TV standaard te opgefokt en krijg ik de blauwbalans niet goed. Maar harde data heb ik niet.

Helderheid, contrast en zwartweergave zijn echter een ander verhaal. Dat valt met grijze testkaarten die overal op internet te vinden zijn redelijk af te regelen en te testen.
Kort: ik vind de lichtopbrengst van dit paneel op zijn best matig. Maximale helderheid van het paneel is nog steeds niet héél fel en helderheid helmaal uit is alles behalve donker. Dat moet eigenlijk beter in deze prijsklasse.

Contrast, waarschijnlijk omdat de helderheid zo tegenvalt krijg je de neiging om het contrast echt maximaal te willen zetten. Dat levert in mijn ogen iig het beste beeld op en de digitale testkaarten met grijswaarden lijken die lezing te ondersteunen.

Zwartniveau: Zwart is bij dit scherm gewoon niet echt zwart, dus elke instelling voelt een beetje als behelpen. Ik kreeg in de instellingsfase soms de neiging om het zwartniveau bijna op de allerlaagste stand te zetten. Maar ja dan is zwart wel heel zwart maar doen de midden- en wittonen weer niet leuk mee. Ik heb nog nooit zo verlangd naar en professioneel gekalibreerd scherm als nu in ieder geval (en deze review is meteen een uitnodiging aan iedereen om zijn ideale instellingen te posten). Ik heb dat bij andere Edge-Lit panelen toch echt beter gezien. Een Philips 40PUK6550 was ook niet zo best maar de 43PUS7150 die we hebben moeten wegdoen presteerde op dat punt in ieder geval stukken beter.

Spelletjes: (ge-update)
Ik heb een aantal testspelletjes (o.a Bombsquad, Beach Buggy Racing, Minion Rush) gespeeld via 2 op de televisie aangesloten game controllers (niet van Sony) dat werkte prima. Ik vond de race game goed bestuurbaar en had gevoelsmatig geen last van een te trage processor. Voor ons gebruik lijkt de TV prima, dat is wel iets wat ik de komende tijd nog uitvoeriger ga testen. Valt niet tegen dus. Update: In de basisinstellingen werken de meeste games prima (waarbij aangetekend dat we bijna alleen 'kinder games' spelen waarbij de grafische belasting niet superhoog is. Bij hoge detail-instellingen in Beach Buggy Racing gaat het bijvoorbeeld wel mis, dat wordt het schokkerig. Minion Rush is heel speelbaar, al zit er in de snelle moves wel eens een frame-skip/stotter.
De Thrustmaster bluetooth game-controllers doen het prima. Beach Buggy is in de betaalde versie zelfs met 3 personen te spelen daardoor via de afstandsbediening en de twee controlers.

Veel van de punten die ik noem sluiten aan op de uitgebreide review die Tweakers zélf over de 49 inch versie van dit toestel heeft geschreven.

Een ding wil ik echt benadrukken omdat ik me daar als nieuwe Sony klant het meest ontevreden over voel (terwijl mijn algemene mening is dat Sony de claims over haar AndroidTV's beter waarmaakt dan Philips):

HDR: (nog niet ge-update)
Het HDR beeld van deze TV is echt dramatisch, hoe die claim ooit op de doos terecht is gekomen is me een absoluut raadsel. Waarom een nuttige maar weinig gebruikte toevoeging als 3D daar het veld voor heeft moeten ruimen is me overigens ook een raadsel maar dat is een andere discussie.

HDR met dit soort LED panels is echt 3x niks. Netflix biedt een aantal 4K HDR titels aan en alle test die ik ermee uitgevoerd heb bewijzen één ding. Hoe je de TV ook instelt: met HDR aan is het beeld slechter dan met HDR uit.
HDR aan: beeld is flets, weinig contrastrijk en heeft vooral uitgebleekte (opgepompte) wit- en zwartpartijen, veel grijs en geen echt zwart meer. Een absolute no go dus. Met HDR uit heb je prachtig 4K beeld.

Conclusie:
Mijn persoonlijke ervaringen onderschrijven de 7,5 van Tweakers dus vooral, ook voor het 43 inch paneel. De 6,7 van de consumentenbond vind ik dan weer onterecht.

Alles bij elkaar opgeteld een prima TV met twee grote minpunten (slecht zwartniveau, onbruikbaar HDR) en een halfje eraf voor de helderheid die wel wat beter had gemogen.

Update: op verzoek door AnTuTu gehaald, hier de rapportcijfers! :)

Totale score van: BRAVIA 4K GB 29628

3D: 4571
3D [Marooned]; 2651, 3D [Garden] 1920, game performace is mid-level

UX: 11102
UX Data Secure 2843, Process 1764, Games: 2092, Image process: 1758, I/O Performance 2645

CPU: 10378
Math: 1919, Common Use: 3939, Multi-Core 4520, Middle End, Satisfy your daily use

RAM: 3577

Heb jij ook een Sony Bravia KD-43XD8305 Zwart?

...Fuji-achtige kleuren van Philips dan met de Kodak-kleuren van Sony.
Wat een leuke vergelijking. Voor mij vrij duidelijk, maar ik kan me voorstellen dat er inmiddels generaties zijn die zich hier niets bij kunnen voorstellen.

Als pro ben jij natuurlijk erg gewend aan een bepaalde kwaliteit, het is lastig die te vertalen naar de thuissituatie, dat blijkt.
Heb je de chip door Antutu gehaald? Ben benieuwd hoe de chip het doet tov mijn X830 uit 2015/2016.
Last but not least! Door Antutu gehaald. Zou het leuk vinden als iemand daar enige wijsheid aan vast kan plakken, dan verwerk ik dat weer in de review :)
Vrees dat ik zelf opnieuw moet draaien omdat antutu anders lijkt te testen nu.
Als het geen 4k uitzending is en HDR staat aan dan is het beeld idd heel erg flets. Ik heb de 49 inch en op de ps4 pro ziet het er geweldig uit met HDR. Ik weet niet of dat een instelling is bij netflix.
ja, ik zal er nog eens extra naar kijken. Ik heb het in Netflix met HDR -teststreams geprobeerd, die zagen er dramatisch uit. YouTube teststreams ook maar daar detecteerde de TV ook geen HDR (dat kan overigens aan de stream gelegen hebben) maar... en nu komt het. Ik keek iets op mijn Mac -mini meen ik met HDR en dat zag er met de HDR op 'aan/auto' weer heel erg goed uit.
Ik zal er nog eens een paar tests tegenaan gooien.
Nee, dat probeer ik deze week even te doen als ik tijd heb. Dan hoor ik ook graag wat de verschillen zijn.
:) point taken. Al wel getest in Antutu maar nog niet met notitieblok erbij. Verwacht geen wonderen.