Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N97 Zwart Review

Capacitor 2 september 2010, 12.954 views

Nokia N97 Zwart

Pluspunten

• E-mail is erg makkelijk in te stellen
  • Groot touchscreen scherm
  • GPS
  • Carl Zeiss lens
  • Goed bereik
  • 32 GB intern geheugen

Minpunten

• Korte accuduur (word wel steeds beter)
  • Blijft nog best vaak eventjes hangen
  • Telefoon wordt trager naarmate er meer apps op staan
  • Uitermate slechte betrouwbaarheid! Toestel leidt een eigen leven...

Ik heb de Nokia N97 zwart nu al een week en vond het wel eens tijd om er een review over te schrijven. Zo hebben anderen ook een beter beeld over deze smartphone. Voor de N97 had ik een LG Cookie. Dit was eigenlijk een flop, want hij was heel erg traag. Vooral bij het inzien van de SD-kaart. Graag opbouwende kritiek :)

In het doosje:
- De Nokia N97 :)
- Een doekje voor het beeldscherm
- Een tussenstukje voor het bellen via headset
- Oortjes (De oortjes moet je dan in dat tussenstukje doen i.p.v. rechtstreeks in de telefoon)
- Oplader (altijd handig)
- Verbindingskabel PC<->Nokia N97 (USB-A en USB-B)
- Verbindingsstuk voor een oud type oplader

Kenmerken

Hoogte / Diepte: 15mm

Camera: 5MP Carl Zeiss lens
Wifi: Ja

Bereik
Bereik ben ik zeer over te spreken. Ik heb hier in huis altijd maximale aantal streepjes. Ik heb nog geen plekken gehad waar ik helemaal geen bereik had. 3G heeft ook altijd een goede verbinding, ook in gebouwen. Dit is dus ook een pluspunt. Ik woon in Noord-Limburg. Op het platteland dus. Mijn huidige provider is KPN. Met het bereik van KPN zit het dus wel snor. Op school kan ik helaas geen gebruik maken van 3G, wat toch wel jammer is, maar dit zou ook kunnen, omdat je in een gebouw zit. Echter heb ik hier thuis helemaal geen last van.

Accuduur
Een krappe voldoende. Batterij moet bij regelmatig gebruik (3G, GPS, muziek luisteren, etc.) toch wel iedere dag opgeladen worden. Dit is natuurlijk niet zo'n ramp maar mijn vorige telefoons gingen soms wel een halve tot hele week mee, maar die gebruikte ik ook niet zo intensief. Aangezien dit toch wel een 1500 mAh batterij is, vind ik de levensduur hiervan toch erg kort.

Gebruiksgemak
Symbian staat nou niet bepaald om zijn gebruiksvriendelijkheid, maar ik kan me meestal wel wegwijs vinden in de menu's. Het is wel vervelend dat hij altijd 2x vraagt of je een verbinding wilt met de GPS-server als je dit weigert. Verder wordt er altijd gevraagd om verbinding te maken met internet. Dit is wel goed om hoge kosten te vermijden, maar ik vind het wel enigszins overdreven. Helaas reageert de interface soms nog wel traag en loopt de browser nog wel eens vast.

Design
Ik vind de telefoon er niet verkeerd uit zijn. Als je hem open klapt, kun je aan de achterkant enkele specificaties vinden. De telefoon is zwart, met daar omheen een zilveren metaallaag. Helaas zie je op die laag wel duidelijk vingerafdrukken. De achterkant is egaal zwart met bovenin dan de camera. Op de achterkant staat: Nokia Nseries. Het toetsenbord is ook erg leuk. Gewoon zwarte toetsen met daarop in het wit de letters en in het blauw cijfers en speciale tekens.

Bouwkwaliteit en afwerking
De smartphone oogt heel erg stevig. Ook het openklappen is van goede kwaliteit. Van de HTC had ik gehoord dat het daar wel gammel was, bij de N97 is dit gelukkig niet zo. In een klap floept hij open met een erg leuk klikgeluidje. Helaas vind ik het klepje van de telefoon (waar de batterij en SIM-kaart in moeten) slecht gemaakt. De eerste keer lijkt het net alsof je het klepje bijna doormidden hebt gebroken voordat je het eraf kan halen. Dit had beter gekund vind ik. Van andere N97-gebruikers heb ik al gehoord dat er krassen op de lens kunnen komen door het schuifpaneeltje. Er kan dan bijvoorbeeld zand tussen komen en dat geeft krassen op de lens met als gevolg strepen op de afbeeldingen. Gelukkig heb ik hier zelf nog geen last van gehad en ik probeer dan ook om dit schuifpaneel zo min mogelijk heen en weer te bewegen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Een goed op dit onderdeel. Telefoon blijft nog wel eens vasthangen waarna hij na een paar seconden wel weer verdergaat maar dit stoort mij op dat moment toch wel. Verder wil de browser ook nog wel eens afsluiten opeens en willen sommige toepassingen niet openen?

Ik vind het totaalbedrag goed, heb deze telefoon aangeschaft met een abonnement. Betaal nu het eerste jaar 24 euro en het tweede jaar 31,50. Vind dit nog goed te doen.

Verder...
De eerste keer dat ik deze telefoon in handen kreeg ging er echt een kick door mij heen. Een echt Wow-gevoel :P Dat openklappen dat deed het hem echt. Meteen vrienden dat dingen laten showen en eens laten zien wat voor een zakcomputer ik nu weer had. Wat dat is deze N97 toch zeker wel. E-mails lezen, internetten, bellen, smsen. Alles gaat heel makkelijk. E-mail was zo ingesteld. Hoefde alleen mijn e-mailadres, gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Geen gezeik dus met POP-instellingen.
Ook de Ovi-store vind ik erg prettig. Het aantal gratis applicaties is dan niet zo uitgebreid maar toch is het een nuttige toevoeging. Heb al verschillende apps gedownload. Dit ging allemaal erg vloeiend.
En dan heb je ook nog GPS. Hier moet je wel even opletten, want als je verbinding maakt gaat hij kaarten binnen halen en deze zijn redelijk groot. Zo had ik er ook eentje binnen gehaald van 72 MB. Gelukkig heb ik dan onbeperkt internet (met fair use policy) maar voor iemand met een instapbundel voor internet lopen de kosten dan al erg snel hoog op. Ik heb eigenlijk geen last van een Cold-fix. Ik ben binnen een minuut voorzien van mijn locatie, al hoewel deze nog niet zo heel nauwkeurig is. Soms toch nog wel een afwijking van 100 meter.
De camera maakt verder scherpe foto's. Tegenwoordig zeggen megapixels niet alles meer en dat bewijst deze telefoon maar weer eens met zijn Carl Zeiss lens. Foto's zijn van dergelijke kwaliteit dat ze ook op de computer nog helder en scherp zijn.
Het geluid is verder heel erg goed. Ook al ben ik niet veel gewend qua geluidskwaliteit (heb namelijk al 8 jaar deze boxen :) ) vind ik dit erg mooi. Er zitten volgens mij twee boxen verwerkt in de telefoon. Als je hem openklapt zitten ze links- en rechtsonder. Net alsof je Dolby Surround hebt :P Het klinkt in ieder geval veel zuiverder en helderder dan mijn huidige boxen. Ook op het hoogste volume is het nog steeds Zeer goed te noemen. Het enige minpuntje op dit gebied is dat het maximum volume niet al te hoog is, maar als MP3-speler is hij dus heel goed te gebruiken.

Benchmarks
Opstarttijd in seconden
Nokia N97 34.62 s
iPhone 3GS 23.24 s
Samsung S5230 Star 28.92 s
Samsung i8910 HD 25.41 s
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Fotosoftware opstarten en foto maken
Nokia N97 6.34 s
Samsung i8910 HD 8.46 s
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Laadtijd Tweakers.net in seconden via wifi
Nokia N97 10.25 s
Samsung i8910 HD 8.17 s
iPhone 3GS 4.37 s
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De opstarttijd is duidelijk een zwakkere plek van de N97. Hij wordt hier voorbijgestreefd door de i8910HD en de iPhone 3GS.

Op het gebied van fotosoftware is de N97 beduidend sneller dan de Samsung. In slechts een ruime 6 seconden is de fotosoftware opgestart en is er dus ook al een foto gemaakt.

Tweakers.net laadt maar liefst 2,5 keer zo snel op een iPhone als op de N97. Dit zijn toch duidelijk bedroefde cijfers alhoewel ikzelf het het gevoel heb dat de homepage veel eerder geladen is dan de ruime 10 seconden.

Edit:
Een groot minpunt vind ik toch wel de traagheid van deze telefoon. Alles duurde steeds langer en langer en toen heb ik hem dus op een gegeven moment opnieuw gestart. Ik kreeg toen het bekende White screen of Death waarbij je het Nokia logo ziet en er verder niets meer gebeurt. Een hard-reset werkte wel maar als ik hem daarna weer opnieuw opstartte kreeg ik weer een White Screen. Dit schijnt dus aan 3rd party applicaties te liggen, welke is me tot heden nog steeds onduidelijk. Ik heb toen het massageheugen geformatteerd en sindsdien werkt de telefoon weer naar behoren. Het aantal applicaties wat ik nu geïnstalleerd heb is minder en hij start nu wel iedere keer goed opnieuw op :) Maar eigenlijk vind ik dit erg zwak van deze telefoon/dit OS. Het mag niet kunnen dat een 3rd-party app ervoor zorgt dat de telefoon niet meer opnieuw opgestart kan worden.

Edit2:
Heb de telefoon nu een paar maanden in gebruik. Ik moet zeggen dat ik er redelijk tevreden over ben. Wat me echter nog steeds ergert is de traagheid. Soms moet ik de telefoon gewoon herstarten omdat een toepassing pas 10 seconden later begint met opstarten of dat het menu pas na 5 seconden zichtbaar begint te worden. Dit vind ik echt jammer van deze telefoon. De nieuwe firmare V21 zou dit verhelpen, nou ik heb weinig verbetering gezien. Alleen het kinetisch scrollen verloopt nu gelukkig soepel!

Ik vind dit echt een heerlijke telefoon om te gebruiken en zal dit ook blijven doen. Helaas is de accuduur erg kort, maar de toepassingen zijn geweldig. Je kunt er werkelijk waar alles mee.

Edit3:
Heb nu even de beoordelingen aangepast aangezien ik heel erg ontevreden ben geworden over de telefoon. Touchscreen werkt vaker niet, dan wel... Alles blijft vaak vasthangen. Toepassingen kunnen niet meer worden gestart. Touchscreen gaat zelf dingen indrukken waardoor toepassingen worden gestart...

Heb jij ook een Nokia N97 Zwart?

Reviews door de redactie

Voor wat betreft de internetverbinding waar hij volgens jou altijd vraagt of je verbinding wil maken ja of nee, dat kan je uitzetten. Simpel de instelling wijzigen en dan maakt hij altijd direct verbinding. Door bijvoorbeeld je WAN op prioriteit 1 te zetten en je provider op prioriteit 2 gebruik je dan altijd je WAN als je in de buurt bent en anders gewoon je mobiele provider. Gaat dan helemaal vanzelf.
Ik wordt persoonlijk helemaal gestoord van deze telefoon.

-De accu gaat op zijn best een dag mee, maar vaak valt hij rond de avond uit door batterijtekort. Dit is met normaal gebruik: één a twee belletjes per dag, 10 a 15 SMS'jes, een keer of 3, 4 e-mail checken via G3 en meestal nog wel één of twee keer een internetpagina opzoeken.

- Hij laadt soms gewoon niet op, ligt dan de hele nacht aan de lader maar is de volgende ochtend nog leeg. Oplossing: stekker eruit en er weer in. Dit komt vooral voor als ik de telefoon ga opladen als hij al uitgevallen is, helemaal leeg dus. Ik denk dat het een bug is in de uitschakeling van het laad-systeem wat hij in ieder geval lijkt te doen als hij volledig opgeladen is.

- Hij doet er heel lang over om op te laden. Mijn Nokia N95 was in 1,5 uur volledig opgeladen, dit ding is na 4 a 5 uur nog niet klaar.

- Hangt ongetwijfeld samen met de korte accuduur: hij wil constant foto's maken. Als ik hem dichtklap en in mijn zak stop en er later weer uithaal, zie ik vaak op het scherm de camerafunctie, ondanks dat de toetsblokkering aanstaan. In enkele gevallen is dit te reproduceren door simpelweg de bovenkant van mijn hoesje, dat over het touchscreen heen gaat, er even op de leggen en weer af te halen. Dat alles dus mét toetsblok erop. Eerst was het nog erger omdat hij standaard ingesteld staat om GPS-coordinaten bij foto's op te slaan. Aangezien hij constant foto's wil maken gaat hij dan ook constant GPS-coordinaten zoeken en dit kost nog meer stroom waardoor hij snel leeg is.

- Hij is héél traag in het berichten menu. Misschien komt dit doordat ik er 1500 SMS'jes in heb, maar als dat echt problemen oplevert zou hij dat simpelweg niet moeten kunnen opslaan. Ik zal binnenkort eens proberen om hem te legen, kijken of het dan sneller gaat.

- De beltoon is lastig/niet compleet aan te passen. Ik heb in alle profielen de beltoon veranderd van de standaard Nokia tune naar mijn eigen keus. Dit werkt bij sommige oproepen wel, maar bij sommige krijg ik ook gewoon de Nokia Tune weer. En dit is niet bij contacten die een eigen beltoon hebben toegewezen. Lijkt nogal random te gebeuren, het is ook niet steeds bij dezelfde personen.

- Het is me in 3 maanden tijd welgeteld 2 keer gelukt om GPS-lock te krijgen. De overige keren heb ik het na ruim een half uur wachten maar opgegeven. Telefoon stil op tafel, buiten natuurlijk, geen effect. Schermpje open, schermpje dicht, geen effect. Op iemands aanraden getracht om de telefoon wat in de rondte te draaien tijdens het zoeken naar GPS, geen effect. Hij ziet wel meer dan voldoende satellieten maar krijg geen locatie. Ik heb ook een losse GPS-muis via bluetooth aangesloten, maar ook daarmee geen GPS. Op mijn oude Nokia N95 werkte dat altijd goed, en met de ingebouwdge GPS ging het in ieder geval een stuk sneller en vaker dan met de N97.

- Niet Nokia's schuld: Vodafone moest er weer zo nodig hun eigen versie van de firmware opzetten waardoor ik steeds lang moet wachten om een nieuwe firmware te kunnen installeren. Gelukkig kunnen ze dit wel eerder bij het Nokia Service Point doen, maar dat is nogal een eind fietsen.

Pluspunten:
- FM-zender is erg leuk als je geen aansluitkabeltjes voor de autoradio meehebt, werkt nog best redelijk. Alleen gaat hij flink storen iedere keer dat de ruitenwissers tussen de telefoon en de antenne op het dak doorkomen maar goed.

- Snooze functie bij de wekker kan geactiveerd worden door de telefoon fysiek om te draaien, vind ik erg fijn werken. Helaas hapert ook deze functie soms en moet je toch terugvallen op de knopjes.

- QWERTY-toetsenbord werkt heel lekker.

Al met al ben ik toch wel dermate gefrustreerd door de vele bugs die in de software zitten dat ik sterk overweeg om het ding maar te verkopen en mijn N95 weer uit de kast te halen.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 14 december 2009 08:59]

Heb je een hoesje met een magneetsluiting? Ik heb eerder problemen gezien hiermee. Door de magneetsluiting denkt de N97 namelijk dat je de lenscover open schuift, en activeert hij de camera modus. Misschien toch maar eens kijken of het daar aan ligt.
Interessant, daar had ik nog niet aan gedacht. Het is inderdaad een hoesje met magneetsluiting. Ik sjouw mijn telefoon liever niet zonder hoesje mee, bij mij slijten ze dan nogal hard, maar dan ga ik eens op zoek naar een ander hoesje. Bedankt voor de tip!

@tonyt2: bij mijn weten heb ik de laatste firmware erop, 20.0.019. Via internet kon ik geen update krijgen maar bij het Vodafone Service Point konden ze er 'm er wel opzetten, helaas inclusief Vodafone branding.
Vergeet niet dat de batterij geconditioneerd moet worden (of hoe dat ook heet). Met mijn oude N95 deed deze in de eerste 2-3 weken redelijk kort met de batterij (ongeveer een dag). Nu (met nog altijd dezelfde batterij van 2½ jaar oud) werkt die een aantal dagen aan een (gebruik van af en toe internet / veel mp3 speler).

Daarnaast is hierboven nog precies waarom ik nog altijd de N95 heb. Nog geen toestel kunnen vinden die echt verbeteringen toont -.-
Ik zou toch maar eens langs de nokia store gaan en hem laten debranden en updaten. Want 99% van de hierboven genoemde 'storingen' zijn opgelost in de nieuwe firmware.
Ik herken de meeste van je problemen. Je twijfelt nog met teruggaan naar je N95, ik heb het al gedaan inmiddels. Wat een genot, zeg. Werkt veel vlotter, prettiger in gebruik. Geen crashes, veel betere GPS enz. Symbian is gewoon niet gemaakt voor touch.
Overigens heb ik de N97 zonder simkaart opgeladen en vervolgens in de kast laten liggen (aan dus). Vier weken later keek ik er nog eens gekeken naar en wat bleek? De telefoon had vier weken lang aangestaan en de batterij was nog niet leeg. Op zich natuurlijk logisch, als je niet online bent maar vier weken....?
Goeie review, mischien bij het bereik melden of dit in de randstad of plattenland is ;)

En met betrekking tot het vragen voor een internetverbinding, dit kan je instellen.

Veder goed begin!

Ooh ja, er is een nieuwe firmware uit. Zet die er is op, wordt ie vast en zeker eens tuk sneller van.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 15 november 2009 22:17]

Een goed begin idd. ik heb deze N97 ook eens vastgehouden in de winkel. Ik was erg verrast door de stevigheid van deze smartphone. Hij voelt degelijk aan, zelfs het openklappen is niet gammel.
welke provider gebruik je? Kan het niet terug vinden in je tekst (en is bij bereikbaarheid zeker niet onbelangrijk imho). Voor de rest wel nette review ;).
Bedankt ;)
Ik heb het toegevoegd!
Heb zelf al een 2 maand de nokia N97, waar ik toen niet echt heel tevreden over was.
Nu paar weekjes later en een firmware upgrade ben ik er wel tevreden mee.
Telefoon loopt eigenlijk nooit vast, en op internet ( dus geen ovi store) zijn een hele boel goede applicaties te downloaden( sommige moet je zelf signen met je certificaat).

De meeste problemen die ik lees in de berichtjes boven mij , heb ik eigenlijk helemaal geen last van, telefoon reageert goed,snel. Crasht eigenlijk nooit ( 3 a 4 keer in de tijd dat ik em heb!) Gps werkt ook overal en altijd.

Kortom ben wel blij met N97!!
Nou heb ik deze telefoon nu bijna een jaar, en mijn accu gaat gemiddeld 4 dagen mee zonder op te laden en met gebruik van alle functionaliteiten? Mag ik trouwens vragen waarom je hebg gekozen voor een Wifi verbinding als ISP en niet de 3g verbinding?

Wat betreft de performance, heb je al Firmware 20.1 geinstalleerd? dit zou hem bergen sneller moeten maken :)

Iig goeie telefoon vanuit mijn optiek.
Jaa ik msn gemiddeld 1,5 à 2 uur per dag op dat ding en dat vreet echt batterijen.
Waarom ik Wifi als eerste prioriteit heb staan, is omdat ik vaak 's avonds in bed nog wat op tweakers lopen te rondhuppelen. Dan is een Wifi-verbinding nét even wat sneller ;)
Verder ben ik ook echt wel tevreden met de telefoon hoor :Y
Ik heb deze telefoon nu inmiddels ruim een jaar, en over het algemeen ben ik er erg over te spreken.
Batterij gaat bij mij 2 a 3 dagen mee. Ik bel 2 a 3 keer per dag, check m'n mail 2 x per dag en internet wat. Bluetooth staat (onzichtbaar) aan voor sync met autoradio (zit 3 uur per dag in de auto)
In de auto gebruik ik geen lader -tenzij batterij bijna leeg is.

White Screen of Death krijg ik bijna nooit

Geluidskwaliteit van bellen vind ik zeer goed bij de Nokia. Dit is voor mij samen met het fysieke toetsenbord Prio1

//edit// typo

[Reactie gewijzigd door metalmania_666 op 2 september 2010 18:49]

Goeie review hoor!
Is wel toevallig, ik heb zelf net 5 dagen de N97, en daarvoor had ik ook een LG Cookie.
En ik moet zeggen dat dat toestel idd een flop was.. (vooral de accu)

Ik ben zelf tot nu toe erg tevreden over het toestel, gemakkelijk in gebruik, lekker snel en meerder applicaties tegelijk draaien gaat ook zonder moeite.

Enigste nadeeltje is dat als je de telefoon locked, dat je een zwart scherm krijgt.
En als je dan een knop indrukt, zie je een halve seconde het startscherm, en een balkje dat de telefoon gelocked is.
Liefst had ik gezien dat als je hem locked, er een screensaver komt, waar groot de tijd, datum en gemiste oproepen/sms/email op staan.
En dat dan wel het scherm zwartig wordt, maar als je dan de groene of rode touch-sensitive knoppen indrukt gelijk de screensaver ziet voor 2 seconden lang ofzo...

Ik ben op dit moment de accu aan het testen hoe lang ie het vol houdt, want hij was beetje snel leeg eerste dagen (oke ik heb veel mee zitten spelen).
Gisteren van 17:00 tot 22:00 opgeladen, toen was ie vol, en zelfs iets doorgeladen.
Daarna van de oplader, en alle internetverbindingen enzo uitgezet.
Nu 15 uur verder, geeft hij nog steeds 7/7 streepjes aan.
Dus tot nu toe wel positief te noemen.

Kan je me vertellen hoe de telefoon het bij jou uithoudt??
En doet jou GPS het ook gelijk??
Ik klik maps aan, doe adres zoeken, navigeer naar, hij laadt de map, en ik zie gelijk op de map waar ik ben, en route wordt ook direct aangegeven..
Ook al andere applicaties uitgeprobeerd??
Mijn batterij houdt het ook steeds langer vol :) Nu al 2 à 3 dagen. Ik heb er in het begin ook wel veel mee zitten spelen.
En wat betreft die screensaver: Daar ben ik het je helemaal met je eens. Je hebt zo helemaal geen status. Geen tijd, geen gemiste oproepen, geen smsjes etc.

GPS is bij ook redelijk snel. Meestal heb ik binnen een minuut zeker een signaal en zie ik waar ik ben. Helaas is hij niet erg accuraat. Soms zit hij er wel 200 tot 300 meter naast.
Daar bestaat ondertussen een third-party app voor. De programmeur die het maakt heeft echter geen echte dev-license, dus je moet de app zelf nog signen tenzij je genoegen neemt met een versie met ingebouwde reclame.

Maar ik kan bevestigen dat de app geweldig werkt. In locked-mode klik je gewoon op de menu-knop en het hele scherm wordt gevuld met een digitale klok. Ook voor berichten, oproepen en emails is een icoontje voorzien.

Eigenlijk echt een must-have nu ik het gewoon ben :)

Je kunt die apps vinden op http://www.drjukka.com/KeyLockClock.html
waarom deze nokia en niet de iphone 3GS?
Waarom wel?
- De iPhone heeft geen hardware toetsenbord
- Bij de iPhone wordt door Apple beperkt wat je er allemaal mee kunt
- De iPhone kan niet multitasken

Natuurlijk heeft de N97 ook nadelen, zo is de software velle van perfect (crashes), moet je soms wat klooien met het signen van software en zo nog wel een aantal punten.

Wat ik wil zeggen is dat elke telefoon zijn voor en nadelen heeft, dus er ook voor elke telefoon wel een markt is.
Ik heb men bedenkingen gewoon bij zulke telefoons met zo('n uitklapbaar mechanisme voor toetsenbord. Lijkt me te gaan breken.

Goedkoper abo is wel een goede reden inderdaad.

Is hij niet groter dan de iphone? Dacht van wel hè.

Software van nokia is niet van topniveau, waardoor hij wss crasht. Weet je of daarvan updates door nokia worden gegeven? Ik vind persoonlijk zelf klooien met software van zo'n duur apparaatje nogal gevaarlijk. Ik weet het, niet echt tweaker mentaliteit maar toch :)
Breken? Omdat jouw iphone geen toetsenbord heeft is zon ding breekbaar? Je weet duidelijk niet wat je praat.

Als je geen N97 hebt, lul niet. Ga weg.
Omdat ik bij de iPhone toch aan een duurder abonnement vastzit en bij aanschaf ook nog eens €100 op tafel moet leggen. Dit vond ik toch iets te veel.