Specificaties 5,9" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 9 Dual Sim Grijs Review

waahTestpanel 16 januari 2017, laatste update op 16 januari 2017, 460 views

Huawei Mate 9 Dual Sim Grijs (Testpanel)

Met het topmodel van Huawei krijg je een smartphone die aan de top staat qua snelheid, accuduur en camera. De video/fotocamera die ik altijd meeneem op wintersport zijn beide in de tas gebleven. Volgende model waterdicht en een zoomcamera ipv de monochrome sensor en dan is het de ultieme smartphone.

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Zeer snelle smartphone
  • Videokwaliteit/autofocus
  • Foto's goede kwaliteit
  • SD-kaart of Dual sim
  • 5,9 inch scherm, maar lijkt kleiner door smalle bezels

Minpunten

• Verwisselen accu/SD-kaart
  • Dubbele camera lijkt nog gimmick
  • Eerste instellen UI kost even tijd door alle opties die je hebt

Changelog:
16-01-2017: v1.0: Eerste versie online

De Huawei Mate 9 heb ik gekregen via de Tweakers actie. In ruil daarvoor moest ik een review schrijven. Natuurlijk is de prijs/kwaliteit wel erg goed in mijn geval (een review voor een Smartphone is geen gekke deal) maar ik probeer zo kritisch mogelijk te kijken naar de voors- en tegens van dit toestel. Uiteindelijk kijk ik of ik het toestel zelf ook had aangeschaft en dus aan mijn eisen voldoet.

Ik heb de telefoon vlak voor de wintersport binnen gekregen en heb hem zowel daar als bij normaal gebruik thuis kunnen proberen. Ik vergelijk hem met mijn oude toestel (de LG G4) en de iPhone 7 Plus van mijn vriendin, omdat ik die toestellen voor handen heb en beide bekend stonden/staan om de goede camera. De camera van een telefoon is voor mij zeker van belang, aangezien ik deze veel gebruik. Voor zowel foto als ook video.

Alle foto's in deze review zijn klikbaar en zijn genomen met de Huawei Mate 9, of de iPhone 7 Plus. Mocht je een specifieke vergelijking tussen de telefoons willen in een bepaalde situatie laat het dan weten, zodat ik een vergelijking kan maken.

Wat zit er in de doos

Standaard krijg je van Huawei:
  • De Huawei Mate 9
  • Een setje in-ear oordopjes
  • Een vooraf geplakte screenprotector
  • Een doorzichtige beschermcase.

Standaard zit er een beschermcase bij, en is er een screenprotector aangebracht. Zo ben je, tot je een eigen hoesje en een glazen screenprotector hebt, in ieder geval grotendeels beschermd tegen schade. De bijgeleverde doorzichtige protector is erg dun en ligt fijn in de hand. Ook na een week gebruik is die (itt de conclusie van Tweakers zelf) nog niet bekrast. En over het algemeen ben ik niet heel voorzichtig met mijn spullen.

Bouwkwaliteit

Uiterlijk
Over uiterlijk valt uiteraard niet te twisten. De witte variant die ik gekregen heb speelt het duidelijk op safe. Desondanks vind ik de telefoon erg geslaagd. Zelf mis ik de leren achterkant van mijn LG G4 wel, omdat je dan niet bang hoeft te zijn voor krassen. De LG G4 is ook de enige telefoon die ik zonder hoesje heb gebruikt. Dat zou ik bij deze telefoon toch minder snel aandurven, vooral omdat je zelf niet gemakkelijk een ander achterkantje kan kopen. Kwa materiaal en gewicht voelt die aan als de iPhone 7 Plus, wat zeker een compliment is.

Voordeel vind ik dat de bezels erg klein zijn bij Huawei. De telefoon is even groot als de iPhone 7 Plus die we hier ook hebben. En toch heb je een extra centimeter schermruimte (5,5 vs 5,9 inch). De telefoon is in het midden iets dikker dan de iPhone 7 Plus, maar aan de randen smaller. De achterkant heeft een lichte bolling, maar bij op tafel liggen wiebelt de telefoon niet tenzij je echt aan de randen moet zijn. Een hele verbetering tov mijn LG G4 die liggend op een plat oppervlak erg onhandig in gebruik was.

De camera’s steken wel een stukje uit. Hopelijk geeft dit geen problemen later met krassen. Maar met de dunne meegeleverde protector is dat probleem sowieso opgelost. De camera’s onder elkaar zo centraal op de telefoon vind ik persoonlijk mooier dan de oplossing van Apple aan de zijkant. Vooral omdat je op die manier je vingers er ook minder snel voor kan houden.

Onderop vinden we de USB-C connector, en de speakers. De speakers zo aan de onderkant zorgt ervoor dat het geluid prima klinkt, onafhankelijk van hoe het toestel ligt. Bij de LG G4 zat deze achterop, en daardoor klinkt die enkel goed als die op het scherm ligt. De manier van de Huawei vind ik toch een fijnere manier. Het geluid klinkt, voor telefoonspeakers, ook prima.

USB-C werkt toch erg fijn. De connector heeft een duidelijk klik bij het aansluiten en zit stevig in de telefoon. Ik ben niet bang dat deze los gaat of snel gaat wiebelen. De meegeleverde lader is wat dikker dan ik gewend ben, maar dat komt vast door de snellaadoptie. Dit is een eigen formaat, en dus geen algemene standaard. Op zich jammer want het werkt dus enkel met de meegeleverde lader. De telefoon kan wel snelladen met normale laders, maar dan lukt de beloofde 55% in een half uur niet.
Verwisselbaarheid
Een stapje terug tov de LG G4 vind ik wel de verwisselbaarheid van de componenten. De accu kan je niet makkelijk zelf verwisselen. Daarbij komt de SD-kaart dus naast de Sim-kaart via het bekende simkaart-slide mechanisme. Hiervoor heb je dus de meegeleverde pin nodig (of een paperclip) om de geheugenkaart te wisselen. Voor velen geen probleem, maar omdat ik vaak video’s en foto’s maak met andere camera’s en deze dan snel op mijn telefoon kan delen via de Micro-SD kaart is dit toch onhandig. De keuze om geen los slot voor de SD-kaart te hebben vind ik ook onbegrijpelijk. Als de telefoon nu waterdicht was had ik dit volledig begrepen (idem voor de accu). Maar geen verwisselbare accu en een onhandig verwisselbare SD-kaart zonder waterdicht te zijn is toch wel een minpunt voor mij. Het feit dat er überhaupt een micro-sd in kan om de opslag uit te breiden van 64GB intern geheugen naar een grotere hoeveelheid is wel een pluspunt.
Scherm
Het is een Full HD scherm. Vergeleken met de LG G4 zie ik zelf eigenlijk geen verschil in dagelijks gebruik. Alles is prima leesbaar, ook wanneer het een klein lettertype is. Verder werkt de auto brightness ook prima, al is die wat langzaam. Waarschijnlijk om hem geleidelijk te laten veranderen. Dat hij goed fel kan is erg fijn in de volle zon. Afleesbaarheid was geen probleem in de volle zon, omringd door sneeuw. Dat was met de LG G4 toch wel anders. De minimale helderheid is dan wel weer wat hoog, maar dat is eventueel te verhelpen met een App.

Gebruik

Installatie
Bij het installeren krijg je de standaard inleiding van Google. So far so good. Inloggen ging prima en ik wilde de informatie overzetten met behulp van google’s eigen overstap-wizard. NFC aan, telefoons tegen elkaar en…. Niets. Na een paar pogingen was ik er wel klaar mee en maar verder gegaan.

Daarna kwam Huawei met zijn eigen wizard om de gegevens over te zetten. Hiervoor moet je op je oude telefoon een app installeren (iPhone en Android WP?) en daarna maak je via een QR-code (of direct verbinden met de wifi van Huawei) verbinding. Dat overzetten slaagde wel (in 2x, dat wel) en zo had ik toch nog alles over op de Huawei. Inclusief apps en veel instellingen.

*UPDATE* Uiteindelijk na een paar dagen testen bleek de accu het niet zo lang vol te houden. De calendar sync bleek 35% van het accuverbruik voor zich te nemen. Blijkbaar ben ik niet de enige die dit probleem heeft (bij verschillende toestellen) en de oplossing is een schone installatie.

Daarna meteen het optiemenu ingedoken. En Tweakers loog niet: je kan zo’n beetje alles personaliseren. Daardoor is het soms wat lastig om te vinden wat je zoekt. Gelukkig is er een zoekoptie in het instellingen-menu. Vooral de optie om van de “ iPhone layout” (alle apps op het homescreen) naar de “Android-layout” (met een app-drawer menu) te gaan was een welkome aanpassing.
Vingerafdruk sensor
De vingerafdruksensor werkt heel, heel goed. Omdat die achterop zit kan je de telefoon erg snel unlocken. Zodra je de vingerafdruksensor aanraakt springt de telefoon direct aan. Een vertraging is er eigenlijk niet. Het nadeel van de sensor op de achterkant, is dat als de telefoon op tafel ligt je de telefoon dus niet kan aanzetten met de vingerafdruksensor. Op zich niet zo erg, maar “double tap to wake” werkt niet met deze telefoon. En dat was toch wel erg handig geweest… zeker als je van LG komt met de knoppen op de achterkant van de telefoon. Huawei heeft dit in oudere toestellen wel gehad, dus waarom het nu weg is gelaten is mij een raadsel.
Gestures
Er zijn verschillende gestures die je kan aanzetten. Meestal gebruik ik deze niet, maar er zitten een aantal handige opties in IMHO. Op het scherm kan je gestures gebruiken, maar ook op de vingerafdruksensor. Bij die laatste hoeft je vinger niet geregistreerd te zijn om het te gebruiken.
Zo kun je:
  • Door foto’s bladeren door over de sensor te swipen
  • Het quicktogglemenu open door omlaag te swipen over de sensor
  • Met 1 knokkel 2x op het scherm tikken voor een screenshot
  • Met 2 knokkels op het scherm tikken voor een screenshot-video
Die laatste 2 vereisen wel even oefening. Maar als je hem hebt werkt het erg goed.
(on)handige features
(On)handigheidjes in de software. Ze kunnen een telefoon maken of breken naar mijn mening. Een goed voorbeeld vind ik de iPhone. Een snelle manier om in het instellingenmenu te komen via het quick-toggle menu is er niet, en even snel van wifi netwerk wisselen met een longpress op je wifi-quicktoggle… nee daar doen we niet aan. Kleine ergernissen, maar het stapelt wel op. Dit geld voor eigenlijk alle toestellen/OS'en.

Een aantal handigheden had ik al genoemd onder de Gestures. De optie waarvan ik niet wist dat ik hem mistte tot ik hem had, was de mogelijkheid om een “scrolling-screenshot “ te maken. Je kiest de optie, en de pagina scrollt totdat je op het scherm tikt. Dan slaat die (een deel) van de pagina op die je bekijkt. Ook een video opnemen is erg handig om mensen iets uit te leggen.

Erg fijn is ook dat je je eigen quicktoggles kan kiezen. Standaard staat alles aan, maar de volgorde en de “top 5” kan je zelf instellen. Ook kan je welke je niet gebruikt verbergen. Alleen dat er geen quicktoggle voor Screen-timeout is vind ik onhandig. Daarnaast kan je de screen-timeout op maximaal 30 minuten zetten. Hem helemaal uitzetten zodat de telefoon aanblijft is geen optie.
Stabiliteit
Stabiliteit kan ik vrij kort over zijn: Ik heb nog geen vastlopers, vertragingen of andere gekkigheden tegen gekomen. En ik ben toch vrij app-heavy (134 apps). De telefoon is snel, een stuk sneller dan mijn LG G4. Het opstarten van Apps is vrijwel instant.

Bereik netwerk en wifi

Bereik met mijn provider (Youfone) is goed?? Geen problemen verder. De Wifi van de Huawei is goed. Ik kan nog netwerken vinden, EN verbinding krijgen met netwerken waar de iPhone 7 Plus niet eens meer ziet dat ze bestaan. Dus het bereik van de wifi is meer dan prima te noemen. Er zit een Wifi+ optie op die helpt met het overschakelen tussen netwerken. Ik moet nog testen of dit goed werkt, maar ik lees online dat deze optie problemen kan geven met het verbinden met Chromecasts bij het instellen. De telefoon verbreekt namelijk automatisch de verbinding als er geen internet gedetecteerd is. Op zich een handige optie, tenzij je een Chromecast probeert in te stellen. Gelukkig kan je deze optie heel simpel uitzetten in het wifi-menu als je met zoiets bezig bent.

Accuduur

Om te beginnen met het opladen: ik heb gekeken hoe lang het duurt totdat de accu van 5% tot 100% is opgeladen.

In 5 minuten zit er al 10% bij, en elke opvolgende 5 minuten laad die ongeveer 8/9% bij om na een half uur op 55% te zitten. Na 55 minuten zie die op 86% en dan gaat de snelheid van het laden er wat uit. Waarschijnlijk om de accu te beschermen tegen overladen. Over de laatste 15% doet die ongeveer even lang als de eerste 80%.

Zodra ik een onofficiele kabel/lader heb zal ik kijken hoeveel invloed dit heeft op de snelheid van het opladen.

Door een bug in de android-software had ik een snel leeglopende accu. Dit kwam door het overzetten van oude apps van de LG G4 (Android 6) naar de Huawei Mate 9 (Android 7). Voor de bug haalde ik het einde van de dag wel tijdens de wintersport (elke dag uurtje videobellen, en meerdere foto's en video's maken). Na de wintersport en het oplossen van de bug + een update van B109 naar B115 is de accuduur sterk verbeterd.

Dit is een doorsnee dag:

Hoofdzakelijk gebruik:
120 minuten Youtube
45 minuten navigatie

Totale screen-on time is 3 uur en 40 minuten, met nog 48% over.
Bij de LG G4 is de accu na 3 uurtjes screen-on time al leeg. Dus een enorme verbetering. Met rustig gebruik kan je de 2 dagen wel halen, en met relatief veel gebruik haal je het einde van de dag ook zeker wel.

Camera

Gebruik
De camera-app is vrij uitgebreid. In de standaard-modus kan je de flits aan/uit/auto zetten, de scherptediepte aanpassen (al lijkt me dat een gimmick), kiezen tussen standaard/levendig/zachte kleuren voor je foto's en effecten kiezen.

In de pro-modus (omhoog slepen) krijg je de controle over witbalans, sluitertijd en ISO. Aperture mist, en als je de scherptedieptemodus kiest kan je niet in de pro-modus. Je kan dus niet volledig manual fotograferen met de standaard app. Iets wat ik bij de LG G4 wel kan en ook gebruikte.

In de video-promodus kan je geen ISO of sluitertijd instellen. Hier dus helemaal geen manual-modus. Normaal geen probleem maar voor sommige gevallen (discotheek, aquarium filmen etc) is een manuele modus wel erg fijn.

De camera-app werkt snel en je kunt genoeg instellen. Standaard staat RAW uit, en staat die op 12MP (4:3). Je kan met 20MP fotograferen maar aangezien de hoofdcamera maar 12MP is en enkel de zwartwit optie 20MP is heb ik hem gewoon op 12MP laten staan. Face detection werkt erg goed, en er zijn opties voor foto's op basis van een stemcommando, of op basis van een glimlach. De volumeknoppen zijn in te stellen als sluiterknop, of om scherp te stellen.

Bij het maken van foto's heeft de camera weinig tot geen vertraging, mits alles in focus is. Maar door de laserfocus is de autofocus snel. Tijdens het filmen blijft die ook gefocused, zeker als je zelf aanklikt wat je gefocust wilt houden. De follow-focus werkt erg goed, zelfs als het onderwerp even uit beeld is en later terugkomt wordt het nog herkent.
Foto
Dan is het tijd voor wat voorbeeld- en vergelijkingsfoto's. Ik heb op beide telefoons (iPhone 7 plus en Huawei mate 9) alles op standaard gelaten. De iPhone 7 plus heeft de laatste update, de Huawei draait op Firmware B109 bij de foto's. Huawei zou verbeteringen hebben doorgevoerd in B126 maar deze kan ik zelf nog niet downloaden.

Eerst een foto binnen met redelijk wat licht.
De linker heeft wat meer contrast en lijkt daardoor donkerder. De rechter is wat "vlak". Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de rechter, want daar kan je in de nabewerking meer mee.

Als 2e een foto in een donker eettentje
De linker is weer donkerder. Deze is wel scherper. De rechter is lichter, en overbelicht de tomaat en kaas daardoor iets. Doordat die lichter is, is er ook bewegingsonscherpte. Wat mij betreft wint dus de linker (al zijn het beide geen topplaatjes)

Als laatste een HDR foto, beide genomen met de HDR stand op de telefoons
De linker is scherper, zeker als je hem als thumbnail bekijkt. Maar op volledige grootte zie je ook waarom. Kunstmatig teveel verscherpt en meer contrast. Meer contrast laat foto's al scherper lijken. De rechter is juist wat soft, en zou wel wat extra verscherping kunnen gebruiken. Maar beide zijn heel nette HDR plaatjes. Dit was een lastige situatie omdat het buiten erg licht was, en binnen vrij donker. Zonder HDR was of de skatebaan goed verlicht en het raam wit, of buiten goed belicht en de skatebaan zwart.

Nu is natuurlijk de vraag... welke foto hoort bij welke camera? Hebben jullie een idee?
Op basis van mijn verwachting had ik een duidelijk beeld bij hoe de camera's zouden werken, en vooral hoe de nabewerking door de toestellen zou zijn gedaan (verscherping, ruisreductie, contrast)
De linker foto's horen bij de iPhone 7 plus. De rechter foto's horen bij de Huawei Mate 9. Ik had zelf het tegenovergestelde verwacht. Chinees=oversharpened en oversaturated, en Apple=gebalanceerd en kleurgetrouw. Maar niet is minder waar in deze 3 gevallen. Ik ga nog een extra test doen later tussen beide toestellen met meer foto's en video's

Op basis van deze 3 foto's gaat mijn voorkeur dus bij 2 van de 3 uit naar de Huawei. Er is echter 1 troefkaart die de Huawei mist en de iPhone 7 plus wel heeft.... en dat is de 2e camera die als zoom fungeert. Op de iPhone 7 Plus gebruik ik die juist vrij veel, omdat wide-angle voor mensen helemaal niet zo mooi is. Huawei promoot met "10x optical zoom" in sommige berichtgeving, maar als ik zoom wordt de kwaliteit net zo slecht als dat ik bij de iPhone 7 Plus 10x zoom. In beide gevallen niet bruikbaar.

Met de nieuwe firmware zou Huawei dit verbeterd hebben, maar omdat ik enkel B115 kan krijgen, en de verbetering in B126/136 zit kan ik dat nog niet testen. Zodra ik een nieuwere firmware krijg ga ik dit wel testen en wil ik meer situaties gaan fotograferen.
Video
Video.... Als een foto meer zegt dan 1000 woorden, zegt een video meer dan 1000 foto's. Zelf ben ik steeds minder foto's aan het maken en steeds meer aan het filmen. Voor video gebruikte ik een (zeer goede) Sony pocketcam op 1080p60 met 10x zoom. Waterdicht, handzaam en goede kwaliteit. Sinds de LG G4 deed ik al meer met de telefoon, maar de videocamera ging nog wel mee. Ook deze wintersport is de camera meegegaan maar, spoiler, is die op 1 video na in de tas gebleven.

Video staat standaard op 1080p30. Onbegrijpelijk, want 1080p60 is een stuk vloeiender, en 4k30 is veel scherper. Dus direct aanpassen dan maar. Zelf kies ik vaak voor 1080p60 omdat dat bij beweging toch fijner oogt en ik geen 4K tv heb. Enkel bij rustige beelden en als ik wil "inzoomen" achteraf is 4K een optie. Ik master mijn films ook altijd in 60fps.

Naast de 4K modus en de 1080p60 is er ook een slow-motion modus. Met 1080p120(!) of 720p240. Full HD met de mogelijkheid tot 4x(30fps) of 5x(24fps) vertragen is super. Standaard speelt die de video normaal af, en is het midden in slowmotion. Maar je kan in de galerij-app zelf aangeven welk deel je in slow-motion wil. Als je tevreden bent kan je die video dan ook opslaan als slowmotion-film om te delen. De originele bestanden blijven gewoon op 1080p120.

De iPhone 7 plus heeft dezelfde mogelijkheden, en dezelfde manier van werken. Het lijkt er dus op dan Huawei dit goed geleend heeft van Apple.

Hieronder wat korte clips geschoten met beide telefoons. Zowel slowmotion als normale videoclips. De compressie van youtube doet de video's niet echt recht toe... Plus dat die de video's omzet naar 30fps, maar ik zal kijken of ik de originele video's ergens kan hosten.

Slowmo Huawei

Slowmo iPhone

Slowmo 1

slowmo 2

Rustige beelden

De vraag was of ik deze Smartphone zou overwegen bij de aanschaf van een nieuw toestel.Voor mij is het antwoord daarop een duidelijke ja. Sterker nog, hij zou waarschijnlijk bovenaan de shortlist staat samen met de Google Pixel/Galaxy S7.

Het design vind ik erg strak, wat voor mij een pluspunt is
Het bereik van de wifi is uitstekend, wat toch een hoop data/ergernis kan besparen
Bouwkwaliteit voelt goed, alles is netjes afgewerkt
Accuduur is erg goed, top van de toestellen.
Veel opties tot customizen van de bediening. En de vingerafdruksensor achterop werkt fijn
En de camera is erg goed. Vooral Slowmotion op 1080p is erg fijn voor mij.

Is er dan niets negatiefs? natuurlijk. Als je VR wilt is 1080p wel erg laag. Een verwisselbare accu is een fijn idee met het oog op de toekomst en een snel verwisselbare micro-sd zou fijn zijn. De concurrenten bieden vaak een hogere resolutie maar dat kost je accu, vooral als het scherm aan staat. En ik gebruik het scherm juist vrij veel. Telefoons met een verwisselbare accu zijn er haast niet in dit segment en datzelfde geld voor een verwisselbare micro-sd.

Wat mij betreft dus zeker 5 sterren waard. Dit is toch wel een van de ultieme toestellen die je kan krijgen momenteel. In een aantal jaar hebben Samsung, Apple, LG, HTC en Sony toch een serieuze concurrent erbij in het topsegment.

Tips of spelfoutjes? Stuur dan even een bericht. Voor vragen kan je altijd een berichtje sturen of hieronder vragen.

Heb jij ook een Huawei Mate 9 Dual Sim Grijs?

Leuke review om te lezen.
Merk ook dat een quad HD scherm zoals op de lg G4, ook mijn vorige telefoon, geheel onnodig is. Heb nu een iPhone 7 en het HD scherm is meer dan scherp genoeg.
Heb persoonlijk aan de huawei mate 9 getwijfeld, maar ben toch voor een iPhone gegaan ivm met dat ik een mac gebruik en gek wordt dat niemand Android laders heeft in mijn omgeving en altijd me eigen moest meenemen.