Specificaties Multi-sensor - Bekijk alle specificaties

Nest Protect V2 Battery Review

Foritain 14 februari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 3.663 views

Nest Protect V2 Battery

Wederom een Nest product met chique afwerking, een hoog polish niveau van de app en installatie, en tot zover rook- en koolmonoxidemelders gaan is het natuurlijk lekker compleet. Zoals vaker kent een combinatie veel features en goede verzorging wel zijn prijs.

Pluspunten

• Rook en koolmonoxide detectie,
  • Zelf-test van o.a. speaker en alarm, en batterij check bij uitschakelen verlichting scheelt spontaan gepiep midden in de nacht.
  • Installatie Nest-stijl: eenvoudig en daarbij met gesproken begeleiding.
  • Nest app goed, en API aanwezig voor andere apps, IFTTT en domotica controllers
  • Stevig en chic fysiek
  • Nog meer features please: nachtlichtje, stem-indicatie welke ruimte het alarm afgaat en waarom, integratie met de Nest Thermostat (bijv uitschakelen bij CO melding)
  • Batterij en 230V varianten leverbaar
  • Levensduurclaim van 10 jaar.

Minpunten

• Niet goedkoop, zeker als je er een flink aantal wilt hebben loopt het aardig in de papieren.
  • Levensduurclaims niet ondersteund met evenredige garantie (2j)

Review: Nest Protect v2 (Batterij)

Dagelijks loop ik langs een gat in het plafond in onze hal, een gat ontstaan nadat ik lang geleden midden in de nacht de eerder aanwezige rookmelder letterlijk uit zijn bracket had gerukt. In eerste instantie besloot hij om een uurtje of 3 in de morgen maar even te loeien dat de batterij vervangen moest worden. Zonder 9V batterij in huis de briljante ingeving gevolgd dat geen batterij dan wellicht beter was, om 10 minuten later weer op te mogen staan. Ditmaal nog briljanter besloten dat ik hem dan ook maar van de aanwezige netspanning af zou halen zodat ik het probleem de volgende dag kon fixen. Of het apparaat magisch was, voldoende restspanning had of toch ergens nog een knoopbatterijtje verstopt had zitten weet ik niet, maar iets later wist hij wederom hinderlijk alarm te maken. Daarmee garandeerde mijn oude rookmelder zich van een abrupt en definitief einde van zijn bestaan, en was een permanent gat in de hal een feit.

Inmiddels wat jaartjes verder, iets ouder, getrouwd en ogenschijnlijk iets meer volwassen (en met twee ukkepukken in huis) leek het toch tijd daar eens iets aan te doen; tegenwoordig heb je wat om veilig te stellen en daar hoort degelijke rookmelding toch minimaal bij, zeker met de toegenomen hoeveelheid elektrische apparaten en een gaslek(je) nog niet heel lang geleden. En als we toch bezig zijn meteen maar een koolmonoxide geval erbij. Het was enkele bouwmarkt bezoeken (waarbij je kennelijk kan kiezen tussen fugly en fuglier) verder voordat ik er op werd gewezen dat ik onze Nest Thermostaat aan kan vullen met een Nest Protect. Niet alleen een rookmelder en koolmonoxide melder, maar ook nog eens een hele slimme. Hoe slim is slim? Slim genoeg om je niet in de nacht wakker te maken als er niets relevants te melden is; reden genoeg om er mee aan de slag te gaan, maar uiteraard gaan we uitvoerig verder kijken.

De Nest Protect V2 (met batterijen) is te koop voor ca 119 euro, daarmee grofweg drie maal duurder dan een gemiddelde bouwmarkt melder. We gaan dus tevens op zoek naar de meerwaarde.

De specificaties vanaf de (US) Nest site:

De meerprijs zien we in elk geval direct vertalen in een ruim aantal sensoren. Het begint met de implementatie van de rooksensor die sneller belooft te kunnen reageren op zowel snelle branduitbraken als trager tuffende vuurtjes. Uiteraard de koolmonoxide sensor, maar daarna wordt het nog interessanter: luchtvochtigheidsensor volgt iedereen vast nog wel, maar de ‘occupancy sensor’ vereist wel enige uitleg: De Nest Protect helpt de home/away feature op je Nest Thermostaat om te bepalen of je thuis bent of niet om je verwarming af te stellen. Die samenwerking gaat vervolgens knap verder: de Thermostaat geeft ook waarschuwingen van de Protect door (visueel want die bevat geen noodhoorn), en als je een Nest Cam hebt (die staat op het verlanglijstje nu, dat is zeker) gaat die (tenzij niet gewenst) vanzelf aan en opnemen in het geval dat er een alarm afgaat. Ook hier zien we de IFTTT ondersteuning uiteraard terug als je echt los wilt gaan.

Terug naar de sensoren en de extra’s die Nest biedt; een omgevingslichtsensor. Zodra je de lichten uit zet geeft de Nest een kort groen licht signaal om aan te geven dat alles OK is en je niet midden in de nacht gestoord zal worden vanwege een batterij melding; ze weten mij wel te paaien daar. Die licht sensor combineert ook weer met de occupancy sensor en de ingebouwde verlichting: sta je ’s nachts op dan verlicht de Nest Protect heel lichtjes de omgeving. Verwacht geen schijnwerper, maar voldoende om in het pikdonker niet je hoofd te stoten, of laten we het niet hopen; in een ruimte voor rook je de weg te wijzen.

Verder zien we een noodhoorn, een speaker via welke de Nest Protect tegen je praat, en daarbij een microfoon. De microfoon laat de Nest Protect zichzelf testen door middel van een bescheiden chirpje één keer in de maand, en uiteraard niet op ongewenste momenten. Hoewel ik vooraf wat twijfels had bij hoe slim een rookmelder kon zijn laat Nest hier geen gebrek aan features zien.

Als slim apparaat zal je hem wel op je wifi netwerk willen verbinden; geen vereiste voor de basis functionaliteit, maar wel nodig om gebruik te maken van alle features. Ook is een iOS of Android device nodig.

Hoewel we voor dergelijke bedragen ook niets anders verwachten mag worden gezegd dat Nest de verpakkingen gewoon top in orde heeft; stevig en met uitstekende presentatie van begin tot einde. NA de handleidingen komen we de Nest Protect zelf tegen, gevolgd door het montageplaatje en de schroeven. Wel moet ik mijn vraagtekens zetten bij de lokalisatiefocus, want voor Nederland levert Nest Nederlandse en Franse documentatie. In een land zo divers als de onze lijkt mij in elk geval een Engelstalige handleiding vanzelfsprekend.

De Nest Protect zelf is verder bijzonder knap. Oersolide en een afwerking waar je u tegen zegt, en het is er één die gezien mag worden tot zover alarm sensoren gaan. Achterop zien we de QR code die we voor de installatie nodig hebben, het batterijluik met maar liefst 6 AA batterijen, en tevens een micro USB aansluiting. Je kan deze Nest dan ook via een 5V USB aansluiting voeden, al staat er in de handleiding zonder verdere toelichting dat die niet voor permanent gebruikt is. Waarom niet was mij echter niet duidelijk.

De installatie van een eenvoudige ‘domme’ melder stelt natuurlijk niets voor, maar voor alle functionaliteiten biedt de Nest Protect toch een briljant installatieproces. Als je al Nest producten bezit gaat het helemaal snel want alles wat je hoeft te doen is “add product” in de Nest app en met je telefoon de QR code onderop de Nest Protect te scannen, is dit je eerste dan moet je eerst de Nest App installeren via de Apple app store of Google Play store. Vanaf moment één praat de Nest tegen je en geeft hij op die manier aan wat de volgende stap is, iets wat het voor beginners nog duidelijker maakt. Wel jammer wederom is de optie om enkel Nederlands of Frans te praten, en dat Engels enkel achteraf kan worden ingesteld is het een onnodig gebrek. Overigens kiezen wij bewust voor de Engelstalige app, hij is ook gewoon in het Nederlands beschikbaar.

QR code scannen, en gaan!

De rest gaat feitelijk vanzelf, al geeft Nest nog wel aan dat je een schroevendraaier en een ladder nodig hebt om hem aan het plafond te monteren, maar ik verwacht dat iedereen dat hier wel snapt. Of in elk geval niemand gaat aanklagen omdat ze niet waren gewaarschuwd dat het fysiek ophangen van een brandalarm niet volledig automatisch gaat. Op die fiets vraag ik mij zowaar af waarom er niet eens bij staat dat je voorzichtig moet doen met de ladder.

De Nest Protect is slim en handig, maar dit plaatje moet je echt zelf inhet plafond schroeven.

Kleine extra's om mensen voor fouten te behoeden zijn compliment waardig

Na die ‘stappen’ kan je aangeven of je gebruik wilt maken van de Pathlight feature om even een beetje op te lichten wanneer iemand voorbij loopt, en belanden we terug in de Nest app met naast onze thermostaat nu een Nest Protect klaar voor gebruik. En met gebruik bedoel ik uiteraard niets meer mee doen behalve een incidentele handmatige check bovenop de ingebouwde automatische, en als je lichte OCD neigingen hebt zoals wij kan je door op Protect te drukken bevestiging krijgen dat er echt geen gevaren waren de afgelopen periode en de eerder besproken instellingen aanpassen zoals het uitschakelen van de verwarming bij CO detectie. Vanaf dit moment zal het voor het gros ervaring-uit zijn en hopen dat je hem nooit echt nodig hebt, maar de toevoeging van een korte instructieset wat je moet doen in geval van brand en CO is toch wel prettig.

Het is een product die je normaliter ééns in de tig jaren koopt en dan zelden meer naar omkijkt, en in de ‘alles kan slimmer’ beweging was het niet het eerste product waar ik aan dacht om op te pakken; je focus ligt al snel bij het verbeteren van dagelijkse zaken. Natuurlijk hoop je je Nest Protect nooit nodig te hebben, hoop je dat een product als dit uiteindelijk ‘zonde’ blijft, en koop je ze vooral ‘voor het geval dat’, maar –in- geval dat hij echt aan het werk moet is een slimme uitvoering echt zo gek niet. Zo krijg je de meldingen ook op je telefoon als je niet thuis bent, dat hij de Nest Thermostaat de ketel uit laat schakelen in geval dat de koolmonoxide daar zijn oorzaak kent, of dat hij je Nest Cams meteen laat opnemen. Verder scoort het Nest concept an sich punten met uitgebreide IFTTT ondersteuning voor verder tweaken, ondersteuning om op enkele andere domotica systemen te worden gekoppeld, en natuurlijk ook de onderlinge samenwerking tussen meerdere Nest Protects; ze vertellen je namelijk ook precies waar iets wordt geregistreerd, ideaal voor in je kasteel.

Het blijft wel een investering voor alle niet-kasteelbezitters, hij kost al snel het drievoud van een basic brand- en koolmonoxide bij de lokale bouwmarkt en ook in een beetje normale woning kom je er veelal niet met slechts één vanaf. Hoewel Nest aangeeft dat er sprake is van een levensduur van 10 jaar wordt deze helaas niet met een dergelijk lange garantie ondersteund (die blijft steken op 2 jaar) en ondanks een zichtbare focus op kwaliteit en aandacht voor vele details blijft het een product met veel sensoren, elektronica, en zodoende meer possible points of failure dan een dom alternatief. 10 jaar levensduur –wel- als feature hardop willen noemen maar dat vervolgens niet onderbouwen met ook maar iets luxer dan absolute minimale garantie voelt als een zwak stukje marketing en ik ben van mening dat ze er toch minimaal iets van 5 jaar aan hadden kunnen plakken. Dat vertrouwen zouden ze toch wel moeten hebben? Is er reden om aan te nemen dat hij al die jaren niet doorkomt? Ik zie er geen enkele reden voor, maar het zou de premium brand feel die Nest hier neer wil zetten echt ten goede komen.

De noodzakelijke meerwaarde, het blijft een prijsje, gaat gelukkig verder dan enkel het eerder genoemde ‘online gebeuren’. We zien zaken als een handige zelf-test met speaker en microfoon, een bescheiden nachtlampje met voldoende licht om wanneer je in de nacht uit je bed stapt je de weg te leiden of in geval van calamiteiten je hebt te oriënteren en een ontegenzeggelijk strakker design en niveau van afwerking dan die betaalbare basic modellen en een top installatiegemak (Maar Nest, voeg aub Engels toe aan de direct bruikbare talen ipv enkel Nederlands en Frans) wat zelfs een absolute leek voor elkaar moet kunnen krijgen. Verder is de gesproken communicatie vanuit het apparaat ook erg leuk, zeker met het toegenomen aantal features en mogelijkheden, maar iets zo eenvoudigs als ‘rook op zolder’ horen in plaats van enkel een luid geloei kan toch kostbare tijd schelen in geval van nood. Ook de optie dat hij je Nest Thermostaat helpt vaststellen of je thuis ben in verband met de automatische verwarming afstelling (ondanks dat ik blijf bij mijn vaste instellingen) is leuk, en zo zijn er nog wat extra’tjes die je eventueel zouden kunnen verleiden tot net iets meer dan een standaard brandgeval. De persoonlijke absolute top feature (mocht je de inleiding niet hebben gelezen) is natuurlijk het feit dat hij bij het uitzetten van het licht in de avond even een zelf-test / batterij-check doet en een groen LED ‘OK’ geeft; hoef ik straks niet weer een rookmelder onherstelbaar te beschadigen ergens midden in de nacht, zo komen we op de lange termijn misschien financieel nog gunstiger uit ook.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Nest Protect V2 Battery?

Mooi gedetaileerde review, enige opmerking die ik heb is op de plaatsing.

Als u de meter alleen als brand melder wilt gebruiken is een plaatsing tegen het plafond uitstekend, als CO detector betwijfel ik de betrouwbaarheid bij deze plaatsing.

CO gas is ongeveer even zwaar als zuurstof en verspreid zich gelijkmatig in een ruimte. (difuus gas)
Geadviseerd wordt een CO melder op een hoogte te plaatsen van +/- 1.5m en op slaapkamers ter hoogte van de slaaphoogte en in een woonkamer op zit hoogte.
Vandaar dat ik verbaasd ben dat google adviseert de melder tegen het plafond te plaatsen.
Deze discussie had ik laatst met een brandweer, maar het is als volgt.

Je hebt helemaal gelijk mbt CO en deze is zwaar. Het advies van een brandweer is om deze ook in elke kamer op 1 meter hoogte te plaatsen en niet in het trapgat. Dit is echter de ideaal situatie voor de CO meter. Voor de rookmeter is dit echter geen ideale plaats, want rook stijgt.

De CO waarde, om dodelijk te zijn voor een mens, is echter zo hoog dat het ook boven in de kamer meetbaar is.

Wel wordt geadviseerd om hem niet te dicht bij de ketel te hangen, maar op een paar meter afstand.
Dat leek mij ook de redelijke verklaring dat er a) combi sensoren zijn b) deze hoog kunnen worden gemonteerd.
Eigenlijk is koolstofmonoxide zelfs iets lichter dan lucht. Droge lucht op zeeniveau heeft namelijk een dichtheid van 1,293 kg/m3 (bron: wikipedia). Koolmonoxide heeft echter een iets lagere dichtheid, namelijk 1.250 kg/m3.

Het is dan ook niet zo dat koolstofmonoxide zich 'opstapelt' bij de vloer zoals veel wordt gedacht. In werkelijkheid verspreid het zich redelijk homogeen en maakt het niet uit op welke hoogte de koolmonoxide meter geplaatst wordt. Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21536403
Vreemd genoeg heb ik laatst de brandweer gebeld hierover en die wisten me te melden dat CO niet zwaarder is dan normaal 'lucht', zelfs iets lichter! :) Mijn NEST protect hangt dan ook tegen het plafond op 1,5 meter afstand van de kachel.
Staat mij niet meer exact bij op welk moment ze het aangeven, maar ergens tijdens de procedure wordt aan de muur, niet het plafond aangeraden.

Als ik het goed heb begrepen moet hij scherp genoeg zijn dat ook het kleinste beetje het alarm al doet afgaan. 100% ideaal zal het niet zijn, maar ik -hoop- toch stiekem dat het snel genoeg is dat we wel kunnen reageren. Maar het zou zeker geen kwaad kunnen als we op dat vlak bevestiging krijgen van een expert. Anyone? :D
Zat hier toch wel op deze review te wachten. Zit ook te overwegen een aantal van deze aan te schaffen voor in huis wegens de doordachte functies van dit apparaat.

Hetgeen wat mij nog tegenhoud is de prijs en de (maar) 2 jaar garantie.
Het 'nestje' begint wat completer te worden, met inmiddels ook wat camera's, moet zeggen dat de hele installatie/app ervaring indruk blijft maken. Prijs, in elk geval bij de niet-abo producten zoals deze, valt vlot te vergeten. Waarom ze niet gewoon een paar jaar meer garantie geven ontgaat mij echter ook volkomen, irritatiepuntje zeker wanneer een fabrikant wel veel aandacht wil besteden aan zaken als een lange levensduur...
Het 'nestje' inrichting is inderdaad een leuke 'verslaving' want er zijn zoveel mogelijkheden ;) Wellicht heb je mijn forum topic gezien (en wellicht ook interessant voor anderen) dat er zoveel kopel mogelijkheden zijn.

Wat betreft de garantie, denk ik dat als je op juridisch vlak gaat kijken, dat wanneer je een rechtzaak zou starten als de Nest Protect het zou begeven na bv 3 jaar je toch wel een sterke zaak zou hebben. De EU gaat ervanuit hoelang het product in de productfamilie zou moeten meegaan. M.a.w. als 99% van de rookmelders van hetzelfde prijsbereik/kwaliteit 10+ jaar meegaan dan kan er ook van de Nest Protect verwacht worden dat deze op zn minst 10 jaar meegaat en zal je op juridisch vlak vrij sterk staan.

Maargoed, toch wel het overwegen waard. Ben vooral overtuigd van de spraakfunctionaliteiten tijdens calamiteiten.
Gelijk hebben en gelijk krijgen, om maar niet te spreken over de tijdsinvestering van gelijk halen, zijn dan helaas wel verschillende dingen. In theorie ja, maar je moet wel een bijzonder gemotiveerde doorzetter zijn. In de regel zou verwachting natuurlijk een rol moeten spelen, helemaal als de fabrikant zelf een verwachting van 10 jaar schept. Interessant voer wanneer het tot die situatie gaat komen :D

MBt de spraakfuncties: ik vind het een prettige, heldere stem. "Rook in de gang". Nu heb ik er maar één, maar kan mij voorstellen dat je in een klein kasteeltje daar wel blij van wordt.
Er komen heel toevallig wat SSD's aan, maar gewoon SATA. Ik ga even kijken ;) (Wil dat nml wel testen :D)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 14 februari 2017 11:55]

Wederom een top-review :) +3
Dank je Wim.

Als fanatiekste volger: Wat zou jij graag gereviewd willen zien? Ga ik kijken of we daar wat aan kunnen doen :D
Nice, prachtreview wederom, Foritain! _O_
En natuurlijk weer een dikke +3.
Ubiquiti/AmpliFi HD

En dank je wel voor deze review.

[Reactie gewijzigd door Hyperman73 op 15 februari 2017 11:30]

Ja als je van dat model een review zou willen doen, ik ben aan het overwegen om die te kopen.
Ik zal eens vissen of ik iets kan doen met Ubiquiti. Zou een leuke vergelijking zijn tegen bijv de Netgear Orbi (Volgende week review) en de Linksys Velop (nog geen ETA, maar die gaat straks de strijd aan met de Orbi).
Ik heb de amplifi gekocht met 1 meshpoint. Werkt perfect, zeker het reviewen waard :)
Wat ik nog even mis is hoe lang de batterijen meegaan? Sta ik elke 7 dagen batterijen te wisselen?
Hij zou jaren op dat setje batterijen moeten draaien. De app geeft aan dat hij een battery warning gaat geven (en op geel ipv groen) bij <6 maanden batterijduur. Dus dat lijkt mij geen noemenswaardige issue.
Top review.

2 vraagjes:
- gaat zo'n ding niet snel loeien in een keuken? (Mijn paradijsvogel wokt als een malle... zonder deksel uiteraard. De afzuiger is sterk, maar incidenteel komt de rook daar omheen)
- die aanwezigheidssensor, kun je daar meldingen van krijgen in de app? Handig indien afwezig zeg maar.
Dank je :)

- Ik leg hem de komende dagen even in de keuken, kijken of we daar wat zinnigs over kunnen zeggen. Een rookmelder -direct- boven je kooksetje lijkt mij overigens niet heel logisch?

- Nee, althans ik kan daar geen opties voor zien. Wellicht dat je met IFTTT iets kan vinden wat je helpt? Ik zou verwachten dat ook die sensor via de API bruikbaar zou moeten zijn. maar ik weet het simpelweg niet.
Dank voor je reactie.

Inderdaad niet direct boven de kookset, maar het lijkt me dat een rookmelder in de keuken gewoon moet werken, ook bij flink koken. Ik ben benieuwd naar je bevinding.
Gaan we doen. Ik zet hem zo ca 3 meter van het gasfornuis en laat je weten hoe het gaat.

Of het 'gewoon moet' werken betwijfel ik nog. Koken kan tenslotte flink roken, zou eerder bezorgd zijn als hij het niet herkent, of wellicht herkent hij het verschil?
Sterker nog, de Protect zou onderscheid moeten kunnen maken tussen rook en stoom :) Dus hij zou prima moeten kunnen werken in de keuken!
Het lijkt me ook, de keuken is toch wel de plek waar je wilt koken én een rookmelder moet hebben. We gaan het zien, de eerste 2 Protects zijn net binnen gekomen.
Succes! Installatie en koppeling was een piece-of-cake :) Mooi ding ook!
Een paar dagen later nog geen onterechte meldingen gehad, hij staat nu aan de rand van de keuken op 2,5m van het fornuis. Nog niet gek veel extreem gekookt, maar genoeg om de afzuiging aan te hebben in elk geval.

Kan hem de komende dagen ook nog even op het aanrecht zetten :D
Ik las in de gebruiksaanwijzing dat ze minimaal 3 meter voorschrijven. Bij mij komt dat ook uit rond de 2,5 meter. Zal dus wel loslopen, bedankt voor het testen.
Ik heb hem weggehaald uit de keuken. Heel af en toe laat je iets aanbranden, dan heb je geen zin in een alarm dat je niet uit kan zetten tot alle rook weg is.

In keukens moet je eigenlijk een hittemelder hangen.
Het gaat hier vooralsnog goed. Behalve zaterdag toen ik de kat op het spek bindde sate stond te bakken op een bakplaat naast de afzuigkap. 10 Keer dat ding uitgezet en 1 keer te laat, hij werkt in ieder geval.
Nog een belangrijk voordeel: de protects zijn onderling gekoppeld. Signaleert er 1 brand, dan reageren ze allemaal! Is bij een standaard bouwmarkt melder vaak niet het geval.