Sapphire HD 2600 XT 256MB Review

Peetz0r 15 november 2009, 391 views

Sapphire HD 2600 XT 256MB

Pluspunten

• De nieuwe drivers zijn goed
  • Zuinig
  • Klein
  • Oud, en dus goedkoop (als je 'm nog kan vinden)

Minpunten

• Stock koeler is gevaarlijk!
  • De oude drivers zijn slecht

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Laat ik beginnen met de stock koeler. Dit is een rotding. Wil je je kaart langer dan twee jaar gebruiken, koop dan alvast een andere koeler. Als hij nieuw is begint het al. Hij maakt een vrij hoog geluid (niet per se hard, maar wel heel aanwezig). Dan wordt hij onder lichte belasting (20-30%) al gauw 60-70 graden.

Met een Arctic Cooling Accelero Twin Turbo op 7volt blijft hij stil en koel.

De drivers waren slecht. Op Windows XP begint het goed te worden vanaf 8.1, daarvoor veel BSOD's gehad. Op Ubuntu vanaf 9.3, daarvoor ging hadrware versnelling per programma. compiz+gamen ging niet. compiz+video ging niet. Nu gaat dat wel goed samen.
Op Vista en 7 heb ik alleen met nieuwere drivers gewerkt, en die werken probleemloos. Aero werkt gewoon, en ik haal dezelfde framerates als op XP.

Verder is deze kaart erg zuinig. Hij gebruikt max 50 watt, en heeft geen extra stroomansluitingen nodig.

Hij is ook vrij klein, slechts 16 cm diep.

Met een stille koeler is hij ideaal voor een HTPC.

Heb jij ook een Sapphire HD 2600 XT 256MB?

Ik vind dit een matige review. Je had elk onderdeel wel een beetje beter kunnen uitwerken en meer onderzoek kunnen doen.

Hieronder een aantal puntjes:
Dit kan je bijvoorbeeld in je ATI Catalyst Control Center aanpassen, dat hij bijvoorbeeld een vaste snelheid heeft.

[quote]Na een paar maanden verzamelt zich het stof. het is niet mogelijk de koeler zonder beschadigingen helemaal open te maken, dus dat stof blijft daar zitten. De airflow verdwijnt dus ongeveer. Je zit dan zonder koeling. Ik heb mijn kaart ruim 120 graden zien worden.[/quote
Koop een busje met perslucht en spuit het stof uit je koeler en klaar is kees.
Met een Arctic Cooling Accelero Twin Turbo op 7volt blijft hij stil en koel.
Welke temps heeft je kaart precies. Koel is een relatief begrip 2000graden is relatief koel bij 8000graden
Met een stille koeler is hij ideaal voor een HTPC.
Wat is je argument hiervoor? Welke framerate heb je bijvoorbeeld bij een 1080p MKV film (waarbij je film door je GPU wordt verwerkt)

Hopelijk heb je hier wat aan.
Met vriendelijk groet,
Trip.X