Specificaties 10MP, filmen, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot G11 Zwart Review

ton14 15 november 2009, laatste update op 15 november 2009, 3.651 views

Canon PowerShot G11 Zwart

Pluspunten

• Snelle compact.
  • Instelmogelijkheden
  • Kantelbaar scherm

Minpunten

• Eigen niet compatible RAW formaat
  • Duur
  • 1 hand fotografie

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
Afgelopen vrijdag de Canon G11 gekocht en dit weekend wat zaken getest. De ruis is inderdaad verbeterd ten opzichte van de Canon G9 en er zijn mogelijkheden om met ISO 800 en soms met 1600 te fotograferen, maar verwacht er geen wonderen van. De luminance ruis is gewoon duidelijk aanwezig.

Zelf heb ik daar geen moeite mee, want ik vind het "ruis gedoe" behoorlijk overdreven. Sinds de digitale fotografie lijkt elke vorm van ruis ineens verboden. Analoge fotografie boven de 100 ASA zag je altijd luminance ruis. Kleur ruis is natuurlijk een ramp en maakt bagger van je foto's. De kleur ruis is in deze Canon G11 behoorlijk onderdrukt, hoewel er een prijsje betaald wordt in de scherpte van de foto's en de dubbele ruisonderdrukking zit gewoon in de camera en kan je niet aan of uitzetten.

Het grootstse probleem is dat het RAW formaat .CR2 door geen enkel programma behalve het door Canon bijgevoegde programma herkend wordt. Met het bijgevoegde programma kunnen de foto's omgezet worden naar TIFF, wat noodzakelijk is als je ze in Photoshop of zo wil bewerken. Lightroom kan er niks mee, ziet ze niet en helaas doe ik daar alles mee, waardoor deze camera voor mij ineens waardeloos wordt.

Je moet behoorlijk oefenen hoe de camera vast te houden, want je zit erg snel op de knoppen aan de rechterkand van de camera. Met 1 hand foto's maken vereist een behoorlijke handigheid, is eigenlijk niet goed te doen.

Als snapshot camera is deze camera wel aardig doordat je de hieronder beschreven mogelijkheid hebt., heb je genoeg tijd om je foto zo goed mogelijk te maken, dan is dit een prima camera. Uiteraard als je de RAW foto's in verschillende programma's kan bewerken en dat is nu nog niet het geval.

Deze camera heeft wel een mogelijkheid om in praktisch alle gevallen een foto te maken, dus ook bij weinig licht. Het formaat wordt dan 1824 x 1368. Zowat alles staat automatisch en de ISO kan naar 12800. Ik heb ze wel gemaakt, maar niet afgedrukt, zal ook niet veel worden, denk ik. Maar je hebt wel de foto van dat moment en ik ken talloze momenten dat ik zoiets wel wil.

OK, om op vakantie toch behoorlijk wat mogelijkheden te hebben en niet met een zware DSLR, lenzen en extra's te hoeven sjouwen zijn de Canon Powershots natuurlijk lekkere camera's, wel tegen een behoorlijke prijs.

Heb jij ook een Canon PowerShot G11 Zwart?

Het duurt altidj even, maar voor Photoshop heb je plugins die CR2 bestanden direct inladen in PS, en daar kun je dan direct aanpassingen aan doen. Zo werk ik ook met mijn raw bestanden van de 40D.
G11 is wat ondergesneeuwd door de micro 43 toestellen vind ik, als olympus' pen en gf1 van panasonic... Al zijn die wat duurder....
Foto's van mijn 450D met Raw foto's zijn ook direct te openen met lightroom.
Daar gaat het hier toch helemaal niet over? De reviewer zegt dat foto's genomen met de G11 niet openen in Lightroom. Ik weerleg dat. De 450D heeft hier niets mee te maken.
De DPR review zegt:
As is the case in our DSLR reviews, we will compare the appearance of the camera's JPEG output to that of the supplied RAW converter and Adobe's Camera Raw converter which, as a part of Photoshop, Photoshop Elements or Lightroom is probably the most widely-used third-party converter.
En verderop staat dat Adobe een profile heeft specifiek voor deze camera. Je raw problemen lijken me eerder een software glitch dan een tekortkoming van de camera.

Of je het ding duur vindt is natuurlijk persoonlijk, maar hij is vergelijkbaar met bv de G10 of LX3.
Ik heb ook een G11 en bij mij importeert Lightroom 2 standaard de CR2 bestanden naar de bibliotheek zodat ik ze kan bewerken. Dit alles wel op OSX, dus misschien dat het daar aan ligt, maar dat lijkt me sterk.

Heb geen aparte plugins hoeven downloaden of iets dergelijks. Het genoemde minpunt over het RAW formaat is dan ook niet geheel terecht vind ik.
Daarnaast, elk merk gebruikt zijn "eigen" RAW formaat, dus dit is meer een nadeel van het RAW formaat zelf dan van een camera.