Tweakers zegt: 8,5

Lenovo P2 Grijs Review

Nap 14 januari 2017, laatste update op 23 april 2017, 120 views

Lenovo P2 Grijs

Prima ding

Pluspunten

• Accuduur
  • OLED Scherm
  • Dual-sim
  • Bouwkwaliteit
  • Snel
  • Andriod 7

Minpunten

• Kwetsbaar
  • Tweede simkaart neemt geheugenslot in

Aanleiding

Begin dit jaar had ik een nieuwe telefoon nodig. Ik kwam van een Zuk Z1 (gemaakt door Lenovo), waar ik een jaar mee had gedaan tot op een gegeven moment de micro usb niet meer werkte.

Na een beetje research (snel, goede accu) kwam ik op deze telefoon terecht. Ik heb vrij goede ervaringen met Lenovo, de laptop is bijzonder duurzaam, de Zuk was ook vrij solide, dus ik was voor de Lenovo P2 gegaan.

Ik ben vrij slordig met gebruiksvoorwerpen zoals telefoons, en weiger meestal een hoesje er om heen te doen omdat het het originele design in de weg zit. Ze waren echter ook nog niet beschikbaar afgelopen januari, dat is nu gelukkig anders. (later meer)

Praktijk

De telefoon werkt perfect, vingerafdrukscanner is supersnel (collega met een S7 was helemaal verbaasd), en dan heb je nog de batterij. Accustress bestaat niet meer, omdat deze telefoon heel, heel lang mee gaat. Ik vind mezelf een gemiddelde gebruiker (trein naar werk, beetje op werk + 's avonds). Ik heb altijd 4G, locatie en maximale helderheid aan, want anders is het geen smartphone.
Als ik in bed lig heb ik nog 70%. Je kan zelf wel bedenken of dit indrukwekkend is (er zit een functie op dat je hem kan gebruiken als powerbank). Laden aan iets wat geen snellader is, is niet aan te raden.

De camera is matig. Bij weinig licht moet je hem echt stil houden, filmpjes kan je maken maar je moet ze niet op je HD televisie laten zien bij wijze van showcase. Camera-app doet zijn werk, maar ik zou niet weten waarom je een burst (50 fotos in heel korte tijd) zou willen maken met deze kwaliteit. Koop deze telefoon niet voor de camera. De frontcamera krijgt een 6,5 en voldoet, meer niet.

Waard te benoemen

Ik ben wel een klein beetje in dubio over de bouwkwaliteit. Het toestel is superstevig, buigt/kraakt niet en voelt kwalitatief zeer sterk aan (In combinatie met de gouden uitvoering, die is prachtig). Dit heeft echter ook een nadeel. Nadat ik twee weken dit toestel in bezit had, viel deze van mijn bed (+-40cm). Er zat een barst in het scherm, waarschijnlijk de enige kreukelzone in dit ding. Een lokale telefoonboer kan dit niet maken (te nieuw toestel, door de prijs sneller total loss), dus dan moet je een nieuwe. Heb op het dus de gouden uitvoering (mooier), en heb een siliconen hoesje besteld (nu bestaan ze wel). Screenprotectors zijn wat lastiger te verkrijgen.

Update naar Android 7 is 2 weken geleden gebeurd (chapeau, de Zuk updates waren bijvoorbeeld ook beloofd, nooit gekomen), maar bij sommige apps (Instagram, snapchat) hapert hij nu tijdens filmpjes een paar seconden aan het begin, licht irritant. Heb er wel een andere launcher opgezet (Nova), de standaard Lenovo skin heeft iets weg van Samsung, vrij druk. Ik weet niet of de batterijduur iets langer is geworden, dat maakt namelijk toch niet zo veel uit. Ik vraag me soms af wat het addertje onder het gras van dit toestel is; ik denk dat het de 32GB zijn die je maximaal kan gebruiken als je er 2 simkaarten in stopt, maar dat is het dan ook. Er zitten verder een beetje irritante en weinig wekker- en beltonen op. Ook kan je de dedicated stroombesparingsknop niet voor iets anders gebruiken.

Verder

Koop dit toestel, hij is maar 300 euro. Vergeleken met de Motorola G5 is deze de 100 euro extra wel waard, als je met een 5,5 inch om kan gaan. Van een OnePlus zou ik niet precies weten wat het prijsverschil rechtvaardigt.

Heb jij ook een Lenovo P2 Grijs?

En van jouw minpunten is niet terecht: de SD-kaart kan wel degelijk gebruikt worden als twee SIM kaarten in het toestel zijn geplaatst.
Dan vraag ik me toch echt af hoe je dat doet zonder capriolen uit te halen zoals in dit filmpje