Specificaties 5,9" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 9 Dual Sim Grijs Review

bodamnTestpanel 14 januari 2017, laatste update op 20 februari 2017, 224 views

Huawei Mate 9 Dual Sim Grijs (Testpanel)

Ik heb van tweakers de mogelijkheid gekregen deze telefoon te reviewen, het is een grote telefoon met bijna alle functionaliteit die je van zo'n toestel verwacht.

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Hoesje zit al bij de telefoon bij aankoop
  • Snel

Minpunten

• Net niet goed met 1 hand te bedienen
  • Geen fm Radio

Let op, plaatjes volgen later! Als je niet tegen een lap tekst kan zonder plaatjes erin zou ik je aanraden even te wachten met het lezen van de review!

Hallo allen! Leuk dat jullie mijn review lezen. Ik heb van tweakers de mogelijkheid gekregen de huawei mate 9 te testen en reviewen. Dit kwam goed uit nadat mijn sony experia z3 compact alweer 2 jaar oud is. Ik zal deze dan ook af en toe vergelijken met de huawei op punten waar dat relevant is. Verder zal ik proberen de huawei met vergelijkbare toestellen te vergelijken op plekken waar dat kan.
Veel plezier bij het lezen van mijn review. Hij zal opgebouwd zijn uit de volgende hoofdstukken.

Algemene beoordeling

Voor de mensen die geen zin hebben om verder te lezen hier alvast mijn algemene beoordeling. De telefoon is snel, het scherm is erg scherp, zelfs met de helderheid lager dan de helft. De accu gaat bij normaal gebruik goed lang mee voor een telefoon met zo'n flinks scherm.
Ik mis helaas de FM radio en de telefoon is voor mij net te groot om goed met 1 hand te bedienen. Verder vind ik het echt een top toestel!

Het enige wat voor mij echt ontbrak was een goed handleiding.Dit kan natuurlijk een papieren versie zijn of in app variant maar ik moest nu alles uitzoeken. Hoewel dat een leuke uitdaging is is het voor het onder de knie krijgen van het toestel een duidelijke, goed vindbare handleiding wel gewenst.

Unboxing en eerste indruk

Doosje zag er netjes uit, iets wat je zou verwachten van een telefoon van 700 euro. Bij het openen van het doosje zie je als eerste de telefoon, iets wat ik vaker ben tegengekomen en erg aangenaam vind.
Verder zitten er nog 2 kleine doosjes onder de telefoon.
De inhoud van de doosjes is als volgt:

Inhoud doosje 1: Stekker Usb kabel, omvormer naar micro usb en oortjes.
Inhoud doosje 2: Hoesje, boekje en pinntje voor het simkaart slotje.

Doosje 1 moet aan 2 kanten geopend worden, dit staat duidelijk aangegeven en scheelt een hoop gedoe met het eruit krijgen van de spulletjes.
Wat me gelijk opviel was de aanwezigheid van een hoesje, maar het ontbreken van de screenprotector.
Na de inhoud van deze doosjes in mijn handen te hebben gehad nam ik de telefoon in de hand. Mijn eerste indruk is goed, het hoesje klikt er goed omheen en beschermd de hoeken en de achterkant. Het enige wat mij opviel was een randje op het scherm, na het beter bestuderen bleek dat de ontbrekende screenprotector al geplakt was door huawei zelf. Gezien ik zelf 1 brok ongeduld ben was dit een erg aangename verassing.

Het overzetten van data van mijn sony geschiedde door middel van een app van huawei: Telefoonkloon. Deze was goed te vinden en deed wat hij moest doen: het overzetten van de door mij geselecteerde data. Hierdoor kon ik mijn contacten en apps overzetten naar de huawei. De rest heb ik zelf niet mee verhuisd gezien het allemaal foto's zijn die toch op de computer terecht moesten komen.

Featureset

Bij het gebruiken van de huawei zijn mij een aantal dingen opgevallen.

Met het grootste gemis zijnde het ontbreken van de FM radio. Ik luister vrijwel altijd radio omdat ik de muziek op de radio prima vind en dit mij veel data bespaart. Met de huawei moet ik echter data inleveren voor internet radio, spotify of soundcloud. Dit is in de trein waar wifi is geen probleem, maar op de fiets of in een oude sprinter kan dit al snel veel data kosten (1 dag radio kostte mij ongeveer 40 MB via denederland.fm app).

Het 2e wat mij op viel was het iphone achtige bureaublad. Hiermee bedoel ik dat alle apps als snelkoppeling op het bureaublad staan en niet in een lade met je snelkoppelingen op het bureaublad. Dit was echter na een tripje naar de instellingen snel verholpen.

Ook het hard trillen van de toesen bij aanraking (zelfs als de telefoon op stil staat) vond ik vervelend. Dit kon aangepast worden in het menu wat je naast het toetsenbord kon openen. Ik vind het jammer dat dit niet bij de gewone instellingen staat, dat had me toch weer even zoeken gescheeld.

De telefoon geeft soms een melding over stroomintensieve apps op de achtergrond en vraagt of je deze wil afsluiten. Dit zorgt ervoor dat de accu minder snel leeg gaat en dat vind ik uiteraard een erg fijne feature

Emy is ook een leuke feature, het lijkt een beetje op siri. Het enige probleem is dat ik Emy niet aan mijn stem kan laten wennen. Als het roepen van een juist commando herkend wordt is de "where are you" functie echt geniaal. Je roept naar je telefoon en die begint lawaai te maken zodat je hem kan vinden.

Bereik

Ik heb de telefoon nu een paar dagen in gebruik gehad en heb nog geen moment geen bereik gehad. Ook schakelt de telefoon snel en bijna naadloos over naar wifi. Wel heb ik gehad dat de muziek van de nederland.fm app even stil viel maar ik weet niet of dit aan de telefoon of aan de app lag.

UPDATE: Ik kan geen verbinding maken met het WPA2-Enterprise netwerk op te TU/e. Dit is erg jammer gezien ik hier toch wel veel tijd doorbreng. Hoewel ik er online niets over kan vinden verschijnt de "verbind knop" onder geen enkele mogelijkheid, terwijl dit op zowel mijn HTC als mijn sony wel mogelijk was. Dit is dus echt wel een mega domper voor de (zakelijke) gebruiker van deze telefoon.

Accuduur

Ik vind de accuduur voor een telefoon met zo'n groot scherm echt wel goed. Ik doe bij matig gebruik iets meer dan 24 uur met de accu. Dit is met het scherm op ongeveer 25% helderheid.

Gebruiksgemak

De telefoon zelf is op momenten wat lastig vast te houden door zijn grootte, ik krijg soms kramp in mijn pink als ik hem met 1 hand vasthoud en aan het typen ben. Ik moet hier wel bij zeggen dat mijn pinken vaker raar doen, dus dat dit ook aan mij kan liggen.
Verder zit de telefoon softwarematig goed in elkaar, alles wat ik zoek aan instellingen kan ik (met enig zoekwerk) vinden.

Na het verder zoeken in de instellingen kwam ik de optie tegen om de vingerafdruk scanner te gebruiken voor het bladeren door mijn foto's en voor het openen van mijn menu. Dit vind ik erg fijn gezien het een knop aan de achterkant is en je dus het hele scherm vrij hebt voor het bekijken van foto's. Ook kan ik net niet goed bij der bovenkant van het scherm komen waardoor het openen van het drop down menu zeker fijn is via de achterkant.

Ook vind ik een van de dingen van het gebruiksgemak het ontbreken van het kiezen van wifi netwerk in de taakbalk. Dit kon bij mijn sony wel en dat vond ik erg fijn. Nu moet ik eerst naar het menu --> Wifi en dan pas kan ik het netwerk selecteren in plaats van dat ik op een icoontje in de taakbalk kan drukken en er gelijk ben.

Scherm

Het is een fullHD scherm , ik had graag een qhd scherm gezien voor deze prijs. Dit neemt niet weg dat de beeldkwaliteit fantastisch is en ik er graag video's en films op kijk. Dit kijkgemak komt ook deels door de grootte van het scherm. Waar dat soms een nadeel is is dat nu een enorm voordeel. Het is alsof je een mini TV op zak hebt, zeker in vergelijking met het kleine scherm van mijn oude sony.
De helderheid is ook erg goed. Ik heb de telefoon tot nu toe altijd op 25-50% helderheid gehad omdat dat meer dan genoeg was.

Camera

Ik heb de camera getest met verschillende situaties, ik ben geen fotograaf maar de camera stelt snel scherp en maakt zeer goede foto's in hoge resolutie. Ook kun je een "pro" modus activeren door een schuifje omhoog te slepen, hier kun je allerlei instellingen doen waar ik niets van snap. Ik neem dus aan dat je erg goede foto's kan maken met deze camera!
Ik heb echter het nut van de 2 camera's op de achterkant nog niet kunnen vinden, misschien ligt het aan mijn onkunde, maar als ik mijn vinger voor de bovenste lens houd veranderd er niets op het scherm. Hierdoor is het dus niet een breedhoeklens (zeg je dat zo?) en achteraf de focus verschuiven kan ik ook niet vinden. Mocht iemand mij kunnen vertellen wat die 2e camera boven de eerste doet zal ik deze feature ook nog testen en hier beschrijven.

Update -- Feature is gevonden na uitleg van een p9 eigenaar. De 2e camera kun je gebruiken om foto's te maken die je achteraf kan scherpstellen op een bepaald object in beeld. Dit is een erg leuke feature voor mensen die veel met fotografie bezig zijn en voor mensen die soms redelijk simpel een mooie foto willen maken.

Design

Het design is strak. Weinig rand, veel scherm. De vingerafdruk scanner zit op de achterkant, iets wat ik zelf wel netjes vind gezien er op de voorkant nu fysieke knoppen aanwezig zijn. Het uiterlijk doet me wat aan HTC denken, maar dat is alles behalve erg.

Doordat er zo weinig rand is in combinatie met een groot scherm lijkt de telefoon helemaal niet zo groot terwijl hij toch een 5,9 inch scherm heeft.

Bouwkwaliteit en afwerking

De telefoon is goed gebouwd, geen lijmresten etc. De meegeleverde screenprotector zit ook netjes op zijn plek en er zitten geen luchtbelletjes onder.
Ik kan ook niets vinden wat los zit, openstaat, rammelt of iets dergelijks. Het is dus gewoon een goed gebouwde hoge kwaliteit telefoon.

De usb oplader en connector zijn ook goed in elkaar gezet, ik kan de laadkabel als hij ingeplugd zit niet zomaar flink heen en weer wiebelen (iets wat mij al vaker een connector gekost heeft).

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ik heb de telefoon nu een aantal dagen in gebruik en de telefoon is nog niet vastgelopen en heeft me nog niet in de steek gelaten. Het enige puntje wat ik jammer vond was het feit dat de telefoon uitviel bij 2% accu.

Beeldkwaliteit opname

De slow motion functie is erg grappig om mee te spelen. Verder zijn de video's gewoon helder en het beeld is erg scherp in vergelijking met de video's van mijn sony.

Ik vind de prijs zelf duur. Als ik hem moest kopen zou ik nooit 700 euro voor een telefoon wegleggen. Echter krijg je bij deze telefoon wel een octacore processor, fantastisch scherm, goede camera's, 64GB opslag en nog veel meer. Als ik dit vergelijk met een LG G5, welke bijna 250 euro minder kost vind ik hem nog wel wat aan de prijs. Ik denk persoonlijk dat 550/600 euro een betere prijsklasse was geweest voor deze telefoon, ondanks dat het een high-end telefoon is.

Accessoires

Omdat ik niet weet waar ik het anders moet zetten maak ik er maar even een eigen kopje voor: Accessoires. Dit omdat ik de oortjes echt ver ondermaats vind. De geluidskwaliteit is prima maar ze vallen om de haverklap uit mijn oor. Ik heb het kabeltje al geprobeerd rond te laten lopen, strak te doen en alles daar tussen in maar niets helpt. Ik had zelf graag mee geleverde in-ears gezien, deze vallen niet zo snel uit je oor als deze verkeerd gevormde oordopjes.

De oplader daarintegen is flink blok en zorgt ervoor dat de eerste 85% van de accu snel vol raakt. Ikzelf ben erg enthousiast over de USB-C connector, niet meer zoeken in het donker hoe om hij nou precies in de telefoon moet maar gewoon inpluggen en slapen.

Heb jij ook een Huawei Mate 9 Dual Sim Grijs?

Je geeft bij minpunten geen FM radio? Ik zie dat niet echt als een valide minpunt, hoeveel telefoons hebben nu een fm radio?
Het is voor mij zeker wel een valide minpunt omdat ik er erg veel gebruik van maak, dat het voor jou geen minpunt is kan natuurlijk altijd! Deze review is echter geschreven a.d.v. mijn ervaringen met het toestel.