Specificaties Tower, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Raijintek Asterion Zwart Review

Foritain 24 januari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 1.570 views

Raijintek Asterion Zwart

De Raijintek Asterion is een bloedmooie combinatie van tempered glass en aluminium. Wat betreft bouw en afwerking geen slecht woord, al is het binnenwerk wel een stapje ouderwetser dan wat enkele grote merken ons hebben laten zien. Met een beetje inbouw liefde kom je echter heel ver.

Pluspunten

• Mooi aluminium en mooi tempered glass maakt een beeldschoon kastje om te zien.
  • Externe afwerking keurig in orde
  • Voorzien van PSU cover en stoffilters
  • Niet overdreven groot, maar wel ruimte voor dikke game-systemen, AIO's en ook custom water valt wel te passen.
  • Drie stock fans met witte LED ring.

Minpunten

• Intern is wat basic: geen grommets in gaten onder het moederbord, bovenkant PSU cover wat spartaans uitgevoerd.
  • Stoffilters moet je vanaf de onderkant met schroeven loshalen.
  • Speelt mee in een pittige prijsklasse met tal van sterke keuzes.

Review: Raijintek Asterion Classic

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Productpagina @ Raijintek

Zoals onze kleine van drie over alles ergens in het verleden “lang lang geleden” (-if- verleden tijd en –if- niet gisteren = lang lang geleden) maakten wij lang lang geleden reviews van de Raijintek Metis en de Styx, twee modellen die indruk maakten met chic aluminium en een lekkere prijs-kwaliteitverhouding. Raijintek, toen nog een relatief onbekende, zette er zo een aardige stempel mee. De micro ATX Styx kwam iets na de mini ITX Metis, en het was dus een beetje wachten op een ATX familielid welke enige tijd later volgde in de vorm van de Thetis. Wij maken echter direct nog een sprongetje verder vandaag naar de E-ATX Raijintek Asterion, waarbij Raijintek ons niet alleen gaat laten zien wat ze met aluminium kunnen doen, maar ook hoe zij de moderne tempered glass trend in hun producten verwerken.

De Raijintek Asterion kent een adviesprijs van 149,90. Hoewel mondjesmaat leverbaar in Nederland is deze eventueel ook direct bij de distributeur CaseKing.de te koop.

De features en specificaties van de Raijintek website:

In tegenstelling tot de meer puzzel-build Metis en Styx is de Asterion een klassieke toren, met bijbehorende compatibiliteitsspecs: 180mm voor je luchtkoeler, 340mm voor je GPU en opties voor 360mm radiatoren voorin en bovenin zijn niet mis. Opvallend is dat de Asterion wel fors oogt met zijn 525mm hoogte, maar dat de diepte van 464mm verre van extreem is voor een ATX of E-ATX toren; een beetje mid tower is veelal net zo diep of dieper. Die ruimte komt natuurlijk uit het feit dat de Asterion geen externe bays kent voor optische drives of andere zaken.

Desondanks is de opslag niet echt beperkend, al is hij ook verre van extreem: 3x 2.5” plus 3x 3.5” of eventueel in plaats daarvan nogmaals 3x 2.5” drives.

Eye catcher is uiteraard het aluminium van de voor- en bovenpanelen, ondersteund door een stalen frame. In tegenstelling tot de kleinere varianten zien we echter geen riedel hippe kleurtjes; de Asterion komt in zwart en zilver.

Het was even geleden dat wij een flinke bak aluminium voor ons hadden staan, maar het blijft een aangenaam gezicht. “Alu porn” zei iemand ooit eens, en die term komt op dit soort momenten wel weer bovendrijven. De combinatie aluminium en glas is m.i. helemaal fantastisch, zeker als het dan ook nog even mooi weer is in deze koude wintermaanden voor wat reflecties. Zoomen we in op wat details zien we een keurig fijne ‘brush’, en wat afwerking en implementatie van het glas betreft echt geen klagen. Glas aan twee kanten vraagt, ondanks dat het lastig is om te zien, wel wat strakkere afwerking van de kabels, zeker wanneer je LEDs gaat combineren, maar het komt het totaalplaatje wel ten goede.

Bovenop een flink uitklikbaar rooster en tevens stoffilter, maar het is uiteraard het frontpaneel met vier USB 3.0 poorten in het midden van mooie materialen die de aandacht echt weten te vangen.

Achterop verder een vrij typisch beeld, met enkel de vier gaten voor externe waterkoeling als opvallend element. Hands up als je die feature gebruikt aub! Onderop filters voor de voeding en de ‘bottom front’ intake; met het glas-op-aluminium is er langs de zijkanten geen ruimte om te ademen dus frisse lucht moet van beneden komen. Opvallend is dat die filters met schroeven vastzitten, om te reinigen moet je de behuizing dus op zijn kant zetten, niet zo praktisch als schuif implementaties.

Iets minder aantrekkelijk is de levering van alle schroeven in één grote zak:

Halen we de panelen eraf dan worden we begroet door een duidelijk meer basic interieur. We zien wel een prettige moderne feature genaamd PSU cover (en Raijintek engraved is wel bescheiden gedaan), en natuurlijk ruimte voor flinke radiatoren voor- en bovenin, maar we zien ook wel wat karige elementen: grote gaten onder het moederbord zonder grommets en gaten in die PSU cover zonder bijzondere afwerking. Dat laatste stuurt je richting fysiek aantrekkelijke schijven om die gaten te bedekken. De nieuwe ventilatoren van Raijintek zijn wel aantrekkelijk, en rubberen demping in de hoeken kan nooit kwaad. Voorin, omdat het voorpaneel vast zit, maak je gebruik van een ventilator- en radiator bracket om koeling te plaatsen en onderin zien we dan de inlaat.

Achterop een vergelijkbaar beeld. Op zich weinig mis mee om je schijven met schroef (en demper) en al er in te hangen, maar het ontbreekt een beetje aan gevoel van luxe. Toch zien we ook positieve details: molex adapters op fans zijn altijd fijn, zo ook dempers in de trays voor je 3.5” HDDs.

Inbouwen en afwerken is verder weinig spannend, al moet je wel een beetje zuinig omspringen met de ruimte achter je moederbord. Een ATX bord plaatsen, wat opslag, en een 240mm waterkoeling aan de bovenzijde is echter kinderspel, en een PSU cover helpt altijd met het dumpen van alle overgebleven kabels. We zien hier het gloednieuwe ASUS Strix Z270F Gaming bordje in actie, en zien daarbij ook ruim voldoende ruimte bovenin voor de waterkoeling om die eventueel te combineren met fysiek veel dikkere moederborden.

Hoewel de stock ventilatoren je richting een white-LED build sturen hoor je mij daar niet over klagen, de zwart-wit combi, zeker wanneer je niet overdrijft, is een bescheiden accent op een zwart aluminium build en de LED ring is een leuke afwisseling van meer typische stock en LED fans. Drie ventilatoren direct uit de doos is ook niks mis mee.

Raijintek liet ons eerder al zien dat ze mooie aluminium cases konden maken, en de Asterion is daarop geen uitzondering. Fijn geborstelde panelen, strak design met weinig afleidende elementen, en de knappe tempered glass panelen sluiten naadloos op het geheel aan. Het zorgt voor een aantrekkelijk totaalplaatje op tafel. Nu is het geen koelkast van een behuizing, maar gewapend met Intel Core i7-7700K en een GTX 1070 zagen we geen praktisch spannende temperaturen om je zorgen over te maken; de Metis had het wat dat betreft iets zwaarder waardoor ze later met een Metis Plus kwamen voor de liefhebber van een high-end build, maar de paar graden die je verliest vanwege de gesloten look kunnen dergelijke degelijke componenten hier wel hebben. Drie stock ventilatoren, met leuke LED feature overigens, vormen dan ook een mooie basis om gangbare single-GPU game systemen koel- en stil te laten functioneren, maar als je gaat SLI’en of Cross-/Tri-Fire hou dan rekening met eventueel wat extra koeling.

Perfect is hij zeker niet, want met een prijskaartje van 149 euro gaat hij direct de strijd aan met een flinke selectie top cases met veel aandacht voor detail en dan begint het te wegen dat Raijintek een aantal interne (niet externe) zaken wat basic heeft uitgevoerd. We zien zeker wat handige en moderne interne extra’s zoals de PSU cover, stoffilters, hdd dempers, fan brackets etcetera, maar voor opslag hebben ze gewoon een flinke riedel gaten in de panelen gezet om ze in te hangen, en wat grote gaten onderin gezet voor de kleine kabeltjes; het zou allemaal net wat chiquer en strakker kunnen, vooral bovenop de PSU cover welke nu een beetje gatenkaas is. Ook het feit dat je de stoffilters onderop met schroeven los moet halen en dat je alle schroeven in één zak krijgt mag een case in deze klasse worden aangerekend; natuurlijk maakt het de ervaren bouwer weinig uit, maar met aandacht voor dergelijke kleine details kan je als merk wel mensen binden en vooral ook je product toegankelijker maken voor beginners. Met een aantal grote namen voorop hebben we de luxere (maar overigens ook iets goedkopere) behuizingen de laatste jaren flinke stappen zien maken op gebied van vooral extreem afwerk-gemak intern met bijvoorbeeld extra uitsparingen voor kabelmanagement of nog meer kabel-bedekkende delen, en de Asterion loopt daar zichtbaar een stapje achter en vereist wat meer liefde van de bouwer.

Gelukkig is het zo dat wanneer je zelf dat beetje extra aandacht geeft, bijvoorbeeld door minimaal twee aantrekkelijke schijven op het PSU bracket te monteren, en de kabeltjes onder het moederbord netjes strak wegtrekt, je alsnog gewoon een chic totaalplaatje voorgeschoteld krijgt waarbij je verder weinig meer merkt van de basic interne elementen. Eenmaal afgebouwd en op tafel zorgde de Asterion bij ons in elk geval voor een permanente glimlach, want de glas en aluminium combinatie worden wij hier in elk geval wel warm van. We hebben veel glas gezien de laatste tijd, en dat zal enkel toenemen, maar gecombineerd met aluminium blijft vooralsnog beperkt tot een handje vol modellen ondanks dat ik twee jaar geleden juist had verwacht meer aluminium in de markt te gaan zien. Goed nieuws voor Raijintek natuurlijk om zo een duidelijk eigen stijl vast kunnen te houden tussen de eindeloze aantallen cases op de markt. Gezien emotie en smaak zijn de grootste factoren bij het kiezen van een behuizing en de Raijintek Asterion hier duidelijk een uniek, herkenbaar en ook sterk karakter toont voorzie ik weinig anders dan een positief ontvangst onder de liefhebbers van glas en alu waarbij eerder genoemde kanttekeningen door die liefhebbers wel worden overwonnen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Raijintek Asterion Zwart?

+3 , mooie review, mooie case !!, Lelijke casefans !
Dank je, dank je, en tja, lastig he. Dikke RGB fans erbij zou leuk zijn, maar ik vermoed iets met $$ :D
Mooie review (as usual..).

Ik heb zelf een corsair 460x rgb, en fatsoenlijk foto's nemen met de zijpaneel er op kan gewoonweg niet huh ?

Zie ook dat jij de zijpaneel er af laat...
Je moet echt met de reflectie gaan werken inderdaad, wat neerkomt op minimaal dubbel werk. Soms komt dat wel ok uit, voorbeeldje: https://www.instagram.com.../?taken-by=techtesters.eu Maar meestal is het gewoon een enorme time-hog. We zijn met een nieuwe opstelling bezig, dus wie weet :D
Hele mooi kast zo, kleine nadeel zijn de geschroefde stoffilters onderop. Zo te zien moeten alle 4 schroeven ook vast zitten (geen schuif rails).
Een aparte design keuze inderdaad dat je vier schroeven los moet halen om het filter te reinigen. Op zich een stofzuiger erlangs is ook prima natuurlijk, maar kantelen en goed reinigen? Ik volg de keuze ook niet, maar dat heeft vast met het kunnen van de fabriek te maken.
Bam! Wat een review weer. Een dikke +3 natuurlijk! _O_
Geweldig om weer een vette review te lezen, verheug me altijd op reviews van jou!