Tado Slimme Radiatorknop (losse knop) Review

MooDyBLueS 15 januari 2017, laatste update op 17 januari 2017, 1.586 views

Tado Slimme Radiatorknop (losse knop)

Informatie over precieze (technische) werking niet te vinden, daardoor zelfs na support tickets niet werkend kunnen krijgen in mijn situatie

Pluspunten

• tijdschema's
  • geofencing
  • Homekit (komt nog)

Minpunten

• erg grote temperatuurafwijking
  • werkt niet zoals Tado belooft
  • niet geschikt voor zoneregeling, ondanks "zones"

Kwaliteit Score: 4
introductie
In eerste instantie heb ik een wat rommelige review geschreven, waar ik met name mijn negatieve bevindingen uitte. Dit kwam niet altijd goed over en was eigenlijk ook niet de kwaliteit die men op Tweakers van mijn reviews gewend is. Daarom heb ik besloten de review volledig te herschrijven. Reacties t/m 17 januari 21:00 uur zijn dus gebaseerd op de oude review.
situatieschets
Sinds begin 2016 wonen wij in een woning uit 2011 die bestaat uit 3 verdiepingen. Daarbij ligt er op de begane grond vloerverwarming en de 6 kamers op de 1e en 2e verdieping hebben elk 1 radiator. In de woonkamer hangt een eenvoudige Honeywell Round aan/uit thermostaat. De meterkast bevat een ITW stadswarmteset met op de woningaanvoer een Danfos AMZ112 hoofdklep (afsluiter).
probleemschets
In de winter (zoals nu) stoken wij de woning tot 20,0 graden middels de kamerthermostaat. Dat werkt perfect voor de begane grond, is heerlijk behaaglijk. Het probleem zit hem echter in de slaapkamers: deze zijn nauwelijks boven de 18 graden te krijgen. Dit wordt veroorzaakt doordat de vloerverwarming efficiënt werkt en dus de begane grond steeds met kleine beetjes warmte op temperatuur kan houden. Die kleine beetjes warmte wordt weliswaar naar de radiatoren gestuurd, maar de combinatie van warmteafname door de af te leggen afstand in de leidingen en het feit dat het ten opzichte van de vloerverwarming maar een klein oppervlak is wat verwarmt, komen de kamers dus niet op temperatuur.

Dit is een veelvoorkomend probleem bij woningen die slechts in de hoofdruimte vloerverwarming als hoofdverwarming hebben en elders niet. Idealiter zou ik op alle verdiepingen vloerverwarming hebben, maar dat is een te ingrijpende en dure klus die ik de komende 5-10 jaar niet zie gebeuren.
gewenste situatie
Het belangrijkste is simpel: de kamers op temperatuur krijgen (19 graden met slapen), zonder dat de woonkamer tot 21 graden of hoger opgestookt hoeft te worden.

Optioneel zat ik al te denken aan smart home integratie, waarbij ik zelf denk aan zaken als: geofencing, leren van je gedrag (zoals Nest), Homekit en/of IFTTT integratie en meer in dit rijtje. Eis voor deze functionaliteiten was wel dat het niet (veel) duurder uit moest vallen dan een regulier systeem.
gekozen oplossing
Na veel inlezen (ik wist vrijwel niks van verwarming, stadswarmte, zonekleppen, zoneregeling, aanvoer/retour, etc.) ben ik erachter gekomen dat ik de vloerverwarming zou moeten afscheiden van de rest.

En dan zou ik twee keuzes hebben:
  1. eenvoudige scheiding van vloerverwarming en de rest
  2. complete zoneregeling per verdieping/ruimte/radiator
In de eerste situatie zou ik totaal 2 kamerthermostaten nodig hebben en een zoneklep die in de aftakking van de vloerverwarming geïnstalleerd wordt. Daarbij zou 1 thermostaat de zoneklep van de vloerverwarming aansturen en de andere thermostaat de hoofdklep in de meterkast, die zou dan bijv. op de 1e verdieping komen te hangen waarbij de temperatuur aldaar bepaalde of de hoofdklep open of dicht zou staan.

De oplettende lezer raadt het al: niet ideaal voor de vloerverwarming, want die zou dan alleen warmte krijgen wanneer de hoofdklep openstaat. En daarnaast zou ik met het vraagstuk komen te zitten waar de thermostaat op te hangen (als meetpunt). Op de overloop is het warmer dan de kamers, omdat die de warmte van beneden via het trapgat krijgt en er geen ramen in de buurt zijn, dus niet ideaal voor het meten van de temperatuur van de slaapkamers (waarvan er 3 op deze verdieping zitten, evenals de badkamer). Op een van de slaapkamers zou ook niet ideaal zijn, want er is een zuidoosten kant en noordwesten kant, waarbij er natuurlijk temperatuursverschillen op gaan treden door zon (ook in de winter).

De 2e oplossing klonk mij het beste en ben dus op onderzoek uitgegaan wat dit zou gaan kosten en welke producten hierbij aansluiten. Omdat hier radiatorthermostaten een vereiste waren (zonder complexe leidingaanpassingen) kwam ik bij twee producten uit: Honeywell Evohome en Tado slimme thermostaat met radiatorthermostaten.

Honeywell klonk gelijk goed, dat is immers een bekend merk en het Evohome systeem werd behoorlijk vaak genoemd als oplossing op vergelijkbare problemen die ik op diverse fora aantrof. Ik was er bijna uit en hoewel ik de geraamde kosten van ¤ 1.300 (zonder installatie van zoneklep nog) fors vond, was het te overzien gezien het grote gemak wat je ermee kreeg. Ik had echter een tunnelvisie gekregen die zich alleen focuste op zoneregeling en de werking daarvan en daardoor had ik totaal niet meer door dat de Honeywell Evohome totaal geen slim systeem is. Het enige wat het biedt, is een app en internettoegang, meer niet. Geen geofencing, geen zelflerend programma, geen Homekit/IFTTT integratie (ooit wel beloofd, maar een stille dood gestorven) en zeer beperkt in tijdschema's.

Toen verder gedoken in Tado en die bleek alle genoemde opties wel te bieden. Echter bood Tado geen aparte aansturing voor de vloerverwarming (direct gezien, zoals Honeywell wel) en heb ik dus een supportticket ingeschoten. Na een paar keer heen en weer mailen, bleek dat ik het volgende nodig zou hebben:
  • 1x slimme thermostaat startpakket met internet bridge
  • 6x radiatorthermostaat
  • 1x zoneklep voor vloerverwarming
De situatie zou er dan als volgt uit komen te zien:
installatie
Over tot installatie: de zoneklep heb ik aan laten leggen door een loodgieter en deze heeft de benodigde bedrading voorzien zodat er een willekeurige kamerthermostaat op aangesloten kon worden. Tevens heeft hij de Danfoss op altijd open gezet, zodat de radiatoren altijd warmte zouden krijgen, tenzij je ze dichtdraait of thermostaten gaat gebruiken. Precies mijn bedoeling dus.

De installatie van de Tado slimme thermostaat was een eitje. De Honeywell Round openen, bedrading labellen, losschroeven en vervolgens de omgekeerde volgorde voor de Tado uitvoeren. De installatie via de webapplicatie was eenvoudig en goed begeleid met uitleg en afbeeldingen. Iedereen die met een schroevendraaier overweg kan en weet hoe je de groepen in je meterkast uitschakelt, kan dit installeren, punt.

De radiatorthermostaat leek mij eenvoudiger, maar dat bleek een uitdaging. Het schroefdraad bleek namelijk net een klein tikkeltje anders dan de radiatorknop die ik eraf haalde. Het daadwerkelijk eraf halen en erop zetten van de Tado is eigenlijk kinderspel. Tado geeft ook aan dat er geen water kan lekken, je opent de leiding immers niet fysiek. Wel zet je de klep van de radiator continu open op het moment dat je geen radiatorknop/-thermostaat erop hebt, maar dat is altijd tijdelijk en alsnog afhankelijk van je hoofdklep.

Wederom een support ticket (na gebeld te hebben) en er werden verloopstukken gestuurd die op mijn schroefdraad zouden moeten passen. Overigens is het goed om erbij te vermelden dat er standaard 3 verloopstukken meegeleverd worden, waarmee naar mijn weten met name Danfoss systemen geschikt te maken zijn, niet het type dat ik in mijn redelijk nieuwe woning heb zitten.

Het duurde anderhalve week, helaas, voordat ik ze binnen had. Ik had na een week nog contact opgenomen om te vragen hoe lang het zou duren en op welke manier het verstuurd zou worden. Daaruit bleek dat het uit Duitsland kwam (hoofdkantoor) en er geen tracking code was omdat het door de brievenbus kon. Dit bleek echter niet waar, want ik mocht 2 dagen later alsnog naar de buren lopen om een 'pakketje' op te halen. Weliswaar een envelop, maar te dik voor de brievenbus. Had dan een pakket met tracking gedaan, maar goed, het was gratis en dus houd ik op met zeuren. Al had ik er wel voor willen betalen, maar dat terzijde.

Het was even uitzoeken welk van de 4 afstandsgeleiders ik moest gebruiken, maar toen dat duidelijk was na de nodige errors dat de thermostaatknop geen start-/eindpunt kon vinden, was het eindelijk geïnstalleerd. Ter test begonnen met één en dat bleek een goed idee, want het werkte niet zoals verteld en verwacht.

Zo bleek dat wanneer de radiatorthermostaat om warmte vroeg, de zoneklep van de vloerverwarming ook open ging. De oorzaak bleek in het volgende te zitten:

Het bleek zo te zijn dat ondanks dat Tado aangaf dat de radiatorthermostaten volledig onafhankelijk/gescheiden zouden kunnen werken, dat de praktijk anders was. De warmtevraag werd via de kamerthermostaat geregeld en laat die nu net de vloerverwarming regelen.

Het resultaat: het werd 19 graden op de slaapkamer waar ik de radiatorthermostaat geplaatst heb, maar het werd tevens 21,6 graden op de begane grond. Niet bepaald de bedoeling dus.

Het was ook met geen mogelijkheid los te koppelen en als ik de radiator naar een andere zone verplaatste, sprong de kamerthermostaat mee. Hoezo zones?
vervolgstappen
Omdat ik akelig dicht tegen de 14 dagen retourrecht zat, heb ik helaas de producten allemaal terug moeten sturen. Ook heb ik wederom een support ticket ingeschoten en daar werd na drie dagen (nadat de 14 dagen waren verstreken) dan ook op gereageerd dat Tado het anders begrepen had en dat ze uit moeten gaan van standaardinstallaties.

Dat is natuurlijk onzin, want als ik een specifieke vraag stel met de complete situatie uitgelegd en zij stellen vervolgens "ja, dat kan, en dit heb je nodig..." dan mag je ervan uitgaan dat ze je situatie hebben bekeken, beoordeeld en geschikt bevonden hebben. Niks bleek minder waar.

Maar goed, nu geven ze aan dat ze ook mijn Tweakers review gelezen hebben. En omdat ik toch al van plan was een en ander wat te nuanceren en de review uit te breiden, heb ik besloten om dat maar direct te doen. Zo zal ik hun ook hiernaar verwijzen en hopelijk snappen ze de situatie nu wel, incl. schema. Op basis van mijn retour en de informatie over het gedrag wat ik ervaar, geven ze wederom dat het wél mogelijk is en dat "het met één telefoontje opgelost had geweest". Dat betwijfel ik op dit moment nog, maar eerlijk is eerlijk: hun support is in ieder geval actief, probeert mee te denken en de producten zien er erg gelikt uit.

Ik ga het dus een tweede kans geven, maar ga uiteraard wel eerst goed uitvragen of e.e.a. écht mogelijk is, voordat ik weer de hele set koop en installeer.
voorlopige conclusie
Op basis van mijn ervaring kan ik het gecombineerde pakket van een slimme kamerthermostaat en radiatorthermostaten niet aanraden. Het werkt niet zoals beloofd werd en het gebrek aan technische handleidingen/informatie en mogelijkheid om zelf devices te verwijderen/ontkoppelen geeft je als gebruiker totaal geen bewegingsruimte om e.e.a. te testen of werkend te krijgen.

Voor nu blijf ik bij mijn eerdere conclusie dat volledig gescheiden zoneregeling niet mogelijk is en dat de radiatorthermostaten niks toevoegen i.c.m. vloerverwarming. Als je een woning hebt met alleen maar radiatoren, dan is deze oplossing wel geschikt zoals ik hem nu ervaren heb.

Verder onthoud ik me nog even van conclusies omtrent de smart home functionaliteiten, maar de eerste indruk van geofencing is prima. Ik had zelfs al een IFTTT applet aangemaakt waarbij ik op basis van de Away Mode van Tado (wanneer zowel mijn vrouw als ik weg zijn en dus niet slechts 1 van beiden) de Hue lampen uit laat schakelen. Iets wat Hue zelf niet kan.

Het smart home deel ziet er echter veelbelovend uit, alleen jammer dat Homekit integratie er nog niet in zit en via een losse upgrade van de internet bridge (gratis) op (korte?) termijn te verwezenlijken is.

Heb jij ook een Tado Slimme Radiatorknop (losse knop)?

tado dacht dat uw tado thermostaat (die een aan/uit relaissturing doet) verbonden was met de ketel en niet met een aparte zoneklep voor een vloerverwarming.

Vandaar dat de radiatorknop de vloerverwarming opende, tado dacht dat het de ketel was.
Onze radiatorknoppen kunnen ook 100% individueel werken maar dat is dus niet de standaardoplossing voor de meeste klanten.
Wij kunnen zelfs een deel van onze radiatorknoppen laten samenwerken met de slimme thermostaat en een ander deel 100% individueel laten zijn.

Wij hadden dit met 1 belletje voor u kunnen oplossen.

Volgens mij is tado gewoon helemaal geschikt voor uw situatie en u hoeft ook geen extra splitters toe te passen of aanpassingen te maken aan uw systeem.
Misschien kunt u tado nog een kans geven zodat wij kunnen aantonen dat we ook voor uw situatie volledig geschikt zijn.

[Reactie gewijzigd door tado op 17 januari 2017 19:51]

Zoals zojuist per mail gereageerd: ik zal binnenkort de tijd nemen om:
- schema van de huidige en gewenste situatie te maken
- de review uit te werken en wat te nuanceren her en der
- met jullie contact opnemen om te kijken of het inderdaad alsnog werkend te krijgen is

edit: de review is aangepast

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 17 januari 2017 22:27]

Sorry dat ik het zeg maar ik vind het een erg lastig te lezen verhaal. Wat hebben de problemen met je thermostaat en de zoneklep voor de vloerverwaming te maken met deze radiatorknop? Daarnaast lees ik toch echt dat je de thermostaatknop ook handmatig kan instellen.

Ik heb hier 4 danfoss zwave radiatorknoppen om de verwarming aan te sturen icm zwave en homeassistant op een rpi en dat werkt als een zonnetje. De radiatorknoppen zijn individueel aan te sturen, zowel bij de knop als via homeassistant (simpelweg een bepaald setpoint opgeven). Ik stuur ze echter tegelijk aan om zo een algemene thermostaat te hebben.
Ik zal proberen de review binnenkort beter uit te werken, ik snap je punt namelijk.

Wat het met elkaar te maken heeft, is dat net als een moederbord met cpu en ram het een niet zonder het ander kan, het is een integraal systeem.

Het probleem wat ik met de Tado ervaar is dat de radiatorthermostaten weliswaar individueel aan te sturen zijn, maar de slimme thermostaat de hoofdaansturing is. De warmtevraag van 1 van de radiatoren wordt dus doorgestuurd naar de slimme thermostaat als hoofdunit en die zet vervolgens bij warmtevraag de klep open waar die op aangesloten is. Dat klopt dus niet.

Tado zegt dat de radiatoren volledig onafhankelijk aan te sturen zijn, maar dat klopt dus niet. Ik zal ook een schema maken met hoe het zou moeten werken en tevens hoe het in dr praktijk werkt, wat dus niet zoals verkondigd is.
Hmm nu begrijp ik je. Het is echter natuurlijk wel logisch dat de slimme thermostaat de klep open zet, want die denkt natuurlijk dat daar een gewone ketel aanhangt. ;)

Was het dan niet mogelijk om die klep anders aan te sluiten of de thermostaat duidelijk te maken dat die klep als aparte zone moet behandelen? Want dan krijg je het gedrag wat jij wenst. De hoofdklep moet je dan vervolgens wel als cv aan de thermostaat aansluiten.
Nou ja, klinkt mij ook logisch hoor, maar dat was precies mijn vraag aan Tado: heb ik aan 1 slimme thermostaat genoeg, die mijn zoneklep van de vloerverwarming aanstuurt en de rest onafhankelijk? Want als de hoofdklep continu openstaat, maar de radiatoren docht, stroomt er toch niks, tenzij de vloerverwarming zijn klep opent.

Maar dat werkt dus niet zo en na support ticket zoveel blijkt dat ik de zone niet compleet kan scheiden. Ik zou dus een 2e thermostaat nodig hebben, met extensiebox, 2e zoneklep en de nodige leidingen omgelegd. Dat wordt mij te duur.
Dat is inderdaad wel een behoorlijk belachelijke workaround voor iets dat technisch mogelijk zou moeten zijn, maar lijkt op een Tado software beperking.
PS: ik zie overigens niet in waarom je een 2de zoneklep zou nodig hebben. Die 2de thermostaat zou je ook gewoon loos kunnen aansluiten. Er is totaal geen reden waarom voor je boven, waar alle radiatoren slimme knoppen hebben, er nog een afsluiting via een zoneklep zou moeten zijn. Als alle radiatoren dicht staan omdat het er warm genoeg is, gaat er gewoon geen warm water naar boven stromen, los van of je nu zoneklep hebt of niet.

Het probleem is dat jij in een situatie zit ergens tussen zuivere stadsverwarming (wat gewoon werkt met énkel knoppen) en een zuivere CV verwarming (met een centrale ketel die moet gaan pompen van zodra 1 ruimte warmte vraagt).

Er is overigens wel een workaround, zonder technische ingrepen of extra kosten, maar die wel nogal gebruiksonvriendelijk is. Je zou immers je beneden en je boven als 2 totaal onafhankelijke woningen kunnen beschouwen met dus desnoods 2 aparte Tado accounts. Je beneden is dan een setup zoals een heel simpele setup met 1 thermostaat die de CV ketel aanstuurt, maar in jouw geval dus de zoneklep. De 2de 'woning' is dan jouw boven die een zuivere radiatorknop setup is zonder enige externe aansturing (en daarom dus ook zonder slimme thermostaat).
Dit gaat zeker werken, maar het zal verre van handig zijn. Zo zou je dan immers telkens moeten switchen tussen je 2 accounts op je app. En geofencing met 2 accounts tegelijk zal wellicht ook niet echt werken.

Het is wel zonde dat je bij je minpunten algemene conclusies trekt, terwijl het vooral een geval is dat jouw specifieke situatie niet ondersteund wordt. Zelf heb ik immers een setup met 7 zones via 10 radiatorknoppen en 1 slimme thermostaat, en dat werkt gewoon. Dus algemeen stellen dat zoneregeling niet werkt, of de knoppen enkel geschikt zijn als kamerthermostaat (waarbij ik al helemaal niet snap wat je daarmee bedoelt) is nogal kort door de bocht in een review van die radiatorknoppen.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 17 januari 2017 14:36]

Je zou ervoor kunnen kiezen om alles niet aan de slimme thermostaat te koppelen maar aan een domoticz systeem op een pasberry pi. Ook de klep en de slimmer thermostaat hieraan koppelen.
Dan heb je volledige controle over wat wel en niet open gaat .
Ik heb ook 3 verdiepingen met beneden vloerverwarming. Die laatste controleer ik simpel weg door een zwave stekkerschakelaar voor de pomp van de vloerverwarming.
Ik heb dan ook nog een zwave ketelschakelaar, maar die heb je met stadsverwarming dus niet nodig.
Daar ga ik denk ik ook voor. Je hebt oa bij Conrad eenvoudige radiatorthermostaten die wel met tijdschema werken. Zoiets met een heel klein beetje koppeling naar een domotica zou dan de beste oplossing zijn.

Ik dacht een mooie Homekit enabled oplossing gevonden te hebben, maar helaas. Valt toch vies tegen in de praktijk en juist dat gesloten systeem werkt je dan tegen.
Let wel op dat je het zwave protocol gebruikt. Zoals de Tado.
Ik gebruik de Popp http://www.hashop.nl/POPP...u9vRihCWhNlVFaBoC317w_wcB. Belangrijk is dat ze de temperatuur kunnen terugmelden. Hoeft bij jouw niet noodzakelijk omdat je de ketel niet hoeft te schakelen.
Kon niet zo snel vinden of de Tado dat ook doet, maar die zien er wel erg mooi uit. :9

[Reactie gewijzigd door Bi00 op 15 januari 2017 21:48]

In jouw situatie is een setup icm met Tado, met 100% zekerheid werkend te krijgen. Omdat jouw situatie non standaard is zal de helpdesk idd het één en ander aan moeten passen.

Normaliter is het zo dat wanneer een slimme radiatorknop warmtevraag genegeert, deze een seintje geeft naar de thermostaat, die op zijn beurt de ketel aanstuurt, deze moet immers gaan stoken. In jouw geval zit de thermostaat niet aan een cv, maar aan een zonneklep. Deze gaat daarom open in het geval dat er warmtevraag komt van een thermostaatknop.

In jouw situatie moet een thermostaatknop helemaal niet in verbinding staan met de slimme thermostaat. Al jouw knoppen en slimme thermostaat moeten los van elkaar werken. Dit is een instelling die de Tado helpdesk met een druk op de knop kan aanpassen. Wanneer er dan warmtevraag is van een knop, wordt er geen seintje gestuurd naar de thermostaat, enkel en alleen de desbetreffende thermostaatknop gaat open. Randvoorwaarde is dan uiteraard wel dat de hoofdklep altijd open staat.

Helaas lijkt jouw jouw situatie een communicatiestoornis tussen helpdesk en jou. Je review met betrekking tot de slimme thermostaatknop zelf is mijne inziens hierdoor zonder veel waarde.

[Reactie gewijzigd door DeAllerlangste op 22 januari 2017 21:50]

Mijn situatie is gek genoeg juist behoorlijk standaard. Heel veel vrienden, kennissen en collega's hebben een woning met 2 of 3 verdiepingen en dan begane grond vloerverwarming en boven radiatoren. De oplossing daarvoor is, hoewel er meerdere wegen naar Rome leiden, globaal ook altijd hetzelfde: zoneregeling of op z'n minst 2 thermostaten waarmee je boven en onder gescheiden kan regelen.

De enige uitzonderingen op deze regel die ik ken zijn in het meeste geval appartementen met enkel radiatoren of een rijtjeswoning waar geen vloerverwarming is toegepast. En slechts 2 mensen ken ik die op alle verdiepingen vloerverwarming hebben aangelegd.

Hoe dan ook, waar het in mijn review met name ook om gaat is niet zozeer dát de helpdesk iets moet aanpassen (al is het ook gek dat je dat als gebruiker niet zelf kan/mag), maar het feit dat er vooraf gezegd wordt "het kan" maar vervolgens geen enkel moment iets gezegd wordt over dat ik er op moet letten dat ik de helpdesk moet bellen om e.e.a. om te zetten. Als ze weten hoe mijn situatie is, ongeacht of dit wel/niet gebruikelijk is, dan horen ze dat te vertellen.

Omdat ik 1,5 week op de verloopventielen heb moeten wachten, kwam ik dus te dicht op de 14 dagen retourtermijn en kreeg ik nog geen sluitend antwoord. Dat gehele proces is jammer.

Ik snap jouw 2e alinea en dit was ook een optie: 2 thermostaten waarbij 1 alle radiatoren bedient, maar juist dat is onnodig en duur. Reken maar even mee wat ik dan (onnodig) extra nodig heb:
- 1 slimme thermostaat
- 1 extra zoneklep
- 1 extra stuk leiding (Y-splitsing)
- x uur extra arbeid inhuren voor leiding/zoneklep
Hiermee zit je zo op ¤ 500, wat zoals gezegd (en ik benadruk het nog even) compleet onnodig is. Zo heeft Tado mij verteld en blijkt ook achteraf te kloppen, aangezien Tado nu heeft gezegd dat zij de radiatoren los kunnen koppelen van de slimme thermostaat en ze dus allemaal volledig onafhankelijk werken. Dit had dus echter eerder verteld moeten worden, zodat ik niet met die vraag zat.

Mijn review is dus wel degelijk relevant, je hebt een punt dat het een communicatiestoornis kan zijn. Echter doe je dan oogkleppen op voor de overige punten waaronder: gebruiksgemak, installatiegemak, out-of-the-box mogelijkheden, etc.

Ter vergelijking: Elgato Eve Thermo kan je volledig zelfstandig koppelen aan/ontkoppelen van zones, je kan de thermostaat uit je app/account verwijderen en je kan per 0,5 graden regelen. Dit zijn allemaal functies die de gebruiker dienen en daarom bij Tado gewoon minder goed geregeld zijn dan bij Elgato bijvoorbeeld, in het specifieke geval van de radiatorthermostaat. De Tado kan die allemaal niet namelijk. De reden dat ik voor de Tado ben gegaan is juist de combinatie met thermostaat, alles-in-1 dus, want Elgato heeft geen kamerthermostaat.

Laatste vergelijking en noem hem misschien krom, maar daar komt het wel op neer: zie de radiatorthermostaat als een app op je smartphone. Als je bij iOS de helpdesk moet bellen om een app te verwijderen of uit een map te halen (want apps worden standaard in een map gezet), maar bij Android kan je dit wel allemaal zelf, dan is dat toch een minpunt van de een en een pluspunt van de ander?