HP LaserJet 4L Review

Peetz0r 15 november 2009, laatste update op 15 november 2009, 369 views

HP LaserJet 4L

Pluspunten

• oerdegelijk
  • goedkoop in gebruik
  • tekst en eenvoudige tekeningen zijn gewoon perfect
  • fotos zijn beter dan je van zo'n printer kan verwachten
  • oerdegelijk (of zei ik dat al)
  • hij is oerdegelijk!

Minpunten

• dit ding is van voor windows, dus de windows drivers vallen tegen
  • hij is zeldzaam
  • hij heeft een paralelle poort nodig - die zit lang niet meer op elke pc

Inktverbruik Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 5
Deze printer was over bij m'n vaders werk. Onze vorige printer viel zo'n beetje uit elkaar van ellende.
Hij is oerdegelijk, waarschijnlijk is hij ouder dan ikzelf. Weinig printers gaan 15 jaar mee.

Hij is ook goedkoop in gebruik. Je kan voor nog geen 30 euro een cartridge krijgen, en die gaat 3000 pagina's mee (dat duurt bij ons jaren, dus ik kan het niet echt tellen). Op het eind mag je ff schudden, dan kan je rustig nog een maand wachten met kopen. Een blaadje kost dus minder dan een cent aan toner.

Het opwarmen kost zo'n 10-20 seconden, daarna doet hij een pagina in 4 seconden.

Met CUPS (o.a. Linux) kan je verschillende drivers kiezen, met dithering of met echte grijstinten.
Je kan ook nog alleilei zaken als tonerbesparing, helderheid en resolutie instellen.

Onder Windows heb je altijd dithering.

Zelfs foto's zien er nog redelijk goed uit (los van dat ze zwart-wit zijn).

Heb jij ook een HP LaserJet 4L?

Je bedoelt "toner" , een laser printer gebruikt geen inkt.
Ik had laatst nog een oude Laserjet 4 met een USB>parallel verloop geinstalleerd op W7 en WXp en allebei gaat nog perfect. Die oude printers zijn niet zo slecht en de prijs die toen werd betaald voor een printer was zo hoog dat je wel een goed kwalitatief product mocht verwachten. Ik heb jarenlang met een Laserjet 4 Plus nog gedaan totdat de fuser kapot ging en toen heb ik hem verkocht.
Misschien nog een foto van het ding zelf? ;)
Probeer ook alles zowat in vetgedrukte kopjes in te delen, dit maakt een review overzichtelijker. Mss kun je ook nog wat uitweiden over de printkwaliteit? Toon bvb de kwaliteit van een foto en schrijf er een tekstje bij ;)
toner is poedervormige inkt, toch?
* P.E.T.E.R. leest ff op wikipedia
Oh, het is grafietpeder... nooit geweten...
Hoog als in? Guldens? Waneer?
Weer een matige review, het spijt me.
Je moet je reviews wat beter uitwerken. Je zou bijvoorbeeld de spec's kunnen vermelden, foto's bijvoegen, vergelijken met andere producten enz.